روابطزبان بدن

زبان بدن مشترک انسانها را جدی بگیریم

از زمانی که ارتباطات وجود داشته، زبان بدن مشترک انسانها هم وجود داشته است و در طول فعالیت‌هایی که در این حوزه داشته‌ام به این نتیجه رسیدم که در برخی از مشاوره‌هایی که داشتم کلمات، من را قانع نمی‌کرد و تنها با صحبت کردن با مراجعان و شنیدن مطالب آنها قانع نمی‌شدم. ما باید به تکنیک‌هایی مجهز شویم که عملا افکار واقعی فرد را بررسی کنیم نه بیانات فرد را چون صرف مطالبی که بازگو می‌کند نمی‌تواند برای ما قانع‌ کننده باشد.

اهمیت زبان بدن مشترک انسانها

به طور مثال فردی که از خوشحالی خود سخن می‌گوید آیا به واقع فرد خوشحال است یا خیر؟ زمانی که لحن و چهره فرد با هم نمی‌خواند و هماهنگ نیست مشاور نمی‌توانه مراجع خود را به شکل کامل درک کنند به همین دلیل هم نمی‌تواند به شناخت کاملی از فرد برسد و به شکل صحیح مراحل درمانی را سپری کند.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان

احساس واقعی از اندام

با شناخت حرکت‌های چهره و بدن و صوت در واقع شخصیت، افکار و احساسات فرد را شناسایی می‌کنیم

برخی روان‌شناسان معتقدند که در ارتباطات از ۱۰۰ درصد، حدود ۱۱ درصد کلمات و در برخی از موارد تا ۴۰ درصد تن صدا تاثیر گذار است و عده‌ای دیگر از روان‌شناسان معتقدند ۵۱ تا ۵۵ درصد زبان بدن مشترک انسان ها در ارتباطات تاثیر گذار است.

در برخی از موارد فرد سخنی نمی‌گوید ولی حس و فکر ما نسبت به آن فرد خوب یا بد می‌شود.

حتما بخوانید

در واقع ما مشاوران و روانشناسان خیلی به گفته‌های فرد استناد نمی‌کنیم و بیشتر به حالت بدنی و لحن سخن گفتن فرد توجه می‌کنیم. در مشاوره‌های بالینی شناخت حرکات بدن و چهره خیلی کمک می‌کند

چگونه خودمان را بشناسیم؟

در رابطه با آغاز شناخت و آموزش زبان بدن بهتر است به این نکته اشاره کنیم که شناخت در خانم‌ها معمولا ۳ تا ۴ برابر از آقایان بیشتر است و در این زمینه موفق‌تر هستند ولی چرا نمی‌توانند خوب بشناسند؟

چون احساسات خود را دخالت می‌دهند. ویژگی ذهنی خانم‌ها این است که می‌توانند در یک لحظه به طور همزمان به لحن، صدا و حرکت فرد مقابل توجه کنند اما آقایان فقط می‌توانند بر روی یک موضوع متمرکز شوند و به احساس و افکار نهفته در فرد توجه نمی‌کنند.

برای آغاز شناخت بهتر از خود، ابتدا با رفتن جلوی آینه حرکات خود را یاد داشت کنیم، سپس به مطالعه رفتارمان بپردازیم.

در مورد زبان بدن مشترک انسانها به طور مثال دانشجویی که در سر کلاس بدون این‌که پلکی بزند و بدون این‌که چشم وی حرکتی داشته باشد عمل وی به این معنا است که به استاد نگاه می‌کند ولی حواس وی در کلاس درس نیست. فردی که حرکت چشم ندارد در رویاهای خود غرق است.

زبان بدن مشترک انسانها

کدهای بررسی شخصیت

برای بررسی شخصیت سه کد وجود دارد، اولین کد چهره، دومین کد بدن و سومین کد مربوط به صدا(تن صدا) است؛ به شکلی که تک‌تک اعضا بدن و هر حرکت آنها یک مفهوم جداگانه دارد. تمام انسان‌ها یک زبان بدن مشترک انسانها دارند البته بخشی از این زبان در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است.

آنچه که ما به آن می‌پردازیم زبان مشترک عموم انسان‌ها است و به زبان بدن مرتبط با فرهنگ‌ها کاری نداریم بلکه با زبان بدن مشترک انسانها کار داریم.

معمولا برای شناخت زمان از دو یا سه کد هم‌زمان استفاه می‌کنیم و کمک می‌گیریم. این کدها دست به دست هم می‌دهند تا این‌که متوجه شویم فرد احساس واقعی خود را بیان می‌کند یا خیر؟

نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که اندامی که از مغز فاصله بیشتری می‌گیرند بیشتر افراد را لو می‌دهند به طور مثال پاهای افراد بیشترین احساسات درونی فرد را لو می‌دهد. چرا که انسان‌ها معمولا سعی می‌کنند ابتدا زبان و سپس چهره خود را کنترل کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان

برخی از زبان‌ها

با طور مثال وقتی که فردی که برای مشاوره آمده و کف دستش به سمت بالا می‌رود و می‌گوید من فلان مطلب را نمی‌دانستم این فرد در رابطه با آن موضوع و مطلب صداقت دارد. یا زمانی که به شکلی شانه‌های خود را به سمت بالا می‌برد و می‌گوید نمی‌دانم، این فرد در کلامش چندان صداقتی ندارد.

یا زمانی که از حادثه‌ای یا مطلبی هیجانی می‌شویم مردمک چشم باز می‌شود که به طور معمول به آن انداز باز نمی‌شود.

یا وقتی زوجی مراجعه می‌کنند و در کنار یکدیگر می‌نشینند، در پاسخ به این سوال که آیا شما یکدیگر را دوست دارید یا این که به یکدیگر چه احساسی دارید در عین فاصله‌ای که از هم می‌گیرند عنوان می‌کنند که به یکدیگر علاقه‌مند هستند در این صورت من به عنوان مشاور نمی‌توانم این فاصله‌ای که این زوج از یکدیگر دارند را علاقه بیان کنم.

یکی دیگر از مواردی که همه ما در مورد زبان بدن مشترک انسانها تجربه کرده‌ایم این است که زمانی که وارد آسانسور می‌شویم هیچ فردی بدون این که با فرد دیگری توافق کرده باشد به چشم‌های دیگری نگاه نمی‌کند.

معمولا یا به سقف نگاه می‌کند یا به دکمه‌های آسانسور! با توجه به این که هر انسانی حریم خصوصی ۵۰ سانتی‌متری دارد، اگر افراد ناشناخته به حریم خصوصی آن فرد نزدیک شوند فرد ناخواسته استرس می‌گیرد.

نگارنده : دکتر محمودی مظفر

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا