مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

بررسی رابطه ازدواج با سلامتی

یکی از مهم ترین دغدغه های درونی و برونی یک شخصیت یا یک فرد بحث رابطه ازدواج با سلامتی میباشد. اما ایا این دو با همدیگر مرتبط هستند؟ اگر هست ارتباطشان چیست؟ آیا ارتباطشان چه مقدار برای روح و روان آدمی اهمیت دارد؟ آیا با عمر بیشتر یا کمتر رابطه دارد؟ در اینجا کاملا به این بحث پرداخته ایم و به صورت علمی به بیان رابطه ازدواج با سلامتی میپردازیم.

بررسی رابطه ازدواج با سلامتی که باید بدانید

یا ویکی روان همراه شوید.

ازدواج معمولی به شما کمکی نمی‌کند

پژوهش‌ها همیشه نشان داده‌اند متاهل بودن و متاهل ماندن برای سلامتی‌تان بهتر است، این اولین نشانه از رابطه ازدواج با سلامتی است. متاهل‌ها بیش‌تر عمر می‌کنند و کم‌تر بیمار می‌شوند. اما پژوهش جدیدی در ایالت یوتا نشان می‌دهد آدم‌هایی که از ازدواج‌شان راضی و خوشحال هستند بیش‌ترین نفع می‌برند.

آدم‌ها اغلب فکر می‌کنند ازدواج‌ها یا رضایت‌بخش است یا نیست، اما به ندرت می‌توان ازدواج‌ها را به این آسانی دسته‌بندی کرد. پژوهش‌گران بعضی ازدواج‌ها را “دو حسی” می‌نامند، پیوندهایی که آن‌قدر بد نیستند که قطع شوند ولی ویژگی‌های منفی بارزی دارند(همه‌ی ازدواج‌ها این‌طور نیستند-این پژوهش می‌گوید فقط ۷۵ درصد آن‌ها این‌گونه هستند). پژوهش‌گران دریافتند این‌گونه زوج‌ها در مقایسه با کسانی که ازدواج‌شان خیلی رضایت‌بخش است نفع زیادی نمی‌برند.

رابطه ازدواج با سلامتی چیست؟

این پژوهش، توسط وندی بیرمنگام، استاد روان‌شناسی دانشگاه بریگم یانگ انجام شده و در مجله‌ی انالز آو بیهیویرال مدیسن(Annals of Behavioral Medicine) به چاپ رسیده‌است. سوال‌هایی که پژوهش‌گران از ۹۴ زوج پرسیدند درمورد رفتار همسرشان بود و آن‌چه پژوهش‌گران از نظر احساسی”عملکرد بین‌فردی” آن‌ها می‌نامیدند.

یک چهارم زوج‌ها واقعا راضی و خوشحال بودند و هیچ گلایه‌ای نداشتند. اما سه چهارم ازدواج‌ها در دسته‌ی دو حسی قرار گرفتند: اکثر شرکت‌کننده‌ها معتقد بودند همسرشان فوق‌العاده است، اما در برخی زمینه‌ها مشوق نیست یا بیش‌از حد منفی‌نگر است.

بیرمنگام می‌گوید:” سطح مثبت‌اندیشی در اکثر ازدواج‌ها بالا بود، اما منفی‌بافی نیز وجود داشت”. او زنی را مثال می‌زند که به عنوان شریک زندگی فوق‌العاده است اما از شغل همسرش راضی نیست، یا مردی که پدر و عاشقی بی‌نظیر است و اما خیلی حساس و ایرادگیر است. “این آدم‌ها به ازدواج‌شان پایبند هستند. اما منفی‌بافی‌هایی که وجود دارد، فواید روان‌شناختی مثبت را خنثی می‌کند.”

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

تحقیق پژوهشگران

برای مطالعه رابطه ازدواج با سلامتی پژوهش‌گران به مدت یک روز فشار خون زوج‌ها را در هر ساعت کنترل کردند، نه وقتی که در حال استراحت بودند، بلکه در وقتی در حال انجام امور روزانه‌شان بودند. آن‌ها که ازدواجی دو حسی داشتند، نسبت به آن‌هایی که ازدواج‌شان گرم‌تر بود، فشار خون بدتری داشتند، حتی زمانی که سن و بسیاری از عوامل استرس‌زای دیگر درنظر گرفته شده‌بود.

با توجه به گفته‌های بیرمنگام، با هیچ‌یک از زوج‌ها شخص دیگری- فرزند یا اقوام مسن‌ دیگر- زندگی نمی‌کرد، بنابراین زندگی‌شان در خانه فقط به خودشان دو نفر مربوط می‌شد. او هم‌چنین اشاره کرد این نتایج تنها حاصل یک روز کنترل هستند و میانگین سن شرکت‌کننده‌ها ۲۹ و دامنه‌ی سن از ۱۸ تا ۶۳ است، و سن بیش‌تر زوج‌ها در دو انتهای این دامنه قرار می‌گیرد.

خبر بد این است در میان زوج‌ها، قدرت ضربان قلب زوج‌هایی که ازدواج‌شان دو حسی است بیش‌تر از قدرت ضربان قلب آدم‌هایی است که از ازدواج‌شان راضی و خوشحال هستند این میتواند به عنوان یکی از علائم رابطه ازدواج با سلامتی باشد. بیرمنگام می‌گوید:”پژوهش‌ها نشان می‌دهد ضرر احساس تایید نشدن از سوی شریک زندگی‌تان بیش از فایده‌ی احساس تایید شدن از سوی او است.”

ازدواج با سلامت چه رابطه ای دارد

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

خبر خوب

بیرمنگام می‌گوید خبر خوب این است که برای اکثریت آدم‌ها، این تا حد زیادی قابل ترمیم است. پی‌بردن به این‌که چه‌چیزی شریک زندگی‌تان را آزار می‌دهد سخت نیست- برای شروع می‌توانید از او سوال کنید- و به نرمی برایش توضیح دهید برای این‌که احساس نزدیکی بیش‌تری بکنید (او تاکید می‌کند نه از نظر جنسی، بلکه از نظر احساسی و فکری) باید چه چیزهایی را کنار بگذارد. به علاوه این چیزی است که درمان‌گرها با آن موافق هستند.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا