مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

عوامل تحریک کننده افسردگی کدامند؟ (۱۰ مورد)

عوامل تحریک کننده افسردگی باعث می شوند شدت بیماری افسردگی در فرد بیشتر شده و او تاثیر پذیرتر از قبل شود. در مشاوره روانشناسی غلبه بر افسرگی به بررسی دقیق عوامل تشدید کننده افسردگی از دید روانشناسی پرداخته می شود تا افراد خواسته یا ناخواسته در معرض آنها قرار نگیرند. در این مطلب ویکی روان هم به بررسی تمام عوامل تشدید افسردگی می پردازیم.

عوامل تحریک کننده افسردگی کدامند؟

با وبلاگ روانشناسی سایت ویکی روان همراه باشید.

تعدادی از عوامل در نوع سبک زندگی وجود دارد که می توانند در ایجاد افسردگی نقش داشته باشد. در حالی که بسیاری از عوامل خطر ابتلا به انواع بیماری افسردگی، مانند جنسیت یا سابقه خانوادگی شما قابل تغییر نیست، افراد کنترل بسیار بیشتری بر عوامل سبک زندگی دارند.

اما علت تشدید افسردگی چیست و چرا در شرایطی وضعیت بدتر می شود؟ در ادامه به مهم ترین آنها می پردازیم.

۱- اختلالات ریتم شبانه روزی یکی از عوامل تحریک کننده افسردگی است

عوامل تحریک کننده افسردگی

اعتقاد بر این است که یک نوع افسردگی، اختلال افسردگی فصلی (به عنوان اختلال افسردگی حاد با الگوی فصلی شناخته می شود) به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی طبیعی بدن ایجاد می شود.

نور وارد چشم می شود و این ریتم را تحت تأثیر قرار می دهد و در روزهای کوتاه‌ تر زمستان، زمانی که افراد ممکن است مدت زمان محدودی را در خارج از خانه بگذرانند، این ریتم مختل شود. افرادی که در آب و هوای سردتر زندگی می کنند با وجود روزهای کوتاه و تاریک ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند.

از انواع افسردگی فصلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افسردگی در بهار
  2. افسردگی تابستانی
  3. افسردگی فصل پاییز
  4. و افسردگی زمستانه

۲- تغذیه نامناسب دیگر علت تشدید افسردگی است

یک رژیم غذایی نامناسب از چند جهت به افسردگی کمک می‌ کند، باید از مصرف غذاهای تشدید کننده افسردگی به هر شکل جلوگیری کنید!

کمبود انواع ویتامین ها و مواد معدنی در ایجاد علائم افسردگی شدید بسیار تاثیر گذارند. برخی یافته های در جلسات مشاوره افسردگی آنلاین یا حضوری نشان داده است که رژیم های غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ کم و یا نسبت نامتعادل امگا ۶ به امگا ۳ با افزایش میزان افسردگی ارتباط دارند.

قبلا در سایت ویکی روان در مقاله ای با عنوان لیست مواد غذایی تشدید کننده افسردگی به طور مفصل در این باره صحبت کردیم که پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید.

۳- بروز انواع استرس

وقایع استرس زای زندگی که توانایی فرد را برای کنار آمدن بیش از حد تحت فشار قرار می دهد نیز می تواند دلیل افسردگی باشد. محققان علم روانشناسی حدس می زنند که مقادیر بالای هورمون کورتیزول که در دوره های استرس ترشح می شود، می تواند انتقال دهنده عصبی سروتونین را تحت تأثیر قرار داده و خود علت تشدید افسردگی باشند.

روش های نوین کاهش استرس به افراد کمک می کنند تا در تمام شرایط کنترل احساسات و افکار خود را در دست داشته و از بروز افسردگی های مزمن جلوگیری کنند.

اما در هر صورت اگر مدیریت استرس و اضطراب برایتان دشوار می باشد، بهتر است از مشاور روانشناس کمک بگیرید.

۴- غم و اندوه از عوامل تحریک کننده افسردگی می باشد

غم و اندوه و ناراحتی انواع زیادی دارد و هر کدام بر شخصیت خاصی تاثیر می گذارند.

به دنبال از دست دادن یکی از عزیزان، افراد غمگین بسیاری از علائم افسردگی را تجربه می کنند. مشکل در خواب، اشتهای ضعیف و از دست دادن لذت یا علاقه به فعالیت ها یک واکنش طبیعی به از دست دادن است.

اما چه زمانی غم و اندوه به سراغ ما می آید؟

۵- استفاده از مواد مخدر 

رابطه اعتیاد با افسردگی بر کسی پوشیده نیست، مواد مخدر می توانند به شدت گرفتن اختلالات افسردگی کمک کنند. اما حتی برخی از داروهای تجویز شده با افسردگی ارتباط دارند، برخی از داروها مانند داروهای ضدتشنج، استاتین، محرک، انواع بنزودیازپین ها، کورتیکواستروئیدها و بتا بلاکرها با افسردگی همراه هستند.

۶- کمبود عزت نفس از عوامل تشدید کننده افسردگی است

همانطور که در ویکی روان در مقاله تعریف عزت نفس در روانشناسی اشاره کردیم، عزت نفس بزرگ ترین سرمایه فردی تمام ما است.

کسی که عزت نفس واقعی نداشته باشد بدون شک در معرض انواع اختلالات روانی ریز و درشت قرار می گیرد. فقدان عزت نفس (نه اعتماد به نفس) می تواند از مهم ترین عوامل تحریک کننده افسردگی در تمام سنین باشد.

۷- مسافرت و دوری از خانواده و عزیزان

مسافرت رفتن به خودی خود باعث ایجاد روحیه مثبت و انگیزه مضاعف می شود اما در شرایطی همین سفر کردن می تواند موجب تشدید افسردگی شود!

در مواردی که فرد برای مدت طولانی از شهر و عزیزان خود دور باشد امکان ابتلا به اختلال افسردگی در غربت افزایش می یابد، در واقع حس تنهایی موجب بروز این نوع افسردگی می شود. افسردگی در دیار غربت یکی از داغ ترین موضوعات در جلسات مشاوره روانشناسی برای افسردگی در سراسر دنیا است که مخاطبین زیادی دارد!

۸- نوشیدنی های الکلی از عوامل تشدید کننده افسردگی هستند

متاسفانه عکس این قضیه در ذهن عموم قرار دارد!

مردم از نوشیدنی های الکلی برای رسیدن به آرامش روان و جسم استفاده می کنند در صورتی که “الکل” یکی از مهم ترین عوامل تحریک کننده افسردگی فردی و اجتماعی می باشد.

فرقی ندارد چه میزان الکل می نوشید، در هر صورت الکل می تواند حتی شروع کننده افسردگی در شما باشد.

۹- عوامل ژنتیکی 

مشاوره درمان افسردگی آنلاین در ویکی روان

عوامل ژنتیکی یکی از عوامل تشدید افسردگی است، گاهی بی دلیل فرد به افسردگی شدید مبتلا می شود و در جلسات مشاوره افسردگی ژنتیک عامل بروز آن تشخیص داده می شود.

نگران نباشید، حتی این مورد هم راهکارهای درمانی بسیاری دارد که در کنار یک فرد متخصص می توانید به آن دست پیدا کنید، اما در هر صورت ژنتیک یکی از دلایل بروز افسردگی در سنین مختلف است.

۱۰- ارتباط جنسی ضعیف

هر چند نداشتن ارتباط جنسی منظم ارتباطی با ایجاد افسردگی ندارد اما می تواند آن را تشدید کند.

همانطور که افسردگی بر ارتباط جنسی تاثیر دارد، نداشتن رابطه جنسی و انجام اعمالی مانند خودارضایی در بلند مدت از عوامل تحریک کننده افسردگی می باشند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان

دلایل تشدید افسردگی بسیار زیاد هستند، حتی عوامل شخصی هم در آن دخیل هستند که به نوع شخصیت فرد، شرایطی محیطی و مسائل دیگر وابسته می باشد.

اگر به هر دلیل از بیماری افسردگی خفیف یا شدید رنج می برید بهترین کار این است که با کمک مشاور روانشناس حرفه ای آن را برای همیشه درمان نمائید. متخصص روانشناس دلایل ابتلا را بررسی می کند و در کنارتان قدم به قدم برای درمان قطعی حرکت خواهد کرد.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره درمان افسردگی ویکی روان به شکل صوتی و تصویری شرکت کرده و جلسه آنلاین برگزار نمائید:

درمان افسردگی با مشاوره روانشناسی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا