اعتیاد

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد (رژیم غذایی بعد ترک اعتیاد)

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد یکی از مهم ترین کارهایی است که افراد بدون هیچ شکی باید انجام دهند. اتفاقا یکی از نکات مهم در جلسات مشاوره روانشناسی برای ترک اعتیاد این است که برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد باید برنامه ای مشخص وجود داشته باشد تا افراد آسیب های جسمانی نبینند! البته تقویت بدن بعد اعتیاد دارای نکات بسیار زیادی است که در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به آنها می پردازیم.

بهترین راه تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد چیست؟

با مطالب روانشناسی عمومی در ویکی روان همراه باشید.

قبل از شروع به این نکته اشاره کنیم که منظور از بهبود وضعیت بدنی بعد اعتیاد، به شرایطی گفته می شود که فرد معتاد به یک ماده مخدر یا نوشیدنی الکلی می باشد و منظور انواع اعتیادهای رفتاری نیستند.

مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر تأثیر منفی زیادی بر بدن انسان می گذارند. روند ترک سوء مصرف الکل یا مواد مخدر یک روند تدریجی است و تغذیه یکی از مسائلی است که نیاز به توجه دارد. به ویژه در اعتیاد به الکل مرحله سم زدایی پیچیده و دشوار است (نیاز به نظارت دقیق، داروها و حمایت) و خودداری از مصرف الکل در معاشرت روزمره دارد.

استفاده از غذا برای کمک به بازسازی بدن و حفظ سلامتی بسیار مهم است. به همین دلیل تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد باید به خوبی و تحت نظر مشاور ترک اعتیاد انجام گیرد تا روند درمانی تسریع شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

اعتیاد چه تاثیری بر تغذیه دارد؟

درمان اعتیاد به عشق چیست؟

برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد چه کارهایی باید انجام شود؟؟؟ آیا رژیم غذایی بعد ترک اعتیاد همه چیز است؟؟؟ همانطور که در مقاله تعریف اعتیاد چیست در ویکی روان گفتیم، هنگام سوء مصرف الکل و مواد مخدر، ممکن است شما:

  • غذای کمتری مصرف کنید (به جز در موارد مصرف ماری جوانا یا حتی اعتیاد به غذا خوردن که البته نوعی اعتیاد رفتاری است)
  • غذاهایی را انتخاب کنید که مواد مغذی کمتری دارند و یا ممکن است وعده های غذایی را حذف کنید.
  • سرعت مصرف انرژی بدن خود را افزایش دهید
  • به دلیل استفراغ و اسهال مواد مغذی بیشتری را از دست دهید
  • به روده خود آسیب وارد کنید تا نتواند مواد مغذی موجود در غذا را به درستی جذب کند

غذا بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. وقتی بدن شما به اندازه کافی مواد شیمیایی مغز (انتقال دهنده های عصبی) تولید نمی کند یا مواد شیمیایی در تعادل نیستند، احساس تحریک پذیری و اضطراب می‌کنید.

شما ممکن است از نیاز به غذا، اضطراب و ناتوانی در خواب رنج ببرید. استرس ناشی از آن همچنین می تواند بر حافظه تأثیر بگذارد و یا افراد را دچار پارانویا، خستگی، نارضایتی یا افسردگی ناشی از اعتیاد کند.

طی روند بهبودی اعتیاد چه غذایی و چگونه مصرف کنید؟

در طول درمان باید رژیم غذایی داشته باشید که میزان سروتونین (هورمون آرامش در بدن) را متعادل کند.

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد باید شامل خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا، به ویژه کربوهیدرات های پیچیده موجود در غذاهای نشاسته دار مانند

  • حبوبات (به عنوان مثال لوبیا، عدس و نخود فرنگی)
  • سبزیجات ریشه ای (به عنوان مثال سیب زمینی و هویج)
  • ماکارونی
  • و نان

است. خوردن این غذاها در ترکیب با پروتئین در وعده‌های غذاهایی، شما را در بهترین حالت حفظ خواهد کرد.

در مطلب لیست غذاهای مفید برای ترک اعتیاد در ویکی روان گفتیم که، کمبود ویتامین های B کمپلکس مانند تیامین، فولات یا اسید فولیک و B12 در اعتیاد به الکل شایع است و ذخایر ناکافی سایر ویتامین های گروه B و ویتامین C اغلب رخ می دهد.

همچنین مصرف مزمن الکل باعث از بین رفتن مواد معدنی مانند روی، منیزیم و کلسیم از بدن می شود. آهن از این امر مستثنی است و به ندرت کمبود آن اتفاق می افتد زیرا الکل به دیواره معده آسیب می رساند و در نتیجه جذب آهن را افزایش می دهد.

برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد در سال اول چه کار کنیم؟

در اولین سال پس از قطع مصرف الکل یا مواد مخدر، نیازهای تغذیه ای شما بیشتر از حد معمول است!

شما باید مطمئن شوید که بدن خود را با غذای خوب روزانه تغذیه می کنید. حتی اگر از رژیم غذایی سالم و متنوع در هنگام استفاده از مواد مخدر و الکل استفاده می کنید، برای برآوردن نیازهای تغذیه ای مواد مغذی کمتری استفاده شده و بسیاری از این مواد مغذی برای سم زدایی بدن شما استفاده می شود.

در بسیاری موارد از غذاهای ضد افسردگی در رژیم غذایی بعد ترک اعتیاد استفاده می کنند تا حالات روحی روانی فرد مبتلا در شرایط پایدار قرار بگیرد

سوء تغذیه در هنگام مصرف الکل به روش های مختلف خود را نشان می دهد. در کوتاه مدت، ممکن است بسیار خسته شوید و سیستم ایمنی ضعیف تری داشته باشید، این بدان معناست که مستعد ابتلا به عفونت ها هستید.

علائم دیگر شامل مشکلات دندانی، مشکلات گوارشی (به عنوان مثال اسهال، یبوست و گاز)، بیماری های پوستی و تغییر طعم غذا است. در طول استفاده طولانی مدت از الکل، خطراتی برای آسیب مغزی، آسیب عصبی، بیماری های کبدی، مشکلات قلبی و لوزالمعده و انواع خاصی از سرطان وجود دارد. این مشکلات باید در طول دوره بهبودی شناسایی شوند و به طور ایده آل توسط تیمی از متخصصان مراقبت های بهداشتی درمان شوند.

چرا استفاده از رژیم غذایی بعد ترک اعتیاد اهمیت دارد؟

در مراحل اولیه سم زدایی و بازیابی، باید به آرامی شروع به مصرف غذاها کنید زیرا ممکن است بدن شما عادت به هضم غذا نداشته باشد. بهتر است که با وعده های غذایی کوچک و مکرر شروع کنید. برخی از افراد ممکن است شروع به افزایش وزن کنند.

برای مدیریت وزن خود به متخصص تغذیه مراجعه کنید. اگر افزایش وزن شما را آزار می دهد یا رفتار غذا خوردن شما خارج از کنترل به نظر می رسد، ممکن است برای حل مشکل خوردن نامنظم به کمک حرفه ای نیاز داشته باشید.

غذا نباید جایگزین داروها به عنوان یک مکانیزم مقابله شود. شکر و کافئین جایگزین های متداولی هستند که در دوران نقاهت مورد استفاده قرار می گیرند زیرا باعث سوخت و ساز می شوند. این غذاهای بدون مواد مغذی از مصرف کافی غذای سالم جلوگیری کرده و بر روحیه و هوس شما تأثیر می گذارند. با این حال، این غذاها نسبت به شروع مجدد مصرف الکل یا مواد مخدر ترجیح داده می شوند.

لیستی از بهترین مواد خوراکی برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

مشاوره درمان اعتیاد به گل

رژیم غذایی طی روند بهبودی باید شامل موارد زیر باشد:

  1. کربوهیدرات های پیچیده (۵۰ تا ۵۵ درصد کالری مصرفی) که به معنی غلات، میوه ها و سبزیجات فراوان است
  2. محصولات لبنی یا سایر غذاهای غنی از کلسیم (نوشیدنی های غنی شده با کلسیم، توفو، کلم پیچ) دو تا سه فنجان در روز باید در رژیم غذایی بعد از ترک اعتیاد استفاده شوند
  3. پروتئین متوسط (۱۵ تا ۲۰ درصد کالری): دو تا چهار اونس دو بار در روز گوشت یا ماهی (یا غذای پر پروتئین دیگر مانند توفو)
  4. چربی (۳۰ درصد کالری)، ترجیحا روغن های خوب مانند کلزا، زیتون، دانه کتان و آنهایی که در ماهی یافت می شود

آمپول تقویتی برای ترک اعتیاد 

استفاده از آمپول تقویتی برای ترک اعتیاد زمانی توصیه می شود که فرد در وضعیت وخیم بدنی قرار دارد و ضعف زیادی را تحمل می کند. این افراد معمولا از سروم و آمپول تقویتی برای ترک اعتیاد استفاده می کنند که بنا بر تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرند.

البته در بیشتر موارد، بهبود وضعیت بدنی بعد اعتیاد تنها با رژیم غذایی حساب شده و تحت نظر متخصص تغذیه آنلاین یا حضوری امکان پذیر است و نیازی به استفاده از آمپول تقویتی برای ترک اعتیاد نیست.

خدمات حمایتی باید بخشی از رژیم غذایی ترک اعتیاد باشند

باید بدون مداخلات رفتاری از گروه‌ های اجتماعی حمایتی و ساختارهایی که دسترسی به غذاهای سالم را بهبود می‌بخشند، استفاده کرد زیرا که فقر را کاهش داده و مشکلات بهداشت روانی بیشتری را درمان می‌ کنند.

ارائه دهندگان خدمات بهداشت و درمان و سازمان‌ های مختلف، خدمات رایگان در زمینه سلامت روانی، مواد غذایی و سایر خدمات اجتماعی دارند. اینها ابزارهای فوق العاده ای در روند بهبود هستند و در صورت ترک اعتیاد می توانند مراقبت و پشتیبانی جامع ارائه دهند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

بدون هیچ شکی برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد باید برنامه داشته باشید و از یک برنامه و رژیم غذایی بعد ترک اعتیاد استفاده کنید. اما تفاوتی نمی کند در مرحله تصمیم گیری هستید یا در مرحله ترک اعتیاد، در هر صورت کمک گرفتن از یک مشاور متخصص ترک اعتیاد می تواند مسیری که در آن هستید را روشن تر و آسان تر کند تا روند درمان به راحتی صورت گیرد.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی از سراسر دنیا شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه صوتی و تصویری برگزار نمائید. تیم مشاوره آنلاین ویکی روان شامل متخصصین با تجربه و تحصیلکرده می باشد که کمکتان می کنند برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد برنامه داشته باشید:

مشاوره ترک اعتیاد آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا