طلاق

آثار طلاق بر مردان چیست؟ (اثرات جسمانی و روانی)

آثار طلاق بر مردان به بخش های مختلف زندگی آنها وارد می شود به همین دلیل علم روانشناسی با نگاهی جامع به موضوع اثرات طلاق بر آقایان نگاه می کند. در جلسه های مشاوره آنلاین طلاق و جدایی در سایت ویکی روان هم مشاورین با دقت تمام آثار طلاق بر مرد ها را مورد بررسی قرار می دهند تا جای ممکن از آنها پیشگیری نمایند. در ادامه بیشتر به این سوال پاسخ می دهیم که طلاق چه تاثیری بر مردان دارد؟

بررسی آثار طلاق بر مردان (طلاق چه تاثیری بر مردان دارد؟)

با بخش مقاله های علمی سایت ویکی روان همراه باشید.

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که عواقب طلاق برای مردان در همه دیده نمی شود، بلکه از دید روانشناسی تاثیر طلاق بر مردها در جنبه های متفاوتی خود را نشان می دهد. این یعنی بعضی از آقایان تحت تاثیرات جسمانی قرار می گیرند، بعضی آثار روانی را تجربه می کنند و عده ای هر دو را.

خیلی کم دیده می شود مردی به هیچ عنوان آثار طلاق بر مرد را تجربه نکند به همین دلیل در ادامه به بررسی عمومی ترین آثار طلاق بر مردان می پردازیم.

عواقب طلاق برای مردان چیست؟

معمولا این باور رایج است که زنان بیشتر از مردان احساساتی هستند. مطالعات زیادی در مورد این موضوع که طلاق برای چه کسی دشوارتر است انجام شده و در بسیاری از مطالعات اثبات شده که طلاق برای مردان سخت تر است، به همین دلیل بسیاری نگران اثار روانی طلاق بر مردان هستند و در جلسات مشاوره پس از طلاق در پی کم کردن آن می باشند.

در واقع، مرد‌ها در طلاق ممکن است از نظر سلامتی و خوشبختی بسیار بیشتر از همسر خود آسیب ببینند. در ادامه برخی از دلایلی که ممکن است چنین باشد را بررسی می‌ کنیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان

اثرات جسمانی طلاق بر مردان چیست؟

آثار طلاق بر زنان

مطالعه ای که اخیرا در مجله سلامت مردان (JMH) درباره مهم ترین مشکلات طلاق منتشر شده، تأیید می کند که افراد مطلقه، اعم از زن و مرد نسبت به افراد متاهل از میزان بالاتری از مرگ و میر، افسردگی، بیماری و سوء مصرف مواد مخدر رنج می برند و زندگی پس از طلاق برای مردها بسیار سخت تر از زندگی متاهلی پیش می رود.

اگرچه گزارش JMH درباره اثرات طلاق بر آقایان در طی سال های اخیر بر مردان تمرکز کرده، سایر مطالعات تأیید می کنند که هر دو طرف بیشتر از کسانی که ازدواج شادی دارند از مشکلات سلامتی رنج می برند. در این مطلب چند مورد از رایج ترین مشکلات سلامت جسمی و روحی که افراد مطلقه تجربه می کنند ذکر شده است:

  • به دلیل ضعف سیستم ایمنی، مردان و زنان مطلقه بیشتر دچار سرماخوردگی و موارد آنفولانزا می شوند
  • شیوع سرطان و بیماری قلبی در مردهای مطلقه بیشتر است و از آن به عنوان اثرات طلاق بر آقایان یاد می شود
  • هم مردان و هم زنان مطلقه تغییرات شدیدی را در وزن خود تجربه می کنند
  • میزان مرگ و میر مردهای مطلقه تقریبا ۲۵۰ درصد بیشتر از مردان متاهل است، شاید این از بدترین عواقب طلاق برای مردان باشد
  • مردان مطلقه بیشتر از مردان متاهل دچار حمله قلبی و سکته مغزی می شوند
  • ریزش مو و به هم خوردن سلامت پوست از آثار طلاق بر مردان است

برخی از بیماری‌ ها با پایین بودن سطح زندگی و مشکلات اقتصادی که افراد مطلقه تجربه می کنند تشدید می شود. از دیگر مشکلات مردان مطلقه این است که آنها اغلب برخی از دوستان خود را از دست می‌ دهند، بنابراین از حمایت عاطفی مشابه قبل از طلاق برخوردار نیستند.

در جلسه های مشاوره طلاق پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه می شود که می توانند عواقب طلاق بر مردان را کاهش دهند. یک پیشنهاد این است که مطالعات باید بررسی کنند که چه نوع شرایطی ممکن است تاثیر مثبتی بر سلامت فرد مطلقه داشته باشد تا پس از طلاق بهبود یابد.

اثار روانی طلاق بر مردان چیست؟

خارج از بحث بررسی تاثیر طلاق بر مردها باید بدانید که زنان بیشتر از مردان طلاق می‌ گیرند! بسیاری از مردها از دیدن برگه دادخواست طلاق شوکه می شوند حتی اگر آمادگی طلاق گرفتن را هم داشته باشند! حتی عبارت “من طلاق می خواهم” ممکن است برایشان عجیب باشد. در حالی که یکی از آنها آغازگر طلاق است تا احساسات خود را پردازش کند، طرف متعجب شوکه می شود.

به طور کل اثار روانی طلاق بر مردان عبارتند از:

  • گناه
  • احساس اضطراب / استرس
  • مواجه با انواع افسردگی دیگر تاثیر طلاق بر مردها است
  • بیخوابی
  • سوء مصرف مواد
  • بحران هویت
  • کاهش میزان عزت نفس و اعتماد به نفس
  • تجربه انزوای اجتماعی از دیگر آثار طلاق بر مردان است
  • بی حوصلگی و بی انگیزگی
  • تمرکز زیاد بر کار
  • احساس ناراحتی بی دلیل
  • احساس بی قراری و بی تابی که البته از نشانه های پشیمانی از طلاق هم می باشد

البته اشتباه است که بگوییم طلاق همه را به یک شکل (یا حتی قابل پیش بینی) تحت تأثیر قرار می دهد. اما این هم درست است که اکثر مردم دوباره به زندگی با شریک زندگی خود برمی گردند. یک مطالعه روانشناختی در مورد افسردگی مربوط به طلاق نشان داد که این علائم، برای اکثر افراد موقتی هستند. بیشتر افرادی که سابقه افسردگی دارند، مد نظر هستند و باید نگرانشان بود.

مردها و زنانی که سابقه افسردگی دارند، اغلب بعد از قطعی شدن طلاق، دوره های افسردگی را تجربه می کنند که در نهایت برای درمان باید به مشاور روانشناس خوب و باتجربه مراجعه کنند

همچنین مردها تمایل بیشتری برای رسیدگی به جنبه های احساسی طلاق دارند. نظریه های روانشناسان مبنی بر این است که اغلب زنان از شبکه حمایتی گسترده‌ تری برخوردارند. زنان همچنین تمایل دارند که به راحتی از شبکه حمایتی خود برای پشتیبانی و مشاوره بعد طلاق استفاده کنند.

آثار مثبت طلاق بر سلامت مردان!

آثار و پیامدهای طلاق بر زنان

حالا که در مورد آثار طلاق بر مردها صحبت کردیم، شاید برایتان عجیب باشد که جدایی می تواند آثار مثبتی هم برای مردان به همراه داشته باشد.

طلاق می تواند عوارض بسیار مثبتی برای سلامت داشته باشد. آسودگی یکی از بزرگترین اثرات پس از جدایی است. اگر ازدواج برای سالها سخت بوده، هر دو طرف می توانند احساس آرامش کنند، حتی اگر به آن اعتراف نکنند. اثر مثبت دیگر گسترش هویت شخصی و ایفای نقش های جدید است.

بسیاری از مردم بر پیشرفت مشاغل، انتخاب سرگرمی جدید یا گسترش حلقه های اجتماعی خود تمرکز خواهند کرد. گاهی اوقات شما این را فرار می بینید، اما تأثیرات فوق العاده مثبتی دارند. بدیهی است هیچ ازدواج خوشبختی به طلاق ختم نمی شود، اگر میانجیگری و مشاوره جواب نداده و زمان قطع روابط فرا رسیده است، پیش بردن این تجربه می تواند برای شما و خانواده شما یک امر مثبت باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای ک کردن آثار طلاق بر مرد چیست؟

گاهی جدایی بهترین تصمیم است، باید کاری جدید برای تجربه زندگی بهتر انجام داد پس خود را با این دید که طلاق یعنی نابود شدن زندگی شما آزار ندهید.

برای کم کردن آثار طلاق بر مردان باید این ایده را بپذیرید و برای آن تلاش کنید. اگر اوضاع خوب پیش نمی رود و آثار جسمانی و روانی طلاق را احساس می کنید، بهترین کار کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس برای بهبود شرایط است.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و دنیا، در جلسه های مشاوره روانشناسی بعد از جدایی و طلاق ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره صوتی و تصویری برگزار نمائید:

مشاورین آنلاین طلاق

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا