مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

آشنایی با اعضای خانواده (نقش عضو خانواده)

معرفی اعضای خانواده به فارسی (خانواده شامل چه کسانی است؟)

اعضای خانواده ارکان اصلی آن را تشکیل می دهند. اگر بدانید تعریف خانواده در جامعه شناسی چیست و چقدر تاکید بر ساختار آن می شود، بیشتر به اعضای خانواده دقت می کنید. البته در جلسات مشاوره خانواده آنلاین و حضوری هم توضیحات لازم درباره آشنایی با اعضای خانواده داده می شود که در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به توضیح آن می پردازیم چون شناخت اعضای یک خانواده کمک می کند درک بهتری از آنها داشته باشیم.

معرفی اعضای خانواده به فارسی

با مطالب روانشناسی و روانپزشکی در سایت ویکی روان همراه باشید.

اعضای خانواده آن دسته از افرادی هستند که به یک خانواده تعلق دارند و تعاملات خانوادگی را ایجاد می کنند. هر عضو خانواده بر اساس روابط و نقش های خانوادگی خود تعریف می شود. جالب است بدانید که در خانواده های امروزی هم اعضا همان هستند که قبلا در روانشناسی توضیح داده شده اند، با این تفاوت که ساختار خانواده کمی دچار تغییرات شده و شکل تازه ای به خود گرفته است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان

آشنایی با اعضای خانواده

هر کدام از اعضای خانواده چه تعریفی دارند و چه نقشی را بازی می کنند؟ این سوال می تواند برای نمونه جایگاه مادر در خانواده را دوباره به یادمان بیاورد. یادتان باشد، آشنایی با اعضای خانواده و نسبت آنها با هم، می تواند میزان صمیمیت در خانواده ها را افزایش دهد، پس به آن دقت کافی داشته باشید.

قبلا در ویکی روان درباره انواع خانواده توضیحات مفصلی داده ایم. در ادامه بیشتر به تعریف هر عضو خانواده می پردازیم، شاید تعریف افراد خانواده ساده به نظر برسند، اما بر اساس روانشناسی خانواده هر کدام ویژگی و تعریف خاصی دارند که باید به آنها پرداخته شود.

  1. مادر: والد مونث
  2. پدر: والد مذکر
  3. پسر: یک فرزند پسر از والدین
  4. دختر: یک فرزند دختر از والدین
  5. برادر: یک فرزند پسر از یک پدر و مادر
  6. خواهر: یک فرزند دختر از یک پدر و مادر
  7. پدر بزرگ: پدر پدر یا مادر
  8. مادر بزرگ: مادر یک مادر یا پدر
  9. پسر عمو یا پسر دایی – دختر عمو یا دختر دایی: دو نفر که پدر بزرگ و مادر بزرگ یکسانی دارند.

در آشنایی با اعضای خانواده، چنین سیستم هایی به طور کلی شوهر مادر را نیز به عنوان پدر بیولوژیکی می‌ شناسند.

در برخی خانواده ها، ممکن است یک زن فقط با یک مرد ازدواج نکرده باشد و بچه دار شود یا یک مرد ممکن است با بیش از یک زن ازدواج کرده و بچه دار شود.

این سیستم به کودکی اطلاق می شود که والدینش فرزند دیگری به عنوان «برادر ناتنی» یا «خواهر ناتنی» شریک است، همان خانواده های ناتنی که می شناسید. برای کودکانی که والدین بیولوژیکی یا فرزند خوانده مشترکی ندارند، انگلیسی‌ زبان‌ ها از اصطلاح «برادر ناتنی» یا «خواهر ناتنی» برای اشاره به رابطه جدیدشان با یکدیگر استفاده می‌کنند، زمانی که یکی از والدین بیولوژیکی آنها با یکی از والدین بیولوژیکی کودک دیگر ازدواج می‌ کند.

هر شخصی (غیر از والدین بیولوژیکی یک کودک) که با والدین آن کودک ازدواج کند، «ناتنی» کودک می شود، خواه «نامادری» یا «ناپدری» باشد.

اینجا بحث فرهنگ خانوادگی نیست، بلکه ساختار روابط و نوع آنها را تغییر می دهد!

برای فرزندانی که در یک خانواده به فرزند خواندگی پذیرفته می شوند، عموما همان شرایطی اعمال می شود که برای فرزندان متولد شده در خانواده اعمال می شود.

به طور معمول، جوامعی که چنین ازدواج هایی دارند از نومکانی حمایت می کنند. بنابراین با ازدواج فرد از خانواده هسته ای دوران کودکی خود (خانواده جهت گیر) جدا می شود و یک خانواده هسته ای جدید (خانواده تولید مثل) تشکیل می دهد. با این حال، در جامعه غربی، خانواده تک والدی بیشتر پذیرفته شده است و بر فرهنگ تأثیر واقعی گذاشته است.

اعضای خانواده های تک والدی

ویژگی های خانواده شاد

اکثر خانواده های تک والدی معمولا خانواده های تک مادری هستند تا تک پدری. این خانواده ها علاوه بر این که مجبورند فرزندان خود را به تنهایی تربیت کنند، بلکه باید با مسائل مربوط به درآمد کم نیز دست و پنجه نرم کنند، با مسائل دشوار بسیاری روبرو هستند.

بسیاری از والدین مجرد با درآمد کم دست و پنجه نرم می کنند و باید با مسائل دیگری از جمله اجاره بها، مراقبت از کودک و سایر ملزومات مورد نیاز برای حفظ یک خانه سالم و ایمن کنار بیایند. اعضای خانواده‌ های هسته ای خود فرد ممکن است به صورت خطی یا جانبی طبقه بندی شوند. خویشاوندانی که آنها را خطی می دانند با عباراتی به آنها اشاره می کنند که بر اساس اصطلاحات استفاده شده در خانواده هسته ای هستند:

  • پدربزرگ و مادربزرگ: پدربزرگ: پدر پدر و مادر – مادربزرگ: مادر پدر و مادر که عضو خانواده هستند و اهمیت زیادی دارند
  • نوه (Grandson): پسر فرزند
  • نوه (Granddaughter): دختر فرزند که همگی عضو خانواده در تمام حالات هستند

بررسی دیگر عضوهای خانواده

برای وابستگان جانبی، اصطلاحات طبقه‌ بندی شده بیشتری وارد بازی می شوند، اصطلاحاتی که براساس اصطلاحات مورد استفاده در خانواده هسته ای ساخته نمی شوند:

  • عمو و دایی (Uncle): برادر پدر، برادر مادر، شوهر خواهر پدر، شوهر خواهر.
  • عمه و خاله (Aunt) : خواهر پدر، خواهر مادر، مادر زن برادر
  • برادر زاده (Nephew): پسر خواهر، پسر برادر، پسر برادر زن، پسر خواهر زن، پسر برادر شوهر، پسر خواهر شوهر.
  • خواهر زاده (Niece): دختر خواهر، دختر برادر، دختر برادر زن، دختر خواهر زن، دختر برادر شوهر، دختر خواهر شوهر.

هنگامی که نسل‌ های دیگر مداخله می‌ کنند (به عبارت دیگر، زمانی که اقوام جانبی یک فرد به همان نسل پدربزرگ و مادربزرگ یا نوه‌ های او تعلق دارند)، پیشوند «بزرگ» این اصطلاحات را تغییر می‌ دهند. همچنین، مانند پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و نوه ها، با دخالت نسل های بیشتر و برای هر نسل دیگر یک “بزرگ” اضافه می شود. اکثر اقوام جانبی هرگز عضویت خانواده هسته ای خود را نداشته اند.

تعدادی از مشاوران خانواده ویکی روان:

رابطه ما با اعضای یک خانواده چطور باشد؟

خانواده بخشی جداناپذیر از شخصیت و گذشته ما است، ما اعضای خانواده خود را انتخاب نمی کنید با این حال فارغ از میزان صمیمیت، حفظ احترام در خانواده اهمیت دارد.

در جلسات مشاوره روانشناسی خانواده به هیچ وجه تاکید بر ارتباط نزدیک با افراد خانواده نمی شود، چون گاهی اختلاف دیدگاه و شیوه زندگی (به خصوص در سنین بالاتر) افراد خانواده را از هم دور می کند.

خانواده یک سرمایه و ایجاد آرامش در خانواده کمک می کند اعضای آن به بالندگی برسند. از نوجوان هستید حتما به والدین احترام بگذارید. نوع دید ما به مسائل متفاوت است، اما احترام والدین خود را حفظ کنید.

اگر ازدواج کرده اید و با خانواده همسرتان اختلاف دارید یا عقاید شما سازگار نیست، باز هم با آنها روابط متعادل داشته باشید. روانشناسی توصیه های کاربردی برای سوال چطور اختلافات با خانواده همسر را حل کنیم دارد. چون آنها هم اعضای خانواده هستند و نباید نادیده گرفته شوند.

ویژگی خانواده موفق تعامل سازنده اعضا است پس حالا که می دانیم خانواده شامل چه کسانی است، افراد خانواده را نادیده نگیرید.

اعضای خانواده نسبت به یکدیگر چه وظایفی دارند؟

مشاهدات به دست آمده از مشاوره پیش از طلاق نشان می دهد افرادی که درک صحیحی نقش اعضای خانواده ندارند با همسرشان هم به مشکل می خورند!

از وظایف اعضای خانواده نسبت به هم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ احترام
  • پشتیبانی از همدیگر
  • کمک به رشد و بالندگی یکدیگر
  • حفظ حریم شخصی
  • احترام گذاشتن به عقیده و سلیقه همدیگر که در خانواده های امروزی بیشتر دیده می شود!
  • رازداری
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، اعضای خانواده تماما نقش بسیار مهمی در ایجاد خانواده سالم و شاد دارند. آنها مانند قطره های دریا هستند که در نهایت در کنار هم دریا را ایجاد می کنند. یکی از مشکلات خانواده این است که افراد نقش خود را فراموش می کنند یا نمی توانند به خوبی به عنوان عضوری از خانواده در کنار دیگران به وظایف خود عمل کنند!

اگر به هر دلیل احساس می کنید روابط در خانواده شما آنطور که می خواهید نیست یا شرایط باید بهتر شود، می توانید در بخش مشاوره روانشناسی ویکی روان با بهترین مشاورین کشور جلسه مشاوره روانشناسی تلفنی یا آنلاین از سراسر دنیا برگزار نمائید:

مشاوره آنلاین خانواده

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا