اعتیاد

18 راه کمک به فرد معتاد در روانشناسی

بهترین روش های کمک به افراد معتاد اطرافمان

چگونه به فرد معتاد کمک کنیم تا بتواند به مسیر صحیح بازگردد؟ این سوالی است که در بخش مشاوره آنلاین ترک اعتیاد ویکی روان زیاد مطرح می شود. اطرافیان دوست دارند به عضوی از خانواده تا دوستان که درگیر اعتیاد است کمک کنند، اما چطور؟ راه کمک کردن به افراد معتاد چیست؟ اصلا کمک به فرد معتاد ممکن است؟

چگونه به فرد معتاد کمک کنیم؟

با مطالب روز روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

اولین نکته این است که کمک به فرد معتاد اصولی دارد که نباید از آن خارج شوید. برای نمونه:

  1. نباید احساسی برخورد کنید
  2. آزمون و خطا نکنید
  3. از متخصص کمک بگیرید و مشورت بگیرید
  4. خشونت به خرج ندهید
  5. در کمک به فرد معتاد نباید
  6. موقعیت موجود را با شرایط دیگران مقایسه نکنید

اگر می توانید این پیش نیازها در کمک به فرد معتاد را رعایت کنید، ادامه مقاله را حتما مطالعه کنید. در ادامه پاسخ می دهیم پگونه به فرد معتاد کمک کنیم؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

چرا باید به افراد معتاد کمک کرد؟

شاید فکر کنید کمک کردن به افراد معتاد چیزی نیست که ضروری باشد، اما اینطور نیست!

همانطور که قبلا در سایت ویکی روان در مقاله تعریف اعتیاد چیست گفتیم، اعتیاد یک نوع بیماری روان تنی است که انواع زیادی دارد.

نباید به اعتیاد به عنوان یک جرم نگاه شود، چون هر نوع اعتیاد ویژگی هایی دارد که بیشتر با جنبه روانی دارد. به همین خاطر کمک کردن به افراد معتاد می تواند زندگی بسیاری از آنها را بهبود ببخشد. این همان چیزی است که در جلسات مشاوره برای ترک کردن اعتیاد به صورت غیرحضوری یا حضوری انجام می گیرد.

چطور به فرد معتاد کمک کنیم؟

در ادامه راه هایی پیشنهاد می شوند که می تواند ایده برای یاری رساندن به افراد معتاد اطرافتان باشد. اما یادتان باشد کمک گرفتن از مشاور روانشناس برای ترک اعتیاد بهترین راهکار بمنظور درمان قطعی این بیماری است.

1- چگونه به معتاد کمک کنیم؟ محبت داشته باشید

اعتیاد یک بیماری است، یک بیماری ذهنی. اعتیاد رفتاری هم یک نمونه از این بیماری است، پس مصرف مواد مخدر تنها نوع اعتیاد نیست.

معمولا، ما کسی را که بیماری جسمی مانند دیابت یا سرطان دارد، سرزنش نمی کنیم، در عوض، احتمالا دلسوز هستیم و مایلیم به آنها کمک کنیم تا بیماری آنها بهبود یابد.

فرد معتاد نیز سزاوار همان محبت و درک است. بدانید که اعتیاد یک نقص شخصیت یا یک انتخاب نیست، بلکه یک بیماری است

همچنین بسیار مهم است که بدانیم ممکن است عوامل خارجی مانند استرس یا بیماری روانی باعث ایجاد اعتیاد شوند. اعتیاد اغلب یک مکانیسم مقابله با استرس است که باعث تسکین موقت می شود.

زودگذر بودن این تسکین ممکن است به عادات بالقوه مخربی که در طول زمان به اعتیاد الکل یا مواد مخدر تبدیل می‌شوند، کمک کند.

2- شرمنده نشده یا انتقاد نکنید

طبیعت انسان گاهی اوقات ما را مجبور می کند که تقصیر را به گردن دیگری بیندازیم، زیرا اگر منشأ آن را بدانیم درک یک مشکل آسانتر است.

اما علت اعتیاد چندان مشخص نیست. مهمتر از همه، فرد معتاد مقصر این بیماری نیست. از بیان صریح این موضوع که معشوق شما مقصر اعتیادش است خودداری کنید.

شرمساری یا انتقاد از اعضای خانواده که با اعتیاد الکل یا اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می کند، اغلب برای بهبودی آنها نتیجه معکوس دارد. در عوض عشق ممکن است نقش کوچکی در کمک به همسر الکلی داشته باشد.

3- در همراهی با افراد معتاد باید انتظار مشکلات را داشته باشید

توانبخشی می تواند دشوار باشد هم برای شما یا عزیزتان. دلایل زیادی وجود دارد که فرد ممکن است تمایلی به درمان نداشته باشد، از جمله:

  • شرم: ممکن است احساس کنند با اعتراف به اعتیاد تحقیر می شوند یا شغل و روابطشان را به خطر می اندازند.
  • انگ: متأسفانه هنوز انگ بیماری های روانی مانند اعتیاد و بیماری های روانی مختلف وجود دارد و ممکن است عزیز شما نتواند یا نخواهد خود را در معرض آن قرار دهد.
  • انکار: شخصی که اعتیاد دارد ممکن است اصلا مایل نباشد یا نتواند اعتراف کند که اعتیاد دارد، چه رسد به اینکه به فکر درمان باشد.

4- انتظار تغییر فوری را داشته باشید

چگونه به یک الکلی کمک می کنید؟ اصلا چیزی در مورد عوارض اعتیاد به الکل می دانید؟

یکی از بهترین راه ها این است که واقع بین باشید. بازیابی طولانی‌ مدت یک راه حل سریع نیست. این یک فرآیند مداوم در مسیر کمک به فرد معتاد و برای عزیز شماست که به زمان، تلاش و حمایت مستمر از طرف متخصصان و خانواده نیاز دارد. برخی از درمان ها ممکن است برای مدتی موثر باشند و پس از آن نیاز به تغییر داشته باشند.

اگر یک درمان موثر نباشد، به این معنی نیست که همه درمان ها شکست خواهند خورد. این فقط به این معنی است که شما باید مورد خاصی را پیدا کنید که برای عزیزتان موثر باشد.

5- خود را آموزش دهید

دانش قدرت است، و آموزش خود در مورد اعتیاد و درمان یک مزیت بوده که یاد بگیرید چگونه به فردی که اعتیاد دارد کمک کنید. اگر نمی‌ دانید چگونه به یک پسر الکلی کمک کنید، در مورد اعتیاد به الکل تحقیق کنید.

با علائم اعتیاد به الکل و همچنین درمان های موجود آشنا شوید. آموزش ببینید تا بهتر بتوانید درک کنید بر او چه می‌ گذرد و چه نوع کمکی دریافت می‌ کند.

همچنین یادگیری در مورد اعتیاد به طور کلی مفید است و پاسخ به سؤالاتی مانند:

هرچه بیشتر بدانید، بهتر متوجه خواهید شد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و می‌ توانید بهتر به فرد معتاد کمک کنید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش مقالات مربوط به اعتیاد در سایت ویکی روان مراجعه نمائید.

6- فرد مورد علاقه خود را مطمئن نکنید

بین کمک به فردی که اعتیاد دارد و توانمند سازی او مرز باریکی وجود دارد. گاهی اوقات وقتی فکر می‌ کنیم از یکی از عزیزان در برابر عواقب اعتیادشان محافظت می‌ کنیم، در واقع او را قادر می‌ سازیم تا به رفتار بالقوه مخرب خود ادامه دهد.

برای مثال، اگر می‌ خواهید بفهمید که چگونه به یک فرد معتاد به الکل کمک کنید، جلوگیری از نوشیدن و رانندگی او مفید است، زیرا می‌ تواند او و دیگران را در معرض خطر قرار دهد.

با این حال، پیشنهاد مداوم هدایت آن ها به سمت خانه در هر زمان که بیش از حد مست هستند، اقدامات آن ها را ممکن می‌ سازد، زیرا فرمولی را ایجاد می کند که در آن شما به طور مداوم در دسترس هستید تا آن ها را نجات دهید. یادتان باشد برای کمک به فرد معتاد باید از خلاقیت خود بیشتر استفاده کنید و شرایط خود را به خوبی بسنجید.

7- به دنبال مشاوره یا درمان باشید

اعتیاد همه را تحت تاثیر قرار می دهد، از فرد تحت درمان گرفته تا عزیزانشان. این مهم است که اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی خوب هستید تا استرس احتمالی کمک به فردی را که با اعتیاد مقابله می کند مدیریت کنید.

اذعان به اینکه ممکن است به کمک مشاور روانشناس حرفه ای نیاز داشته باشید طبیعی است. همچنین لازم است که شما در حد توان به عزیزتان کمک کنید.

8- حد و مرز را مشخص کنید

نحوه کمک به فرد معتاد باید همراه قاعده و با اصول باشد. پس حد و مرزها را مشخص کنید تا موفق شوید.

زمانی که فرد مبتلا به اعتیاد تمایلی به درمان نداشته باشد، برای ادامه اعتیاد خود به هر کاری که لازم باشد متوسل می شود. ممکن است شامل دروغ گفتن یا تلاش برای مقصر دانستن افرادی باشد که به آن ها اهمیت می دهند. مهم است که مرزها را مشخص کنید و یاد بگیرید که چگونه نه بگویید.

ممکن است خیلی سخت باشد که واکنش منفی نشان ندهید یا به قوانین تعیین شده خود پایبند بمانید، اما برای همه افراد درگیر لازم است.

9- درمان آنلاین انجام دهید

در بسیاری موارد کمک خانواده به فرد معتاد این است که او را به کمپ ترک اعتیاد می فرستند. اما این شیوه برای همه افراد جوابگو نیست! اگر قصد کمک به فرد معتاد را دارید اول باید نوع اعتیاد را مشخص کنید. برای نمونه کسی که اعتیاد به خرید کردن دارد نیازی نیست بهکمپ ترک اعتیاد فرستاده شود، یا افراد معتاد به قلیان می توانند به شیوه های غیرحضوری هم درمان شوند.

تحقیقات نشان داده‌ اند که مشاوره روانشناسی آنلاین نیز می تواند گزینه درمانی موثری برای اختلالات مصرف مواد باشد.

چنین برنامه هایی اغلب عناصر CBT (رفتار درمان شناختی) و مصاحبه انگیزشی را در بر می گیرند، که شامل استفاده از مکالمات ساختار یافته برای کمک به افراد در مورد چگونگی بهبود زندگی شان با پایان دادن به اعتیادشان است.

10- از خودتان مراقبت کنید

زیاده روی در مراقبت از خود، خودخواهانه نیست، به خصوص زمانی که شما به کسی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند، کمک می کنید.

شما نمی توانید اجازه دهید اعتیاد فرد مورد علاقه تان زندگی شما را از بین ببرد. بهترین کمک به فرد معتاد این است که اول مراقب خودتان باشید و استانداردهای زندگی تان را کاهش ندهید!

به فعالیت های سالم مانند سرگرمی ها و گردش های اجتماعی ادامه دهید و از خودتان مراقبت کنید. درمان یا مشاوره اعتیاد بخشی از این فرآیند است، اما شرکت در فعالیت هایی که حول محور فرد مورد علاقه شما نیستند نیز ضروری است.

11- حریم خصوصی آن ها را نقض نکنید

در مراقبت از خود و شرکت در درمان، ممکن است وسوسه شوید که خشم و عصبانیت خود را به فرد معتاد ابراز کنید. شما باید تا حد ممکن در هنگام درمان احساسات خود را کنترل کرده و مهم است که به حریم خصوصی آن ها احترام بگذارید.

این موضوع به خصوص بحث در مورد فردی که اعتیاد دارد با دوستان یا خانواده مرتبط است.

مطمئن شوید که صحبت کردن در مورد فرد و بحث در مورد مشکلات او خوب است. اگر با عزیزانتان در جلسات مشاوره شرکت می کنید، به او اطمینان دهید که آنچه در جلسه گفته می شود را به دیگران نمی گویید. اگر عزیزانتان به تنهایی در جلسات مشاوره ترک اعتیاد شرکت می کنند و نمی خواهند در مورد آنچه در جلسه مطرح شده صحبت کنند، به او احترام بگذارید و آن ها را وادارد به بازگو کردن جزئیات نکنید.

12- به طور موثر ارتباط برقرار کنید

18 راه کمک به فرد معتاد در روانشناسی

شما ممکن است به فرد مورد علاقه‌ تان بگویید در مورد اعتیاد چه احساسی دارد و میل شدیدی برای وادار کردن او به تغییر داشته باشید. یک مکالمه موثر شامل یادگیری نحوه برقراری ارتباط با فردی است که اعتیاد دارد.

اگرچه ممکن است ناامید کننده باشد، اما به یاد داشته باشید که تصمیم برای تغییر با آنهاست. اگر شما صادقانه و بدون تهدید ارتباط برقرار کنید، یک فرد معتاد به احتمال زیاد به تغییر فکر خواهد کرد

13- بهترین کمک به فرد معتاد استفاده از زبان نرم تر است

تکنیک‌ های ارتباطی که می‌ توانند به برقراری مکالمه شما کمک کنند عبارتند از:

• استفاده از جملات «من» در مقابل جملات «تو» (گفتن «وقتی مشروب می خوری غمگین می شوم» به جای «تو هرگز در نظر نمی گیری وقتی مشروب می خوری با من چه می کنی»)، در نتیجه سرزنش و تقابل را کاهش می دهد.

  • تبدیل جملات منفی به مثبت (به جای «تو وقتی که خمار می‌ شوی» با «وقتی هوشیار هستی من واقعا از معاشرت تو لذت می‌ برم»)، که می‌ تواند احتمال تدافعی شدن آنها را کاهش دهد.
  • ارائه همدلی (می توانم بگویم که اعتیاد شما را ناامید می کند، و گاهی اوقات کنار آمدن با آن سخت است)، به طوری که احساس نکند هیچ کس نمی فهمد که در چه حالی هست.
  • به آنها بگویید که می خواهید بخشی از راه حل باشید (خوشحال می شوم تا زمانی که شما کمک دریافت می کنید از بچه ها مراقبت کنم)، این فرصت را برای آنها فراهم می کند تا بدون نگرانی در مورد چیزهای دیگر به دنبال کمک باشند.
    انتظار مشکلات را داشته باشید

کمک به فرد معتاد که اختلال مصرف مواد دارد، می تواند دشوار باشد. فرد ممورد علاقه شما ممکن است:

  • ممکن است قبول نکند که مشکل دارد، اما برای کمک به معتادان نباید دست از تلاش بردارید.
  •  ممکن است نخواهد کاری انجام دهد که او را تغییر دهد.
  • ممکن است از عواقب (مثلا از دست دادن شغل یا رفتن به زندان) بترسد.
  • ممکن است خجالت بکشد و نخواهد در مورد شرایط خود با شما (یا هر کس دیگری) صحبت کند.
  • ممکن است در مورد بحث در مورد مسائل شخصی خود با یک متخصص، مانند یک پزشک یا مشاور روانشناس خوب احساس ناخوشایندی داشته باشد.
  • ممکن است درگیر اعتیاد خود به عنوان راهی برای اجتناب از برخورد با مشکل دیگری (مانند بیماری روانی) شود.

هیچ راه سریع و آسانی برای کمک به فرد مبتلا به اعتیاد وجود ندارد. غلبه بر اعتیاد نیاز به تلاش و حمایت زیادی دارد. اگر کسی نمی خواهد رفتار خود را تغییر دهد، تلاش برای متقاعد کردن او برای دریافت کمک بعید است که کارساز باشد.

کاری که می توانید انجام دهید این است: اقداماتی را انجام دهید و به فرد مورد علاقه خود کمک کنید تا در طولانی مدت تغییراتی ایجاد کند. همچنین مهم است که حمایت لازم برای مقابله را نیز دریافت کنید.

14- برای کمک به فرد معتاد باید اعتماد ایجاد کنید

اگر فرد مورد علاقه شما قبلا به اعتماد شما خیانت کرده، بازیابی و حفظ آن می تواند دشوار باشد. با این حال، ایجاد اعتماد اولین قدم مهم در کمک به فرد مبتلا به اعتیاد است که در مورد تغییر فکر کند.

از تخریب کنندگان اعتماد اجتناب کنید. مانند:

  1. نق زدن، انتقاد کردن و سخنرانی
  2. فریاد زدن، صدا زدن و اغراق کردن
  3. انجام رفتارهای اعتیادآور حتی در حد اعتدال که می تواند ریاکاری تلقی شود

اعتماد به راحتی تضعیف می شود، حتی زمانی که شما می خواهید کمک کنید. هنگام صحبت کردن با فرد مورد علاقه‌ تان در مورد اعتیاد، باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

15- دیدگاه ها متفاوت است

شاید فقط بخواهید به فرد مورد علاقه‌ تان کمک کنید، اما او فکر کند که شما سعی دارید کنترلش کنید. این احساسات می تواند او را بیشتر به سمت اعتیاد خود سوق دهد.

16- برای کمک به افراد معتاد استرس را دور کنید

18 راه کمک به فرد معتاد در روانشناسی

استرس می تواند اوضاع را بدتر کند. فرد مورد علاقه شما احتمالا از رفتار اعتیادآور خود (حداقل تا حدی) به عنوان راهی برای مدیریت استرس استفاده می کند. اگر فضای بین شما دو نفر استرس زا باشد، ممکن است بیشتر به رفتار اعتیادآور خود روی بیاورد نه کمتر.

17- هر دو طرف باید به هم اعتماد داشته باشند

ایجاد اعتماد یک فرآیند دو طرفه است. وقتی به تحمل رفتار ناخواسته ادامه می دهید، اعتماد ایجاد نمی شود.

18- در کمک به افراد معتاد باید نقش پیامدها را درک کنید

افراد مبتلا به اعتیاد به ندرت تغییر می کنند تا زمانی که این رفتار عواقبی داشته باشد. ممکن است بخواهید از فرد مورد علاقه‌ تان محافظت کنید، در چنین شرایطی در مقابل اصرارش مقاومت کرده و سعی کنید از عواقب اعمال او محافظت کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان در مورد بهترین کمک به فرد معتاد چیست؟

اعتیاد بیماری سختی است و کمک به افراد معتاد باعث می شود در وضعیتی قرار گیرند که حمایت واقعی را احساس کنند.

خودتان را فدای درمان اعتیاد نکنید، کار را به کاردان بسپارید تا با علم و تجربه ای که دارد روند ترک انواع اعتیاد را پیش ببرد.

به همین خاطر پیشنهاد می کنیم در صورتی که قصد کمک به فرد معتاد را دارید حتما با مشاور روانشناس متخصص در اعتیاد در تماس باشید تا بتوانید مسیر را به بهترین نحو طی کنید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه صوتی، تصویری و نوشتاری برگزار نمائید:

مشاوره ترک اعتیاد تلفنی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا