مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

تاثیر استرس بر پریود نشدن خانم ها و 4 راه درمان

ایا استرس در پریودی تاثیر دارد؟ (بررسی اثر استرس بر پریود خانم ها)

اگر بدانید تعریف استرس چیست پس حتما می دانید که علاوه بر جنبه های روحی روانی، تاثیر استرس بر بدن انسان بسیار زیاد است. به همین خاطر تاثیر استرس بر پریود و عادت ماهانه خانم ها هم کم نیست به اشکال مختلف خود را نشان می دهد. در بخش مشاوره استرس و اضطراب ویکی روان سوالات زیادی درباره تاثیر استرس بر پریود خانم ها دریافت می کنیم که نشان دهنده اهمیت آن برای شماست. در ادامه به بررسی کامل تاثیر استرس بر قاعدگی از جنبه روانشناسی و علمی خواهیم پرداخت.

تاثیر استرس بر پریود نشدن خانم ها چیست؟

نیازهای روحی زنان

با نوشته های روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

موضوع به دو بخش اصلی تقسیم می شود: استرس قبل از پریود شدن و استرس در زمان قاعدگی. قبلا در مقاله درمان استرس در دوران پریودی توضیح دادیم که باید با کنترل احساسات و ذهنتان نگران در دوران قاعدگی را مدیریت کنید. اما بحث تاثیر استرس بر پریود خانم ها متفاوت است.

تحقیقات انجام شده درباره تاثیر استرس بر پریود نشان می دهد که استرس با دخالت موقتی در بخشی از مغز که هورمون های قاعدگی شما را کنترل می کند، می تواند در چرخه قاعدگی شما اختلال ایجاد کند.

بعد از کاهش استرس، قاعدگی شما باید به حالت عادی باز گردند.

چرخه قاعدگی به طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد، اگرچه چرخه قاعدگی از ۲۱ تا ۳۵ روز عادی است، می‌تواند تا چند روز نیز متغیر باشد.

یک قاعده کلی این است که اگر ۵ روز یا بیشتر تاخیر داشته باشد یک قاعدگی دیررس در نظر گرفته می‌شود. اکثر خانم ها حداقل یک بار در زندگی خود یک دوره قاعدگی دیررس را تجربه خواهند کرد.

شاید تعجب آور باشد که تاثیر استرس بر پریود بسیار شایع در یک پریود دیررس است.

اگر پریود شخص به دلیل استرس به تأخیر بیفتد، تاخیر به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله میزان استرس، توانایی های مقابله و چرخه فردی اگر تاثیر استرس بر پریود حاد باشد، ممکن است پریود شما فقط چند روز با تأخیر اتفاق بیفتد.

اما برخی از افراد دچار استرس مزمن می توانند ماه‌ها پریودی نداشته باشند. با این حال اثر استرس بر پریود موضوعی طبیعی است که باید درمانش کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

آیا استرس می تواند پریود شما را به تأخیر بیندازد؟

ترس از سوراخ

خانم های زیادی در بخش مشاوره روانشناسی ویکی روان سوال می پرسند که آیا استرس باعث تاخیر در پریودی میشود یا نه؟ داشتن انواع استرس قابل کنترل در زندگی شما طبیعی است.

یادتان باشد استرس بیش از حد، چه جسمی و چه روانی، می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. که به آن استرس مزمن هم گفته می شود.

یکی از اثرات استرس، افزایش کورتیزول است که گاهی “هورمون استرس” نامیده می‌شود.

پروژسترون با ضخیم کردن پوشش رحم یا آندومتر، رحم را برای لقاح آماده می کند. در مورد تاثیر استرس بر پریود گفته شده که اگر لقاح رخ ندهد، سطح پروژسترون شما کاهش می یابد و قاعدگی خواهید داشت.

اگر سطح پروژسترون برای تکمیل این مرحله از قاعدگی، خیلی پایین باشد، ممکن است پریود شما به تأخیر بیفتد.

با تاثیر استرس بر قاعدگی چکار کنم؟

روان درمانی

اگر استرس، پریود شما را به تاخیر انداخت، چه کاری باید انجام دهید؟ با تاثیر استرس بر زمان پریود شدن چکار باید کنیم؟

اگر شک دارید که استرس دلیل تاخیر پریود شماست، چند تغییر در شیوه زندگی ایجاد کنید.

در مرحله اول، شناسایی علل احتمالی استرس و درک میزان استرس بسیار مهم است.

یادداشت برداری روزانه یکی از این راه هاست. صحبت کردن با درمانگر (مشاور روانشناس) یک راه دیگر است.

مدیتیشن، یوگا و ورزش روش‌های رایج برخورد با استرس هستند که به بسیاری از مردم کمک می‌کنند. البته مطالعه مقاله های مرتبط به استرس کمک می کند آگاهی بیشتری درباره استرس و تاخیر پریود داشته باشید.

استرس چند روز پریود را عقب می اندازد؟

شاید شما هم تجربه قاعدگی نامنظم را داشته باشید. دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد، اما خانم های زیادی تاثیر استرس بر قاعدگی را تجربه کرده اند.

به خاطر شرایطی فیزیکی متفاوت، استرس و نگرانی تاثیرات زیادی بر ما می گذارد که فرد به فرد متفاوت است. با این حال تاثیر استرس بر پریود نشدن حدود 3 تا 10 روز است. اگر به هر دلیل با این مشکلات روبرو هستید حتما مقاله درمان دلشوره و نگرانی را در ویکی روان مطالعه کنید.

چند روش برای برگرداندن چرخه قاعدگی

خود درمانی

نگران نباشید برگرداندن چرخه قاعدگی به سادگی با کاهش استرس امکان‌پذیر است.

در صورت امکان، یادگیری و اتخاذ استراتژی های جدید مقابله ای ممکن است مؤثر باشد.

اگر شما قاعدگی دیررس را در گذشته تجربه کرده‌اید، پی‌گیری حالات و تغییرات در رژیم غذایی، داروهای جدید و یا اتفاق‌های بزرگ زندگی می‌تواند بسیار مفید باشد.

این به شما کمک خواهد کرد تا تشخیص دهید برخی از عوامل استرس زا شما چیست. یادتان باشد عواملی مانند بارداری و قاعدگی تاثیر مستقیم بر حالات روحی خانم ها دارند. برای نمونه خانم های زیادی افسردگی قبل از پریود شدن را تجربه می کنند در حالی که عده ای دیگر آن را تجربه نمی کنند!

چند روش ساده برای مقابله با تاثیر استرس بر پریود 

در اینجا چند روش برای کاهش استرس و بازگشت چرخه قاعدگی ذکر شده است:

1- برای استراحت وقت بگذارید

افسردگی و یوگا درمانی

بهترین راه برای کاهش استرس، استراحت کردن است.

  • مدیتیشن
  • ورزش کردن
  •  یادداشت برداری روزانه
  • کتاب‌های رنگی
  • هنر
  • و بافندگی

همه راه‌ های موثر برای رسیدن به آرامش و دوری از استرس هستند.

همه اینها ممکن است برای شما مفید باشد.

اما برای مقابله با تاثیر استرس بر پریود این که بفهمید چه چیزی به شما آرامش می‌دهد، باعث می‌شود که شما به دنبال طرح و برنامه‌ای باشید که به شما ارامش دهد. پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین ورزش برای کاهش استرس را در ویکی روان مطالعه کنید.

2- کاهش مصرف کافئین و الکل برای تاثیر استرس بر قاعدگی مفید است

دمنوش

الکل و کافئین می توانند سطح کورتیزول را افزایش دهند به همین خاطر در لیست غذاهای استرس زا قرار دارد.

بنابراین معمولاَ توصیه می شود هنگام مواجهه با تغییرات عمده زندگی، نزدیک شدن به چرخه قاعدگی، میزان مصرف هر دو مورد را کاهش دهید.

در عوض، بهتر است نوشیدنی های بدون کافئین یا چای های گیاهی که دارای اثرات آرامش بخش است، مانند بابونه یا اسطوخودوس را امتحان کنید که می توانند به صورت دمنوش هم باشند.

3- برای مقابله با اثر استرس بر پریود باید خواب سالم را در اولویت قرار دهید

خواب چیست

خواب خوب اغلب یکی از بهترین راه های غلبه بر استرس است.

اغلب ما بر کمیت خواب تمرکز می کنیم، اما کیفیت خواب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر علائم استرس در خواب را در خود مشاهده می کنید، باید منتظر قاعدگی نامنظم هم باشید.

اغلب افراد حدوداَ به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند تا واقعا خود را احیا کنند.

داشتن یک برنامه خواب و روال معمول می تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.

اجتناب از نگاه کردن به صفحه نمایش چند ساعت قبل از خواب، استفاده از ماسک خواب و یک دستگاه نویز سفید همه باعث خواب رفتن و خواب راحت تر می شود.

این به بدن اجازه می دهد تا در یک ریتم خواب مناسب قرار بگیرید و می تواند احتمال بی خوابی را کاهش دهد.

میتوانید از تست روانشناسی بررسی کیفیت خواب برای پی بردن به درجه کیفیت خواب خود استفاده کنید.

4- رابطه جنسی را بیشتر کنید

پیشنهاد می کنیم برای کاهش اثر استرس بر پریود قبل از زمان همیشگی قاعدگی از ارتباط جنسی با همسرتان برای حل این چالش استفاده کنید.

ارتباط جنسی علاوه بر تامین نیازهای جنسی باعث بروز احساس آرامش در افراد می شود. به همین خاطر در جلسات مشاوره جنسی متخصصین پیشنهاد می کنند استرس و تاخیر پریود را با نزدیکی جنسی و انجام دخول درمان کنید.

اگر زمان قاعدگی از موعد مقرر گذشت هم می توانید از ارتباط جنسی استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم مقاله رابطه جنسی در دوران قاعدگی را در سایت ویکی روان مطالعه کنید.

5- از نورتیسترون استفاده کنید

گاهی استفاده از داروهای اعصاب و روان کمک می کنند استرس و تاخیر پریود را درمان کنید. یکی از این داروها نورتیسترون (Norethindrone) نام دارد که هم به صورت قرص و هم به صورت تزریق در بازار یافت می شود.

البته استفاده از این دارو میبایست تحت نظر دکتر و تنها زمانی که به تاخیر افتادن قاعدگی با استرس همیشگی است مصرف شود.

چگونه از استرسی جلوگیری کنیم که قاعدگی را به تاخیر می‌اندازد؟

تاثیر استرس بر بدن

اولین قدم برای جلوگیری از تاخیر پریود این است که درک کنید چه چیزی باعث استرس شما می‌شود و چه میزان استرس را می‌توانید کنترل کنید.

ممکن است همیشه قادر به اجتناب از استرس نباشید، اما می‌توانید راه‌های سالم برای مقابله با آن را پیدا کنید

پی‌گیری چرخه قاعدگی شما و هر تغییری که در حالاتتان تجربه می‌کنید، شناسایی هر مشکلی که ممکن است به وجود آید را آسان‌تر می‌کند و می‌توانید درک کنید که چرا پریود شما دیر شده‌ است.

در حالی که استرس یک دلیل مشترک برای تاخیر قاعدگی است، این تنها یکی از دلایل احتمالی تاخیر است و میتواند دلایل دیگری هم وجود داشته باشد.

تاثیر استرس بارداری بر تاخیر پریود شدن

بررسی رابطه استرس و افزایش وزن

همچنین بارداری، کنترل هورمونی هنگام زایمان و مشکلات سلامتی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می توانند پریود شما را دیر کنند.

بعضی اوقات استرس یک بارداری ناخواسته می تواند پریود شما را دیر کند و انجام آزمایش بارداری می تواند این استرس را کاهش دهد.

اگر پریود شما دیر شده است و علائمی مانند:

  • رشد موهای ناخواسته
  • سردرد
  • افزایش وزن
  • و مشکل در خواب

را تجربه می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهد سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید یا نه که البته این یک بیماری قابل درمان است.

برنامه های دنبال کردن زمان پریود شدن که بر روی گوشی خود نصب می کنید می تواند به شما کمک کند تا وضعیت روحی، وقایع زندگی و علائم خود را پیگیری کنید.

با این قبیل برنامه های می توانید سطح استرس خود را بسنجید و با انجام اقدامات ساده مانند ورزش یا وقت گذاشتن برای مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا چرخه قاعدگی خود را بازگردانید. در مقاله ترس از بارداری در ویکی روان توضیح دادیم که ترسیدن دیگر اثر استرس بر پریود همین مورد است.

در بخش نظرات مقاله آیا رابطه از پشت باعث حاملگی می شود توضیح دادیم که ترس از بارداری می تواند زمینه ساز مشکلات روانی بسیار مانند استرس و تبخال شود.

راهکار روانشناسی برای جلوگیری از اثرات استرس بر پریود نشدن چیست؟

سلامت-روانی-آنلاین-و-تصویری

همانطور که گفته شد تاثیر استرس بر بدن ما کم نیست.

تاثیر استرس بر خانم ها با استرس مردان متفاوت است و می توان آن را به شکل تاثیر استرس بر پریود شدن و تاخیر در قاعدگی مشاهده کرد.

اگر به طور مداوم درگیر این موضوع هستید و به طور معمول دیر کردن در عادات ماهیانه را تجربه می کنید بهتر است به یک مشاور روانشناس استرس خبره مراجعه کنید تا مشکل استرس و اضطراب شما را به شکل ریشه ای درمان کند.

علت این است که استرس بدون شک بر دیگر جنبه های زندگی شما هم تاثیر گذاشته یا خواهد گذاشت. پس نگران نباشید و مطمئن باشید می توانید از راهی اصولی بر این مشکل به طور کامل غلبه کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای استرس و پریود نشدن

در صورت نیاز می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان استفاده نمائید.

برای این کار کافیست به بخش مشاوره آنلاین روانشناسی سایت مراجعه کنید و پس از انتخاب مشاور خود، در صفحه اختصاصی مشاور وقت مشاوره ای رزرو و تهیه نمائید تا به راحتی از هر جای دنیا با مشاور خود به صورت صوتی یا تصویری صحبت نمائید:

لیست مشاوران ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا