مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

۲۰ مورد از عوامل ایجاد استرس در حین کار

عوامل ایجاد استرس در حین کار می توانند توجه کارکنان را کم کرده و راندمان آنها را پایین بیاورند. همچنین عوامل استرس زا در محیط کار می توانند بر زندگی شخصی افراد اثرات منفی بسیاری داشته و حتی وارد زندگی زناشویی آنها شود! به همین دلیل در جلسات مشاوره برای درمان استرس متخصصین عوامل استرس زای شغلی را شناسایی کرده و راهکارهایی ارائه می دهند تا مدیران و کارمندان بتوانند وضعیت پایدارتر روانی را تجربه کنند. در ادامه این مطلب سایت مشاوره و روانشناسی ویکی روان، به بررسی دقیق دلایل و عوامل ایجاد استرس شغلی از دید علم روانشناسی می پردازیم.

عوامل ایجاد استرس در حین کار کدامند؟

با بخش مقاله های علمی و روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

اقتصاد امروز بسیار نامطمئن بوده و رقابت بسیار بالاست و این مهم ترین عامل ایجاد استرس کاری در کارکنان است. به همین دلیل شرکت ها کارمندان را تعدیل نیرو و اخراج کرده و حجم کار و انتظارات را افزایش می دهند.

قبلا در ویکی روان توضیح دادیم تعریف استرس کاری چیست و چطور بر زندگی افراد تاثیر می گذارد. اما در ادامه عوامل استرس زا در محیط کار را بررسی می کنیم تا صاحبین کسب و کار و مدیران بتوانند با استفاده از این آموزه ها، شرایط کاری بهتری برای افراد خود فراهم کنند.

پیش از شروع باید به این نکته اشاره کنیم که عوامل استرس زا در محیط کار با شرایط استرس زا در زندگی عمومی که قبلا در ویکی روان درباره آن توضیح داده ایم بسیار تفاوت می باشد.

۱- حجم کاری اولین عوامل ایجاد استرس در حین کار است!

جدیدترین روش های درمان استرس و نگرانی

بارزترین علت استرس در محل کار، حجم کاری زیاد است.

الف) اضافه کار

گرایش صنعت کنونی، حفظ کارمندان اندک و استفاده از آنها به شیوه‌ ای موثر است. دو دلیل پشت منطق فوق وجود دارد که سازمان ها می خواهند بدانند:

  1. تا چه حد کارمندان هوشمندتر کار می کنند
  2. آیا کارمندان همان کاری که همیشه انجام می دادند را در حجم کار اضافی نیز انجام می دهند

ب) کار کمتر

در این وضعیت کارکنان مجبورند در زمان بیشتری کار کمتری انجام دهند. در چنین مواردی، کارمندان شروع به زیر سوال بردن ظرفیت خود کرده و احساس استرس می کنند. به همین دلیل یکی از عوامل استرس زا در محیط کار نوع و شیوه نگرش مدیران ارشد به کارمندان و نحوه کارکرد آنها می باشد.

۲- کمبود آموزش و منابع از دلایل استرس در محیط کار است

اگر کارمندی برای پروژه‌ ای آموزش نبیند و در دسترس نباشد، تطابق با تقاضای این شغل بسیار دشوار است. اگر یک کارمند آموزش دیده و برای پروژه در دسترس باشد، می تواند کار را انجام دهد و الزامات کیفیت و مهلت را برآورده کند.

پس اگر از افرادی که کار را بلد نیستند انتظارات بالایی داشته باشید، استرس های کاری را در آنها ایجاد کرده و راندمان شان را کاهش می دهید!

۳- عدم کنترل بر فعالیت های کاری

اگر به کارکنان مسئولیت داده شود اما در کارشان اختیاری وجود نداشته باشد، در محیط کار استرس ایجاد می شود. همچنین آنها علاقه به کار را از دست می دهند زیرا هیچ کنترل یا قدرت تصمیم گیری در مورد شغل خود ندارند.

۴- سبک مدیریتی می تواند از عوامل ایجاد استرس در حین کار باشد

سبک کنترلی مدیران نیز بر استرس های کارکنان تأثیر می گذارد. مدیرانی که دارای سبک کنترل مستبدانه هستند، به تصمیم گیری و برنامه ریزی کارکنان آزادی بسیار کمی می دهند. همین مورد از عوامل استرس زا در محیط کار است که به وضوح می توان در محیط های کاری مشاهده کرد.

۵- ساعت کاری زیاد و نامشخص

ساعات کاری طولانی و بسیار عجیب ممکن است منجر به مشکلات فیزیولوژیکی زیادی در کارکنان شود که ممکن است منجر به ایجاد استرس در حین کار شود.

۶- فناوری های جدید موجب بروز استرس کاری می شوند!

فن آوری های جدید هر روز ایجاد می شوند. کارکنان برای به روز بودن و اطلاع از آخرین پیشرفت ها، استرس زیادی احساس می کنند. سرعت زیاد تغییرات و عدم توانایی در ایجاد هماهنگی موجب استرس آفرینی در محیط کار می گردد.

۷- تغییر سازمانی

تغییر سازمانی به شیوه ای متفاوت بر کارکنان تأثیر می گذارد. همه پس از تغییر تشویق نمی شوند و احساس راحتی نمی کنند. برخی از کارمندان از این تغییر استقبال می کنند اما برخی دیگر آن را استرس زا می دانند.

۸- چالش در کار

کارمند کار چالش برانگیز را در شغل خود دوست دارد، نه پرکاری، نه کم کاری، بلکه تعادل مناسب در جایی که احساس راحتی کند. تصور کنید هیچ چالشی در شغل شما وجود ندارد. آیا از کار خود لذت خواهید برد یا از انجام کار یکنواخت خسته خواهید شد؟

بنابراین استرس کاری نباید با چالش اشتباه گرفته شود. چالش‌ ها به شما انگیزه می‌ دهند تا مهارت‌ های جدید یاد بگیرید و تسلط پیدا کنید. مهمترین جنبه کار مولد یک چالش است.

اما مدیران این مفاهیم را در بیشتر موارد اشتباه گرفته و ناخواسته موجب بروز عوامل ایجاد استرس در حین کار می شوند.

۹- درگیری با مدیر یا همکاران

درگیری یا مشکلات در کنار آمدن با همکاران در محل کار، یکی از دلایل رایج استرس در محل کار است. باید محیط کار به شیوه ای طراحی شود که شیوه ارتباط با دیگر اعضای مجموعه دوستانه و بر اساس وظایف باشد.

۱۰- مشکلات شخصی

۲۰ مورد از عوامل ایجاد استرس در حین کار

مسائل خانوادگی یا مشکلات شخصی باعث ایجاد استرس در کارمند می شود که در حال حاضر با حجم کاری بیش از حد تحت فشار است. این نیز یکی از شایع ترین علل استرس در محل کار است. اگر بدانید تعریف استرس چیست و چرا به وجود می آید، می توانید این جنبه شخصی زندگی خود را مدیریت نمائید.

۱۱- قلدری یا آزار و اذیت هم از عوامل استرس زای شغلی است

آزار و اذیت فیزیکی در محیط کار یکی دیگر از عوامل استرس زا در کارکنان است.

کارمندان خانم با خطر بیشتری از آزار و اذیت فیزیکی و جنسی در محل کار مواجه هستند. استرس ناشی از این عامل بسیار رایج شده است.

۱۲- عدم تعادل کار و زندگی از عوامل استرس زای شغلی می باشد

یک کارمند باید به کارفرما اعتماد کامل داشته باشد. هر چه اعتماد متقابل بین کارفرما و کارمندان بیشتر باشد، سطح استرس درون سازمان کاهش یافته و عملکرد بهتری خواهند داشت.

۱۳- وقفه های تصادفی سبب ایجاد استرس کارمندان می شود

این یکی از بزرگترین مشکلات در محیط کار است. باعث استرس، اختلالات و کشش های غیر ضروری در ساعات کاری می شود.

طبق تحقیقات انجام شده به طور متوسط ۲۸ درصد از بهره وری به دلیل وقفه از بین می رود. چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟ ۲٫۲۵ ساعت کار اضافی برای یک روز کاری هشت ساعته ایجاد می کند!

در نتیجه، یک کارمند باید یا تا دیروقت بماند یا زود شروع به کار کند تا مهلت ایجاد شده را رعایت کند. اگر در تمام طول روز اتفاق بیفتد، بر سطح استرس تاثیر می گذارد و ناامیدی را افزایش می دهد.

۱۴- عوامل ایجاد استرس شغلی : رفتار بدون بازخورد مدیران

اگر بازخوردهای منظمی در مورد عملکرد کارمند ارائه نشود، آنها از خود نشانه های استرس شدید از خود بروز می دهند. آنها می خواهند بدانند که عملکردشان چگونه است، آیا انتظارات را برآورده می کنند یا خیر؟ پس برای دوری از عوامل ایجاد استرس شغلی باید به صورت برنامه ریزی شده نسبت به کارکرد افراد بازخوردهای صادقانه و به دور از بزرگ نمایی ارائه دهید.

۱۵- نگرانی در مورد حوادثی که هنوز اتفاق نیفتاده است

بسیاری از کارمندان به رویدادهایی فکر می کنند که رخ نداده اند. این ذهنیت باعث می شود آنها در فکر کردن به چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد یا اتفاق نیفتد استرس داشته باشند. اما چرا این اتفاق می افتد؟ چرا آنها به اتفاقاتی که هنوز رخ نداده واکنش نشان می دهند؟

دلیل اصلی عدم توانایی مدیران در شفاف سازی محیط کار و برنامه های آتی شرکت می باشد که از اصلی ترین عوامل ایجاد استرس در حین کار می باشد.

۱۶- بدون قدردانی کارهای پیش نمی رود!

پاداش ندادن یا قدردانی نکردن از مشارکت کارکنان استرس ایجاد می کند و به نظر تلاش های آینده را به خطر می اندازد. یکی از علل بروز استرس کاری این است که افراد فکر می کننده دیده نمی شوند و طوری که باید مورد قدردانی قرار نمی گیرند.

۱۷- انجام بسیاری از فعالیت ها به طور همزمان موجب استرس های کاری می شود

صرف نظر از اینکه شما چند کار را به خوبی انجام می دهید یا خیر، کار کردن روی بسیاری از پروژه ها به طور همزمان استرس زا است و موجب بروز انواع استرس ها می گردد. پس برای جلوگیری از عوامل استرس زا در محیط کار باید تمرکز روی یک کار داشته باشید.

۱۸- ارتباط ضعیف و مکانیسم های پاسخ

علائم استرس بیش از حد
علائم استرس بیش از حد

ارتباطات ضعیف و جریان ضعیف اطلاعات در داخل سازمان نیز عاملی برای نارضایتی و استرس شما می شود. اگر آزادی صحبت در مورد نیازها، نگرانی ها و ناامیدی خود را ندارید، باعث ایجاد استرس در محیط کار می شود.

۱۹- عدم پشتیبانی از عوامل ایجاد استرس در حین کار است

اگر رئیس یا همکارانتان در محل کار حامی شما نباشند، باعث ایجاد استرس می شود. مدیران باهوش و با برنامه با تبیین برنامه های حمایتی دوری ای سعی در پیشگیری از دلایل استرس در محیط کار می کنند.

۲۰- روابط کاری ضعیف از عوامل ایجاد استرس شغلی است

اگر کارمندان با کارمند دیگری در یک تیم کنار نمی آیند، عوامل زیادی دلیل این امر هستند مانند تضاد شخصیتی، نفس و غیره.

یک شرکت باید رفتارهای مثبت را در محل کار ترویج دهد تا از تعارض جلوگیری کند و عدالت را تضمین کند. بمنظور دوری از عوامل استرس زای شغلی، باید سیستمی برای گزارش رفتار غیرقابل قبول ایجاد شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

شناسایی علت های استرس در محیط کار، کار سختی نیست، بلکه کمی تلاش می خواهد. درک دلایل استرس در محیط کار به شما امکان می دهد قبل از اینکه به مشکل تبدیل شوند آنها را شناسایی کنید.

همانطور که می بینید محل کار منبع بسیار خوبی برای ایجاد استرس های پنهان است. این به ما بستگی دارد که عوامل استرس زا را شناسایی کرده و راه های سالمی برای مقابله و حذف این استرس ها پیدا کنیم.

به عنوان صاحب کسب و کار یا حتی کارمند می توانید با استفاده از خدمات مشاوره استرس شغلی در سایت ویکی روان، به صورت غیرحضوری و از سراسر جهان با مشاور مورد نظرتان جلسه صوتی و تصویری برگزار کنید. متخصص روانشناس به خوبی می تواند راهکارهایی برای غلبه بر عوامل ایجاد استرس در حین کار ارائه دهد:

مشاوره استرس انلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

یک دیدگاه

  1. سلام.
    عالی بود ، خیلی خلاصه و دقیق عوامل استرس زای محیط کار رو ذکر کردید .
    واقعا دلیل اصلی استرس در محیط کار به شخصیت مدیر یا کارفرما و شیوه مدیریت کردن اون ، طرز برخورد با کارمندان ، چگونگی بازخورد دادن و… بستگی داره البته در حال حاضر در جامعه ما ساعات کار طولانی و حقوق پایین و پرداخت نشدن به موقع همین حقوق کم هم به ابن عوامل اضافه شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا