مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

مشکلات ازدواج سنتی چیست؟ (معایب ازدواج سنتی)

در نظر عده ای مشکلات ازدواج سنتی خیلی بیشتر از ازدواج های مدرن است. آنها فکر می کنند زمانه تغییر کرده و سبک ازدواج ها هم باید تغییر کند. در جلسات مشاوره قبل از ازدواج سایت ویکی روان هم زیاد در مورد معایب ازدواج سنتی صحبت می شود و مشاور روانشناس مراجعین و متقاضیان ازدواج را راهنمایی می کند. به هر حال در این مطلب به بررسی دقیق مشکل ازدواج سنتی از دید روانشناسی می پردازیم.

مشکلات ازدواج سنتی چیست؟

با بلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

قبل از اینکه به بررسی مشکل ازدواج های سنتی بپردازیم، به این نکته توجه کنید که این موضوعات صرف مشکل نیستند، بلکه در شرایطی خاص می توانند حتی به مزیت تبدیل شوند، اما به طور عمومی آنها را در دسته مشکلات ازدواج های سنتی می دانند!

ازدواج سنتی دقیقا نقطه مخالف ازدواج های سفید یا مدرن است.

معنا و مفهوم ازدواج کردن هیچ تفاوتی با دیگر وصلت ها ندارد اما در این سبک ازدواج آشنایی دختر و پسر (زوجین) تماما با نظارت والدین و خانواده ها انجام می شود و دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آنها می پردازیم.

۱- ممکن است در این نوع ازدواج ها اعتماد کمی وجود داشته باشد

چرا-مشاوره-قبل-ازدواج-بگیرم؟

این مشکل بیشتر در مواقعی اتفاق می افتد که زوج مورد نظر قبل از برگزاری مراسم ازدواج با یکدیگر ملاقات نکرده باشند (که الان این اتفاق خیلی کم رخ می دهد).

هر دو فرد می‌ توانند با کمال میل وارد ازدواج شوند تا ازدواج اجباری نباشد، اما این واقعیت را تغییر نمی‌ دهد و عدم اعتماد وجود دارد. برخی از افراد در این شرایط مجبور می شوند با شخصی که کاملا غریبه است صمیمی شوند، با این حال شریک زندگی یکدیگر نیز هستند.

این واقعیت می‌ تواند شروع ازدواج را به چالش تبدیل کند، هر چند امروزه این سبک ازدواج ها خیلی کم و به ندرت دیده می شود.

۲- از مشکلات ازدواج سنتی : به مردان فرصت بیشتری می‌ دهد تا رابطه را کنترل کنند

فرهنگ‌ هایی که از ایده ازدواج سنتی استقبال می‌ کنند بر این باورند مرد رهبر خانواده است و مدیریت کردن خانواده به عهده او است! این دیدگاه مردسالارانه بر هر تصمیمی تاثیر می‌ گذارد. زنان مطابق خواسته‌ های همسرشان نقش تأمین فرزندان، تهیه غذا و تمیز نگه داشتن خانه را دارند.

۳- بعضی ازدواج های سنتی فرآیند تصمیم‌ گیری دوران نامزدی را شامل نمی‌ شود

اگرچه ازدواج سنتی به زوجین کمک می‌ کند تا هنگام خواستگاری سریعتر از مرحله آشنایی فراتر روند، اما این روند گاهی اوقات باعث ایجاد عدم تمایل نیز می‌ شود.

یعنی ممکن است به نظر برسد اجازه انتخاب وجود دارد، اما اگر فرد تصمیم بگیرد راه خود را انتخاب کند ممکن است ترس بیشتری نسبت به عواقب آن داشته باشد.

البته این مورد برای ازدواج هایی صدق می کند که سریع بعد آشنایی ازدواج می کنند. معمولا دوران نامزدی امکان آشنایی بیشتر دختر و پسر را به هم می دهد که در بعضی ازدواج های سنتی خبری از آن نیست.

۴- این صمیمت اجباری سنگ بنای ایجاد رابطه می‌ شود

وقتی دو نفر در یک لحظه صمیمی به هم نزدیک ‌شوند، به دلیل تماس بدنی مشترک، تجربه مثبتی خواهند داشت و اگر در یک لحظه‌ اجباری، منفی یا ناخواسته باشند از یکدیگر دور می‌ شوند.

در برخی فرهنگ ها انتظار دارند در این لحظه اتفاقات خاصی نیز رخ دهد، از جمله خونریزی برای نشان دادن باکره بودن عروس. اگر این انتظار برآورده نشود، مرد به همسر خود بی اعتماد شده و گاهی اوقات منجر به آزار و ناسزا نیز می‌ شود.

شاید در هر ازدواج سنتی این موارد دیده نشود اما هنوز هم هستند افرادی که به این سبک ازدواج می کنند!

۵- مفهوم عشق به صلاح خانواده کنار گذاشته می‌ شود

شاید این از بدترین معایب ازدواج سنتی باشد که در این بین کودکان نیز درگیر می‌ شوند.

برخی فرهنگ ها مفهوم ازدواج سنتی در سنین پایین را پذیرفته‌ اند. این آسیب ممکن است برای کودکان ۱۲ ساله رخ دهد. اگرچه در تمدن‌ های گذشته بشری، این ساختار خانوادگی به دلیل طول عمر کوتاهی که مردم داشته‌ اند ممکن است ضروری بوده باشد، اما فقر و استیصال امروزه باعث آن شده است.

والدین در مورد ازدواج با فرزندشان صحبت می‌ کنند زیرا که به وضعیت مالی آنها کمک می کند.

۶- زنان از سنین پایین مسئولیت مراقبت از خود را بر عهده دارند

در بسیاری از فرهنگ‌ هایی که ازدواج سنتی را پذیرفته‌ اند، مردان به عنوان عنصر پول ساز و زنان به عنوان سرپرست شناخته می‌ شوند.

امروزه این دید در بلند مدت مشکلاتی ایجاد می کند و از مشکلات ازدواج سنتی است! امروزه ازدواج های شاد به اساس دیگری دارند که قبلا در ویکی روان درباره آنها صحبت کردیم.

یک دختر می‌ تواند به یک پیشنهاد گران‌ قیمت تبدیل شود، به خصوص اگر یک جهیزیه برای ایجاد رابطه لازم باشد. به همین دلیل بسیاری از خانواده ها از هزینه‌ های تحصیل صرف نظر می‌ کنند تا بتوانند از طریق ازدواج حقوق بگیرند

سپس فرد با این پول به خانواده خود کمک می‌ کند تا هزینه‌ های ضروری زندگی را بپردازند.

۷- گاهی ازدواج به سبک سنتی انتخاب‌ های شخصی هر دو طرف را محدود می‌ کند

مشاوره-آنلاین-ازدواج-در-ویکی-روان

ازدواج سنتی معمولا تصمیمات مربوط به انتخاب شریک زندگی را محدود می‌ کند. تنها راه بهبود این شرایط زندگی داشتن خانواده‌ ای است که به شما اجازه انتخاب دهد.

برخی از خانواده‌ ها حتی از این ترتیب به عنوان راهی برای جلوگیری از وصلت با غریبه‌ ها، عادت ها یا موارد “ناخواسته” به ساختار خانواده خود استفاده می‌ کنند.

۸- در این رابطه، همسران در خانه خود احساس غربت می‌ کنند

در طی مراحل پایانی یک ازدواج سنتی، غیر معمول نیست که همه افراد خانواده به روش های خاصی بر روابط تأثیر بگذارند. این آسیب مانند یک طوفان احساس می‌ شود زیرا انتظار این است که زن و شوهر دیگران را راضی نگه دارند.

بعضی از خانواده‌ ها حتی ممکن است اجازه ندهند عروس یا داماد در مورد آنچه در طول مراسم اتفاق می افتد با یکدیگر صحبت کنند.

در واقع یکی از مشکلات ازدواج سنتی از قدیم این بوده که خانواده ها کنترل همه چیز را در دست داشتند و زوجین آشنایی اصلی را بعد از ازدواج تجربه می کردند!

با این حال این دید امروزه تغییر کرده و حتی ازدواج های سنتی هم دستخوش تغییرات بسیار خوبی شده اند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

ما در این مطلب بیشتر در مورد معایب و مشکلات ازدواج های سنتی صحبت کردیم، اما نباید دیدتان نسبت به این وصلت ها را بد کنید.

یک مشکل ازدواج های سنتی در سریع انجام شدن آن است، اگر بتوانید روند پیش از ازدواج را به خوبی مدیریت کنید، بدون شک این سبک ازدواج هم مزایای خود را دارد

اگر به هر شکل صد ازدواج کردن دارید، حتما از مشاور روانشناس کمک بگیرید تا بر اساس دانسته های علمی و به شیوه ای اصولی این روند را پیش ببرید.

شما دوست عزیز می توانید در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان، به صورت صوتی و تصویری از خدمات مشاوره آنلاین و تصویری پیش از ازدواج از سراسر ایران و جهان استفاده نمائید:

مشاوره غیرحضوری قبل ازدواج

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا