اعتیاد

اعتیاد به هرزه‌نگاری در همسران

بسیار پیش می‌آید که وقتی زوجی برای مدتی طولانی با یکدیگر زندگی می‌کنند، عامل تحریک پذیری به تدریج کاهش پیدا می‌کند و رابطه جنسی‌شان صرفا تحت تاثیر نیازهای جنسی و نه صمیمت در رابطه اداره می‌شود. طبیعی است که در این مواقع همسران برای برگرداندن شور و شوق سابق به رابطه‌شان به دنبال راه حل باشند. در این میان هرساله فیلم ها، تصاویر، مجلات و حتی بازی‌های کامپیوتری بسیاری برای برانگیختن و تحریک میل جنسی ساخته می‌شود که به یک صنعت و تجارت تبدیل شده است. تماشای این گونه تصاویر هرزه‌نگاری به هر نحو می‌تواند هم در مردان و هم در زنان چه متاهل و چه مجرد اتفاق بیفتد ولی این پرسش همیشه مطرح بوده است که تماشای اینگونه فیلم‌ها به تنهایی یا به همراه همسر برای افزایش تمایلات جنسی و افزایش شور و شوق جنسی کار درستی است؟ آیا می‌توان از این فیلم‌ها برای یاد گرفتن رابطه جنسی استفاده کرد؟ و سوال مهم‌تر اینکه اعتیاد به تماشای فیلم‌های پورن چه خطراتی را برای افراد در پی دارد؟

با ویکی روان همراه باشید.

چطور نشانه‌های اعتیاد به هرزه‌نگاری را در افراد تشخیص دهیم؟

قبل از زدن هر برچسبی به همسر یا اطرافیان‌تان، از این موضوع مطمئن شوید که آیا واقعا نشانه‌های اعتیاد به هرزه‌نگاری را دارند؟ در این مورد زود قضاوت نکنید و قبل از زدن هر برچسبی، نشانه‌ها را کنار هم بگذارید و بیشتر بررسی کنید. اعتیاد به هرزه‌نگاری (پورن) مثل هر اعتیاد دیگری است و زمانی اتفاق می‌افتد که فرد ساعات زیادی از روز را صرف پرداختن به آن می‌کند یا برای به دست آوردن ابزارش، دست به رفتارهای آسیب‌رسان مثل پرداختن پول زیاد، درگیر شدن در مسائل غیرقانونی و… می‌‌زند و در افراد متاهل به مرور زمان تمایل به پورن باعث کاهش تمایل به رابطه جنسی با همسر شده و این مسئله منجر به کاهش رابطه عاطفی بین آنها و کاهش ظرفیت دوست داشتن همدیگر شود. پس قبل از آنکه همه‌چیز را تمام شده بدانید، مطمئن شوید که این ماجرا تا کجا پیش رفته است؟ گاهی فقط یک کنجکاوی یا تفریح ساده در بزرگسالان دلیل گرایش به هرزه‌نگاری (پورنوگرافی) می‌شود و بعد از مدت کوتاهی هم متوقف می‌شود اما بعضی افراد ترجیح می‌دهند تنها از طریق دیدن فیلم، لذت ارتباط زناشویی را تجربه کنند.

چه باور اشتباهی درباره تماشای فیلم‌های پورن وجود دارد؟

این فیلم‌ها آموزشی است….!

تصور بسیاری از افراد این است که این فیلم‌ها و هرزه‌نگاری ها اثر آموزشی موثری دارند و برای جوانانی که منبعی برای یاد گرفتن مهارت‌های جنسی ندارند، مفید است اما در واقع بسیاری از این فیلم‌ها به منظور کسب درآمد ساخته شده‌اند و تقریبا در هیچ کدام از آنها اثری از آموزش مشاهده نمی‌شود. از سوی دیگر ممکن است برخی زوج‌ها بگویند که با دیدن این فیلم‌ها می‌توانند مهارت‌ها یا روش‌های جدیدی یاد بگیرند. ولی در واقع در بیشتر فیلم‌های پورن روش‌های ناسالم رابطه جنسی به نمایش گذاشته می‌شود و طبعا برخی از صحنه‌های آن طبیعی نیست و تقلید از آنها باعث می‌شود زوجین با مشکلات متعددی در رابطه زناشویی مواجه شوند.

اعتیاد به هرزه‌نگاری در همسران

دیدن فیلم‌های پورن چه مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورد؟

۱-بالا رفتن توقعات از همسر

از مهم‌ترین مشکلاتی که اینگونه فیلم‌ها برای زوج‌ها ایجاد کنند، بالا بردن سطح توقع همسران از عملکرد جنسی همدیگر است. چون بسیاری از افرادی که در این‌گونه فیلم‌ها بازی می‌کنند به دقت انتخاب شده‌اند و از آنجا که این فیلم‌ها برای اهداف تجاری ساخته می‌شوند، دست به کارهایی می‌زنند که احتمالا در رابطه معمول زناشویی اتفاق نمی‌افتد و تماشای آنها می‌تواند به صورت ناخودآگاه این تصور را ایجاد کند که به عنوان مثال همسرمان باید بتواند همه کارهایی را که بازیگران این فیلم ها انجام می‌دهند، انجام بدهد.

۲-افزایش تفاوت در میزان برانگیختگی زوجین در رابطه جنسی

در حالی که برای مردان دیدن تصاویر تحریک‌کننده به هر صورتی جذاب است، برای خانم‌ها دیدن صحنه‌هایی که در آن صرفا به رابطه جنسی می‌پردازد و از عاطفه خبری نیست، جذابیتی ندارد. خانم‌ها در خیال‌پردازی‌های خود نیز بیش از آنکه به صرف رابطه جنسی فکر کنند، رویدادهایی مانند عاشق شدن یا وقت گذراندن با همسرشان را تصور می‌کنند. به همین دلیل است که زنان و مردان به یک اندازه تحت تاثیر این فیلم‌ها قرار نمی‌گیرند. تحریک نشدن از طریق دیدن این فیلم‌ها ممکن است باعث شود زن به اندازه همسرش برای برقراری رابطه جنسی آماده نباشد و به همین دلیل ناهماهنگی بین همسران آنها را دچار مشکل کند.

۳-افزایش واکنش منفی مردان به صمیمیت در رابطه زناشویی

تماشای فیلم‌های پورن در مردان با بی‌تفاوتی نسبت به زنان، بی‌ارزش تلقی کردن تک همسری، شک کردن درباره ارزش ازدواج و کاهش تمایل به بچه‌دار شدن همراه است. این فیلم‌ها باعث می‌شود مرد برای تمایل به رابطه جنسی بیش از تمایل به برقراری رابطه واقعی اهمیت قائل شود و توانایی‌اش برای صمیمیت ‌عاطفی کاهش پیدا کند.

۴-افزایش مشکلات بین فردی در روابط

مطالعات بسیاری نشان داده است که تماشای این فیلم‌ها باعث بروز مشکلاتی برای فرد، همسر و جامعه می‌شود. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که تماشای زیاد اینگونه فیلم‌ها باعث از بین رفتن واکنش‌های جنسی سالم در مردان مجرد می‌شود.

همچنین تحقیقات بسیاری نشان داده است که بین تماشای این فیلم‌ها و افسردگی رابطه‌ای قوی وجود دارد. یعنی کسانی که چند بار در هفته یا روز به تماشای این فیلم‌ها می‌پردازند، نمره بسیار بالایی در تست‌های افسردگی به دست می‌آورند و همچنین رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری نیز نشان می‌دهند.

چه کارهایی به غیر از تماشای این فیلم‌ها می‌شود کرد؟

منابعی که از آن پورنوگرافی دریافت می‌کنید را شناسایی کنید: آیا این منبع اینترنت است؟ یا یک مجموعه فیلم؟ یا حتی یکی از دوستان؟ سعی کنید بین خودتان و آن منابع فاصله بیندازید، مثلاً کامپیوترتان را در یک اتاق عمومی ‌در خانه قرار دهید نه در اتاق خواب شخصی‎‌تان یا اینکه وب سایت‌های مربوط به این موضوع را در ویندوز کامپیوترتان بلاک کنید تا دیگر نتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.

موقعیت‌هایی که این اتفاق برای‌تان می‌افتد را شناسایی کنید: آیا وقتی بی‌حوصله هستید به پورنوگرافی روی می‌آورید یا وقتی عصبانی هستید؟ یا وقتی دل‌تان شکسته است؟ خسته‌اید یا احساس تنهایی می‌کنید؟ سعی کنید از این موقعیت‌ها دوری کنید و یا عادت‌های تازه‌ای جایگزین آن کنید.

سعی کنید به تناوب از شر منابعی که در دست دارید خلاص شوید: روی دی وی دی‌های حاوی فیلم و تصاویر پورنو با خودکار خط بیندازید که دیگر قابل استفاده نباشند و بعد دور بریزیدشان و کلیه فایل‌های پورنویی که روی کامپیوترتان دارید را پاک کنید.

سایت‌های پورنو را فیلتر ‌کنید: برنامه‌ای دانلود کنید و روی سیستم کامپیوتر خود قرار دهید که کلیه سایت‌های پورنو را فیلتر می‌کند.
و در پایان این نکته را بفهمید که اعتیاد به پورنوگرافی تنها لذتی نیست که باید از آن دوری کنید: به آن بعنوان یک اعتیاد نگاه کنید که هیچ‌وقت قابل درمان نیست و دارای پیامدها و خطرات بلند مدتی است که می‌تواند در ارتباطات شما تاثیر بلندمدت بگذارد.

عطیه رضایی

اخذ مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی از دانشگاه خوارزمی فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران کسب رتبه سوم در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد: نقش میانجی ذهن آگاهی در ارتباط بین نظم جویی شناختی هیجان، مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه بررسی رابطه متغیرهای دموگرافیک، اعتقادات مذهبی و باورهای معنوی با رضایت جنسی در زنان دانشجوی متأهل تدوین الگوی رضایت زناشویی بر پایه دلبستگی با نقش میانجی ترس از صمیمیت و مؤلفههای همدلی تألیف، ترجمه و ویراستاری کتاب: رضایی، عطیه غلبه بر افسردگی رابرت لیهی انتشارات ارجمند طرحهای پژوهشی: عنوان: مقایسه روایی تشخیصی ابزار کامپیوتری IVA و چکلیست رفتاری کودک ) CBCL ( جهت تشخیص ADHD در کودکان. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. ارتباط ارزیابی شناختی مادران وسواسی با ارزیابیهای شناختی وسواسی و شدت علائم وسواس در نوجوانان سرآمد. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. https://www.wikiravan.com/consultation/adviser/arezaei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا