روانشناسی

رفتار درمانی دیالکتیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

تعریف رفتار درمانی دیالکتیکی به زبان ساده

رفتار درمانی دیالکتیکی (Dialectical behavior therapy – DBT) در جلسات مشاوره روانشناسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال افراد کمی می دانند رفتار درمانی دیالکتیکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مطلب سایت مشاوره روان درمانی ویکی روان به بررسی کامل رفتار درمانی دیالکتیکی به زبان ساده از دید روانشناسی می پردازیم.

رفتار درمانی دیالکتیکی چیست؟

با مطالب مرتبط با روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) نوعی گفتار درمانی (روان درمانی چیست؟) است. این روش مبتنی بر رفتار درمانی شناختی (CBT) است، اما به طور خاص برای افرادی که احساسات را به شدت تجربه می کنند، سازگار است.

رویکرد رفتار درمانی شناختی (CBT) نوعی روان درمانی است که به افراد کمک می کند تا درک کنند افکار چگونه بر احساسات و رفتارها تاثیر می گذارند.

اما «دیالکتیکی» به معنای ترکیب ایده های متضاد است. این درمان کمک به مردم برای پذیرش واقعیت زندگی و رفتارهایشان و همچنین کمک به آن ها برای یادگیری تغییر زندگی از جمله رفتارهای غیر مفیدشان تمرکز می کند.

رفتار درمانی دیالکتیکی در دهه ۱۹۷۰ توسط مارشا لینهان، روانشناس آمریکایی توسعه یافت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

کاربرد رفتار درمانی دیالکتیکی چیست؟

رفتار درمانی دیالکتیکی به خصوص برای افرادی که در مدیریت احساسات خود مشکل دارند، موثر است. شامل موارد زیر می‌ شود:

رفتار درمانی دیالکتیکی، برای درمان این شرایط مناسب است چون تصور می شود هر یک از این شرایط با مسائلی مرتبط است که ناشی از تلاش های ناسالم یا مشکل ساز برای کنترل احساسات شدید و منفی است.

به جای وابستگی به تلاش هایی که برای فرد مشکل ایجاد می کنند، رفتار درمانی دیالکتیکی، به افراد کمک می کند راه های سالم تری برای کنار آمدن یاد بگیرند. به جای وابستگی به تلاش هایی که برای فرد مشکل ایجاد می کنند، رفتار درمانی دیالکتیکی، به افراد کمک می کند راه های سالم تری برای کنار آمدن با مشکل یاد بگیرند. بر خلاف درمان اگزیستانسیال که به دیدگاه های فلسفی تمرکز دارد، در رفتار درمانی دیالکتیکی بر احساسات نظارت داریم.

چه انتظاری از رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) داشته باشیم؟

انتظار یک دوره درمان را داشته باشید که معمولا شامل جلسات آموزشی گروهی هفتگی، مهارت محور و همچنین جلسات درمان فردی است. جلسات فردی معمولا یک ساعت به طول می انجامد؛ جلسات گروهی که معمولا شامل ۴ تا ۱۰ نفر هستند، برای یک ساعت و نیم تا دو ساعت طراحی شده اند. البته در مقاله تعداد جلسات مشاوره روانشناسی در ویکی روان توضیح دادیم که تعداد دقیق جلسات به شرایط مراجع و میزان همکاری ایشان ارتباط دارد.

رفتار درمانی دیالکتیکی، مهارت محور است و از بیماران خواسته می شود مهارت های خود را بین جلسات تمرین کنند. بیماران می توانند انتظار تکالیف را داشته باشند، که به عنوان مثال ممکن است بر برداشتن گام های مشخص برای غلبه بر چالش های روابط تمرکز کنند.

رفتار درمانی دیالکتیکی بر چه چیزهایی تمرکز دارد؟

رفتار درمانی دیالکتیکی به طور خاص بر ارائه مهارت های درمانی در 4 حوزه کلیدی تمرکز دارد. که عبارتند از:

1- ذهن آگاهی با توجه به ماهیت زودگذر احساسات، افراد را قادر به پذیرش و حضور در لحظه حال می سازد، که قدرت احساسات برای هدایت اعمال خود را کاهش می دهد. پیشنهاد می کنیم مقاله ذهن چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

2- رفتار درمانی دیالکتیکی همچنین تحمل پریشانی، توانایی تحمل احساسات منفی به جای نیاز به فرار از آن یا عمل کردن به شیوه هایی که شرایط دشوار را بدتر می کند را تلقین می کند. مثل همان چیزی که در درمان بین فردی اتفاق می افتد.

3- استراتژی های تنظیم احساسات به افراد قدرت مدیریت و تغییر احساسات شدیدی را می دهد که در زندگی آن ها ایجاد مشکل می کند. یکی از این روش های آموزش کنترل ذهن به شیوه ای اصولی است.

4- آخرین اما نه کم‌ اهمیت، رفتار درمانی دیالکتیکی، تکنیک‌های اثربخشی بین فردی را آموزش می‌دهد و به فرد اجازه می‌دهد با دیگران به گونه‌ای ارتباط برقرار کند که قاطعانه باشد، احترام خود را حفظ کند و روابط را تقویت کند. مهمترین مورد این است که یاد بگیرید چگونه مستقیما چیزی که می خواهید را درخواست کنید که باعث کاهش خشم و جریحه دار شدن احساسات می شود.

این روش به بیماران کمک می کند تا انواع تفکر تحریف شده را که زمینه ساز احساسات منفی و رفتارهای غیرسازنده هستند، تشخیص داده و به چالش بکشند. به عنوان مثال، بیماران یاد می‌گیرند که تشخیص دهند چه زمانی در حال فاجعه‌سازی هستند (با فرض اینکه بدترین اتفاق می‌افتد) تا از رفتاری که گویی چنین است اجتناب کنند. آن ها تجربه گذشته و حال خود را برای نمونه هایی از تفکر همه یا هیچ بررسی می کنند و همه چیز را به صورت افراطی سیاه یا سفید می بینند، عاری از ظرافت هایی که به طور کلی طبیعت زندگی است.

آموزش ذهن آگاهی بخش مهمی از رفتار درمانی دیالکتیکی است.

این کار علاوه بر اینکه بیماران را متمرکز نگه می دارد، واکنش پذیری عاطفی را کاهش می دهد و به افراد فرصت می دهد تا مهارت های مقابله ای سالم را در بحبوحه موقعیت های ناراحت کننده فرابخوانند.

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) چگونه عمل می کند؟

رفتار درمانی دیالکتیکی (Dialectical behavior therapy - DBT)

هدف اصلی درمانگرانی که از رفتار درمانی دیالکتیکی استفاده می کنند، ایجاد تعادل بین اعتبار (پذیرش) شما و چالش های شما و مزایای تغییر است. مشاور روانشناس آنلاین به شما کمک می کند مهارت های جدیدی برای بهبود تنظیم هیجان بیاموزید.

ساختار رفتار درمانی دیالکتیکی می تواند بین درمانگران متفاوت باشد، اما به طور کلی، DBT شامل این 4 جلسه است:

  1. پیش ارزیابی در رفتار درمانی دیالکتیکی.
  2. درمان انفرادی
  3. آموزش مهارت ها به صورت گروهی.
  4. آموزش بحران تلفنی.

تا حدودی شباهت هایی با طرحواره درمانی وجود دارد، اما در جزئیات متفاوت هستند.

1- پیش ارزیابی در رفتار درمانی دیالکتیکی

درمانگر شما ممکن است قبل از شروع استفاده از رفتار درمانی دیالکتیکی یک ارزیابی ارائه دهد. آن ها با پرسیدن سوالات و توضیح نحوه عملکرد رفتار درمانی دیالکتیکی، تعیین خواهند کرد که DBT چقدر برای شما مناسب است. اگر تصمیم بگیرید که DBT را ادامه دهید، آن ها از شما می خواهند که به درمان و طول درمان متعهد شوید.

2- درمان انفرادی

درمان انفرادی رفتار درمانی دیالکتیکی شامل جلسات هفتگی با درمانگر است. هر جلسه حدود ۴۰ دقیقه تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. جلسات درمانی رفتار درمانی دیالکتیکی انفرادی اهداف زیر را دارند:

  • در صورت امکان با کاهش رفتارهای خودکشی و خودآزاری به حفظ امنیت خود کمک کنید.
  • محدود کردن رفتارهایی که در مسیر درمان سازنده قرار می گیرند.
  • کمک به شما برای رسیدن به اهدافتان و بهبود کیفیت زندگی با پرداختن به چیزهایی که مانع پیشرفت شما می شوند، مانند بیماری روانی یا مسائل مربوط به روابط.
  • کمک به یادگیری مهارت های جدید برای جایگزین کردن رفتارهای غیر مفید.

مانند همان چیزی که در درمان شناختی تحلیلی اتفاق می افتد، درمانگر احتمالا از شما می خواهد که یک دفترچه خاطرات برای پی گیری احساسات و اعمال خود داشته باشید و به دنبال الگوهای رفتاری بگردید. شما این دفترچه خاطرات را باخود به جلسات خود می برید تا شما و درمانگرتان تصمیم بگیرید که برای هر جلسه روی چه چیزی کار کنید.

ثابت شده است که رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) به افراد مبتلا به بیماری‌های روانی کمک می کند. به ویژه برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، DBT منجر به موارد زیر می شود:

  • کاهش رفتارهای خود آزاری و خشم.
  • کاهش روزهای بستری در بیمارستان.
  • مصرف کم تر مواد مخدر و الکل.
  • بهبود علائم افسردگی.

رفتار درمانی دیالکتیکی برای چه افرادی مناسب است؟

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

با این حال، رفتار درمانی دیالکتیکی برای همه نیست و روند جلسات می تواند کمی دشوار باشد. اگر شرایط زیر را دارید می توانید از این رویکرد درمانی استفاده کنید:

  • متعهد به ایجاد تغییرات مثبت هستید.
  • آماده تعهد کامل به درمان و انجام تکالیف هستید.
  • آماده اید که بیشتر روی حال و آینده تان تمرکز کنید تا گذشته تان.
  • احساس می کنید می توانید برخی جلسات را در یک گروه با دیگران انجام دهید.

چقدر به رفتار درمانی دیالکتیکی نیاز خواهم داشت؟

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) معمولا حداقل شش ماه تا یک سال طول می کشد. با این حال، برای هر مراجع منحصر به فرد بوده و شرایط سلامت روان هر فرد پیچیده است. نباید انتظار داشته باشید که پس از یک سال DBT کاملا عاری از علائم باشید یا دیگر رفتارهای مشکل ساز نداشته باشید. دقیقا در مقاله مشاوره خانواده چند جلسه است در ویکی روان توضیحات مشابه داده شده است.

بسیاری از درمانگران معتقدند که درمان اختلال شخصیت مرزی، به ویژه، می تواند چندین سال طول بکشد اما حتما نتیجه بخش است.

سعی کنید بتوانید احساسات خود را بهتر مدیریت کنید و کیفیت زندگی بهتری داشته باشید، دلسرد نشوید. نکته مهم این است که شما به دنبال کمک هستید. هر پیشرفتی پیشرفت خوبی است.

حین انجام DBT چه زمانی باید متخصص یا درمانگر خود را ببینم؟

مهم است که به تمام جلسات برنامه ریزی شده درمان فردی و جلسات آموزش مهارت گروهی خود بروید. اگر در حال تجربه بحرانی مانند احساس خودکشی هستید و می توانید با درمانگر خود تماس بگیرید، این کار را انجام دهید. البته می توانید در ویکی روان به صورت تلفنی و آنلاین با مشاور روانشناسخود در ارتباط باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 225,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای استفاده از رفتار درمانی دیالکتیکی چیست؟

ارتباط با مشاور در رویکردهای درمانی مانند رفتار درمانی دیالکتیکی باید سریع و با کمترین هزینه انجام شود. اگر قصد دارید از روانشناس متخصص در رفتار درمانی دیالکتیکی کمک بگیرید می توانید از سراسر ایران و جهان در ویکی روان مشاوره روانشناسی آنلاین، تلفنی و متنی خریداری کنید. برای شروع روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست روانشناسان ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا