روانشناسی کودک و نوزاد

شب ادراری در کودکان چیست؟ (علائم و راه درمان)

شب ادراری در کودکان می تواند تبدیل به کابوس والدین شود چون نمی دانند علت شب ادراری کودک چیست یا چطور باید آن را درمان کنند! در جلسات مشاوره روانشناسی کودک در ویکی روان هم صحبت های زیادی درباره درمان شب ادرای کودک می شود تا از طریق روان درمانی این موضوع حل گردد. در هر صورت در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی علت شب ادراری ناگهانی در کودکان از دید علم روانشناسی می پردازیم.

منظور از شب ادراری در کودکان چیست؟

با مطالب روانشناسی و علمی در ویکی روان همراه باشید.

شب ادراری بچه ها بیشتر به عنوان خیس شدن بستر شبانه شناخته می شود. شب ادراری یا خیس کردن در شب، شایع ترین نوع اختلالات دفع است که در سنین مختلف دیده می شود.

به خیس کردن در طول روز، عدم توانایی دفع ادرار روزانه می گویند. برخی از کودکان هر دو یا ترکیبی از هر دو را تجربه می کنند.

این رفتار ممکن است آگاهانه یا ناخودآگاه باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان

شب ادراری کودکان از چه سنی شروع میشود؟

درمان عدم تمرکز کودکان

والدین زیادی در بخش مشاوره روانشناسی اینترنتی ویکی روان این سوال را مطرح می کنند که شب ادراری کودکان از چه سنی شروع میشود و تا کی ادامه دارد؟

این بیماری تشخیص داده نمی شود مگر اینکه کودک ۵ ساله یا بیشتر باشد. اگر کودک بالای ۵ سال داشته باشد، یک بیماری تلقی می شود. اما کمتر از این سن، شب ادراری در کودکان طبیعی است و نباید روی آن حساس شوید.

با این حال به کرات شب ادراری کودک ۴ ساله و حتی ۳ ساله هم دیده می شود که هر چه سریع تر باید مورد درمان قرار بگیرند.

علائم شب ادراری چیست؟

علائم اصلی شب ادراری در بچه ها عبارتند از:

  • خیس شدن مکرر بستر
  • خیس شدن لباس ها
  • خیس کردن حداقل ۲ بار در هفته به مدت تقریبا سه ماه ادامه داشته باشد.

در فرزند شما بعد از ۵ سالگی کماکان این علائم اختلالات شب ادراری در کودکان را دارد باید با متخصص روانشناس کودک و نوجوان مشورت کنید.

شب ادراری کودکان در اثر چیست؟

عوامل زیادی ممکن است در ایجاد شب ادراری کودک دخیل باشند. ترشح غیرارادی یا غیر عمد ادرار ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • مثانه کوچک
  • عفونت های مداوم مجاری ادراری
  • استرس شدید کودک
  • تاخیرهای رشدی که مانع “آموزش استفاده از توالت” می شود

همگی می توانند علت شب ادراری کودک ۳ ساله به بالا باشند که با توجه والدین و نظر متخصصین قابل درمان است.

شب ادراری ارادی یا عمدی ممکن است با اختلالات روانی یا اختلالات احساسی مانند اختلال اضطراب همراه باشد. شب ادراری در اعضای خانواده ها نیز مشاهده می شود که نشان می دهد گرایش به این اختلال ممکن است ارثی باشد (از والدین به فرزندان، به ویژه از طرف پدر منتقل می شود).

علاوه بر این، آموزش توالت رفتن که در کودکی بسیار اجباری بوده یا آغاز شده، ممکن است عاملی در ایجاد این اختلال باشد، اگرچه تحقیقات کمی در مورد نقش آموزش استفاده از توالت رفتن و ایجاد شب ادراری وجود دارد، اما اگر بتوانید این کار را به خوبی انجام دهید، قدمی بزرگی در جهت درمان شب ادرای کودک برداشته اید.

شب ادراری در کودکان نشانه چیست؟

بسیاری از والدین نگران این هستند که شب ادراری در کودکان نشانه چیست و چرا فرزندشان به آن مبتلا است؟ آیا اختلالات و مشکلات روانی می توانند علت شب ادراری کودک ۳ ساله به بالا باشند؟

به طور کلی در بعضی سنین شب ادراری کاملا طبیعی است، اما اگر این روند در سنین بالای ۶ سال هم ادامه داشته باشد، باید با مراجعه به متخصص کودک متوجه شوید که شب ادراری در کودکان نشانه چیست و چطور درمان می شود؟

شب ادراری در کودکان چقدر شایع است؟

شب ادراری مشکل رایج دوران کودکی است. برآوردها نشان می دهد که ۷ درصد از پسران و ۳ درصد از دختران ۵ ساله دچار شب ادراری هستند.

این اعداد در سن ۱۰ سالگی به ۳ درصد از پسران و ۲ درصد از دختران کاهش می یابد. به همین دلیل درمان شب ادراری کودکان ۶ ساله به بالا وارد فاز جدیدی می شود و روش های درمانی خاصی را طلب می کند.

با رشد کودکان و در سنین نوجوانی این مشکل برطرف می شود و تنها حدود ۱ درصد از مردان و کمتر از ۱ درصد از زنان در ۱۸ سالگی دچار این اختلال می شوند که با استفاده از خدمات روان درمانی قابل درمان هستند.

بهترین راه تشخیص اختلالات شب ادراری در کودکان چیست؟

ابتدا، پزشک کودک سابقه پزشکی را بررسی می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد تا هرگونه اختلال پزشکی که ممکن است باعث ترشح ادرار شود را رد کند که به آن بی اختیاری می گویند.

آزمایشات آزمایشگاهی مانند آزمایش ادرار و آزمایش خون برای اندازه گیری قند خون، هورمون ها و عملکرد کلیه نیز ممکن است انجام شود. دیابت، عفونت یا نقص عملکردی یا ساختاری، بیماری هایی هستند که می تواند موجب بی اختیاری شده و باعث انسداد مجاری ادراری شود

شب ادراری همچنین با داروهای خاصی همراه بوده که عوارض جانبی آن سردرگمی یا تغییر رفتار است. اگر هیچ دلیل فیزیکی پیدا نشود، پزشک علائم و رفتارهای فعلی کودک را بررسی می کند.

در این مرحله مشاوره روانشناسی کودک می تواند موثر باشد، در غیراین صورت از دارو برای شب ادراری کودک استفاده می کنند.

بهترین راه درمان شب ادرای کودک چیست؟

تقویت هوش هیجانی کودک

ممکن است موارد خفیف شب ادراری کودک نیازی به درمان نداشته باشد، زیرا با رشد کودکان، برطرف می شود (معمولاً در نوجوانی). دانستن زمان شروع درمان دشوار است، زیرا که پیش بینی دوره علائم و زمانی که کودک به سادگی از این عارضه عبور می کند، غیرممکن است.

برخی از عواملی که هنگام تصمیم گیری برای شروع درمان شب ادرای کودک باید مورد توجه قرار گیرند این است که آیا عزت نفس کودک تحت تأثیر خیس کردن قرار می گیرد یا خیر و آیا شب ادراری باعث اختلال در عملکرد می شود، مانند این که باعث می شود کودک از خوابیدن کنار دوستانش اجتناب کند.

هنگامی که روند درمان شب ادراری کودکان شروع می شود، اغلب درمان با هدف تغییر رفتار توصیه می شود. رفتار درمانی در بیش از ۷۵ درصد بیماران موثر بوده و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱- استفاده از زنگ هشدار برای غلبه بر شب ادراری بچه ها

استفاده از یک سیستم هشدار دهنده که هنگام خیس شدن تخت زنگ بزند و می تواند به کودک کمک کند تا در شب به احساس مثانه پاسخ دهد. اکثر تحقیقات شب ادراری، استفاده از هشدار دهنده ادرار را به عنوان موثرترین روش درمانی  اعلام کرده‌اند.

هشدار دهنده ادرار در حال حاضر تنها درمان مرتبط با بهبودی مداوم است. احتمال عود عموما ۵ تا ۱۰ درصد بوده و کم است و معمولا بهبودی همیشگی است.

۲- آموزش (تمرین) مثانه برای درمان ادرار کردن های شبانه کودک

این تکنیک از برنامه ریزی مرتب رفتن به دستشویی با زمان بندی های بیشتر استفاده می کند تا به کودک کمک کند به مدت طولانی “نگه داشتن” ادرار را تمرین کند.

همچنین به کشش اندازه مثانه که ماهیچه ای است و با ورزش تقویت می شود، کمک می کند. آموزش مثانه معمولا به عنوان بخشی از برنامه درمان شب ادراری کوکان استفاده می شود.

۳- پاداش دادن بسیار موثر است

این روش شامل دادن پاداش های کوچک در هنگام کنترل مثانه کودک می شود. در کل مشاورین کودک و نوجوان تاکید زیادی بر استفاده از پاداش دادن به بچه ها استفاده می کنند چون داشتن کودک سالم نیازمند استفاده از تکنیک های متنوع و سرگرم کننده است.

۴- استفاده از دارو برای شب ادراری کودک

داروهایی برای درمان شب ادراری کودک موجود است، اما عموما فقط در صورت اختلال در عملکرد کودک مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی شود.

برای استفاده از این داروها باید با پزشک کودک مشورت نمائید و همانطو که بارها در ویکی روان گفته ایم، به هیچ وجه میزان مصرف ارو را سرخود کم یا زیاد نکنید که عواقب ناخوشایندی به همراه خواهد داشت.

۵- شب ادراری در کودکان طب سنتی

بعضا والدین از طب سنتی برای درمان شب ادراری در کودک استفاده می کنند و حتی نتیجه هم به دست می آورند. اما توصیه ما این است که این موضوع را با پزشک متخصص کودکان در میان بزارید.

به دلیل وجود عوامل بسیار زیاد که خود علت شب ادراری کودک هستند، بهترین کار درمان این مشکل با اصول علمی است تا از طب سنتی برای درمان شب ادراری کودکان استفاده شود!

شب ادراری کودک تا چه سنی طبیعی است؟

شاید این سوال برای شما هم مطرح باشد که شب ادراری کودک تا چه سنی طبیعی است و چه کارهایی در صورت ادامه دار بودن این مشل باید انجام دهیم؟

اکثر کودکان مبتلا به شب ادراری با رسیدن به سن نوجوانی بهبود می یابند و میزان درمان خود به خودی در آنها ۱۲ تا ۱۵ درصد در سال است. فقط تعداد کمی، حدود ۱ درصد، همچنان در بزرگسالی مشکل دارند.

آیا می توان از شب ادراری در کودکان پیشگیری کرد؟

ممکن است پیشگیری از همه موارد شب ادراری در بچه ها (به ویژه مواردی که مربوط به مشکلات آناتومی کودک است) امکان پذیر نباشد، اما به تشخیص علائم توسط پزشک متخصص اطفال، کودک شما می تواند مشکلات مربوط به این بیماری را کاهش دهد.

مثبت اندیشی و صبور بودن در حین آموزش استفاده از توالت ممکن است از ایجاد نگرش های منفی در مورد استفاده از توالت جلوگیری کند و راهی مناسب بمنظور درمان شب ادرای کودک در سنین مختلف باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 100,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، دلایل زیادی برای بروز شب ادراری بچه ها وجود دارد. اگر دلبند شما هم به این مشکل مبتلا است، می توانید در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان، بمنظور ارتباط با مشاور روانشناس آنلاین کودک و نوجوان استفاده کرده و به شکل صوتی و تصویری با متخصص مورد نظرتان جلسه مشاوره روان شناسی برگزار کنید:

لیست روانشناسان کودک

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا