وسواس

چرا درمان وسواس مهم است؟ (اهمیت درمان وسواس)

چرا درمان وسواس مهم است و بی تفاوتی نسبت به آن پشیمانی به بار می آورد؟ وسواس یکی از اختلالات خطرناک روانی است که اگر درمان نشود می تواند تمام جنبه های زندگی یک فرد را تحت شعاع قرار دهد. یکی از کارهایی که مشاورین در جلسات مشاوره آنلاین درمان انواع وسواس انجام می دهد این است که به مراجعین بگویند، چرا وسواس باید درمان شود و پیگیری نکردن روند درمان چه عاقبی به همراه دارد. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق اهمیت درمان وسواس از دید علم روانشناسی می پردازیم.

چرا درمان وسواس مهم است؟

با بخش مقاله های سایت ویکی روان همراه باشید.

برخی از افراد با علائم وسواس فکری عملی خفیف تا متوسط می‌ آموزند که با ناراحتی های الگوهای فکری وسواسی خود یا اقدامات اجباری زندگی کنند.

تا زمانی که مشغول به کاری نشده‌ اند و به دانشگاه نرفته‌ اند، ممکن است رفتارهای تکراری خود را به عنوان”نه چندان بد” توجیه کنند.

باید توجه داشته باشید که علائم وسواس بدون درمان، اغلب با گذشت هر سال بدتر می شوند

حتی می توانند آنقدر ناتوان کننده شوند که فرد مبتلا چنین احساساتی داشته باشد:

  • انزوا
  • افت تحصیلی
  • از دست دادن تمرکز در محل کار
  • بی‌ خواب
  • خستگی جسمی
  • فرسودگی احساسی
  • افسردگی
  • موارد وحشت زدگی و پانیک
  • افکار خودکشی

احتمالا تا الان متوجه شده اید که چرا درمان وسواس مهم است و نادیده گرفتن آن می تواند زندگی تان را نابود کند!

بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، تنها حدود ۲۰ درصد از مبتلایان به انواع وسواس به تنهایی درمان می شوند.

همانطور که در مقاله تعریف بیماری وسواس چیست در ویکی روان گفتیم، اگر بیماری در نوجوانی شروع زودرس داشته باشد و در صورت عدم درمان، به احتمال ۶۰٪ به یک بیماری مادام العمر تبدیل می‌ شود.

به همین خاطر پاسخ به سوال چرا وسواس باید درمان شود کار چندان سختی نیست! مانند تمام اختلالات روانی، اگر وسواس درمان نشود، قدرت گرفته و به بیماری های دیگر تبدیل می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 0 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

مشکلات ثانویه درمان نشدن وسواس چیست؟

چرا درمان وسواس مهم است؟ (اهمیت درمان وسواس)

مبتلایان به بیماری وسواس رفتارهای مضر ثانویه مانند:

دارند.

این رفتارها در صورت عدم درمان صدمات جبران ناپذیری به بدن وارد می‌ کنند.

گاهی اوقات این رفتارها با نوعی از اضطراب نیز مرتبط هستند، بنابراین یک پزشک ممکن است قبل از تشخیص وسواس، آن را رد کند. به طور کلی رفتارهای وسواسی با باورهای ناکارآمد همراه هستند.

به عنوان مثال، فرد مبتلا به OCD ممکن است پوست خود را بکند زیرا “احساس خوبی ندارد” یا از ترس آلودگی، بیش از حد دست ها را بشوید

اگر علائم وسواس فقط به یک ناحیه محدود باشد، مانند مشکلات بدن، پس این امکان وجود دارد که فرد از این اختلال خاص رنج ببرد و لزوما OCD نیست.

برای کمک به مقابله با استرس‌ های ناشی از بیماری وسواس، برخی افراد از مواد مخدر یا الکل سوء استفاده می کنند و به این مواد وابسته می‌ شوند و ممکن است به مجموعه ای از مشکلات ثانویه مانند:

  • نارسایی کبد
  • مشکلات عصبی
  • و حتی مرگ

منجر شود.

در موارد شدید، مبتلایان به OCD ممکن است برای پایان دادن به علائم خود به خودکشی فکر کنند یا اقدام به خودکشی نمایند.

بهترین زمان برای کمک گرفتن

حالا که میدانیم چرا درمان وسواس مهم است باید در مورد درمان قطعی آن تصمیم گیری کنیم. بهترین زمان برای کمک به درمان وسواس قبل از شروع علائم است که در زندگی روزمره فرد تداخل ایجاد می کنند.

زمانیکه علائم خفیف تر هستند و اگر هیچ مشکل روانی دیگری وجود نداشته باشد استفاده از درمان های غیر تهاجمی مانند درمان رفتاری شناختی و مواجه شدن، ساده ترین راه است.

با این حال اگر علائم شدید باشد، روانشناس یا مشاور روانپزشک داروهایی را تجویز می‌ کنند که به تعادل سطح سروتونین در مغز کمک می کند در حالی که بیمار درمان شناختی رفتاری خود را نیز انجام می دهد.

تحریک عمیق مغز نیز برای افرادی که مبتلا به وسواس شدید هستند مفید می باشد.

اگر اختلالاتی همزمان با علائم بیماری وسواس نیز وجود داشته باشد و در صورت وجود علت اصلی، پزشک می تواند به بیمار کمک کند. به عنوان مثال، یک رویداد آسیب زا باعث علائم وسواس همراه با انواع بیماری افسردگی یا اضطراب شدید می‌ شود. یافتن علت اصلی ممکن است به بهبود سریع فرد کمک کند.

رابطه اهمیت درمان وسواس و سن

مشاوره روانشناسی جنسی در ویکی روان

مهم است به خاطر داشته باشید که برخی از رفتارهای وسواس فکری عملی در مراحل خاصی از رشد، طبیعی هستند. مثلا عصبانی شدن یک کودک نوپا طبیعی است اگر اجسام کاملا در کنار هم قرار نگیرند.

اما لزوما برای یک بزرگسال اینطور نیست. اگر فکر می کنید رفتاری در یک مرحله رشد غیر طبیعی است، مهم است قبل از شروع مداخلات شدید در زندگی روزمره به دنبال کمک باشید.

با توجه به راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، مردان در سنین پایین علائم وسواس را تجربه می‌ کنند، اما بیشتر زنان از این بیماری رنج می برند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

نتیجه گیری در مورد چرایی درمان وسواس

همانطور که مشاهده کردید، اینکه چرا درمان وسواس مهم است به مسائل زیادی مربوط می شود، اما مهم ترین آنها عدم ایجاد بیماری های روانی دیگر است که می تواند فرد را رنج بدهند.

اگر به هر دلیل، علائمی از بیماری وسواس یا موارد مشابه آن را در خود مشاهده می کنید، بهترین کار این است که موضوع را با متخصص درمان وسواس در میان بزارید. مشاور روانشناس کمک می کند اختلالات روانی را به شکلی اصولی و قطعی درمان نمائید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره روانشناسی غلبه بر وسواس به شکل صوتی و تصویری برگزار نمائید:

لیست مشاورین درمان وسواس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا