مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

معایب مجرد ماندن چیست؟ (0 تا 100 مضرات مجردی)

چرا مجرد نمانیم ؟

شاید شما هم تصور کنید مجرد بودن شما فقط به خودتون ربط داره و اثرات منفی و یا مثبت آن تنها دامن گیر شما خواهد بود. اما حقیقت چیز دیگری را بیان میکند. هر عملی که ما انجام میدهیم دارای اثرات فراوانی هست که نتایج آن تا نسل های بعد ادامه خواهد داشت. به یاد داشته باشید هر تصمیمی که میگیرید باید با فکر باشد حال این تصمیم مجرد بودن شما باشد و یا حتی ازدواج زودرس. اما خطرات مجرد بودن به دیگران و نسل های بعد از شما هم وارد می شود. در جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به خصوص مشاوره پیش از ازدواج توضیحات کامل درباره معایب مجرد ماندن داده می شود تا افرادی که تمایل به ازدواج دارند اما اقدامی نمی کنند مجدد تصمیم گیری کنند.

در ادامه قصد داریم موضوع مجرد بودن و خطراتی که برای نسل بشر در بر دارد بپردازیم.

بررسی خطرات مجرد بودن از دید روانشناسی

همیشه در بحث علت و معلول، سرگرم شدن به معلول معمولا خیلی راحت تر و بی دردسر تر از بررسی و تحلیل علت است. این موضوع درباره معایب مجرد بودن هم صدق می کند. اگر علت چاقی را تغذیه نامناسب و بی تحرکی بدانیم، سرگرم شدن به قطر شکم و میزان چربی خون، ما را از علت اصلی یعنی بی حرکتی و تغذیه نامناسب غافل می سازد و در نتیجه با گذشت زمان، روز به روز بر تعداد افرادی که اضافه وزن دارد اضافه می شود.

از طرف دیگر اگر اطلاع رسانی درست صورت گیرد و عادات اجتماعی مناسبی در رابطه با ورزش دسته جمعی و کنترل معقولانه مصرف مواد غذایی سالم در سطح جامعه گسترش داده شود، دیری نمی پاید که بعد از یک دوره مشخص، از میزان افراد چاق و فربه در سطح کشور کاسته شده و با شیبی بسیار بیشتر، عوارض و بیماری های ناشی از چاقی نیز کاهش می یابد.

جالب است که در خصوص تنهایی و مجرد بودن جوان های مستعد ازدواج نیز همین قاعده صدق می کند. در واقع یک دختر یا پسر سالم وقتی بتوانند در اوایل سن بلوغ به شغل و کسب و کار مناسبی دست یابند و نیازهای اولیه شان در حد متوسط تامین شود، طبیعی است به طور خود به خود دنبال جفت و چگونگی انتخاب همسر مناسب برای خودش می گردند و در همان سن جوانی ازدواج می کنند و بچه دار می شوند. چون به رابطه ازدواج و خوشبختی پی برده اند. (در واقع مزایای ازدواج کردن به قدری زیاد و منطقی است که افراد می توانند به آنها اکتفا کرده و اقدام کنند.)

چون ازدواج این دختر و پسر، در سنین پایین صورت گرفته، پس فرصت بچه دار شدن های بعدی هم برای آنها فراهم است و مشکلی از بابت شغل و بیمه و درمان و درآمد آنها را تهدید نمی کند. در نتیجه می توانند به راحتی خانواده های پنج یا شش نفری را به مرور تحویل جامعه دهند که با مجرد بودن در تضاد است. این از مزایای ازدواج در سن کم است.

چرا معایب مجردی کم نیست؟

در پژوهشی که به منظور بررسی عوامل مؤثر در افزایش سن ازدواج در جوانان و راه حل های مؤثر جهت رفع این مشکل در بین دختران بالای ۲۵ سال و پسران بالای ۲۷ سال در ایران صورت گرفته، نتایج نشان داد دختران مهمترین دلیل ازدواج نکردن خود را نیافتن فرد مورد علاقه و ادامه تحصیل معرفی و پسران مشکلات اقتصادی، بیکاری، مهریه بالا و موارد مشابه را دلیل ازدواج نکردن پسران مطرح کرده اند که در نتیجه به انواع ازدواج روی می آورند.

نتایج نشان داد که دختران و پسران، رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری و کاهش انتظارات والدین را به عنوان راه حل های عمده معضل ازدواج می دانند.

با این حال پیشنهاد می کنیم مقاله معیارهای یک دختر برای ازدواج را در ویکی روان مطالعه کنید تا متوجه شوید ارتباط خاصی با ازدواج نکردن آنها ندارد. بسیار از خانم از معایب مجرد ماندن اگاهی دارند، با این حال شرایط ازدواج برای آنها مهیا نیست!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان

چرا مجرد ماندن عادی شده است؟

اگر می بینید یک جوان مجرد و تنها زندگی می کند و دلیل تنهایی و تک زیستی خودش را بی نیازی از همسر اعلام می کند بدانید که او علاوه بر تنهایی از لحاظ روانشناختی نیز به شدت بیمار و نیازمند درمان است یا در معرض انواع بیماری های روانی قرار دارد.

در حقیقت شخصیت و هویت واقعی او به عنوان یک مرد یا یک زن به صورت صحیح شکل نگرفته است.

نیاز انسان به تشکیل انواع خانواده صرفا به دلیل احتیاجات جنسی او نیست که فرد با یافتن جایگزین درست یا نادرست برای رفع این نیاز خاص، گمان کند از داشتن همسر بی نیاز است و می تواند بدون توجه به خطرات مجرد بودن زندگی بی تعهدانه ای را تا ایام کهولت در پیش بگیرد.

احساس پدر یا مادر شدن، حس باشکوه فداکاری و از خود گذشتگی، کنار جفت هم نگاه خود آرام شدن، نگران دیگری بودن، در مقابل درشتی های محبوب صبور بودن و دیگر موارد همه این ها بخشی کوچک از بی شمار هدایایی هستند که کاینات با همسر و جفت شدن دو نفر به صورت دائم و همیشگی به شکل خانواده، به مرد و زن تقدیم می کند.

اتفاقا انگیزه های زنان برای ازدواج کردن در راستای انگیزه مردان است، اما آنها بدون توجه به معایب مجرد ماندن تلاش می کنند در وضعیت فعلی باقی بمانند.

حتما بخوانید: ویژگی های خانواده موفق کدامند؟

اکثر جوانانی که می گویند با علم به خطرات مجرد بودن می توانند از شیوه های نادرست جایگزین، نیاز به همسر و زندگی مشترک را در درون خود برطرف کنند، هر چند ممکن است با لاف و گزاف داستان سرایی کنند و در وصف ایام شاد مجردی خود قصه های هزار و یک شب ببافند و این قصه ها سوژه ساخت فیلم های گیشه پسند شود.

اما با توجه به رفتار جانوران و به طور خاص طبقه پستانداران و خصوصیت اجتماعی بودن انسان ها همین مجرد بودن و طرز تفکر نشانه آن است که تعارضی شدید در درون شخص وجود دارد و در یک کلام آنها از لحاظ سلامت روان در وضعیت مناسبی نیستند.

مجرد بودن افراد وصله ناجور طبیعت است و طبیعت از بنیان انسان را برای تنها زیستن طراحی نکرده است.

آیا خطرات مجرد بودن زیاد است؟ (بررسی تعداد از معایب مجرد ماندن)

 خطر سازی برای نسل های آتی

چیزی که باید به آن توجه کنید این است که معایب مجرد ماندن تنها زندگی خحودتان را تحت تاثیر قرار نمی دهد! یعنی دخترها و پسرهای زیادی هستند که بدون توجه به معایب مجرد ماندن در سنین بالا تصمیم به ازدواج می گیرند و این شرایط را برای نسل های بعدی به خطر می اندازد.

با این حال باز هم تاکید می کنیم بدون توجه به مضرات مجردی، تشکیل خانواده نیاز به پیش شرط هایی دارد که یکی از آنها شرایط مالی و البته شرایط بلوغ فکری روانی است.

چیزی که در جلسات مشاوره طلاق به وفور دیده می شود این است که زوج های زیادی با وجود ازدواج در سنین پایین باز هم از نبود فرهنگ فکری مشابه رنج می برند و این ارتباطی با معایب مجردی ندارد!

وقتی اساس و ساختار طراحی وجودی فردی بر دو نفر بودن و خانواده داشتن بنا شده و این فرد تصمیم می گیرد به دلیل عوامل بیرونی یا مشغولیت ها و باورهای نادرست درونی در تنهایی و تجرد زندگی کند، بدیهی است که این شخص تا وقتی همسری برای خود اختیار نکند، دائما از سوی طبیعت و موجودات دیگر با بی مهری روبرو می شود.

در خطر بودن سلامت روان از معایب مجرد ماندن است

مجرد بودن این عدم حمایت طبیعت از خود را به صورت احساسات متناقض افسردگی و دل مردگی و ناامیدی در درون جسم و روحش تجربه می کند و بخش زیادی از اعضای داخلی بدن او هم به شیوه ای نامناسب به تحریکات بیرونی و درونی ذهن و روح او واکنش های حاد نشان می دهند.

فردی که مجرد بودن را انتخاب کرده است حتی اگر فرهیخته ترین آدم روزگار هم باشد باز چیزی کم دارد و این کم داشتن در تمام بخش های ذهن و روح و جسم او به وضوح قابل مشاهده است.

در خطر بودن سلامت جسمانی از معایب مجرد ماندن است

تحقیقات بسیاری به این حقیقت اشاره دارد که ، متاهلین سلامت و طول عمر بیشتری را در مقایسه با مجردها دارند!

در پژوهش صورت گرفته به سرپرستی دیوید روالف پروفسور جامعه شناسی دانشگاه لوزیانا ایالت کنتاکی با عنوان مجردها در رسیدگی به امور خود کوتاهی میکنند، پژوهشگران اطلاعات بدست آمده از ۹۰ مطالعه تحقیقاتی را که بر روی ۵۰۰ میلیون نفر در طی ۶۰ سال به دست آمده بود را تحلیل کردند و دریافتند که خطر فوت در مردان مجرد ۳۲ درصد بیشتر از مردان متاهل و امکان مرگ و میر در زنان مجرد نیز ۲۳ درصد بیشتر از زنان متاهل است.

نتایج حاصل از مطالعه خطرات مجرد بودن نشان داد که طول عمر مردان مجرد ۱۷ سال کمتر از مردان متاهل و طول عمر زنان مجرد نسبت به زنان متاهل ۷ تا ۱۵ سال کمتر است که از مهم ترین معایب مجرد بودن در بین تمام اقشار است.

حساسیت های بی دلیل به موضوعاتی که متاهلین حتی به آن فکر هم نمی کنند و نپرداختن به مسائل واقعی و جدی که لازمه بقا و زندگی بادوام در این دنیاست از ویژگی های برجسته افراد مجرد است. آنها قابل اعتماد نیستند و از لحاظ رحم و عطوفت و مهربانی در قیاس با متاهلین در رده بسیار پایین تری قرار دارند.

تغییر در خلق و خو از دیگر مضرات مجردی است

برای اثبات این حقیقت نیازهای به پژوهش های عریض و طویل روانشناسی نیست. می توانید با یک نگاه دقیق به آدم های اطراف خود به راحتی این موضوع را دریابید که افراد متاهل نسبت به ناراحتی آدم های دیگر، بخصوص کودکان رحم و شفقت بیشتری در قیاس با افراد مجرد از خود نشان می دهند.

برای فردی که مجرد بودن را اختیار کرده، احساسات و عواطف آدم هایی که به طور موقتی با او برخورد می کنند و از کنارش می گذرند اهمیتی ندارد. او خود را قربانی بی عدالتی های اجتماع و محیط می داند و همیشه از خود می پرسد که وقتی بقیه نسبت به تنهایی و ناراحتی های بی جفتی او بی اعتنا هستند چرا او باید غم درد دیگران را بخورد و شریک اندوه آنها شود و باری از دوش آنها بردارد.

این ادعا شاید سر و صدای بسیاری از مجردها را درآورد و باعث اعتراض آنها شود، اما حقیقت این است که فقط در یک زندگی دائمی و ازدواج پایدار است که می توان طعم مهربانی واقعی عشق و از خود گذشتگی را چشید و آن را در رفتار و افکار و گفتار خود نمایان ساخت.

خطرات و معایب مجرد بودن به قدری سخت و دشوار است و تنهایی عذاب آور آن به اندازه ای یاس آور و ناامید کننده است که مطمئن باشید هیچ انسان عاقل و سالمی اگر حداقل پیش نیازهای ازدواج را داشته باشد محال است دنبال تجرد و تنهایی برود.

دختر مجرد

شک نداشته باشید که علت اصلی فراگیر شدن تجرد و تنهایی این همه دختر و پسر جوان در اطراف ما، مشکلات مدت دار و روز افزون اقتصادی و فرهنگی است. هر چه سن تجرد بالاتر رود میزان باروری سالم دختر و پسر کاهش می یابد و عارضه های جنبی فراوانی دامن اجتماع را می گیرد.

پیامدهای بی توجهی به خطرات مجرد بودن برای جامعه و کشور

یک وقفه بیست ساله در سن ازدواج جمعیت یک کشور به معنای افت شدید تعداد کودکان و نوجوانان سالم نسل بعد است و این به معنای پیر شدن سریع جمعیت است. جمعیت پیر و سالخورده توان دفاع از کشور و فرهنگ بومی را ندارد و در نتیجه تنها راه برای جبران کمبود نیروی جوان ورود مهاجر از کشورهایی است که مطمئنا از لحاظ فرهنگی با نسل پیر و از کار افتاده یکی نیستند.

حتما بخوانید: ازدواج برد برد

به زبان خیلی ساده زیاد شدن غیر قابل کنترل ، وسیع و طاعون مانند تعداد افرادی که بدون توجه به خطرات مجرد بودن این راه را انتخاب کردند، شاید بی سروصدا اتفاق افتاده باشد و به مرور زمان این افراد تنها به گونه ای بیمارگونه با تک زیستی خود کنار آمده باشند ، اما این پدیده غیر عادی در هر کشوری اتفاق بیافتد نهایتا نتیجه ای جز نسل کشی بی صدا و از بین رفتن کامل قوم و نژاد کنونی آن کشور را در پی نخواهد داشت.

شاید در اخبار شنیده باشید که در کشورهایی با اقوام و نژادهای مختلف، برای پاکسازی نژادی، بسیاری از اقوام سعی می کنند با کمک ابزارهای  نابود ساز ژنتیکی و حتی نسل کشی های فیزیکی کاری کنند که نوزادان و جوانان و کودکان و زنان و مردان بالغ و بارور نسل رقیب به خاطر گرسنگی یا محاصره و بیماری از میان برداشته شوند و بدنیست بدانید که غالبا این کار را در قالب پروژه های سی تا چهل ساله پی گیری می کنند.

حال فرض کنید مردمان یک کشور خودشان با سخت گیری های بی دلیل در ازدواج راحت جوانان و اعمال محدودیت های رنگ و وارنگ مانع از اتفاق ازدواج شوند و به هر دلیلی که می خواهد باشد سبب شوند فرهنگ مجرد بودن در بین جوانان و افراد مستعد ازدواج جا بیافتد.

فکر می کنید نتیجه این تشویق بی معنا و اعلام نشده به تنها زیستی چیزی غیر از یک نسل کشی حساب شده و بی رحمانه باشد؟ بیست سال که بگذرد دیگر تعداد جوانان به اندازه کافی نیست که چرخ های اقتصاد و صنعت را بچرخاند و در نتیجه در کمتر از نیم قرن هیچ اثری از پیشرفت های بزرگ و چشمگیر وجود نخواهد داشت.

آن چه باقی می ماند خیل عظیم کهنسالان و افراد سالخورده عقده ای و روان پریش است که بسیاری حتی از یاد آوردن خاطرات جوانی و ایام تنهایی وحشت دارند و بقیه هم دائم با نشخوار قصه های تکراری می خواهند ثابت کنند که تصمیم آنها به تجرد و تنها زیستن تصمیم درستی بوده است. داستان هایی که شنیدن آنها دل هر انسان سالمی را به درد خواهد آورد.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای مشاوره ازدواج:

مثالی از معایب مجرد ماندن برای یک کشور

کشور آلمان که به خاطر جنگ جهانی دوم بخش زیادی از نیروهای جوان خود را از دست داده بود بلافاصله بعد از پایان جنگ برای حفظ نسل مجبور به پذیرش مهاجر از کشورهای مختلف بخصوص کشور ترکیه شد.

در حال حاضر ترک ها در آلمان، روی فرهنگ و نظام اجتماعی آلمانی ها، تاثیری غیر قابل انکار گذاشته اند و نژاد خالص ژرمنی که هیتلر در آرزوی آن بود در آلمان امروزی دیگر چندان هم خالص نیست!

مجرد بودن دختر

سفید پوستان آمریکایی به خاطر فرهنگ عیاشی و خوشگذرانی، دهها سال است که بیشتر به سمت مجرد بودن و کمتر به سمت ازدواج و تشکیل خانواده روی می آورند و در مقابل سیاه پوستان و رنگین پوستان مهاجر، به سرعت در حال زاد و ولد و افزایش نسل خود هستند. پیش بینی می شود با روند تک زیستی و کم اولادی سفید ها، در قرن آینده سفید پوستان در ایالات متحده در اقلیت مطلق قرار گیرند.

همان طوری که می بینید بی تفاوتی و عادی انگاری مجرد بودن، برای مردمان یک کشور در آینده تاوان سنگینی را به همراه دارد. تاوانی که بسیاری اوقات دیگر بازگشت پذیر و قابل جبران نیست و می تواند کل یک قوم و نژاد را از صحنه گیتی حذف نماید.

ظاهرا فراهم نکردن جزیره ای مناسب برای خرگوش ها نه تنها باعث می شود این جزیره دیر یا زود به اشغال جانواران مشابه گیاه خوار دیگری درآید، بلکه از سوی دیگر عدم دسترسی خرگوش ها به مکان مناسب برای تکثیر نسل ، باعث نابودی کامل نسل خرگوش ها در طی چند  دوره زادو ولد در منطقه می شود. خرگوش ها که نباشند زنجیره غذایی بسیاری از جانوران وابسته به آنها دچار اختلال می شود و همه چیز به هم می ریزد.

در این به هم ریختگی هیچ کس سود نمی کند و چیزی جز ضرر نصیب تمام زنجیره نخواهد شد. این قاعده طبیعت است و از آن راه گریزی نیست. اگر می خواهیم چنین اتفاقی نیافتد باید به طور جدی و ضربتی مانع از شیوع بیش از این، خطرات مجرد بودن و بی همسری افراد مستعد ازدواج شویم. غیر از این کنیم با دست خودمان در یک خودکشی نسلی و نسل کشی گسترده مشارکت داشته ایم.

پرداختن به ایده ها و نظرات بیمار گونه افراد تنها و مجرد نتیجه ای جز غافل شدن از عوامل تعیین کننده و موثر در تجرد و تنها زیستی بیشتر دختران و پسران مان ندارد. بیایید به جای پرداختن به حاشیه ها و عوارض، دلایل اصلی و اساسی بروز این کاستی و بیماری را در بدنه جامعه ریشه یابی و رهگیری کنیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای دور ماندن از معایب مجردی

همانطور که مطالعه کردید فی نفسه خطرات مجرد بودن مشکلیست که گربان گیر نسلهای بعدی نیز خواهد شد و اثرات منفی آن تا نسل ها ادامه خواهد داشت. برای ازدواج کردن مباید تمامی شرایط فراهم باشد. به یاد داشته باشید میتوان با فراهم کردن تعدادی از شرایط زندگی مشترک را شروع کرد. نظرات خود را با ویکی روان درباره خطرات مجرد بودن در میان بگذارید.

شما دوست عزیز می توانید از سراس ایران و جهان در جلسات مشاوره ازدواج و مسائل مربوط به آن شرکت کرده تا در مورد اینکه چرا مجرد نمانیم و راه های ازدواج کردن با یک مشاور روانشناس خوب در ویکی روان مشاوره برگزار نمایید.

مشاور روانشناس کمک می کند تله های ذهنی یا باورهای غلطی که در ذهن خود درباره معایب مجردی دارید برداشته شود و به آرامی به سمت ازدواج سوق پیدا کنید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا