اعتیاد

۱۳ روش ترک شیشه (درمان اعتیاد به شیشه)

ترک شیشه (مت‌ آمفتامین – methamphetamine) روش های خاصی دارد که اگر بتوانید آنها را پیگیری کنید، حتما نتیجه خواهد داد. افراد زیادی در بخش مشاوره اینترنتی ترک اعتیاد در سایت ویکی روان، به دنبال ترک شیشه با طب سنتی با ترک کردن اعتیاد به شیشه به روش های عجیب و غریب هستند! اما بهترین روش برای ترک اعتیاد شیشه و نتیجه قطعی، استفاده از روش هایی است که بر مبنای علم بوده و افراد زیادی از آن نتیجه گرفته اند. در ادامه بیشتر به روش های ترک کردن شیشه از دید علمی می پردازیم.

بهترین راه ترک شیشه چیست؟

با بخش مقاله های ویکی روان همراه باشید.

موثرترین درمان های اعتیاد به شیشه، درمان های رفتاری مانند مداخلات شناختی – رفتاری و کنترل وابستگی است.

این روش های ترک اعتیاد علاوه بر ترک وابستگی جسمانی، به بعد ترک روانی هم تاکید می کنند. به همین دلیل باید روشی را برای درمان اعتیاد به شیشه در نظر گرفت که تمام بخش هایی که منجر به اعتیاد فرد شده اند را بررسی و راه درمان ارائه دهد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 225,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

ترک اعتیاد شیشه به روش ماتریکس

مشاوره درمان اعتیاد به گل

به عنوان مثال، مدل ماتریکس یک رویکرد ۱۶ هفته ای رفتار درمانی جامع و ترکیبی از رفتار درمانی، آموزش خانواده، مشاوره فردی، پشتیبانی ۱۲ مرحله ای، آزمایش دارو و تشویق برای فعالیت های غیر مرتبط با مواد مخدر است که در کاهش سوء مصرف مت‌ آمفتامین موثر می باشد.

علاوه بر ترک اعتیاد شیشه به روش ماتریکس، کنترل وابستگی که مشوق مشارکت در درمان و حفظ پرهیز می باشد نیز موثر بوده است.

دادن انگیزه برای ترک سوء مصرف مواد ((MIEDAR) Enhancing Drug Abuse Recovery)، یک روش مبتنی بر انگیزه برای خودداری از مصرف کوکائین و مت آمفتامین است و از طریق شبکه ملی در کشورهای مختلف کارآزمایی های بالینی NIDA (National Drug Abuse Clinical Trials Network) برای سوء مصرف مواد مخدر موثر اعلام شده است.

اگرچه داروها در درمان برخی از اختلالات مصرف مواد مخدر موثر بوده اند، اما در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که اثرات خاص مصرف شیشه را خنثی کند یا باعث طولانی شدن پرهیز و کاهش سوء مصرف متامفتامین توسط افراد معتاد به این دارو شود.

بهترین روش ترک شیشه چیست؟

در ادامه به بهترین روش هایی می پردازیم که کم می کنند فرد معتاد مصرف شیشه را قطع کند.

۱- بستری کردن در مقابل درمان های سرپایی

تصمیم گیری برای شرکت در برنامه درمان سرپایی یا بستری به عوامل مختلف شخصی بستگی دارد. درمان اعتیاد به شیشه، به دلیل ماهیت اعتیادآور دارو و دلایل روانشناختی افراد برای سوء مصرف مواد چالش برانگیز است.

اگر فرد درگیر سوء مصرف مزمن و طولانی مدت داروی متابولیک شده و از شدیدترین علائم ترک رنج می برد، ممکن است برنامه بستری برایش مناسب باشد.

اگر او در یک محیط پایدار نباشد، باعث عود مجدد و سقوط فرد در چرخه سوء مصرف مواد می شود. بیمارستان محلی امن و بدون وسوسه یا محرک ایجاد می کند، جایی که افراد می توانند بدون خطر عود، کنترل زندگی خود را به دست گیرند.

این برنامه ها معمولا با توجه به نیازهای هر فرد بین ۳۰ تا ۹۰ روز طول می کشد. از سوی دیگر، برنامه توانبخشی سرپایی ممکن است برای افرادی که اعتیاد ضعیف تری دارند یا به سادگی تعهداتی دارند که نمی توانند ترک کنند، یک گزینه مناسب باشد.

برنامه های ترک شیشه به شکل سرپایی، پاره وقت هستند و فرد می تواند در طول روز به محل کار یا دانشگاه خود برود. معمولا یک مرکز درمان به ۱۰ تا ۱۲ ساعت در هفته برای سم زدایی و مشاوره ترک اعتیاد نیاز دارد.

۲- درمانهای دارویی برای درمان اعتیاد به شیشه

در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که اثرات خاص اعتیاد به مت آمفتامین را خنثی کند یا باعث طولانی شدن پرهیز و کاهش مصرف متامفتامین توسط افراد معتاد شود.

هنگام توسعه درمان های دارویی، محققان معمولا تأثیر داروهای بالقوه ای که دارای اثرات عصبی بیولوژیکی هستند و ممکن است با پیامدهای فیزیولوژیکی شناخته شده، با استفاده از مت آمفتامین مزمن مقابله کنند را بررسی می‌ کنند.

آنها همچنین ممکن است داروهایی را آزمایش کنند که در درمان سایر اعتیادها یا سایر اختلالات روانپزشکی امیدوار کننده هستند. اهداف و استراتژی های زیر در مطالعات حیوانی یا انسانی مرتبط با اختلال مصرف مواد مخدر شیشه امیدوار کننده بوده است:

۱-۲ سیستم عصبی ایمنی

مصرف مزمن مت‌ آمفتامین با فعال شدن میکروگلیا، سلول هایی که واسطه التهاب در سیستم عصبی مرکزی هستند، همراه است. داروهایی مانند ایبودیلاست و مینوسیکلین به دلیل توانایی آنها در مهار فعال شدن میکروگلیا مورد مطالعه قرار می گیرند.

۲-۲ افزایش شناخت برای ترک اعتیاد به شیشه ضروری است

مصرف مزمن مت آمفتامین با مشکلات شناختی مانند اختلال در تصمیم گیری و اختلال در مهار رفتاری همراه است. داروهای متعددی به دلیل پتانسیل آنها برای بهبود شناخت در افرادی که از مت‌ آمفتامین استفاده می کنند، در دست بررسی است.

۳-۲ درمان آگونیست دوپامین

درمان-اعتیاد-به-هروئین

داروهایی مبتنی بر فعال سازی گیرنده های مشابه که توسط یک داروی اعتیادآور مورد هدف قرار می گیرند، در درمان سایر اعتیادها مانند استفاده از متادون یا بوپرنورفین برای درمان اختلال مصرف مواد افیونی و استفاده جایگزین نیکوتین برای کمک به ترک سیگار نیز موثر است.

از آنجا که اعتیاد به شیشه سیستم دوپامین را هدف قرار می دهد، برخی داروهای محرک که گیرنده های دوپامین (آگونیست ها) را فعال می کنند و اغلب برای درمان اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD) استفاده می شوند به عنوان داروهای درمان اختلال استفاده از مت آمفتامین مورد بررسی قرار گرفته‌ اند تا علائم اعتیاد به شیشه کم و کمتر شود.

۴-۲ سایر مونوآمین‌ ها (سروتونین، نوراپی نفرین، دوپامین)

علائم ترک اعتیاد به شیشه مشابه افسردگی است و روانشناسان را به بررسی کاربرد داروهای ضد افسردگی که بر روی سیستم های سروتونین و نوراپی نفرین برای اختلال استفاده از مت آمفتامین عمل می کنند، پرداخته اند.

داروهای ضد روان پریشی نیز بر سیستم دوپامین تأثیر می گذارند و ممکن است نوید بهبود اثرات مزمن مصرف شیشه را بدهند.

۵-۲ سیستم افیونی

اثرات سرخوش کننده داروهای اعتیادآور احتمالاً شامل سیستم مخدر هستند. داروهای این گروه شامل نالترکسون آنتاگونیست مواد افیونی (که در حال حاضر در ترکیب با بوپروپیون ضد افسردگی مورد مطالعه قرار گرفته است) و بوپرنورفین آگونیست جزئی تریاک است.

۶-۲ سیستم های GABA و گلوتامات

چندین دارو با هدف ایجاد اختلال در تعادل تحریک و مهار (با واسطه انتقال دهنده های عصبی GABA و گلوتامات) برای درمان اعتیاد به شیشه در حال بررسی هستند.

۷-۲ هورمون درمانی برای ترک اعتیاد شیشه

هورمونهای cholecystokinin-8 و اکسی توسین هر دو در کاهش خواص مفید مت آمفتامین در حیوانات امیدوار کننده بودند.

۳- درمان های غیر دارویی برای درمان اعتیاد به شیشه

درمانهای غیر دارویی شامل استفاده از داروها نیست. چنین درمان هایی ممکن است با تغییر در الگوهای فعالیت مغزی (TMS)، تغییرات رفتاری را القاء کند، به مردم کمک کند نحوه نظارت و کنترل فعالیت مغزی برای کنترل علائم اعتیاد (نوروفیدبک) یا دور نگه داشتن داروها از مغز (واکسن) را بیاموزند.

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد این رویکردها مورد نیاز است، اما ممکن است گزینه های درمانی دیگری نیز به پزشکان و بیماران معرفی شود.

۱-۳ تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای ( Transcranial Magnetic Stimulation)

همانطور که قبلا در ویکی روان گفتیم، TMS یک روش غیرتهاجمی برای تحریک مغز با استفاده از پالس های مغناطیسی برای درمان افراد معتاد به شیشه است.

محققان این روش را به عنوان درمانی برای اختلالات مصرف مواد مورد مطالعه قرار داده اند، اما این کار در مراحل اولیه است. اما بدون شک نتایج فوق العاده ای به همراه خواهد داشت.

۳-۲ استفاده از نوروفیدبک برای درمان فرد معتاد به شیشه

نوروفیدبک (که به آن نوروتراپی یا نوروبیوفیدبک نیز گفته می شود) نوعی بیوفیدبک بیولوژیکی است که از نمایش فعالیت های مغزی در زمان واقعی – که اغلب نوار مغذی (الکتروانسفالوگرافی) است – برای آموزش نحوه تنظیم عملکرد مغز استفاده می شود.

در یک مطالعه، بازخورد عصبی به درمان اختلال مصرف مت آمفتامین شدت اعتیاد را کاهش داده و سلامت روانی و کیفیت کلی زندگی را بهبود بخشید.

یکی از دلایل اعتیاد به مواد مخدر وجود اختلالات و مشکلات روانی است که با نوروفیدبک قابل درمان می باشد.

۳-۳ واکسن ها و آنتی بادی ها

واکسن های ترک شیشه که سیستم ایمنی بدن را برای جلوگیری از ورود دارو به مغز به کار می گیرد، در حال حاضر روی حیوانات آزمایش می شود و آزمایش بالینی انسانی برای آزمایش عامل ایمونولوژیک به نام آنتی بادی مونوکلونال در حال انجام است.

این واکسن ها مت آمفتامین را خنثی می کند قبل از اینکه بتواند اثرات خود را اعمال کند.

۴- سم زدایی رایج ترین روش ترک کردن اعتیاد به شیشه

سم زدایی مرحله بعدی درمان اعتیاد است که در آن مواد شیشه با خیال راحت از بدن خارج می شود و در ایران در کلینیک ها و کمپ های ترک اعتیاد شیشه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

سم زدایی می تواند به عنوان بخشی از یک برنامه سرپایی یا بستری انجام شود، اما یک متخصص همیشه باید برای نظارت بر سم زدایی محرک حضور داشته باشد

سم زدایی تحت نظارت پزشک و متخصص ترک اعتیاد، برنامه درمانی ایمن تر و موفق تری را تضمین می کند، زیرا پزشکان می توانند علائم حیاتی را به طور شبانه روزی مشاهده کرده و داروهایی را تجویز کنند تا بیماران در مراحل ترک، راحت و پایدار باشند.

به عنوان مثال، داروهای بنزودیازپین را می توان برای بیمارانی تجویز کرد که در اثر ترک مت آمفتامین، دچار تحریک یا وحشت می شوند. پس از اتمام سم زدایی، افراد می توانند از مشاوره روانشناسی درمان اعتیاد و سایر خدمات برای یادگیری نحوه حفظ هوشیاری طولانی مدت استفاده کنند.

۵- استفاده از مشاوره روانشناسی برای درمان اعتیاد به شیشه

راه های درمان اعتیاد در نوجوانان

پس از اتمام سم زدایی و کاهش علائم ترک، مشاوره رسمی یا ساختار یافته آغاز می شود. درمانگران اعتیاد به بهبود بیماران کمک می کنند (ایجاد انگیزه برای ترک در فرد معتاد) تا دلایل اصلی استفاده از مواد مخدر خود را شناسایی کرده و حمایت عاطفی مورد نیاز برای حل این مسائل را ارائه می دهند.

درمان به بیماران نشان می دهد که چگونه می توانند با وسوسه استفاده از شیشه در مواقع استرس یا کسالت کنار بیایند و الگوهای فکری و رفتاری که در وهله اول باعث سوء مصرف دارو شده اند را کنار بگذارند

مشاوران در طول درمان انواع روش ها را به کار می گیرند، اما رایج ترین آنها درمان رفتاری شناختی (CBT) است. رفتار درمانی شناختی برای درمان اعتیاد به شیشه و همچنین اختلالات همزمان افسردگی و اضطراب، موثر ارزیابی شده است.

علاوه بر این، روایت درمانی که بر اهمیت داستان های زندگی شخصی تأکید می کند، تعیین می کند که داستان های آنها چگونه بر مصرف مواد مخدر تأثیر گذاشته است و راههای اصلاح این افکار و رفتارها چیست.

مشاوران به افرادی که در دوره های توانبخشی شرکت کردند، کمک می کنند تا شیوه زندگی سالم و جدیدی را اتخاذ کنند و آینده بهتری را بدون مصرف مواد بسازند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای ترک اعتیاد به شیشه چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، روش های زیادی برای ترک کردن اعتیاد به شیشه وجود دارند که هر کدام ویژگی های خاصی دارند و برای فرد با شرایط خاص مورد بررسی و استفاده قرار می گیرند.

اما در هر صورت مانند دیگر انواع اعتیاد، اعتیاد به شیشه هم یک اختلال روانی است. یعنی با وجود سم زدایی و پاکی بدن، باز هم افراد تمایل دارند به اعتیاد خود ادامه دهند، پس باید برای درمان روان آنها کاری انجام گیرد.

استفاده از خدمات مشاوره درمانی برای درمان اعتیاد بهترین روش برای کنار گذاشتن و ترک شیشه است.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین و غیرحضوری سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره صوتی و تصویری برگزار نمائید:

مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا