اعتیاد

راه ترک اعتیاد در بارداری چیست؟ (بررسی ۰ تا ۱۰۰)

ترک اعتیاد در بارداری برای مادران معتاد به مواد مخدر یا حتی نوشیدنی های الکلی مثل یک کابوس است، اما موضوع اینقدر هم ترسناک نیست! مادران زیادی در جلسات مشاوره ترک اعتیاد غیرحضوری ویکی روان شرکت می کنند چون عزم راسخی برای ترک مواد مخدر در بارداری دارند و به دنبال سلامت جنین خود هستند. شاید فکر کنید بهترین اقدام برای قبل بارداری است، اما هنوز هم دیر نشده ترک اعتیاد در دوران بارداری کمک زیادی به همه اعضای خانواده خواهد کرد. در ادامه این مطلب سایت مشاوره ویکی روان بیشتر به روش های درمان بارداری زن معتاد از دید علمی می پردازیم.

بهترین راه ترک اعتیاد در بارداری چیست؟

با مقالات روانشناسی روز در ویکی روان همراه باشید.

همانطور که در مقاله تعریف اعتیاد از نظر روانشناسی گفتیم، اعتیاد یک بیماری پیشرونده و مزمن است که با رفتار اجباری، عوارض جانبی مضر و عود مشخص می شود. مانند سایر بیماری ها، اعتیاد خطرات جدی برای زنان باردار و نوزادان دارد. اعتیاد به مواد مخدر یکی از خطرناک ترین نوع اعتیاد است، حالا فرض کنید اعتیاد در دوران بارداری چه خطراتی به همراه خواهد داشت؟!

اختلالات روانی همزمان که معمولا با اعتیاد همراه است، چالش های خاصی را برای فرد ایجاد می کند. اختلالات خوردن، افسردگی در دوران بارداری و سایر اختلالات همزمان می تواند باعث تغییرات فیزیکی شود که رشد کودک را مختل می کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان

چرا ترک کردن اعتیاد در بارداری مهم است؟

ترک اعتیاد در بارداری

هر مواد مخدری که یک زن در دوران بارداری مصرف می کند، ممکن است به نوزادش منتقل شود. الکل، تنباکو و سایر مواد مخدر می توانند از جفت (اندامی که تغذیه و اکسیژن را برای کودک تامین می کند) عبور کرده و مشکلات جدی ایجاد کنند، به همین خاطر ترک اعتیاد در بارداری از ضروریاتی است که مادران معتاد باید در نظر داشته باشند.

بنابراین، زنانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند باید از مصرف مواد مخدر اجتناب کرده و با مشاور ترک اعتیاد خود در مورد رژیم غذایی و سبک زندگی سالم صحبت کنند. کسانی که قادر به ترک مصرف الکل یا سایر مواد مخدر نیستند باید فورا تحت درمان قرار گیرند.

مادرانی که در حال ترک اعتیاد هستند باید قبل از اقدام برای بارداری با یک پزشک یا متخصص ترک اعتیاد مشاوره کنند.

با ترک اعتیاد در اوایل بارداری، مادران از فرزندان خود در برابر مصرف مواد مخدر و انواع دیگر اعتیاد محافظت کنند. بدون ترک کردن اعتیاد و درمان، عواقب سلامتی جدی برایشان دارد.

خطرات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

زنان باردار باید چندین تغییر در سبک زندگی خود ایجاد کنند تا شانس بارداری سالم را افزایش دهند. در واقع بهترین روش ترک اعتیاد در بارداری ایجاد تغییرات اساسی در سبک زندگی و عادت های فردی است.

آنها باید از خوردن غذاها، نوشیدنی ها و فعالیت هایی که ممکن است آنها یا نوزادانشان را در معرض خطر قرار دهد اجتناب کنند. آنها باید مکمل های قبل از زایمان مصرف کنند، استراحت کافی داشته باشند و به آرامی ورزش کنند.

حتی زمانی که زنان تمام اقدامات پیشگیرانه را انجام می دهند، ممکن است همچنان در معرض خطر عوارض باشند. انواع مختلف اعتیاد و اختلالات همزمان احتمال بروز عوارض در دوران بارداری را به شدت افزایش می دهد.

عوارض اعتیاد در دوران بارداری چیست؟

متخصصان بهداشت به طور کامل از نقش اعتیاد و اختلالات سلامت روان در دوران بارداری آگاه نیستند، اما طبق گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، مطالعات متعدد نشان می دهد که اعتیاد شانس ابتلا به چندین عارضه جدی را افزایش می‌ دهد!

۱- سقط جنین و مرده‌ زایی

سقط جنین به مرگ کودک قبل از هفته بیست و چهارم بارداری گفته می شود. بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از تمام بارداری ها به سقط جنین ختم می شوند. سقط جنین می تواند به دلیل شرایط مختلف سلامتی، از جمله مشکلات کروموزومی، عفونت ها، بیماری های مختلف، سوء مصرف الکل یا مواد مخدر و اختلالات خوردن ایجاد شود.

مرده‌ زایی زمانی اتفاق می افتد که نوزاد پس از هفته بیست و چهارم بدون هیچ نشانه ای از زندگی به دنیا می آید و بیشتر به دلیل ناهنجاری های جفتی ایجاد می شود، اما سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر و الکل به مرده زایی کمک می‌ کند.

یکی از مهم ترین انگیزه های ترک مواد مخدر در بارداری برای مادران پیشگیری از مشکلاتی مانند مرده زایی است.

۲- قطع ناگهانی جفت

جدا شدن جفت زمانی اتفاق می افتد که جفت قبل از زایمان از دیواره رحم جدا شود. به ندرت به دلایل مستقیم مانند زمین خوردن، تصادف اتومبیل یا ضربه به شکم ایجاد می شود. بیشتر در اثر کشیدن سیگار، مصرف الکل یا سوء مصرف مواد مخدر دیگر ایجاد می شود.

این وضعیت به ندرت کشنده است، اما می تواند منجر به مشکلات رشدی شود.

۳- پیشگیری از زایمان زودرس با ترک اعتیاد در دوران بارداری

نوزادی که قبل از هفته سی و هفتم بارداری یا حدود سه هفته زودتر از موعد مقرر متولد شده باشد نارس محسوب می شود. زایمان زودرس معمولا به دلیل بیماری‌‌ هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری کلیوی یا اعتیاد به مواد مخدر ایجاد می شود.

۴- اختلالات طیف الکل برای جنین

اختلالات طیف الکل جنینی گروهی از اختلالات هستند که در اثر مصرف الکل در دوران بارداری ایجاد می شوند هنگامی که یک زن باردار الکل می نوشد، الکل از طریق بند ناف به جنین می رسد.

هیچ مقدار دوز معینی وجود ندارد که یک خانم باردار بتواند در دوران بارداری از آن استفاده کند و الکل در هر زمانی از بارداری باعث ایجاد این اختلالات می‌ شود. پس علاوه بر ترک مواد مخدر در بارداری باید دنبال کنار گذاشتن مصرف نوشیدنی های الکلی هم باشید.

۵- سندروم اعتیاد یا پرهیز جنین (Neonatal Abstinence Syndrome)

راه ترک اعتیاد در بارداری چیست؟ (بررسی ۰ تا ۱۰۰)

سندرم اعتیاد یا پرهیز جنین به عوارض مربوط به نوزادان متولد شده از مادران معتاد به مواد مخدر اشاره دارد. داروها از جفت عبور می کنند و کودک به آنها وابسته می شود. زمانی که نوزاد پس از تولد داروها را دریافت نکند، دچار عوارض ترک اعتیاد می شود.

پس برای پیشگیری از عوارض ترک اعتیاد در بارداری باید به این موارد نهایت دقت را داشته باشید و به طور مداوم با مشاور روانشناس ترک اعتیاد همفکری کنید.

چگونه داروها قبل از تولد بر کودک تأثیر می گذارد؟

اعتیاد زنان به مواد مخدر یکی از خطرناک ترین انواع اعتیاد برای مادر و نوزادش است. مواد مخدر می توانند عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند مانند:

  • تب
  • لرز
  • توهم
  • مشکلات تنفسی
  • یا ضربان قلب سریع

که برای مادر و کودک قبل از تولد خطرناک هستند. داروهای غیرقانونی مختلف به طرق مختلف بر نوزاد تأثیر می گذارد.

اختلالات همزمان انگیزه اصلی ترک اعتیاد در بارداری است

افرادی که از اعتیاد رنج می برند اغلب از اختلالات روانی همزمان رنج می برند. این اختلالات آنقدر شایع هستند که بسیاری از مراکز توانبخشی قادر به درمان اعتیاد و اختلالات همزمان آن نیز هستند.

مادران معتاد باید از نظر اختلالات غربالگری شوند تا موثرترین درمان را دریافت کنند. مطالعات ذکر شده در مجله پزشکی بریتیش کلمبیا نشان می دهد که زنان در دوران بارداری از اختلالات روانی آسیب پذیرتر هستند.

تحقیقات در مورد اختلالات روانپزشکی در دوران بارداری محدود است، اما برخی از مطالعات خطرات مرتبط با برخی از مشکلات سلامت روان را پیدا کرده اند. به هر حال باید راهی بمنظور ترک اعتیاد تریاک در دوران بارداری (چون بسیاری از مادران معتاد در ایران تریاک مصرف می کنند) پیدا کرد.

گزینه های درمان و توانبخشی برای مادران باردار

زنانی که از اعتیاد یا اختلالات روانی همزمان رنج می برند باید از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک بگیرند. متخصصان وضعیت هر فرد را ارزیابی می‌ کنند و بر اساس مرحله بارداری، اعتیاد او، هر گونه اختلال همزمان و عوامل مختلف دیگر، برنامه درمانی طراحی می‌ کنند.

داروی ترک اعتیاد در بارداری چیست؟

ترک اعتیاد با روانشناس

راه های زیادی برای ترک کردن انواع اعتیاد وجود دارد که هر کدام ویژگی خاصی دارند. افرادی دنبال استفاده از داروی ترک اعتیاد در بارداری هستند چون دارو درمانی را روشی سریع برای غلبه بر این بیماری می دانند.

با اینحال استفاده یا عدم استفاده از داروی ترک اعتیاد در بارداری ارتباط مستقیم با پزشک و کارشناس ترک اعتیاد دارد. به همین دلیل تحت هیچ شرایطی سرخود اقدام به استفاده از داروهای ترک اعتیاد در دوران بارداری نکنید که خطرات بسیار جدی برای جنین و خودتان به همراه دارد.

بهترین زمان برای غلبه بر اعتیاد در بارداری کی است؟

این سوال را زیاد در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان دریافت می کنیم که:

  • بهترین زمان برای ترک اعتیاد در دوران بارداری کی است؟
  • آیا ترک اعتیاد در ماه هشتم بارداری مزیت خاصی دارد؟
  • یا ترک اعتیاد در سه ماه اول بارداری راحت تر است؟

در کل باید به اصل ماجرا فکر کنید، ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است! بدون هیچ شکی ترک اعتیاد در اوایل بارداری بهترین گزینه است چون آسیب های کمتری به همراه دارد، البته نباید از ترک اعتیاد قبل بارداری چشم پوشی کرد.

اما ترک اعتیاد در ماه هشتم بارداری یا ماه هفتم یا هر زمان دیگر اقدامی صحیح است و مادر معتاد باید برای ترک این عادت نادرست خود اقدام کند. هر چند ترک اعتیاد در سه ماه اول بارداری بهترین گزینه است.

در هر صورت می توانید نظر متخصص ترک اعتیاد در این مورد را جویا شوید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، ترک مواد مخدر در بارداری بسیار مهم است و هر مادر معتادی باید سریعا برای آن اقدام نماید. بعضی از افراد دنبال ترک اعتیاد در ماه هشتم بارداری هستند تا آسیب ها به حداقل برسد، اما حقیقت این است که بهترین گزینه ترک اعتیاد در اوایل بارداری می باشد تا جنین کمترین آسیب را ببیند.

شما دوست عزیز می توانید به منظور کنار گذاشتن اعتیاد در دوران بارداری، با بهترین مشاورین آنلاین در سایت ویکی روان صحبت کرده و راهکارهای اختصاصی از آنها دریافت کنید. برای مشاهده لیست مشاورین روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره برای ترک اعتیاد

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا