بزرگان

آلبرت محرابیان با قانون طلایی ارتباط

آلبرت محرابیان در خانواده‌ای ارمنی در ایران به دنیا آمد. او پس از مهاجرت به آمریکا، سال‌ها در دانشگاه UCLA کالیفرنیا، به تدریس روان‌شناسی پرداخت و مطالعات و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داد که جدا از مقالات دانشگاهی در حوزه مذاکره و ارتباطات غیرکلامی و زبان بدن، در قالب کتاب‌های عمومی هم منتشر شده‌اند.

یافته‌های آلبرت محرابیان درباره پیام‌های متناقض احساسات و حالت در سمینار ارتباطات انسانی در سراسر جهان نقل شده است.

آلبرت محرابیان

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 0 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان

قانون طلایی ارتباطات آلبرت محرابیان

قانون ۵۵-۳۸-۷ آلبرت محرابیان در زمینه زبان بدن بسیار معروف است و یکی از کسانی است که در این زمینه تحقیقات بسیاری انجام  داده است. او معتقد است در یک ارتباط ما تنها ۷ درصد از زبان گفتار استفاده می‌کنیم. ۳۸ درصد از اطلاعات بوسیله تن صدا و ۵۵ درصد پیام توسط زبان بدن رد و بدل می‌شود.

البته عده‌ای نیز این سخن محرابیان را رد کرده و اعتقاد دارند اگر این سخن درست بود ما تنها ۷ درصد از ایمیل‌های خود را متوجه می‌شدیم و یا در مواجهه با افرادی که زبان آنها را نمی‌دانیم ۹۳ درصد از حرف‌های او را از روی علائم غیرکلامی متوجه می‌شدیم.

آلبرت محرابیان در کتاب «پیغام خاموش»  خاطرنشان می‌کند که پیام‌های خاموش ما می‌تواند سخن ما را تقویت و یا آن را نفی کند.

پیام‌های غیرکلامی در مقایسه با کلماتی که بر زبان جاری می‌کنیم از نیروی بیشتری برخوردار هستند. محرابیان در این زمینه به تعمیمی منطقی رسیده است. وقتی سخنان کسی با رفتارش تفاوت فاحشی داشته باشد رفتار غیرکلامی او به مراتب از کلمات و گفتارش مهم‌تر و معتبرتر است.

آلبرت محرابیان

او توضیح می‌دهد که محبتی که ما به طرف مقابل داریم از طریق کلمات و لحن صدا و علائم چهره به او منتقل می‌شود و در این میان، پیام محبت بیشتر توسط لحن و چهره ارسال می‌شود تا کلمات و ادامه می‌دهد که:

اگر طرف مقابل ما، در این پیام‌ها تناقضی ببیند، بیش از کلمات، به لحن و چهره‌ طرف مقابل نگاه می‌کند و نمی‌توانیم وقتی چهره و لحن‌مان، پیامی از عشق و محبت ندارد، با کلمات آن را جایگزین کنیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

تئوری های آلبرت محرابیان

مطالعات آلبرت محرابیان از بحث بین یک زوج در مورد عشق و محبت و دوست داشتن، به رابطه تمام انسان‌ها در محیط خانه و کسب و کار کشیده شد و این مسئله که جذاب ولی نادرست بود چنان به شدت فراگیر شد که وی مجبور شد در سایت خود در این زمینه توضیح دهد و با ارجاع به متن کتابش تاکید کند که حرف‌هایش، بد فهمیده شده و مورد سوء برداشت قرار گرفته است.

آلبرت محرابیان با ارجاع دادن به کتاب «پیام‌های خاموش» خود، تاکید می‌کند که مطالعات او در مورد زبان بدن و علائم غیرکلامی تنها زمانی کاربرد دارد که «دوست داشتن و دوست نداشتن» توسط  پیام در حال انتقال باشد و در غیر این صورت، تحقیقات او مصداقی نخواهد داشت

به عبارت دیگر شاید زبان بدن دختر و پسری که در یک کافی‌شاپ در حال ابراز محبت به یکدیگر هستند، بسیار مهم بوده و از مصادیق این قانون ۷-۳۸-۵۵ محسوب شود.

اما در مذاکره دو سیاستمدار یا دو مدیر ارشد در دو سازمان، تاکید بیش از حد بر زبان بدن صرفاً با استناد به این تحقیق، تعبیری نادرست و گمراه کننده است.

به طور خلاصه آلبرت محرابیان در تحقیقات خود به دو نتیجه رسیده است؛ اول این‌ که در واقع سه عنصر در هر گونه ارتباط چهره به چهره وجود دارد:

  1. کلام
  2. تن و
  3. صدا رفتار غیرکلامی

عناصر غیر کلامی خصوصا برای برقراری ارتباط احساسات و نگرش مهم است، به ویژه هنگامی که آنها ناهمخوان است. اگر کلمات با لحن و رفتار غیر کلامی مخالف باشد، مردم به باور، آهنگ کلام و رفتار غیرکلامی تمایل دارند.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا