مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

رابطه استرس و تنگی نفس چیست؟ (5 راه درمان)

درمان تنگی نفس استرسی در خانه

استرس و تنگی نفس معمولا سراغ افرادی می رود که سریعا تنش و نگرانی بر آنها مسلط می شود. به همین خاطر نفس کشیدن برایشان دشوار می شود. رابطه استرس و تنگی نفس بسیار نزدیک است و به سن خاصی مربوط نیست! نفس تنگی استرسی البته قابل درمان و پیشگیری است، به همین خاطر در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین استرس و اضطراب به بررسی دقیق راه های غلبه بر آن پرداخته می شود.

ارتباط استرس و تنگی نفس چیست؟

با وبلاگ ویکی روان همراه باشید.

تنگی نفس یکی از علائم رایج استرس است. مانند سایر علائم اضطراب، می تواند نگران کننده باشد، اما در نهایت بی ضرر هست. زمانی که اضطراب از بین برود از بین خواهد رفت.

احساس تنگی نفس باعث می شود فرد بیشتر احساس اضطراب کند. شاید مشکوک به مشکل تنفسی یا قلبی باشند و در واقعیت، متوجه علامتی از اضطراب می شوند. به همین دلیل درمان تنگی نفس به خاطر استرس باید در دستور کار افراد قرار بگیرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

اما رابطه تنگی نفس با استرس چیست؟

همانطور که در مقاله تعریف اضطراب چیست در ویکی روان گفتیم، هنگامی که فردی احساس اضطراب می کند، احساس بی قراری، تحریک پذیری و ناتوانی در تمرکز دارد. در برخی موارد، اضطراب با علائمی شبیه به هراس مرتبط است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنگی نفس یا تنفس سریع
  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق
  • درد قفسه سینه
  • احساس عذاب

اضطراب و پانیک با ترس ارتباط دارند. آنها می توانند منجر به تغییرات رفتاری و فیزیولوژیکی شوند که فرد را برای دفاع از خود در برابر تهدید آماده می کند.

در بیان ارتباط احساس استرس و تنگی نفس باید بگوییم، مغز به گونه‌ ای است که به موقعیت‌ های ترسناک واکنش جنگ یا گریز نشان می‌ دهد. ضربان قلب افزایش می یابد تا خون را سریعتر به اندام ها پمپاژ کند و ماهیچه ها را برای عمل آماده می کند.

این حالت باعث می شود که فرد سریعتر نفس بکشد تا اکسیژن بیشتری به ماهیچه ها برسد و در نتیجه منجر به تنگی نفس می‌ شود

وقتی فردی با این علامت به پزشک مراجعه می کند، ابتدا علل فیزیکی مانند مشکلات تنفسی یا مشکلات قلبی بررسی می شود.

همه افراد گاهی احساس اضطراب می کنند، اما برای برخی از افراد، اضطراب به طور قابل توجهی در مسیر زندگی روزمره قرار می گیرد.

اختلال اضطراب فراگیر (GAD) 3.1 درصد از مردم را در هر سال تحت تأثیر قرار داده و در زنان شایع‌ تر از مردان است. یکی از نشانه های این حالت، احساس تنگی نفس در واجهه با استرس و تشویش افکار است.

افرادی که حملات پانیک مکرر را تجربه می کنند ممکن است دچار اختلال پانیک باشند. تخمین زده می شود که 2 تا 3 درصد از مردم هر ساله اختلال پانیک را تجربه می کنند و شیوع آن در زنان دو برابر است. اگر علت اضطراب یا هراس باشد، پزشک ممکن است روش‌های آرام‌ سازی یا تکنیک‌ های تنفسی را توصیه کند.

در برخی موارد، روانپزشک ممکن است دارو یا درمان را برای کمک به مدیریت علائم توصیه کند.مصرف صحیح و به موقع این داروها تاثیر زیادی بر درمان استرس و تنگی نفس دارد.

چگونه تشخیص دهیم که علت تنگی نفس اضطراب است؟

وقتی فردی اضطراب را تجربه می‌ کند، تشخیص اینکه آیا اضطراب یا بیماری دیگر علت علائم بوده، دشوار است. به ویژه زمانی که علائم شدید هستند چالش برانگیز می شود.

تنگی نفس یکی از علائمی است که افراد مبتلا به اضطراب ممکن است آن را تجربه کنند، اما همه افراد مبتلا به اضطراب در تنفس مشکل ندارند

نتیجه استرس می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم جسمی و روانی شود. این موارد عبارتند از:

  • خشکی دهان
  • افزایش ضربان قلب
  • سرگیجه
  • تعریق
  • لرز
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • تکان خوردن
  • تنش عضلانی
  • تنفس سریع و پی در پی
  • درد قفسه سینه
  • احساس خفگی
  • ترس از دست دادن کنترل
  • آشفتگی – احساس عصبانیت یا ناامیدی
  • افکار ترسناک، تصاویر ذهنی، یا خاطرات
  • تمرکز ضعیف
  • گیجی
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در صحبت کردن

پزشکان انواع اختلالات استرس را با استفاده از معیارهای ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی تشخیص می دهند. تنگی نفس یکی از این معیارها نیست، اما می تواند با اختلال استرس اتفاق بیافتد.

افراد مبتلا به اختلال پانیک یا حملات پانیک ممکن است دچار تنگی نفس نیز شوند. این علامتی است که پزشکان برای تشخیص اختلال هراس از آن استفاده می کنند

حملات پانیک علائم شدید اضطرابی مانند احساس عذاب یا ترس از مردن را به همراه دارد. علائم دیگر ممکن است شبیه علائم حمله قلبی باشد. هرکسی که مشکوک به اختلال اضطراب یا پانیک است ممکن است بخواهد برای تشخیص و درمان با یک متخصص مشورت کند.

اگر فردی دچار تنگی نفس شود، ممکن است دلیل خاصی وجود نداشته باشد که می تواند باعث یا بدتر شدن اضطراب شود و تنفس را دشوارتر کند.

برای تعیین علت تنگی نفس، پزشکان باید علل فیزیکی مانند آسم، مشکلات ریوی یا مشکلات قلبی را رد کنند.

راه درمان تنگی نفس استرسی چیست؟

رابطه استرس و تنگی نفس چیست؟ (5 راه درمان)

یادتان باشد به همین وضعیت عادت نکنید! درمان استرس و تنگی نفس باید سریع تر انجام شود تا اثرات مخرب آن متوجه حالتان نشود. قبلا در ویکی روان درباره جدیدترین روش های درمان استرس صحبت کردیم، اما در ادامه روی نکاتی تمرکز داریم که برای رفع تنگی نفس ناشی از استرس اشاره دارد.

یادتان باشد یک روانشناس خوب برای استرس یا یک مشاور روانپزشک، می تواند درمان های مختلفی مانند روان درمانی، داروها یا ترکیبی از هر دو را برای اضطراب پیشنهاد دهند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

1- دارو درمانی

برای تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب، از جمله تنگی نفس، پزشک ممکن است داروهای ضد استرس و بنزودیازپین را تجویز کند. شامل:

  • آلپرازولام (Xanax)
  • کلونازپام (کلونوپین)
  • دیازپام (والیوم)
  • لورازپام (آتیوان)

اینها ممکن است به سرعت، در عرض 30 دقیقه، علائم اضطراب را تسکین دهند.

با این حال، بنزودیازپین ها می توانند اثرات نامطلوبی داشته باشند. در سال 2020، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هشدار خود را در مورد بنزودیازپین ها تقویت کرد.

استفاده از داروهای آرام بخش و ضد استرس منجر به وابستگی فیزیکی می‌ شود و ترک آن شاید تهدید کننده زندگی باشد. ترکیب آنها با الکل، مواد افیونی و سایر مواد می تواند منجر به مرگ شود. هنگام استفاده از این داروها، رعایت دستورات پزشک ضروری است.

2- درمان شناختی رفتاری

رفتار درمان شناختی (CBT) ممکن است برای بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب مفید باشد. هدف آن کمک به افراد است تا نحوه تفکر و رفتار خود را در موقعیت‌ های خاص، مانند مواردی که باعث ایجاد اضطراب می‌ شوند، اصلاح کنند. البته این یک روش درمان استرس و تنگی نفس است که در جلسات مشاوره استرس آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است روش درمانی یک متخصص دیگر متفاوت باشد.

3- روان درمانی روان پویشی

روان درمانی روان پویشی نیز یک درمان موثر برای اضطراب است و بر نقش تضادهای شخصی و روابط مرتبط با علائم اضطراب تمرکز دارد.

این شکل از درمان رابطه بیمار و درمانگر را تحت کنترل در می‌ آورد تا به تشویق بازتاب شخصی، پذیرش احساسات دشوار و درگیر شدن به رفتارهای جدید کمک کند.

4- روش های ریلکسیشن

برای تسکین فوری تنگی نفس ناشی از اضطراب، بهتر است تنفس دیافراگمی را امتحان کنید. برخی از پزشکان آن را منبع معتمد برای کمک به کاهش اضطراب می‌ دانند و برخی از افرادی که آن را انجام داده‌ اند عنوان کردند که به ایجاد تعادل عاطفی کمک می کند.

این تکنیک تنفسی شامل انقباض دیافراگم، گشاد شدن شکم و عمیق کردن دم و بازدم است. پیشنهاد می کنیم نگاهی به مقاله بهترین روش نفس عمیق کشیدن در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان بیندازید.

5- درمان خانگی استرس و تنگی نفس

به طور کلی درمان خانگی استرس و تنگی نفس ناشی از آن به مسائلی مانند برنامه ریزی و نظارت دقیق بر افکار ما تمرکز دارد. برای اینکه احساس تشویش را از خود دور کنیم باید بدانید چه زمانی دچار استرس های شدید می شوید، چه چیزی حالتان را به هم می ریزد؟

  1. برای هر روز خود برنامه داشته باشید
  2. از افکار نگران کننده دوری کنید
  3. برنامه مالی دقیق داشته باشید، حتی در روزهای سخت
  4. مدیتیشین را هر روز انجام دهید
  5. به حالت های روانی خود فکر کنید
  6. می توانید در خانه از مشاوره روانشناسی آنلاین استفاده کنید تا استرس و تنگی نفس را درمان کنید
  7. بر بحث های بی مورد دوری کنید که بهترین راه درمان خانگی استرس و نگرانی است

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر کسی که اضطراب یا اختلال هراس دارد، بهتر است در مورد علائم و گزینه های درمانی خود با مشاور روانشناس آنلاین یا حضوری صحبت کند.

اگر تمرین‌های تنفسی و سایر تکنیک‌ های آرام‌ سازی، الگوهای تنفسی منظم را انجام ندهد، ممکن است فرد به مراقبت‌ های پزشکی داشته باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر شما هم تاثیر استرس و تنگی نفس را در زندگی روزمره یا موقعیت های حساس احساس می کنید، بهترین راه اقدام برای درمان است. مشاور استرس به خوبی علت تنگی نفس و پریشانی را بررسی کرده و راهکارهایی ارائه می دهد تا بتوانید آن را درمان کنید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره صوتی، تصویری و نوشتاری برگزار نمائید:

مشاوره آنلاین استرس و اضطراب

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا