مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

خانواده چه نقشی در جامعه دارد؟ (۹ مورد کلیدی)

خانواده بنیان اصلی جامعه است به همین دلیل متخصصین بر نقش خانواده در جامعه تاکید بسیار زیادی دارد. ما در جلسات مشاوره روانشناسی خانواده درمانی تلاش می کنیم هر چه بیشتر نقش خانواده در اجتماع را نشان داده و اعضا را به هم نزدیک کنیم. در این مقاله سایت ویکی روان به بررسی نقش خانواده در سلامت جامعه می پردازیم و این پرسش را پاسخ می دهیم که خانواده چه نقشی در جامعه دارد؟

خانواده چه نقشی در جامعه دارد؟

با وبلاگ مطالب روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

زندگی برای بسیاری از ما در دنیای مدرن بسیار تغییر کرده است. با پیشرفت تکنولوژی، تغییر هنجارهای فرهنگی، اولویت‌ های جدید و اشکال جدید ارتباط اینترنتی، طبیعی است که اهمیت خانواده را ندانیم؟

آیا این نهاد در حال نابودی است و در زندگی مدرن جایی ندارد؟  البته که نهاد خانواده همیشه اهمیت داشته است و دارد. هر چقدر زندگی در آینده تغییر کند، به اشکال مختلف خانواده بیشتر احتیاج خواهیم داشت به همین دلیل همه باید از نقش خانواده در جامعه آگاهی داشته باشند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

تعریف خانواده تکامل یافته و اهمیت آن

تعریف سنتی خانواده شامل یک مرد و یک زن و بچه‌ هایشان بود که ازدواج‌ کرده بودند.

پدر بزرگ و مادر بزرگ نیز ممکن است با آنها زندگی کنند و بخشی از خانواده باشند، با این حال این عمل در دوران اخیر چندان محبوب نیست. حدود ۵۰ سال پیش خانواده ایده‌ آل یک پدر، یک مادر و چند فرزند بود، اما تعریف فعلی تا حدی باز و فراگیر شده است.

یک خانواده ممکن است پدر و مادر از هر جنس بوده و ازدواج‌ کرده یا نکرده باشند. برخی افراد حتی یک خانواده با بیش از سه پدر و مادر دارند. فرزندان ممکن است برای یکی از والدین بوده، برای هر دو والدین یا فرزند خوانده باشند.

قبلا در ویکی روان مفصل درباره تعریف خانواده از نظر روانشناسی صحبت کردیم که پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید چون برای شناخت نقش خانواده در سلامت جامعه نیازمند یک تعریف واحد از خانواده داریم.

نقش خانواده در سلامت جامعه چیست؟

نقش خانواده در جامعه

در ادامه به مهم ترین تاثیر خانواده بر اجتماع از دید روانشناسی و جامع شناسی می پردازیم.

۱- فواید حضور در خانواده سالم، افزایش یافته است

از آنجا که زندگی مدرن بر همه ما فشار می‌ آورد، مزایای زندگی در یک خانواده از همیشه بیشتر است. خانواده سبب آرامش و رشد اعضا می باشد و این رشد در نهایت به رشد جامعه و محیط اطراف منجر خواهد شد.

۲- خانواده به رفع نیازهای اولیه کمک می‌ کند

واحد اجتماعی پایه به نام خانواده وظیفه تأمین نیازهای اساسی اعضای خانواده را به عهده دارد که نمی‌ توانند هزینه های زندگی خود را تأمین کنند و شامل افراد

  • خردسال
  • افراد مسن
  • و معلول

و یا به سادگی کسانی است که استطاعت زندگی به تنهایی را ندارند.

نیازهای اساسی مانند غذا، آب، سرپناه و احساس محبت خالص زمانی در دسترس هستند که یک یا چند نفر بتوانند این موارد را برای کل خانواده فراهم کنند.

اینجاست که با مفهوم تعاملات در خانواده آشنا می شویم و به این درک می رسیم که هر یک از اعضا می توانند کمک رسان تامین نیازهای دیگری باشند.

۳- خانواده به شما اجازه می‌ دهد تا به چیزی تعلق داشته باشید

سالها پیش، آبراهام مازلو (Abram Maslow) نموداری به نام “سلسله مراتب نیازها” ایجاد کرد.

این سلسله مراتب نشان داد که کدام نیازها برای انسان بسیار مهم است. پایه مهم و بزرگ هرم مزلو نیازهای اساسی ذکر شده در بالا بود که ابتدا باید برآورده شوند.

در سطح بعدی نیازهای امنیتی و به دنبال آن عشق و نیازهای متعلقات وجود دارد. خانواده‌ ها به دلیل پیوندهایی که ایجاد کرده و پرورش داده‌اند وقت و انرژی زیادی را برای حمایت از یکدیگر در زمان‌ های دشوار سپری می‌ کنند، زیرا هر یک از آنها به بخشی از خانواده تبدیل شده‌ اند.

۴- امنیت مالی

یک خانواده با عملکرد مناسب امنیت مالی را برای همه افراد خانه فراهم می‌ کند. اول اینکه اعضای خانواده می‌ توانند کار کنند و حداقل بخشی از درآمد خود را تامین نموده تا به خانواده کمک کنند نیازها و خواسته‌های دیگران را برآورده کنند.

دوم، خانواده منابع را برای پرداخت قبوض و مدیریت پول خود ترکیب می‌ کنند زیرا که همیشه به نیازهای مالی توجه دارند. نیازهای مالی مهم ترین نقش خانواده در جامعه را نشان می دهند به خصوص در سنین پایین اعضا.

۵- سیستم پشتیبانی داخلی

نقش خانواده در سلامت جامعه

افرادی که در خانواده‌ های سالمی هستند، شادی‌ های روزمره‌ ای دارند که دیگران ندارند. همه افراد روزهای سختی را پشت سر می‌ گذارند و یک خانواده سالم در این مواقع پشت یکدیگر هستند. هنگامی که اعضای خانواده تحت اختلال استرس هستند، یکی از نزدیکان آنها به احتمال زیاد متوجه علائمی می‌ شود که با آنها دست و پنجه نرم می‌ کنند.

ممکن است افراد مشکلات خود را از دیگران پنهان کنند، اما خانواده آنها این مسئله را درک می‌ کند

حتی اگر از کار آن عضو خانواده چشم پوشی نکنند، او را بی قید و شرط دوست دارند زیرا که عضوی از خانواده است.

۶- نقش خانواده در سلامت جامعه بسیار زیاد است

وقتی کودکان در یک خانواده سالم زندگی می‌ کنند از یک سبک زندگی سالم برخوردارند.

آنها وعده‌ های غذایی سالم دارند، تشویق می شوند که تحرک داشته باشند و از سپری کردن زمان در خارج از منزل لذت ببرند و در صورت لزوم سریعا تحت مراقبت‌ های پزشکی قرار می‌ گیرند. البته مزایای سلامتی برای والدین نیز وجود دارد.

تحقیقات در مورد نقش خانواده در جامعه سالم نشان داده‌ اند افرادی که در خانواده با فرزندان خود زندگی می‌ کنند تمایل به زندگی طولانی‌ تری دارند، حتی پس از بزرگ شدن و دور شدن فرزندان!

ممکن است به این دلیل باشد که والدین تمایل به خوردن غذای سالم دارند، سیگار را ترک می‌ کنند، نوشیدنی الکلی خود را قطع می کنند، مصرف مواد مخدر را ترک می‌ کنند و حتی ممکن است در مقایسه با همسن و سالان بدون فرزند خود تحرک بیشتری داشته باشند.

در واقع بر اساس یافته های روانشناسی خانواده سالم ایرانی، اعضای یک خانواده به همدیگر امید به زندگی و انگیزه رشد می دهند و این تاثیر مستقیم بر سلامت آنها دارد.

۷- مزایای اجتماعی خانواده بسیار است

اگر خانواده مسئولیت حمایت از اعضای خانواده را بر دوش بکشد، برای جامعه نیز مزایایی دارد.

خانواده‌ های سالم افرادی را پرورش می‌ دهند که کمک‌ های مثبتی به جامعه می‌ کنند

نسبت به افرادی که تنها زندگی می‌ کنند، والدین تمایل دارند با جامعه خود درگیر شوند. علاوه بر این، آنها در سنین جوانی به فرزندان خود آموزش می‌ دهند که تنها راه ممکن برای تعیین نوع جامعه‌ ای که در آن زندگی می‌ کنند، مشارکت در آن می‌ باشد.

۸- اهمیت خانواده در آموزش کودکان

چرا مشاوره خانواده خوب است؟

یکی از مهمترین راه های کمک والدین به جامعه، آموزش فرزندان است.

یادگیری نیز فقط یک طرفه پیش نمی‌ رود. در یک خانواده سالم، یادگیری اولویت بالایی دارد، شاید درست بعد از برآورده کردن نیازهای اولیه باشد

در تعریف خانواده امروزی، اعضای خانواده با صحبت بر سر میز شام، اغلب دیدگاه‌ های سیاسی یا ورزشی خود را به اشتراک می‌ گذارند. آنها ممکن است در مورد مسائل در انتخابات آتی یا صلاحیت‌ های یک کاندیدا بحث و تبادل نظر کنند.

به این ترتیب همه افراد درباره ایده‌ های مربوطه اطلاعات بیشتری کسب می‌ کنند و می‌ توانند هنگام رای دادن، آگاهانه تصمیم بگیرند.

اینها همگی در آموزش اعضا نقش بسیار زیادی دارند و به نوعی مدیریت اعضای خانواده به حساب می آید و چیزی هستند که در جلسات مشاوره تربیت فرزند تاکید زیادی بر آنها می شود.

۹- همه خانواده‌ ها ممکن است گاهی کشمکش داشته باشند

با اینکه خانواده‌ ها مزایای زیادی دارند و نقش خانواده در جامعه انکار پذیر نیست اما گاهی اوقات ممکن است کشمکش و تنش داشته باشند.

برای گذراندن روزهای خود شاید به کمی حمایت نیاز داشته باشید که کاملا قابل درک است. به عنوان مثال، اگر از همسر خود راضی نباشید، ممکن است منجر به بروز بیماری افسردگی و طلاق شود. بهتر است قبل از اینکه تصمیم بگیرید، در خانواده صادق باشید، به این ترتیب از بروز اتفاقات بعدی جلوگیری می‌ کنید.

در واقع به این نکته توجه کنید که منظور از نقش خانواده در سلامت جامعه همین تصمیمات تک تک اعضا در مورد تعامت با یکدیگر است. یعنی اگر با روش های ایجاد آرامش در محیط خانواده آشنا باشید در نهایت آرامش را در جامعه خود هم رشد داده اید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان

اگر به هر دلیل در خانواده شما مشکلی وجود دارد یا آنطور که مد نظر دارید اوضاع رو به راه نیست، می توانید از خدمات مشاوره آنلاین خانواده در سایت ویکی روان برای بهبود شرایط استفاده نمائید.

بهترین مشاورین خانواده در ویکی روان آماده ارائه نظرات و راهکارهای کارشناسانه به شما هستند تا اوضاع را رو به راه کنید.

مشاوره خانواده در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا