اعتیاد

خانواده معتاد چیست؟ (مشکلات+راهکار)

خانواده معتاد یک پدیده شوم در جامعه است. حتی شنیدن اسم آن هم می تواند افراد را مضطرب کند. مشکلات اعتیاد در خانواده بسیار زیاد هستند و تمام اعضا از آن تاثیر می گیرند. به همین دلیل در جلسات مشاوره آنلاین ترک اعتیاد، تاکید زیادی بر درمان قطعی این بیماری می شود. اما قبل از هر چیز باید بدانیم خانواده معتاد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا انتها با این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

تعریف خانواده معتاد چیست؟

با بلاگ روان شناسی ویکی روان همراه باشید.

اسمش بیان کننده معنی آن است. خانواده معتاد یعنی خانواده ای که یک یا چند عضو آن درگیر اعتیاد هستند. اما منظور از اعتیاد چیست؟ را تمام مشاورین روانشناس درباره تاثیر اعتیاد بر خانواده صحبت می کنند و از آن بیم دارند؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

آنچه خانواده معتاد باید بداند

خانواده های معتاد نه تنها خود، بلکه دیگران را هم در معرض خطرات جدی قرار می دهند!

به همین خاطر باید تجدید نظری در شیوه برخورد با خود و دیگران داشته باشند و بتوانند آنطور که شایسته از با اعضای معتاد رفتار کنند. بدون شک نقش خانواده در ترک اعتیاد بسیار زیاد است و بدون حضور قاطع آنها ترک اعتیاد شدنی نیست!

در واقع روش های ترک اعتیاد در روانشناسی به حضور اعضای خانواده در کنار فرد معتاد تاکید دارند، اما به شرطی که خود آنها درگیر این مشکل نشوند!

نکات مهم برای خانواده معتاد چیست؟

پیروی از چند دستورالعمل به شما کمک می کند تا بیشتر صحبت کنید:

  • زمانی که فرد تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر است، موضوع را مطرح نکنید. وقتی افراد مست می شوند، کمتر منطق را درک می‌ کنند و به احتمال زیاد بی حوصله، طرد کننده، عصبانی و سرزنش‌ گر می شوند. برخی از افراد کنترل تکانه ضعیفی دارند و ممکن است در صورتی که موضوعی مطرح شود، غیر منطقی یا خشونت آمیز عمل کنند.
  • خودتان تحت تأثیر مواد قرار نگیرید.
  • زمانی را برای صحبت تعیین کنید که هر دوی شما بتوانید بیش از چند دقیقه با هم تنها باشید. این یکی از اصول رفتار با همسر معتاد است. هدف شما این است که گفت و گو داشته باشید، یک گفتگوی دو طرفه که در آن بتوانید نگرانی های خود را بیان کرده و درک فرد از موقعیت را درک کنید. از او بپرسید آیا می توانید زمانی را برای صحبت در چند روز آینده تعیین کرده تا در مورد چیزی که در ذهن دارید صحبت کنید. اگر آن شخص با گفتن «الان خوب است» پاسخ داد، به او بگویید ترجیح می‌دهید زمانی را مشخص کند و حرفتان را قطع نکنید.
  • در یک خانواده معتاد، هنگام ملاقات به عضو خانواده یا دوست خود بگویید که به او اهمیت می دهید. تاکید کنید که می‌خواهید با او صحبت کنید زیرا نگران سلامتی او هستید.
  • رفتارهایی که مشاهده کرده اید را فهرست کنید، به او بگویید که نگران تأثیر نوشیدن یا مصرف مواد مخدر هستید و در مورد ادامه مصرف آن ابراز نگرانی کنید. بد نیست او را با روش های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد آشنا کنید تا نگران پیامدهای ترک کردن اعتیاد نباشد!
  • یک گفتگوی دو طرفه داشته باشید تا فرد احساس نکند که در حال نصیحت هستید و از سؤالات باز استفاده کنید. هدف شما این نیست که فرد را متقاعد کنید مشکلی وجود دارد. بلکه این است که به او بفهمانید معتقدید مشکلی وجود دارد و اعتقاد شما بر اساس رفتارهای قابل مشاهده است.
  • انتظار یک تغییر چشمگیر در تفکر یا رفتار را نداشته باشید. این مکالمه ممکن است اولین باری باشد که فرد به این مشکل فکر می کند.
  • به خاطر داشته باشید که هیچ راه حل سریعی وجود ندارد و خود را برای مکالمه طولانی آماده کنید.

اگر مشکل فقط در مدت زمان کوتاهی رخ داده یا به مرحله شدید نرسیده، این امکان وجود دارد که بتواند با موفقیت مصرف الکل یا سایر مواد مخدر را کاهش دهد. اگر فرد تلاشی برای کاهش مصرف نکرده، می توانید این استراتژی را به عنوان اولین قدم پیشنهاد دهید.

برخی از افراد در مراحل پرخطر مصرف مواد، یا حتی در مراحل اولیه اعتیاد، قادر به کاهش مصرف مواد هستند و در آینده مقدار مصرفی را کاهش می دهند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

گاهی کنار آمدن یک خانواده معتاد سخت است و نیاز دارد کسی در کنار شما باشد تا بهترین تصمیم را بگیرید.

در صورت تمایل می توانید در بخش مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد در سایت ویکی روان، با بهترین مشاورین کشور از سراسر دنیا جلسات مشاوره غیرحضوری برگزار نمائید:

روانشناس برای ترک اعتیاد

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا