طلاق

زمان مناسب طلاق چه زمانی است؟

طلاق گاهی خوب و گاهی بد است، اما همیشه زندگی را تغییر می‌دهد. بعضی وقت‌ها اتفاقاتی در زندگی زناشویی می‌افتد که آنقدر غصه‌دارتان می‌کند که به طلاق فکر می‌کنید. اگر طلاق بگیرید زندگی‌تان بهتر می‌شود یا بدتر؟ بچه‌ها چطور با این موضوع برخورد می‌کنند؟ بهترین زمان برای این‌که به همسرتان بگویید که طلاق می‌خواهید چه موقع است؟ زمان مناسب طلاق چه موقع است؟

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

وقتی مشکلی در زندگی زناشویی‌تان پیش می‌آید این افکار و سوال‌ها به ذهن‌تان هجوم می‌آورند.

گاهی اوقات وقتی آن مشکل حل می‌شود، فکر طلاق ناخودآگاه از بین می‌رود اما اگر این افکار ناپدید نشدند و مداوم فکرتان را مشغول کردند چه؟

وقتی مداوم به طلاق و نتایج آن فکر می‌کنید، باید زندگی و رابطه‌تان با همسرتان را به خوبی ارزیابی کنید. یک قدم عقب بروید و ببینید چرا چنین احساسی پیدا کرده‌اید و چه مدت است که این افکار و احساسات، شما را مشغول کرده است؟

آیا چیز خاصی در زندگی‌تان باعث شده فکر کنید که طلاق تنها راه نجات و تنها تصمیم درست برای شماست؟ زمان مناسب طلاق برای شما چه موقع است؟

زمان مناسب طلاق و تصمیم برای طلاق

طلاق مسئله‌ای ناگوار است و تصمیم گرفتن برای طلاق را نباید آسان گرفت. اگر هنوز همسرتان را دوست دارید و می‌خواهید که زندگی‌تان درست شود، شاید بد نباشد که با مشاور خانواده در این مورد صحبت کنید و ببینید چرا چنین افکاری پیدا کرده‌اید و راهی برای رضایت‌بخش‌تر کردن زندگی‌تان پیدا کنید.

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که فکر می‌کنید طلاق چاره کار شماست و سپس روز بعد که از خواب بیدار می‌شوید همه چیز به نظرتان خوب می‌آید.

پستی بلندی‌ هایی مثل این باید شما را به این فکر بیندازد که چه چیز برای‌تان اهمیت دارد و زندگی‌تان چطور می‌تواند بهتر یا بدتر شود.

اگر فکر می‌کنید که همسرتان با شما نزد مشاور خانواده نمی‌آید، خودتان به تنهایی بروید و از آنها بخواهید که در تصمیم‌گیری‌تان کمک‌تان کنند.

این روزها آمار طلاق به شدت بالا رفته اما باید فکر کنید که بعد از طلاق چه احساسی خواهید داشت. به این فکر کنید که چه بلایی سر بچه‌های‌تان، خانه‌تان و وضعیت مالی‌تان خواهد آمد.

همه چیز در زندگی شما، در زندگی بعد از طلاق‌تان نقشی خواهد داشت.

اگر تصمیم به ادامه زندگی می‌گیرید، باید به زندگی که دارید فکر کنید و این‌که چقدر از این زندگی رضایت دارید و احساس خوشبختی می‌کنید.

خیلی از زوج‌ها به نظر خوشبخت می‌آیند و وقتی تقاضای طلاق می‌کنند همه را از تصمیم‌شان متعجب می‌کنند. این افراد ظاهر خوبی به زندگی خود می‌دهند اما پشت درهای بسته، همیشه در حال جنگ و جدال با هم هستند.

متاهل بودن می‌تواند بسیار لذت‌بخش و در عین حال غیرقابل تحمل باشد

علائمی‌ از زمان مناسب طلاق که نشان می‌دهد برای طلاق آمادگی دارید این است که همیشه عصبانی باشید، همیشه با همسرتان جنگ و دعوا داشته باشید، همدیگر را مقصر بدانید، دیگر خانواده خوشبختی نباشید، سر مسائل کوچک و پیش پا افتاده هم بحث و جدل کنید و از این قبیل.

راه‌های زیادی برای تشخیص وخامت زندگی‌تان هست اما موارد زیادی را هم باید طی این مدت در زندگی‌تان در نظر داشته باشید.

زمان مناسب طلاق

طلاق فقط به دو طرف ازدواج یعنی مرد و زن تاثیر نمی‌گذارد. اگر بچه داشته باشید، زندگی برای آنها هم خیلی سخت خواهد شد.

البته ممکن است در ابتدا زیاد به ظاهر نیاورند. بعضی از بچه‌ها ممکن است خودشان را برای آن جدایی مقصر بدانند اما با این حال باز هم درست نیست که دو نفر فقط به خاطر بچه‌های‌شان با هم بمانند و به زندگی خود ادامه دهند. این همه چیز را بدتر هم خواهد کرد. بچه‌ها هم درست مثل خودتان یاد می‌گیرند که با طلاق شما کنار بیایند.

تصمیم نهایی برای طلاق فقط توسط خودتان گرفته می‌شود و این شما هستید که باید ببینید میل‌تان به کدام طرف است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان

چطور بفهمیم که زمان مناسب طلاق رسیده است؟!

همه ما انسانیم، رشد می‌کنیم، نیازهای‌مان تغییر می‌کنند و گاهی اوقات روزگار زوج‌هایی که زمانی عاشق و معشوق بودند را از هم جدا می‌کند.

فهمیدن این‌که کی وقت طلاق رسیده  و زمان مناسب طلاق چه موقع است کار سختی است. راه‌های زیر به شما برای گرفتن این تصمیم بزرگ کمک می‌کند.

قدم ۱: بدانید که وقت رفتن رسیده است و اگر احساس می‌کنید که در زندگی زناشویی به شما ظلم می‌شود چه فیزیکی و چه فکرییا سلامت عمومی ‌شما به خاطر رفتار همسرتان به خطر افتاده است از دیگران کمک بگیرید.

بعضی از مشکات با گذشت زمان بدتر می‌شود. اگر احساس می‌کنید که همسرتان می‌تواند روزی بهبود پیدا کرده و به وضعیت عادی برسد، با همه وجود از او حمایت کنید اما نه با جنگ و دعوا. درغیر این‌صورت باید به این نتیجه برسید که طلاق سالم‌ترین راه ممکن برای شماست.

قدم ۲: اگر دلیل شما برای جدایی مواردی که در بالا عنوان شد نیست، نزد مشاور خانواده بروید.

بسیاری از متخصصین می‌گویند اگر یک زوج با صداقت سعی کنند با مشاوره خانواده زندگی‌شان را حفظ کنند اما هنوز هم بعد از یک سال برای جدایی شک و شبهه در ذهن‌شان باشد، ممکن است در آن زمان به این نتیجه برسند اکنون زمان مناسب طلاق است و بهترین راه برای هر دو آنهاست.

حتما بخوانید

قدم ۳: از خودتان بپرسید که آیا به خاطر فرزندان‌تان به زندگی زناشویی‌تان ادامه می‌دهید یا خیر.

با این‌ که بسیاری از زوج‌های مشکل‌دار به خاطر فرزندان‌شان به زندگی با هم ادامه می‌دهند اما انرژی منفی، جنگ و دعواهای پدر و مادر و ناخوشنودی کلی والدین به بچه‌ها هم سرایت خواهد کرد.

با این‌ که خیلی‌ها با این نظر موافق نیستند اما:

اگر بچه‌های‌ تان تنها دلیل با هم بودن شما هستند بهتر است بدانید که پدر و مادر خوشبخت اما جدا از هم بسیار سالم‌تر از پدر و مادر ناخوشنود زیر یک سقف است

قدم ۴: در بازبینی زمان مناسب طلاقنگاهی دقیق به خودتان بیندازید و رفتارهای خودتان را در مشکل بسنجید. از همسرتان هم بخواهید که همین کار را بکند و فکر کنید که چه چیزهایی باید تغییر کند و صادقانه بپذیرید که آن تغییر ممکن است یا نه.

اگر هر دو شما بتوانید اشتباهات خودتان را تشخیص دهید اما برای التیام بخشیدن به رابطه‌تان میلی به قدم برداشتن نداشته باشید، بهترین راه برای‌تان جدایی است.

قدم ۵: زخم‌ هایی را پیدا کنید که قابل التیام نیستند. ببینید چطور این آسیب‌ها پدید آمده‌اند و چرا قابل درمان نیستند.

گاهی اوقات خیانت، دروغگویی، بی‌ اعتنایی، سوء استفاده، اعتیاد و از این قبیل را می‌توان کلامی ‌بخشید اما قلب‌ تان برای همیشه شکسته می‌ماند و دیگر نمی‌تواند اعتماد کند.

احساس گناه، عصبانیت، خشم و بی‌ اعتمادی هیچ‌ وقت از بین نمی‌روند و سرپوش گذاشتن بر آنها برای حفظ زندگی، فقط هر دو شما را بیچاره‌ تر خواهد کرد.

زمان مناسب طلاق

قدم ۶: اجازه بدهید که آسیب ببینید، بترسید، احساس افسردگی کنید و حتی تنها شوید اما اجازه ندهید ترس از این احساسات تنها دلیل شما برای ادامه زندگی با همسرتان باشد.

گاهی ماندن در رابطه‌های ناسالم فقط به این دلیل که به آن عادت کرده‌اید راحت به نظر می‌رسد اما هرچه مدت بیشتری در یک زندگی ناکام بمانید خودتان را عمیق‌تر در آن چال می‌کنید.

خودتان را رها کنید و بدانید که بعد از فرو نشستن طوفان، هم شما و هم همسرتان خواهید توانست دوباره از زندگی لذت ببرید، حتی اگر این‌بار جدا از هم باشد.

در پایان بدون مشورت با مشاور خانواده اقدام به طلاق نکنید. اگر مشاور هم با دلیل، نظر شما را تایید کرد آن‌وقت می‌توانید در زمان مناسب طلاق اقدام به این کار نمایید.

البته به حس درونی‌تان مراجعه کنید. واقعا فکر می‌کنید که مشکل شما قابل حل است؟ با خودتان صادق باشید.

بارها مراجعانی داشتم که از یک طرف زندگی‌شان را تمام شده می‌دانند، وقتی طلاق به آنها پیشنهاد می‌شود، از روی ترس می‌گویند، نه دکتر من او را دوست دارم؟!! نمی‌دانیم قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را؟!!!

با وجود موارد گفته شده در مورد زمان مناسب طلاق همه این‌ها به دلیل ترس از طلاق و عوارض آن است. در مواردی طلاق بهترین راه حل است، چون هیچ امیدی به ادامه زندگی مشترک وجود ندارد و حتی عوارض آن روی زوجین و فرزندان به مراتب کمتر از ادامه زندگی نکبت‌ بار و توام با درگیری مداوم است.                                 

پروانه صفایی مقدم

متخصص روانشناسی بالینی، عضو تیم مشاوره آنلاین ویکی روان، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی و سخنران برتر سمینارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا