روانشناسی فردیآرامش

آشنایی با رازهای داشتن زندگی عالی

داشتن زندگی عالی و تعریف آن برای هر کس تعریف مشخصی دارد اما نقطه مشترک آن است که همه ما خواهان آن و راههای دستیابی به یک زندگی سادهبه معنای مثبت آن هستیم. اولین قدم برای داشتن یک زندگی عالی این است که آن را برای خود تعریف کنید و با تمام وجود آن را بخواهید و برایش بجنگید.

با ویکی روان همراه باشید.

راه های داشتن زندگی عالی کدامند؟

دالای لاما در جایی درباره قوانین زندگی و راه های رسیدن به موفقیت در زندگی این گونه می‌­نویسد:

  1. در نظر داشته باشید که عشق عالی و دستاوردهای بزرگ مستلزم ریسک­ های سطح بالا است. همانگونه که در مقالات بسیار دیگری اشاره کرده­ام، هر چیزی که ارزش داشتن داشته باشد مستلزم تلاش، کوشش و ریسک است. اگر به دست آوردن چیزهای بزرگ و داشتن زندگی عالی آسان بود، همه می‌­توانستیم غول چراغ جادو را صدا بزنیم و هرآنچه می‌­خواستیم برای ما مهیا می‌­شد. ولی مسلما اینگونه نیست.
  2. وقتی چیزی را از دست می‌­دهید، درسی که می‌­گیرید را فراموش نکنید. همه ما گاه و بیگاه چیزهایی را از دست می‌­دهیم، اما اگر درسی که به ما پیشکش شده است را نیز از دست بدهیم، این حقیقتا فقدان واقعی است. همانگونه که خردمندی گفته است: “درس گرفتن در تلاش کردن است نه در پیروز شدن.”
  3. برای کسب زندگی عالی سه قانون زیر را رعایت کنید:
  • برای داشتن زندگی عالی به خودتان احترام بگذارید
  • به دیگران احترام بگذارید
  • مسئولیت تمام کارهایتان را به عهده بگیرید تا به داشتن زندگی عالی نزدیکتر شوید.

من بخصوص این قانون را تائید می‌­کنم چرا که مستلزم عشق به خویشتن و حرمت نفس است. مواردی که به نوبه خود احترام به دیگران را ایجاد می‌­کند. پذیرش مسئولیت باعث توسعه استعدادهای انسان در راه داشتن زندگی عالی می‌­شود.

زندگی عالی

  1. به خاطر داشته باشید که به دست نیاوردن آنچه که می‌­خواهید گاهی عین خوش­ شانسی است. گاهی اوقات آنچه که فکر می‌­کنیم می‌­خواهیم ضرورتا به نفع ما نیست. بنابراین، به دست نیاوردن آن خوش­ شانسی است.
  2. قوانین را یاد بگیرید تا اینکه بدانید چگونه به طرزی مناسب آنها را نقض کنید. اگر قرار است قانونی را بشکنید بهتر است بدانید دقیقا چیست و چرا؟ بدین ترتییب، می‌­توانید تصمیمی هوشیارانه بگیرید تا به دلایلی درست آن قانون را نقض کنید.
  3. اجازه ندهید اختلاف نظر با دیگران به یک رابطه دوستی عالی صدمه بزند. بارها اتفاق می‌­افتد که بسیاری از ما بخاطر غرور یا احساسات جریحه ­دار شده یک رابطه حیرت­ انگیز را به خطر می‌­اندازیم. دور انداختن سالها دوستی و اوقات مشترک خوب و بد در یک زندگی عالی بخاطر یک مشاجره بسیار ناخوشایند است. این کار را نکنید!
  4. وقتی متوجه می‌­شوید اشتباه کرده­ اید، بلافاصله اقدام کرده و آن را تصحیح کنید. وقتی قرار است اشتباهتان را بپذیرید، غرور مانع می‌­شود. برای تصحیح اشتباهتان هر آنچه را که لازم است انجام دهید. با عذرخواهی کردن از طرف مقابل آغاز کنید تا داشتن زندگی عالی را تجربه کنید.
  5. هر روز وقتی را در تنهایی سپری کنید. بیشتر ما این نکته را بی­ اهمیت می­پنداریم. همه ما نیاز داریم که دوباره شارژ شویم، تعمق کنیم و بعد از جدایی از گروه دوباره به گروه بپیوندیم. این کار نه تنها می‌­تواند دیدگاه و وضعیت ذهنی ما را تغییر دهد، همچنین می‌­تواند ایده­ ها و طرز فکرهای جدید و تازه­ای را برای ما در یک زندگی عالی ایجاد کند.
  6. آغوشتان را به روی تغییر باز کنید، اما اجازه ندهید ارزش­هایتان از دست برود. درواقع تفاوتی بین سعه صدر و نظام ارزشی شخصی وجود دارد. ارزشها ابدی هستند درحالیکه ایده ­ها دائما در حال تغییرند.
  7. بخاطر داشته باشید که سکوت گاهی اوقات بهترین پاسخ است. وقتی در مشکلات گیر کرده­ اید و نمی­توانید راه حلی پیدا کنید، سکوت می‌­تواند بهترین پاسخ باشد. سکوت به شما فرصتی دوباره می‌­دهد تا از گروه جدا شده و دوباره به گروه بپیوندید و فکرهای تازه­ کنید.
  8. زندگی خوب و افتخار آفرینی داشته­ باشید. در اینصورت وقتی سن­تان بالا می‌­رود و به گذشته نگاه می‌­کنید، می‌­توانید از بخاطر آوردن هر لحظه آن لذت ببرید. هیچ جایگزینی برای داشتن زندگی عالی وجود ندارد. وقتی به اواخر عمرتان نزدیک می‌­شوید، پشیمانی و اندوه بخاطر فرصتهای از دست رفته چیزی نیست که دوست داشته باشید با آن روبرو شوید. شما می‌­خواهید بدانید که با توجه به اطلاعات و دانشی که در آن زمان داشته­ اید همه تلاشتان را کرده ­اید. شما همچنین می‌­خواهید بدانید که در لحظات دشوار زندگی­تان بهترین و افتخار آمیزترین تصمیمات را در جهت داشتن زندگی عالی گرفته ­اید.
  9. فضای عاطفی در خانه پایه و اساس زندگی است. یک جو عاشقانه شامل احاطه شدن با چیزهایی است که شما را شاد می‌­کند، مواردی همچون موسیقی، کتاب، گل و گیاه و اشیاء تزئینی خاطره ­انگیز. خانه شما عبادتگاه شماست تا جایی که ممکن است آن را مکانی روح ­بخش و معنادار کنید.
  10. وقتی با عزیزانتان در موردی توافق نظر ندارید، صرفا روی موقعیت کنونی تمرکز کنید. گذشته را دوباره مطرح نکنید. گذشته می‌­تواند دوباره و دوباره به شما صدمه بزند مگر اینکه آن را رها کنید. از گذشته ناگوار و رویدادهای دردناکی که در خدمت شما نبوده ­اند هیچ چیز خوبی نصیب­تان نمی­شود. با لحظه اکنون روبرو شوید، مشکلات را حل و فصل کنید و سپس از آن عبور کنید تا بیش از پیش داشتن زندگی عالی را تجربه کنید.کسب زندگی عالی
  11. دانش­ تان را با دیگران درمیان بگذارید. این کار روشی برای دست یافتن به فناناپذیری است. ما همگی مطالب مهمی برای به اشتراک گذاشتن با بشریت داریم. اگر این دانش را از دیگران دریغ کنیم، قطعا باعث عدم رضایتمندی خواهد شد و احساس خواهیم کرد چیزی را در زندگی از دست داده ­ایم. به اشتراک گذاشتن موهبت­های منحصر به فرد نه تنها به دیگران کمک خواهد کرد، بلکه باعث رهایی شما نیز خواهد شد.
  12. با زمین مهربان باشید. زمین زیبای ما بخاطر استفاده و لذت بردن ما وجود دارد. بنابراین، باید به خوبی مراقب آن باشیم. بازیافت کنید، منابع را هدر ندهید و زمین را تمیز نگه دارید!
  13. سالی یکبار جایی بروید که قبلا هرگز به آنجا نرفته بودید.دیدن مکان­های جدید برای مغز، حالت عاطفی ما و دید ما به زندگی معجزه می‌­کند. این کار تجربیات ما را گسترش داده و می‌­تواند ما را به فرهنگ­ها، افراد و روشهای متفاوت انجام کارها آشنا کند.
  14. برای داشتن زندگی عالی باید بخاطر داشته باشید که بهترین رابطه، رابطه های است که در آن عشق شما به یکدیگر فراتر از نیاز شما به یکدیگر است. نیاز مستلزم این است که باید کسی را برای خودتان داشته باشید در حالیکه عشق مستلزم بخشیدن چیزی از خودتان است.
  15. موفقیت­ هایتان را بواسطه چیزهایی که از دست داده ­اید تا آن را به دست آورید بسنجید و درباره آنها قضاوت کنید. در واقع، تلاش کردن برای دستیابی به یک هدف بیشتر با خود سفر ربط دارد و نه هدف. موفقیت واقعی چیزی است که شما در طول مسیر یاد می‌­گیرید و در این میان خودتان رشد می‌­کنید.

 

ترجمه: سید مرتضی نظری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا