اعتیاد

اعتیاد اینترنتی ، اعتیادی که جریمه ندارد

در این مقاله قصد بررسی موضوع داغ اعتیاد اینترنتی را داریم. چیزی که بیشتر افراد جامعه ما به آن مبتلا هستند اما میزان آن متفاوت میباشد.

به دلیل گستردگی بسیار زیاد دستگاه های ارتباط جمعی و گوشی های هوشمند اعتیاد اینترنتی به پدیده ای عادی و نوعی جدید از اعتیاد تبدیل شده است که باید با آن مبارزه شود.

به قول قدیمی‌ها «هر دم از این باغ بری می‌رسد …» این داستان روزگار اکنون است، روزگاری که هر روز برگ تازهای رو می‌کند و ناآگاهی مردمان، غافلگیری هر روزه را برای‌شان به ارمغان می‌آورد. قدیم‌ترها اعتیاد یعنی مخدر، مخدر هم خلاصه می‌شد در چند قلم شناخته شده. کافی بود کسی لاغر شود، کمی چرت بزند، یا به صورت غیرمنطقی در گذران زندگی دچار مشکل شود تا بقیه بفهمند او به دام اعتیاد افتاده است.

اما امروزه قرص‌ها، داروها، روانگردان‌ها و حتی همین اینترنت ظاهرا بی‌خطر هم می‌تواند اعتیادساز شود! بارها از زبان والدین شنیده‌ام که می‌گویند اگر فرزندم وقتش را پای کامیپوتر و اینترنت بگذراند بهتر از این است که سرکوچه بایستند یا با رفیقان ناباب مسیر ناکجاآباد را طی کند غافل از اینکه همین کامپیوتر بی‌سروصدا که یک گوشه اتاق نشسته است و کاری به کارتان ندارد می‌تواند کودک، نوجوان، شاید هم جوان برومندتان را حسابی وابسته خودش کند.

یک وابستگی شدید، که سن و سال هم نمی‌شناسد. آن‌وقت اگر کامپیوتر و لپ تاپش را بگیرید، یک موبایل اندورید می‌گیرد، اگر آن را هم بگیرید تمام پولش را خرج کافی‌نت سر خیابان می‌کند. اعتیاد اینترنتی مثل مخدر به روح و جسم آسیب می‌زند اما نه جرم محسوب می‌شود و نه جریمه دارد و نه چندان شناخته شده و همین موضوع خطرناک‌ترش کرده است.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

نشانه‌های اعتیاد اینترنتی چیست؟

اگر ساعت کار با اینترنت مدام رو به افزایش است تا شما را به همان لذتی برساند که قبلا می‌رساند.

اگر با رفتن برق، ویروسی شدن کامپیوتر یا اجبار خانواده مجبور به ترک کامپیوتر می‌شوید و با این جدایی حسابی بی‌حوصله و مضطرب می‌گردید، اگر  روز به روز تعداد دوستان‌تان کمتر و کمتر می‌شود و حوصله مهمانی رفتن و مهمانداری کردن ندارید.

اگر تازگی‌ها بی‌مسئولیت شده‌اید و مدام کارهای‌تان را عقب می‌اندازید تا به ایمیل‌تان سربزنید و پیغام‌های‌تان را چک کنید و خلاصه اینکه اگر زیرچشم‌های‌تان گود افتاده، صورت‌تان خسته و تکیده شده، وقتی همه خوابند شما بیدارید و هنگام انجام کارهای‌تان تمرکز ندارید و روابط اجتماعی‌تان به دنیای مجازی محدود شده است، پس مراقب باشید که یا معتاد به اینترنت شده‌اید یا به زودی می‌شوید!

اعتیاد اینترنتی

به طور کلی نشانه‌های اصلی که می‌تواند اعتیاد اینترنتی را پوشش دهد به این ترتیب است:

  1. تبدیل اینترنت به مهم‌ترین و برجسته‌ترین فعالیت در زندگی که بر احساسات، رفتار و تفکرات اثرگذار است
  2. تغییر حالت عاطفی هنگام استفاده از اینترنت
  3. صرف زمان طولانی برای به دست آوردن تاثیر عاطفی
  4. وجود علایم ترک یعنی ایجاد استرس و اضطراب هنگام جدایی از اینترنت؛ ۵- علائم بازگشت یعنی تمایل فرد برای بازگشت به رفتار خود

اینها همه را گفتیم تا هم به شما آگاهی دهیم که اعتیاد اینترنتی ، طنز یا لطیفه  نیست، هم اینکه برخی راهکارهای پیشگیری و درمان را خلاصه وار برای‌تان بگوییم. یادتان باشد قانون «پیشگیری بهتر از درمان است»، در اینجا هم کاربرد دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

نگذارید بی‌کاری شما را پای کامیپوتر بنشاند

 یکی از مهم‌ترین دلایل اعتیاد اینترنتی و بروز بیماری های اینترنتی در ایران بی‌کاری است، وقتی ساعت‌های زندگی فرد خالیست به طور طبیعی روان او به دنبال چیزی می‌‌گردد تا حوصله سر رفته‌اش را تسلا ببخشد و چه چیزی ساده‌تر و در دسترس‌تر از کامپیوتر!

فرار از مشکلات باعث می‌‌شود افراد ساعت بیشتری را پای کامیپوتر بنشینند در حالی‌که باید به دنبال راه حل درست باشند نه فرار از آن.

با این حساب اعتیاد اینترنتی مرد و زن نمی‌شناسد، هرکسی از هر گروه سنی می‌‌تواند برای پر کردن ساعات بیکاری یا فرار از مشکلات به اینترنت پناه ببرد. پس دایره فعالیت‌های‌تان را گسترده کنید برای ساعات بیکاری‌تان برنامه‌ریزی کنید و اینترنت را در پایین‌ترین اولویت‌های ممکن قرار دهید.

بد نیست به کارهایی بپردازید که کمی همت می‌‌طلبد و علاقه. به باشگاه ورزشی محل سر بزنید، یا به کلاس زبان بروید یا اینکه یک کلاس هنری را امتحان کنید. خلاصه حیف است همه این زمان گرانقدر را پای اینترنت به هدر بدهید!

مهارت‌های اجتماعی‌تان را زیادتر کنید

 به فکر برقراری چند ارتباط سالم و سازنده باشید، مهارت‌های شغلی‌تان را افزایش دهید و جلوی وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی را بگیرید.

برای استفاده از شبکه‌های مجازی زمان دقیق مشخص کنید

 برای اینکه زمان کمتری را صرف کارهای غیرضروری کنید بهتر است قبل از ورود به صفحه شخصی‌تان برای خودتان زمان تعیین کنید.

ضمنا به این نکته هم توجه کنید که قرار نیست در یک شب پنج ساعت را تبدیل به پنجاه دقیقه کنید بلکه به تدریج ساعت استفاده را کاهش دهید تا جایی که به یک زمان منطقی و مشخص برسید.

زمانی را به خانواده اختصاص دهید

 یادتان باشد بعضی از ساعت‌ها، دور هم جمع شدن در خانواده اهمیت زیادی دارد، مثل وقت ناهار یا شام.

یک قرارداد نانوشته می‌گوید، همه اعضای خانواده در این ساعات در کنار هم باشند، از اتفاقات روزمره بگویند یا برای روزهای آینده برنامه‌ای بریزند.

پس حتی اگر در حال چت کردن با یکی از بهترین دوستان‌تان هم هستید، هنگام شام یا وقتی همه منتظرتان هستند تا جمع خانواده کامل شود، به دوست‌تان بگویید که برای نیم ساعت الی چهل و پنج دقیقه کار دارید!

در این زمان کاملا همراه خانواده باشید و مراقب، که عجولانه شام خوردن یا عجولانه کاری را انجام دادن، آنها را حساس‌تر نکند.

اگر دانش آموز یا دانشجو هستید درس اولویت اول زندگی‌تان است

اگر دوست دارید از صبح تا شب با کامپیوترتان سرگرم باشید ایرادی ندارد اما وقتی پایان ترم، نمره‌های‌تان روی ناپلئون را سفید کرد، دیگر نه زمان از دست رفته برمی‌گردد و نه اعتماد خانواده.

یادتان باشد مهم‌ترین وظیفه شما در حال حاضر درس خواندن است، چراکه آینده‌تان را، زحمات اکنون‌تان می‌‌سازد.

اعتیاد اینترنتی

مراقب دوستی‌های مجازی باشید

 محیط مجازی بهترین مکان برای این است که هر کس خود را آنگونه که دوست دارد معرفی کند، پس بدبینی نیست اگر بگوییم، در این محیط کمی هم بی‌اعتماد باشید و هر چیزی را باور نکنید.

بهتر است تا آنجایی که می‌توانید دوستی‌های‌تان را در این محیط مجازی آغاز نکنید، این نوع دوست شدن شما را بیشتر پای اینترنت نگه می‌‌دارد ضمن اینکه یک دوست مجازی که خودش معتاد به اینترنت است به احتمال بیشتری شما را هم معتاد می‌‌کند، قانون رفیق ناباب در این نوع اعتیاد هم مصداق دارد!

اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید

 گاهی افراد به دلیل ضعف اعتماد به نفس، نمی‌توانند با همسن و سال‌های‌شان ارتباط دوستی برقرار کنند و در نتیجه تنهایی و انزوا سبب می‌شود به چت‌روم‌های مختلف پناه ببرند و به دنبال هم‌صحبت بگردند.

در واقع ریشه مشکل از جای دیگریست، کافیست اعتماد به نفس و خود کم بینی فرد درمان شود تا اعتیاد اینترنتی‌اش هم کم‌تر شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

فرزندان‌تان را نسبت به سایت‌های غیراخلاقی آگاه کنید

 سایت‌های غیراخلاقی می‌توانند رفتارهای نامناسب اخلاقی و جنسی را از طریق فیلم و تصویر و پیام ترویج دهند، همچنین امکان دارد افرادی به بهانه دوستی‌های اینترنتی ارتباط‌شان را با فرزندتان نزدیک کنند و سپس در جهت سوءاستفاده اقتصادی به او ضربه بزنند.

پس از او بخواهید در تمامی این موارد عاقلانه رفتار کند و نسبت به اعتمادی که شما به او کرده‌اید متعهد باشد. یادتان باشد شما نمی‌توانید فرزندتان را لحظه به لحظه چک کنید بلکه باید راه درست را به او نشان دهید.

شیما نادری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا