بلوغ

بلوغ زودرس دخترها چیست؟(علائم بلوغ زودرس دخترانه)

بلوغ زودرس دخترها هم دقیقا مانند بلوغ زودرس در پسرها ویژگی هایی دارد که باعث نگرانی والدین و اطرافیان می شود. در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی کودک، مشاورین به معرفی علائم بلوغ زودرس بلوغ دخترانه می پردازند تا والدین علم بیشتری به این موضوع داشته باشند. با این حال در این مطلب ویکی روان دلایل بلوغ زودرس دخترانه را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم.

تعریف بلوغ زودرس دخترها چیست؟

با مطالب روانشناسی در بخش وبلاگ ویکی روان همراه باشید.

بلوغ پیش از موعد در دخترها زمانی رخ می‌ دهد که با وجود سن کم، بدن و ذهن دختران بالغ شده و به زنان جوان تبدیل می شوند.

آنها حالت های زنان بالغ را می گیرند و نشانه هایی در بدنشان نمایان می شود که به بلوغ رسیده اند! در بیشتر موارد زود بالغ شدن دخترها در ظاهر آنها کاملا مشهود است و تفاوت های زیادی با هم سن و سال های خود دارند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان

سن بلوغ زودرس دختران کی است؟

اولین نشانه های بلوغ زودرس در پسران
اولین نشانه های بلوغ زودرس در پسران

زود بلوغ شدن دخترها معمولا از ۱۰ سالگی و در بعضی موارد نادر از سنین کمتر هم شروع می‌ شود. گاهی اوقات، یک دختر کم سن و سال علائم بلوغ را نشان می‌ دهد که والدین و اطرافیان را مضطرب و نگران می کند!

قبلا هم در ویکی روان، در مقاله بلوغ زودرس بچه ها چیست گفتیم که، به این حالت بلوغ زودرس (Puberty) گفته می‌ شود. ممکن است تحمل این علائم اولیه بلوغ برای کودک شما سخت باشد و از نظر روانی تحت فشار قرار بگیرند و آسیب هایی آنها را تهدید کند.

نشانه و علائم بلوغ زودرس بلوغ دخترانه چیست؟

علائم بلوغ زودرس در دخترها عبارتند از:

  • رشد سریع و ناگهانی پستان
  • افزایش موهای صورت از نشانه های زود بالغ شدن دخترها است
  • رویش موهای نواحی جنسی و زیر بغل
  • رشد سریع قد و مشاهده جهش رشد
  • جوش های روی صورت و بخش های دیگر بدن
  • بوی بدن خانم های بزرگسال
  • ترشحات واژن یا شروع خونریزی های ماهانه
  • زود پریود شدن هم از نسانه های بلوغ سریع دخترانه است

اگر دخترتان کمتر از ۸ سال دارد، در صورت بروز هر یک از این علائم بلوغ زودرس دخترانه که در بالا اشاره کردیم، حتما با پزشک صحبت کنید.

علل بلوغ زودرس در دخترها چیست؟

علم پزشکی و روانشناسی دلایل زیادی برای زود بالغ شدن دخترها برشمرده است، شروع بلوغ توسط هیپوتالاموس (بخشی از مغز که غده هیپوفیز را کنترل می‌ کند) ایجاد می‌ شود. به غده هیپوفیز (غده‌ ای به اندازه نخود در مغز) می‌ گویند که هورمون‌ ها را آزاد کند.

این هورمون‌ ها باعث ترشح هورمون‌ های جنسی از تخمدان‌ ها می‌ شوند، بعضی از دختران بدون دلیل مشخص خیلی زود به بلوغ می‌ رسند که نیاز به معاینات پزشکی بیشتری دارد. ممکن است این پدیده در خانواده‌ ها و مادران و خواهران آنها نیز وجود داشته باشد.

دیگر علت بلوغ زودرس دخترها گاهی به مشکلی در مغز مانند آسیب، تومور یا عفونت مربوط می‌ شود. مشکل در تخمدان‌ ها یا غده تیروئید نیز باعث بلوغ زودرس می‌ شوند

برخی از دختران می‌ توانند بلوغ زودرس “جزئی” داشته باشند و ممکن است موهای نواحی جنسی یا زیر بغل داشته باشند اما هیچ رشد جنسی دیگری ندارند. ممکن است برخی هم بین سنین ۶ ماه تا ۳ سال، رشد پستان دارند که بعدا از بین می‌ رود یا بدون تغییرات دیگری که به همراه بلوغ ایجاد می‌ شود، ادامه می‌ یابد.

کودکانی که بلوغ زودرس “جزئی” دارند نیاز به مراجعه به پزشک و متخصص کودک دارند.

چگونه زود بلوغ شدن دخترها بر کودک تأثیر می‌ گذارد؟

حتما یک نکته را در مورد زود بالغ شدن دخترها در ذهن داشته باشید که، وقتی بلوغ دخترها به پایان برسد، دیگر رشد نمی‌ کنند! در بعضی موارد کودکانی که بلوغ زودرس آنها درمان نشده به قد کامل بزرگسالان نمی‌ رسند‌، زیرا استخوان‌ های آنها بالغ می‌ شوند و رشد استخوان خیلی زود متوقف می‌ شود.

حتی ممکن است در اوایل باعث بلندتر شدن قد نسبت به سایر کودکان هم‌ سنشان شود، بلوغ زودرس باعث می‌ شود رشد آنها خیلی زود متوقف شود

دخترانی که بلوغ زودرس دارد ممکن است از نظر عاطفی و اجتماعی مشکلاتی داشته باشد و نیاز است در این مورد با مشاور روانشناس کودک آنلاین یا حضوری در تماس باشید و مشورت بگیرید.

همچنین دختران ممکن است از داشتن دوره قاعدگی و پستان قبل از بچه های دیگر خجالت زده شوند. شاید بدخلق و تحریک پذیر شوند. یکی از سخت‌ ترین کارها برایشان، روبرو شدن با کودکان دیگر است.

راه تشخیص بلوغ زودرس در دخترها چیست؟

پزشک کودک شما ممکن است برای بررسی سطوح هورمون آزمایش خون تجویز کند. ممکن است از دست عکس بگیرد تا ببیند استخوان‌ ها خیلی سریع رشد می‌ کنند یا خیر؟

آزمایشات دیگر برای کمک به تشخیص علل خاص ممکن است شامل سی تی اسکن (سی تی اسکن HH-III-199) ، ام آر آی (MRI (Magnetic Resonance Imaging) ، HH-III-69) و سونوگرافی (Ultra Sound, HH-III-64) شود.

راه درمان بلوغ زودرس دخترانه چیست؟

خبر خوب اینکه، بلوغ زودرس در دخترها قابل درمان می‌ باشد. پزشکان می توانند به کودک شما کمک کنند تا به رشد کامل برسد و از مشکلات عاطفی و اجتماعی که ممکن است با آن روبرو شود، جلوگیری کند.

اگر پزشک تشخیص دهد دخترتان بلوغ زودرس دارد، ممکن است او را به یک متخصص غدد درون ریز اطفال (پزشکی متخصص در رشد و اختلالات هورمونی در کودکان) ارجاع دهد و بسته به علت، درمان ممکن است شامل موارد زیر شود:

  • درمان علت یا بیماری زمینه ای
  • استفاده از داروها برای کاهش سطح هورمون ها و به تأخیر انداختن رشد جنسی

گاهی اوقات هیچ درمانی لازم نیست.

در این شرایط مراقبت از کودک تان در اولویت قرار دارد

مشاور کودک آنلاین در سایت ویکی روان

بهترین کار این است که در مورد زود بلوغ شدن دخترها توضیحات ساده و قابل فهم به فرزند خود بدهید، او باید بداند در چه وضعیتی قرار دارد و چه روند درمانی در انتظار او است.

توضیح دهید این تغییرات برای کودکان بزرگتر و نوجوانان طبیعی است، اما بدن او کمی زود رشد را شروع کرده است. اصلا روی ظاهر فرزندتان تمرکز نکنید، در عوض موفقیت هایش در مدرسه، ورزش و سایر فعالیتها را تشویق کنید.

مراقب علائمی باشید که نشان می دهد مشکلاتی کودک شما را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. علائم هشدار دهنده برای مراقبت و صحبت با پزشک وی شامل موارد زیر می‌ شود:

  • حس خشم و عصبانیت بعد از زود بالغ شدن دخترها طبیعی است
  • بروز استرس و اضطراب های بی دلیل
  • بی قراری و ضعف جسمانی
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان در مورد بلوغ زودرس دخترانه چیست؟

این شرایط برای بیشتر دختر خانم ها آزار دهنده است. آنها در سنی هستند که هنوز تجربه بلوغ برای آنها کمی زود است اما در هر صورت درگیر آن شده اند!

اگر با مشاهده نشانه های بلوغ زودهنگام دخترتان، علائمی از بی قراری، فشارهای عصبی و موارد مشابه را در او مشاهده کردید، حتما با مشاور متخصص کودک و نوجوان جلسه برگزار کرده و از راهکارهای او برای بهبود اوضاع استفاده کنید.

اگر این آسیب ها به خوبی درمان نشوند، پیامدهای مخربی با کودکان باقی می مانند که درمان کردن آنها در آینده سخت تر هم می شود.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین در سایت ویکی روان استفاده کرده و با مشاور دلخواهتان جلسه مشاوره صوتی و تصویری برگزار نمائید. تنها کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست مشاورین کودک در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا