مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

فرق مشاوره ازدواج و زوج درمانی چیست؟ (0 تا 100)

فرق زوج درمانی و مشاوره ازدواج از دید روانشناسی

فرق مشاوره ازدواج و زوج درمانی برای عده ای خیلی شفاف نیست، به همین دلیل نمی دانند از کدام یک باید استفاده کنند. در بخش مشاوره روانشناسی تلفنی و آنلاین ویکی روان سوالات زیادی دریافت می کنیم که فرق زوج درمانی و مشاوره ازدواج چیست و کدام برای من بهتر است؟ در ادامه این نوشتار قصد بررسی دقیق تفاوت های این دو را داریم.

بررسی فرق مشاوره ازدواج و زوج درمانی

با بخش مقاله های مربوط به روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

اگر شما و شریک زندگی تان دچار مشکل شده اید، کمک حرفه ای می تواند یک راه واقعا سازنده برای بازگرداندن رابطه تان به مسیر قبلی و ادامه رشد و یادگیری به عنوان یک زوج باشد. اما دقیقا چه نوع کمکی؟ تفاوت زوج درمانی با مشاوره ازدواج چیست؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

مشاوره ازدواج یا زوج درمانی؟

قبلا در ویکی روان توضیح دادیم مشاوره ازدواج چیست و چرا افراد از آن استفاده می کنند؟

مشاوره ازدواج به زوج ها کمک می کند تا از پس چالش های زندگی زناشویی برآیند. هدف این است که رابطه را به مسیر اصلی برگردانیم. این مشاوره بر اکنون و مسائلی که زوج ها به طور مکرر با آن مواجه می شوند، تمرکز دارد. مشاوره ازدواج فرصتی برای شما فراهم می کند تا در مورد تفاوت ها و مصالحه های خود صحبت کنید و بتوانند ازدواج موفق را تجربه کنند.

بیش از هر چیز دیگر، کاری که مشاوره ازدواج انجام می دهد این است که به هر دوی شما کمک می کند تا مشکلات خود را برای یک رابطه قوی تر و شادتر حل کنید. مشاوره ازدواج در مورد کمک به زوجین برای تسلط بر هنر ارتباطات است. مشاوره می تواند به اصلاح اعتماد یا شعله ور کردن مجدد آن کمک کند.

آیا مشاوره ازدواج کارساز است؟

بله، مشاوره ازدواج بسیار موثر است چون به زوج کمک می کند تا با انواع استرس تجربه شده در رابطه کنار بیایند. مشاوره ازدواج معمولا یک درمان متمرکز کوتاه مدت است در حالی که زوج درمانی یک فرآیند درمانی است که می تواند چندین جلسه طول بکشد.

حتی می توان گفت که درمان برای زوج های متاهل شامل مشاوره می شود و این همپوشانی دلیل سردرگمی آن هاست. پیشنهاد می کنیم مقاله مشاوره روانشناسی چند جلسه است را در ویکی روان مطالعه کنید.

کی از زوج درمانی استفاده کنیم؟

اگر مقاله تعریف زوج درمانی چیست را در ویکی روان مطالعه کرده باشید متوجه می شوید تفاوت هایی با مشاوره ازدواج دارد. در واقع با انواع زوج درمانی می توانید:

  • ریشه مشکلات را ریشه یابی کنید.
  • زمینه های خاص یک رابطه که ممکن است نیاز به توجه داشته باشند را شناسایی کنید.
  • به تاریخ گذشته، استدلال ها و تضادها در رابطه توجه کنید.
  • ابتدا به چراها توجه کنید، سپس روی چراها تمرکز کنید.
  •  بر مسائل شخصی و فردی تمرکز کنید.
  • پاسخ دهید که چرا موانعی بر سر راهتان قرار دارد؟
  • تعارض را حل کنید.
  • به هر دوی شما کمک می کند تا نحوه برقراری ارتباط در یک رابطه را بیاموزید.
  • اگر مشکل سو مصرف مواد، خیانت یا مسائل مربوط به فرزند پروری دارید، مفید است.

می توانید با مراجعه به بخش مطالب مربوط به ازدواج از کامل ترین مقالات در این حوزه استفاده کنید.

زوج درمانی شامل چه مواردی می شود؟

نوع زوج درمانی

بیایید با نگاهی متفاوت به تفاوت زوج درمانی و مشاوره ازدواج بپردازیم.

مشاوره زوج درمانی از شما می خواهد که مسائل خود را از ریشه حل کنید. یعنی به دعواها و استدلال های قبلی خود برگردید تا بفهمید همه چیز از کجا شروع شده است. چیزی که مشاوره زوج ها را منحصر به فرد می کند این است که می تواند تا جایی پیش برود که به مسائل فردی و شخصی شما بپردازد تا رفتار شما در رابطه را درک کند. بیشتر در مورد فهمیدن چرایی است تا چگونگی آن.

با تعریف بالا درک فرق مشاوره ازدواج و زوج درمانی آسان تر می شود.

پس فرق زوج درمانی و مشاوره ازدواج چیست؟

درمان به این سوال پاسخ خواهد داد که «چرا ما این نوع مشکلات را داریم؟» و به شما بفهماند که باید روی چه حوزه خاصی از روابط خود کار کنید.

برای مثال، زوجی دوران سختی را پشت سر می گذارند چون یکی از آن ها به بیماری مبتلا ست، ممکن است نیاز به درمان داشته باشند تا بدانند چگونه به درستی با این وضعیت کنار بیایند. این بدان معنا نیست که تنها زوج هایی با مشکلات این سطح پذیرفته می شوند که تحت درمان قرار گیرند. همچنین می توانید با یک زوج درمانگر ملاقات کنید تا مسائل سازگاری را حل کنید و از کسی که بهترین راه حل را می شناسد، مشاوره بگیرید.

مشکل این است که در مورد زوج درمانی باور اشتباه «هیچ فایده ای ندارد» وجود دارد.

بسیاری از زوج ها به جای جستجوی راه حل، تمایل دارند از درمان مورد نیاز خود دوری کنند. بسیاری از زوج ها به جای اینکه به رابطه فرصتی برای بهتر شدن بدهند، تصمیم می گیرند از ترس قضاوت دیگران به درمان نپردازند.

مشاوره ازدواج می تواند:

  • به زوج ها کمک کند تا با مشکلات مقابله کنند.
  • رابطه برقرار کنید.
  • روی زمان حال تمرکز کنید.
  • برای گفت وگو در مورد اختلاف ها پیش از ایجاد اختلاف های عمده فرصتی فراهم کند.
  • به شما اجازه می دهد یک بنیاد شاد و قوی بسازید.
  • به یکدیگر اعتماد کنید.

خوب موارد فوق ره به ذهن بسپارید تا در ادامه بیشتر به فرق مشاوره ازدواج و زوج درمانی بپردازیم.

زوج درمانی با مشاوره ازدواج چه فرقی می کند؟

احتمالا حدس زده اید که هر دو نوع درمان در واقع نیازهای متفاوتی را برآورده می کنند. برای یک تصویر واضح تر، ما تفاوت های کلیدی، از جمله مواردی که هنوز به آن ها دست نزده ایم، بین زوج درمانی و مشاوره ازدواج را تجزیه کرده ایم.

۱. نقطه شروع یکی از تفاوت های زوج درمانی و مشاوره ازدواج است

زوج درمانی معمولا زمانی دنبال می شود که زوج در رابطه خود با مشکلاتی بزرگ یا کوچک مواجه می شوند و می خواهند «چرایی» ماجرا را درک کنند. از سوی دیگر مشاوره ازدواج اغلب مورد توجه زوج های تازه ازدواج کرده قرار می گیرد و حتی گاهی اوقات پیش از ازدواج به زوج ها توصیه می شود.

زوج هایی که مشاوره ازدواج را انتخاب می کنند لزوما مشکلات ارتباطی قابل توجهی ندارند اما با این حال شرکت در مشاوره را به عنوان وسیله ای برای آماده شدن برای هر چالشی که ممکن است به عنوان یک زوج با آن مواجه شوند، انتخاب می کنند. بد نیست مقاله مشاوره پیش از ازدواج چیست را در ویکی روان مطالعه کنید چون مفاهیم آن کمک می کند فرق مشاوره ازدواج و زوج درمانی را بهتر درک کنید.

۲. تجربه تفاوت زوج درمانی و مشاوره ازدواج را رقم می زند

فرق مشاوره ازدواج و زوج درمانی چیست؟ (0 تا 100)

در زوج درمانی، شرکت کنندگان به بررسی عمیق مسائل موجود می پردازند و درمان متناسب با نیازهای خاص زوج خواهد بود. فرآیند مشاوره ازدواج شامل کاوش زیادی نمی شود؛ بلکه در درجه اول شامل شناسایی مسائل بالقوه و یادگیری مهارت های لازم برای حل تعارض و یافتن سازش است.

۳. مقایسه مزایای مشاوره ازدواج و زوج درمانی

مزایای درمان زوجین شامل درک بهتر محرک ها و مهارت های مقابله ای، بهبود احساس شادی در چارچوب زوج، و افزایش همدلی نسبت به خود و شریک زندگی است. مشاوره ازدواج آموزش و حمایت فراهم می کند تا زوج ها بتوانند مهارت های ارتباطی عمومی مورد نیاز برای ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج خود را بیاموزند.

4. جدول زمانی تفاوت دارد

زوج درمانی به طور کلی یک تعهد بزرگتر است که بسته به سطح پریشانی در رابطه، شامل 8 یا بیش از 20 جلسه می شود. مشاوره ازدواج یک تعامل کوتاه مدت است که شامل جلسات کمتری می شود، اگرچه تعداد دقیق آن به طرح کلی دوره و اهداف مشخص شده بستگی دارد. در واقع یک فرق زوج درمانی و مشاوره ازدواج به تعداد جلسات آنها مربوط می شود. پیشنهاد می کنیم مقاله مشاوره خانواده چند جلسه است را در ویکی روان مطالعه کنید.

۵. فرق مشاوره ازدواج و زوج درمانی در هزینه ها

میزان تخصص یک متخصص، محل زندگی شما و اینکه آیا نرخ های متفاوت پیشنهاد می شوند یا خیر، تنها چند مورد از عواملی هستند که می توانند بر هزینه درمان زوج و مشاوره ازدواج تاثیر بگذارند.

در ویکی روان تفاوت زوج درمانی و مشاوره ازدواج به هزینه آنها مربوط نمی شود چون تقریبا هم قیمت هستند. با مشاهده لیست مشاوران روانشناسی ویکی روان متوجه می شوید زوج درمانگر ها با مشاوران ازدواج یکی هستند و هزینه ها فرق ندارد.

اغلب طرح های بیمه سلامت هیچ یک از این دو نوع درمان را پوشش نمی دهند، زیرا متاسفانه مشکلات ارتباطی به عنوان یک مساله پزشکی واجد شرایط نیستند.

از کجا بدانیم رابطه شما به چه نوع کمکی نیاز دارد

الان که فرق مشاوره ازدواج و زوج درمانی را می دانیم، از کجا بفهمیم آیا باید به دنبال مشاوره ازدواج باشید یا زوج درمانی برای نیازهای شما مناسب‌ است؟

اگر می خواهید بین مشاوره ازدواج و زوج درمانی تصمیم بگیرید، در نظر گرفتن انواع خدماتی که هر تکنیک ارائه می دهد معمولا می تواند به شما کمک کند.

وقت بگذارید و ببینید که چرا شما و شریک زندگی تان به چه نوع کمک نیاز دارید. اگر موضوع خاصی وجود دارد که می خواهید به آن رسیدگی کنید، مثلا بگویید کسی خیانت کرده و اعتماد به مشکلی در رابطه تبدیل شده است، زوج درمانی می تواند محل خوبی برای شروع باشد.

اگر در حال تشکیل خانواده هستید و می‌خواهید قبل از تولد نوزاد روی ارتباط خود کار کنید، یک راه‌ حل کوتاه‌ مدت مانند مشاوره ازدواج می‌تواند عالی باشد. صرف نظر از مسیری که انتخاب می کنید، باید مطمئن باشید رفتاری که به دنبال آن هستید، انتخاب درستی برای شما و شریک زندگی تان است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان به شما

شناخت فرق زوج درمانی و مشاوره ازدواج کمک می کند بهترین نتیجه از خدمات روان درمانی و مشاوره را بگیرید. خوشبختانه استقبال مردم به خدمات مربوط به سلامت روان بسیار بیشتر شده است.

با توجه به درک فرق مشاوره ازدواج و زوج درمانی اگر احساس می کنید باید از یکی از خدمات روانی درمانی مرتبط با ازدواج و روابط عاطفی استفاده کنید می توانید از سراسر ایران و جهان در ویکی روان مشاوره غیرحضوری خریداری کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه برگزار کنید:

مشاوره آنلاین زوج درمانی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا