وسواس

نشانه های وسواس به ریزش ادرار و راه های درمان آن

عذاب وسواس نجاست با شک به ریختن ادرار

وسواس به ریزش ادرار موضوع آزار دهنده ایست. عوامل روانشناختی بر کنترل مثانه و روده اثر می گذارند. وقوع اختلالات عملکردی ادراری در بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی گزارش شده است. بیشترین شیوع اختلالات عملکردی ادراری در میان بیماران مبتلا به اختلال وسواسی جبری وجود دارد که باید توسط مشاور درمان وسواس بررسی شوند. جلسات درمان وسواس به ریزش ادرار یا همان وسواس نجاست می تواند به صورت غیر حضوری برای شما در مشاوره تلفنی سایت ویکی روان برگزار شود.

وسواس جبری چیست؟

با مطالب روز روانشناسی در سایت ویکی روان همراه شوید.

تعریف اختلال وسواسی جبری در ویرایش چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی در طبقه اختلال اضطرابی قرار گرفته بود، اما در ویرایش پنجم به عنوان یک طبقه جداگانه در نظر گرفته شده است. این اختلال بعد از فوبیا، سوء مصرف مواد و افسردگی بیشترین میزان شیوع را دارد. میزان شیوع این اختلال در طول عمر 6/2 درصد تخمین زده شده است.

اختلال وسواسی جبری یک اختلال شایع و ناتوان کننده است که زمینه های عصبی، روانی و فیزیولوژیکی دارد. این اختلال با تجربه افکار منفی و انجام یکسری رفتار های تکراری همراه است.

با افزایش سطح تنش و اضطراب شخص بر روی زندگی فردی، خانوادگی، شغلی، تحصیلی و اجتماعی او اثر سوء میگذارد. وسواس به ریزش ادرار یکی از موارد وسواس جبری به شمار می رود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 0 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

مولفه های اصلی اختلال وسواسی جبری

همه ما ممکن است در دوره هایی از زندگی خود دچار وسواس شویم اما وقتی گفته می شود شخصی دچار اختلال وسواسی جبری است دو مولفه اساسی در او وجود دارد که در راه های درمان وسواس ریزش ادرار باید آن ها را بشناسد. این موارد عبارت اند از:

  1. علی رغم میل فرد یکسری افکار، تصورات و تکانه های عود کننده، ناخواسته، تنش زا، پریشان، مزاحم، دائمی و ناخوشایند به ذهنش خطور می کنند که او نمی تواند از دست آن ها راحت شود و باعث ایجاد تشویش، دلهره، نگرانی و ترس در فرد مانند وسواس احتکار می شود. (وسواس)
  2. شخص احساس می کند که باید کارهای خاصی را انجام دهد تا آرامش پیدا کند. او رفتارهای تکراری و زمان بر برای کاهش ناراحتی، اضطراب و استرس ناشی از عوارض وسواس انجام می دهد. به طور مثال دست هایش را مرتبا می شوید، همه چیز را دائما چک می کند مثلا اینکه در خانه بسته است یا نه، برق را خاموش یا گاز را قطع کرده است یا نه! افراد مشهور مبتلا به وسواس زیادی با این علائم وجود دارند. (اجبار)

در وسواس به ریزش ادرار بیمار افکار تکراری مانند چکیدن ادرار و لکه دار شدن شلوارش را تجربه می کند و نادیده گرفتن این افکار برایش سخت است. او برای خنثی کردن این وسواس و تکرر ادرار مدام رفتار تکراری مراجعه به سرویس بهداشتی را انجام می دهد و دچار تکرر ادرار می شود، حتی ممکن است لباس هایش را مرتبا تعویض کند یا درگیر وسواس شستشو دست ها شود.

بین اختلال وسواسی جبری و سندروم مثانه بیش فعال هم همبستگی مشاهده شده است که در ادامه با این سندروم بیشتر آشنا می شویم:

آشنایی با سندروم مثانه بیش فعال در وسواس به ریزش ادرار

علاوه بر اینکه وسواس به ریزش ادرار را می توان یک نوع اختلال جبری در وسواس فکری شدید در نظر گرفت، این مشکل ممکن است ناشی از بیماری هایی باشد که سطوح مختلف دستگاه ادراری را تحت تاثیر قرار می دهند. دستگاه ادراری شامل کلیه ها، لوله های متصل کننده کلیه ها به مثانه، مثانه و مجاری ادراری که از طریق آن ها ادرار به خارج از بدن جریان می یابد است.

عوامل موثر بر وسواس به ریزش ادرار

عوامل متعددی ممکن است با وسواس به ریختن ادرار و تکرر آن مرتبط باشند مانند:

  • عفونت، بیماری، آسیب یا تحریک مثانه
  • شرایطی که باعث افزایش تولید ادرار می شود.
  • تغییرات در عضلات، اعصاب یا سایر بافت ها که بر عملکرد مثانه تأثیر می گذارد.
  • درمان های خاص سرطان
  • داروها یا نوشیدنی هایی که تولید ادرار را افزایش می دهند.

مشاوره وسواس

بسته به اینکه چه چیزی باعث تکرر ادرار شما می شود، ممکن است مشکلات ادراری دیگری را هم در دستگاه ادراری خود تجربه کنید مانند:

  • درد یا ناراحتی در هنگام ادرار کردن
  • میل شدید به ادرار کردن
  • مشکل در ادرار کردن
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • رنگ ادرار غیر معمول

تاثیر بیماری های خاص در شک به ریختن ادرار

بیماری های خاص، شرایط یا سایر علل تکرر ادرار در وسواس به ریزش ادرار عبارتند از:

  1. افتادگی قدامی واژن (سیستوسل)
  2. اختلالات اضطرابی
  3. هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)
  4. سنگ مثانه
  5. تغییر در عملکرد کلیه
  6. دیابت بی مزه
  7. داروهای دیورتیک یا آدرار آور
  8. مصرف بیش از حد مایعات، الکل یا کافئین
  9. سیستیت بینابینی که به آن سندروم مثانه دردناک نیز گفته می شود.
  10. عفونت کلیه (پیلونفریت)
  11. بارداری
  12. عفونت یا التهاب پروستات
  13. پرتو درمانی که بر لگن یا پایین شکم تاثیر می گذارد.
  14. دیابت نوع 1
  15. دیابت نوع 2
  16. تنگی مجرای ادرار
  17. عفونت دستگاه ادراری (UTI)
  18. واژینیت

روش های تشخیص وسواس به ریزش ادرار

اگر تکرر ادرار یا وسواس به ریزش ادرار سبک زندگی شما مختل کند یا با علائم دیگری مانند تب، درد پشت یا پهلو، استفراغ، لرز، افزایش اشتها یا تشنگی، خستگی، ادرار خونی یا کدر، ترشح از آلت تناسلی یا واژن همراه است ، حتما نیاز است که به پزشک مراجعه کنید. به خصوص این وسواس در کودکان را جدی گرفته و به مشاور درمان وسواس فکری و عملی مراجعه کنید.

برای تشخیص علت تکرر ادرار و شک در ریزش ادرار، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و سوالاتی مانند موارد زیر را برای بررسی انواع وسواس از شما می پرسد:

  • آیا علائم دیگری را تجربه می کنید؟
  • فقط در روز مشکل دارید یا این مشکل برای شب هم هست؟
  • آیا در حال مصرف دارویی هستید؟
  • آیا ادرار شما تیره تر یا روشن تر از حد معمول است؟
  • آیا درگیر عوارض الکل یا نوشیدنی های کافئین دار هستید؟

آزمایش برای علت تکرر ادرار

بسته به یافته‌های معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی، پزشک ممکن است آزمایش‌های زیر را در وسواس ریزش ادرار تجویز کند:

  • آزمایش خون: آزمایش خون معمولی می تواند عملکرد کلیه، الکترولیت ها و قند خون را بررسی کند.
  • آزمایش ادرار: معاینه میکروسکوپی ادرار که شامل تعدادی آزمایش برای تشخیص و اندازه گیری ترکیبات مختلفی است که از ادرار عبور می کنند.
  • سیستومتری: آزمایشی که فشار داخل مثانه را اندازه گیری می کند تا ببیند مثانه چقدر خوب کار می کند. سیستومتری برای تعیین اینکه یک مشکل عضلانی یا عصبی باعث ایجاد اختلال در نحوه نگهداری یا ترشح ادرار توسط مثانه شده است یا نه، انجام می شود.
  • سیستوسکوپی: آزمایشی که به پزشک اجازه می دهد تا با استفاده از ابزاری نازک و نورانی به نام سیستوسکوپ، داخل مثانه و مجرای ادرار را بررسی کند.
  • تست های عصبی آزمایش‌ ها و روش‌ های تشخیصی که به پزشک کمک می‌کند تا وجود یک اختلال عصبی را تأیید یا رد کند.
  • سونوگرافی: یک تست تصویربرداری تشخیصی با استفاده از امواج صوتی برای تجسم ساختار داخلی بدن است.

درمان وسواس به ریزش ادرار یا تکرر ادرار

برای درمان وسواس به ریزش ادرار و تکرر آن باید مشکل اساسی ایجاد کننده آن را برطرف کرد. به عنوان مثال، اگر عامل بروز دیابت علت آن باشد، برای درمان باید سطح قند خون را کنترل کرد. برای درمان مثانه بیش فعال و تکرر ادرار از برخی درمان های رفتاری هم استفاده می شود مانند:

1- بازآموزی مثانه در درمان تکرر ادرار

باز آموزی مثانه که شامل افزایش فواصل بین استفاده از سرویس بهداشتی در طول حدود 12 هفته است. این روش به مثانه شما کمک می کند تا ادرار را طولانی تر نگه دارد و دفعات کمتری ادرار کنید به این صورت وسواس به ریزش ادرار را درمان کنید. راه های کنترل ذهن را در این اقدام بیاموزید.

2- اصلاح رژیم غذایی در رفع حس ریزش ادرار وسواسی

شما باید از هر غذایی که به نظر می رسد مثانه شما را تحریک می کند یا به عنوان یک ادرار آور عمل می کند، اجتناب کنید. این موارد ممکن است شامل کافئین، الکل، نوشیدنی های گازدار، محصولات ساخته شده از گوجه فرنگی، شکلات، شیرین کننده های مصنوعی و غذاهای تند باشد. خوردن غذاهای پر فیبر هم مهم است، زیرا یبوست ممکن است علائم سندروم مثانه بیش فعال یا بیماری ادراری شود در نتیجه وسواس به ریزش ادرار را بدتر کند.

3- درمان وسواس به ریزش ادرار با نظارت بر مصرف مایعات

برای جلوگیری از یبوست و غلظت بیش از حد ادرار باید به اندازه کافی مایعات بنوشید. از نوشیدن مایعات درست قبل از خواب خودداری کنید، می تواند منجر به ادرار شبانه و تکرر ادرار در نتیجه وسواس نجاست شود.

4- تمرینات کگل در شک به ریزش ادرار

این تمرینات به تقویت عضلات اطراف مثانه و مجاری ادراری، برای بهبود کنترل مثانه، کاهش فوریت دفع ادرار، احساس ریزش ادرار و تکرر ادرار کمک می کند. ورزش مناسب برای ماهیچه های لگن به مدت پنج دقیقه و سه بار در روز می تواند در کنترل مثانه و درمان وسواس به ریزش ادرار موثر باشد.

5- بیوفیدبک، درمان وسواس نجاست

از این تکنیک در اهمیت درمان وسواس غافل نشوید زیرا می تواند به شما کمک کند تا نحوه عملکرد عضلات لگن خود را یاد بگیرید و به شما در کنترل بهتر آنها برای دوری از وسواس به ریزش ادرار و تکرر آن کمک می کند.

داروهای تکرر ادرار

در فرآیند درمان وسواس نجاست در تکرر ادرار ممکن است از داروهایی مانند موارد زیر استفاده شود:

  • داریفناسین
  • دسموپرسین
  • ایمی پرامین
  • اکسی بوتینین
  • سولیفناسین

توجه داشته باشید در موضوع شب ادراری در کودکان تفاوت هایی در درمان و داروهای تکرر ادرار وجود دارد که باید با پزشک یا مشاوره روانشناسی کودک مطرح شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان در درمان وسواس به ریزش ادرار چیست؟

درصورتی که درمان های رفتاری، دارو و تغییر سبک زندگی مشکل فرد را حل نکند، داروی بوتاکس را می توان به عضله مثانه تزریق کرد که باعث شل شدن مثانه، افزایش ظرفیت ذخیره سازی آن و کاهش دوره های دفع ادرار می شود.

چندین نوع جراحی نیز در درمان این بیماری وجود دارد که یک نمونه از آن  شامل کاشت محرک های عصبی کوچک درست در زیر پوست است. اعصابی را که آنها تحریک می کنند، کف لگن را کنترل می کنند، این محرک های عصبی می توانند انقباضات اندام ها و ماهیچه ها را در کف لگن کنترل کنند، اما قبل از هر اقدام شما باید موضوع را با متخصص درمان وسواس در میان بگذارید. مشاور روانشناس کمک می کند وسواس به ریزش ادرار را به شکل اصولی درمان کنید و در صورت نیاز شما را به پزشک مرتبط، معرفی کند.

مشاوره برای درمان وسواس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا