روابط

انواع افکار منفی و ویروس‌های ذهن

در رابطه با افکار منفی با گفت که چه در رابطه با کارمند یا مدیری اعصاب خورد کن در محیط کار باشید یا در رفاقتی چندین ساله با یک دوست و یا در حال گذراندن شیرین‌ترین روزهای عمرتان با همسر یا نامزد عزیزتان، حتما پیش آمده در این رابطه‌ها برای لحظاتی دچار تعارض و درگیری با طرف مقابل خود شده‌اید.

قدرت افکار منفی

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید، خیلی از این مواقع خطاهایی که در فکر ما پدید می‌آید باعث به وجود آمدن این دلخوری‌ها در رابطه‌ها می‌شود. این خطاها افکار منفی هستند که به ذهن ما هجوم می‌آورند و مانند ویروس‌های یک کامپیوتر به سیستم پردازش فکر ما نفوذ می‌کنند و آن را از کار می‌اندازد.

در این مواقع است که درست نمی‌توانیم در لحظه‌های مشاجره با طرف مقابل تصمیم بگیریم که چه واکنش درستی را باید نشان دهیم.

شناختن این ویروس‌ها به ما کمک می‌کند تا ببینیم ذهن ما بیشتر مواقع دچار چه خطاهایی می‌شود و مهم‌تر از همه یاد بگیریم از حضور این ویروس‌های ذهن خودمان در رابطه با دیگران جلوگیری کنیم.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

خطاهای فکر شامل چه چیزهایی هستند؟

خطاها یا همان افکار منفی که ناخواسته به ذهن ما هجوم می‌آورد، به محض باز شدن نخستین مسیر، وارد ذهن من و شما می‌شوند. آنها کمک می‌کنند تا بدبینی‌ها و نگرانی‌ها به واقعیت تبدیل شوند

خطای فکری را تصور کنید که مدام در ذهن شما می‌گوید: «من می‌دانم که در امتحان روز شنبه موفق نخواهم شد». طبیعی است این فکر، انرژی، انگیزه، روحیه و تمرکز شما را از بین می‌برد و حتی زمانی که تصمیم می‌گیرید درس بخوانید و مطالعه کنید، کم‌ترین کارایی را خواهید داشت.

پس اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، افکار منفی ، خطاهای فکری یا همان ویروس‌های ذهن بدون اجازه وارد ذهن ما می‌شوند و سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنید هر آنچه اضطراب و نگرانی و فکرهای منفی است را برای شما به جای می‌گذارند و اجازه درست فکر کردن را از شما می‌گیرند.

افکار منفی ذهن چه شکل و شمایلی دارند؟

این خطاهای فکری صداهایی هستند که مدام در ذهن و فکر خود می‌شنوید و گاهی آنقدر تکرار می‌شوند که شما را مجبور می‌کنند به حرف‌شان گوش کنید.

بیرون کردن این صداهای مزاحم و توجه نکردن به آنها بسیار سخت و دشوار است و چنان انرژی از شما می‌گیرد که چاره‌ای جز تسلیم شدن در دام افسردگی و اضطراب آنها در خود نمی‌بینید. بیایید با هم برخی از این افکار منفی را مرور کنیم و به حرف‌هایشان گوش دهیم:

  • او هیچ‌وقت به من گوش نمی‌دهد.
  • امروز روز خوبی بود، اما دلیل نمی‌شود فردا و پس فردا هم، همینطور باشد.
  • او من را دوست ندارد.
  • او مواظب من نیست.
  • من تجسم واقعی یک «بازنده» هستم.
  • این اشتباه اوست.

چه لزومی دارد این افکار را شناسایی کنیم؟

قبل از هر چیز باید باور داشته باشیم که افکار و احساسات ما «واقعی» هستند. درست مثل خانه و ماشین و کیف و کتاب و دست و پای ما.

باید به خاطر داشته باشیم که افکار ما و احساساتی که در اثر آنها به وجود می‌آیند، سینگال‌های الکتریکی متفاوتی را در مغز ایجاد می‌کنند و تک تک سلول‌های بدن ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

  • آیا جز این است که در زمان عصبانیت، معده کمتر کار می‌کند و مغز بیشتر از پیش متمرکز می‌شود؟
  • آیا جز این است که در زمان افسردگی، افق فکر کردن و برنامه‌ریزی ما کوتاه‌تر می‌شود؟
  • آیا جز این است که در شرایط اضطراب و ابهام، دست‌های ما عرق می‌کند و پیشانی ما خیس می‌شود؟

پس فکرها و حس‌هایی که در مغز ما شکل می‌گیرند، کاملاً واقعی هستند.

درست مثل همه چیزهای واقعی در اطراف‌مان. پس باید سعی کنیم اول از همه افکار خود را شناسایی کنیم و بعد از آن افکار منفی که ممکن است ذهن ما را آلوده کند بشناسیم.

پس بهترین تشبیه این است که به این افکار منفی به چشم یک «ویروس ذهنی» نگاه کنید. یادتان باشد این ویروس‌ها واقعی هستند، بر روی فکر و ذهن ما تأثیر می‌گذارند، اما حرف‌هایی که می‌زنند الزاما واقعی نیستند.

افکار منفی

انواع افکار منفی و راهکارهای مقابله با آنها

می‌توانیم فرض کنیم این ویروس‌های ذهن از هشت دسته مختلف هستند. بیایید هر یک از آنها را مرور کنیم…

ویروس همیشه / هرگز / همه / هیچ‌کس

این افکار منفی به محض اینکه کمی سطح انرژی و تمرکز ذهنی ما کاهش پیدا کند به سراغ ما می‌آید. می‌توانیم این ویروس را ویروس تعمیم دادن هم بنامیم.

«او همیشه به من بی‌توجهی می‌کند. هیچ‌کس به من و آرامش من فکر نمی‌کند. همه از من سو استفاده استفاده می‌کنند.

هر وقت به سراغ فلانی رفتم به من پاسخ رد داده است…». این‌ها همه صداهای ویروس تعمیم دادن در ذهن ما هستند. در این شرایط، کافی است از خودمان یک بار دیگر بپرسیم: «واقعاً همیشه اینطور بوده است؟ واقعاً همه اینگونه بوده‌اند؟ یعنی هرگزاین اتفاق نیفتاده است؟»

ویروس تمرکز بر نکات منفی

 ما از تمام رویدادهای خوب صرف نظر می‌کنیم و تنها اتفاقات، رویدادها، احساس و انگیزه‌های منفی را مورد توجه قرار می‌دهیم.

گاه کارمندانی را می‌بینم که ده‌ها جمله و تعریف و سخنان خوب از رئیس خود شنیده‌اند و به راحتی فراموش کرده‌اند، اما یک توهین یا حرف اشتباه عمدی یا سهوی رئیس را نمی‌توانند به فراموشی بسپارند

در این زمان می‌توانیم از بازی شاد بودن استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم در هر رویدادی دنبال آن جنبه‌های مثبتی بگردیم که قبلا مورد توجه قرار نداده‌ایم.

افکار منفی پیشگو

 این ویروس بدترین نتیجه قابل تصور را برای شما پیش‌بینی می‌کند. این ویروس می‌داند که شما در کسب و کار جدیدتان شکست خواهید خورد. 

می‌داند که شخصی که پشت تلفن است، پس از قطع شدن تماس، به شما ناسزا خواهد گفت. می‌داند که مشتری از شما خرید نخواهد کرد و… این ویروس‌ها معمولا باعث می‌شوند، احتمال به وقوع پیوستن رویدادهای بد، افزایش یابد.

همچنین زمینه لذت بردن از اتفاق‌های خوب را نیز از بین می‌برند. همیشه به یاد داشته باشیم که اگر می‌توانستیم آینده را به این شفافیت و وضوح ببینیم، الان جای دیگری بودیم!

ویروس ذهن خوان

 این ویروس در مغز شما زمزمه می‌کند که «من می‌دانم او الان در ذهن خود راجع به تو چه می‌گوید» ویا «من دقیقا می‌فهمم الان در مغز او چه می‌گذرد» و جملاتی از این دست.

این جملات باعث می‌شوند اثر ارتباط و تبادل پیام در گفتگو و ارتباطات شما کم‌رنگ‌تر شود. وقتی که فکر کنی می‌دانی طرف مقابل چه می‌خواهد، کمتر به گفته‌ها و زبان بدن و علائم چهره طرف مقابل دقت می‌کنید.

حتما بخوانید

اگر هم دقت کنید فقط پیام‌هایی را دریافت می‌کنیم که با پیش‌فرض‌های ما، تطبیق داشته باشد و این به معنای نابودی یک ارتباط دو طرفه است.

افکار منفی احساسی

 این ویروس با شما حرف می‌زند و می‌گوید: «من حس می‌کنم این کار خوبی است…» و «حس من می‌گوید که او دروغ می‌گوید» و ده‌ها جمله دیگر از این نوع. احساسات پدیده پیچیده‌ای هستند.

احساسات معمولا ریشه‌های عمیقی در خاطرات گذشته ما دارند. بعضی وقت‌ها هم به ما دروغ می‌گویند. اما اکثر انسان‌ها عادت کرده‌اند به صدای ویروس احساسی خود گوش دهند و از او دلیل نخواهند

عادت کنید از ویروس‌های احساسی خود دلیل بخواهید و بی‌دلیل، به هیچ‌یک از گفته‌های آنها گوش ندهید.

ویروس های ذهنی ازنوع بایدها

 «تو باید…». «توباید درس بخوانی». «تو باید الان به … زنگ بزنی». قسمت عمده‌ای از زندگی ما را این «تو باید…» ها شکل می‌دهند. تا حدی که می‌توانید باید این صدا را به صدای «من می‌خواهم…» تغییر دهید. وظیفه‌ای که از اجبار انجام می‌شود نه اراده، به هیچ‌کس سودی نخواهد رساند.

افکار منفی برچسب گذار

 زمانی که صفتی منفی را به دیگران نسبت می‌دهید، جملات این ویروس را تکرار می‌کنید. او احمق است. او ساده لوح است. او مغرور است.

او دیوانه است. هیچ‌یک از ما آنقدر قدرتمند و شخصیت‌شناس نیستیم که با مشاهده چند حرف و رفتار بتوانیم به سادگی روی دیگران برچسب بگذاریم.

ما جای آنها نبوده‌ایم تا بدانیم که اگر ما بودیم، با همان دانش و با همان گذشته و با همان تجربیات، آیا همان رفتار و گفتار را داشتیم یا نه. این برچسب‌ها تعامل و گفتگو را بهتر نمی‌کنند، اما به سادگی می‌توانند مانع آن شوند.

ویروس مقصریاب

 این ویروس همه جا به دنبال مقصر می‌گردد. واقعیت این است که دانستن یا ندانستن مقصر نمی‌تواند هیچ کمکی به رفع مشکلات بکند اما می‌تواند روند جستجوی راه حل را به شدت کند نماید.

ویروس مقصر اگر دیگران را مقصر اعلام کند، مسئولیت بهبود شرایط را از شما سلب می‌کند و اگر شما را مقصر اعلام کند انگیزه بهبود شرایط را از شما می‌گیرد

قسمت عمده‌ای از زندگی ما را این قضاوت‌هایی که در مورد کارهای دیگران داریم یا در مورد قصور و تقصیرهای خود داریم شکل می‌دهند. تا حدی که می‌توانید باید این صدا را به صدای «من در آینده می‌خواهم…» یا «به او می گویم که در آینده…» تغییر دهید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

تمرین روزانه برای خلاصی از ویروس‌های ذهن

هر روز زمانی از اوقات خود را به این بگذرانید تا ببینید چه تعداد از ویروس‌های ذهن شما فعال است؟ این افکار منفی هم دقیقا مانند ویروس‌های واقعی هستند. اگر در ذهن شما باشند و ببینند کسی به آنها توجه نمی‌کند، هر لحظه ویروس‌های بیشتری به جمع‌شان افزوده می‌شود.

تا حدی که فرصت و انرژی را برای انجام ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه نیز از شما گرفته می‌شود. اگر می‌خواهید تمام مغز شما از هیاهوی این ویروس‌ها پر نشود، حتما باید به هر یک از آنها و صدای آنها توجه کنید و قبل از اینکه انعکاس صدای آنها تمام ذهن شما را پر کند، بکوشید تا گفته آن ویروس‌ها را زیر سؤال ببرید.

متأسفانه ما ترجیح می‌دهیم این افکار را سرکوب و یا به آنها بی‌توجهی کنیم اما این کار باعث از بین رفتن ویروس‌های ذهن نمی‌شود بلکه باعث زیاد شدن آنها می‌شود.

پس اگر خواهان ارتباط خوب و موثر با دیگران هستید و از کشمکش روزانه با دیگران خسته شده‌اید، در روزهای آینده، بیشتر از همیشه به افکار خود توجه کنید و ببینید در ذهن شما بیشتر محل رفت و آمد کدام افکار منفی است؟

یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید: ذهن شما محل زندگی ویروس‌هاست یا افکار خوب و کارآمد! 

عطیه رضایی

اخذ مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی از دانشگاه خوارزمی فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران کسب رتبه سوم در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد: نقش میانجی ذهن آگاهی در ارتباط بین نظم جویی شناختی هیجان، مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه بررسی رابطه متغیرهای دموگرافیک، اعتقادات مذهبی و باورهای معنوی با رضایت جنسی در زنان دانشجوی متأهل تدوین الگوی رضایت زناشویی بر پایه دلبستگی با نقش میانجی ترس از صمیمیت و مؤلفههای همدلی تألیف، ترجمه و ویراستاری کتاب: رضایی، عطیه غلبه بر افسردگی رابرت لیهی انتشارات ارجمند طرحهای پژوهشی: عنوان: مقایسه روایی تشخیصی ابزار کامپیوتری IVA و چکلیست رفتاری کودک ) CBCL ( جهت تشخیص ADHD در کودکان. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. ارتباط ارزیابی شناختی مادران وسواسی با ارزیابیهای شناختی وسواسی و شدت علائم وسواس در نوجوانان سرآمد. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. https://www.wikiravan.com/consultation/adviser/arezaei

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا