وسواس

وسواس احساس گناه چیست و چه علائمی دارد؟

شاید عبارت وسواس احساس گناه تا به حال به گوشتان نخورده باشد اما یکی از انواع رایج وسواس است که بین افراد شایع است. وسواس فکری احساس گناه حالتی است که در موارد خاص به سراغ افراد می آید که در جلسات مشاوره روانشناسی درمان انواع وسواس به آن پرداخته می شود، با این حال در ادامه این مطلب سایت ویکی روان بیشتر به بررسی کامل آن می پردازیم.

وسواس احساس گناه چیست؟

با وبلاگ ویکی روان همراه باشید.

افرادی هستند که همیشه احساس گناه دارند، آنها تحت هر شرایطی و در هر موقعیتی احساس ناخوشایند درونی دارند که حتی دلیل خاصی برای آن وجود ندارد.

این احساس گناه دائمی به مرور باعث کاهش عزت نفس و حتی گوشه گیری آنها می شود و اگر ادامه دار باشد به نوعی وسواس تبدیل می شود که به آنها “اختلال وسواس احساس گناه” گفته می شود!

وسواس فکری احساس گناه می تواند آنقدر قدرت بگیرد تا زندگی فردی اجتماعی فرد مبتلا را به کل تحت تاثیر قرار دهد، آنها قبل از انجام کاری به عواقب منفی و تاثیرات مخرب آن فکر می کنند و حتی اگر آن را انجام دهند، آنقدر نشخوارهای فکری مخرب خواهند داشت که در یک برزخ فکری به سر می برند

متاسفانه این رفتار اگر درمان نشود در بلند مدت تبدیل به وسواس فکری احساس گناه خواهد شد!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 0 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان

مهم ترین خطرات احساس گناه دائمی چیست؟

احساس گناه حالت بسیار سختی است، اما همه ما، بسته به شرایط مختلف آن را احساس می کنیم.

ممکن است بخاطر فکری که کرده اید یا کاری که انجام داده اید احساس گناه کنید. همچنین ممکن است احساس گناه کنید که افکار و اعمال شما با فرهنگ، خانواده و عقایدتان مطابقت ندارد

گرچه ارتباط شما با احساس گناه ممکن است ناراحت کننده باشد، اما عملکرد مثبتی دارد.

اغلب اوقات، احساس گناه به شما کمک می کند تا از نظر اخلاقی تصمیم درستی بگیرید. اگر کارهای شما نتایج منفی یا احساساتی را تحریک کرده، بعدا احساس گناه به شما اطلاع می دهد که این کار اشتباهی بوده و انجام مجدد آن باعث احساس گناه می شود.

اغلب در همان مکالمه احساس گناه و شرم خواهید کرد زیرا آنها در تصمیم گیری اخلاقی به شما کمک می کنند.

احساس گناه بیش از حد، ممکن است منجر به شکست و بروز رفتارهای عجیب در شما شود! اگر به آن توجه نشود، منجر به

  • وسواس اضطرابی
  • گرایش به افسردگی
  • بروز رفتارهای وسواس گونه
  • و علائم جسمی

می‌ شود.

چرا شناخت صحیح احساس گناه و وسواس فکری مهم است؟

درمان وسواس تقارن

گرچه بیشتر گناهان درونی است، اما اغلب به عوامل بیرونی بستگی دارد، این بدان معناست که با عادات صحیح، نمی توان آن را یاد گرفت. برای یادگیری احساس گناه نکردن، باید علائم آن را بشناسید، به همین دلیل لازم است با وسواس احساس گناه و علائم آن آشنا شوید.

احساس گناه با اختلالات دیگر آمیخته است و جدا کردن آنها می تواند یک چالش باشد. درک نقش احساس گناه در اختلالاتی مانند وسواس و بیماری افسردگی همراه با علائم جسمی آن، به شما کمک می کند علائم آن را متوجه شوید و یاد بگیرید چگونه بر احساس گناه بیش از حد غلبه کنید.

نشانه های وسواس فکری احساس گناه چیست؟

رابطه احساس گناه با وسواس، اضطراب و افسردگی علائم زیادی را به همراه دارد. برخی از علائم جسمی احساس گناه، مشکلات خواب، معده و هضم و تنش عضلانی است.

علائم اجتماعی و عاطفی احساس گناه اغلب در کارهای روزمره شما پنهان است. ممکن است فکرهای خاصی را توجیه کنید، اما احساس گناه دلیل آن می‌باشد. برخی از علائم وسواس احساس گناه عبارتند از:

  • حساس بودن به اثرات هر عملی
  • از احتمال تصمیم‌ گیری “اشتباه” به فکر فرو روید
  • عزت نفس پایین داشته باشید
  • دیگران را مقدم بر خود بدانید حتی اگر به ضرر شما باشد
  • از بروز احساسات خود جلوگیری کنید
  • نسبت به کار اشتباهی که انجام داده اید نشخوارهای فکری زیادی دارید و بسیار منفی بافی می کنید
  • گوشه گیری هم یکی از نشانه های احساس گناه در وسواس فکری است

احساس گناه و وسواس

رابطه احساس گناه با سایر اختلالات دو طرفه است، یعنی می تواند باعث ایجاد اختلال و هم باعث تداوم آن شود. اختلال وسواس و افسردگی دو عامل مهم دیگر برای احساس گناه هستند.

وسواس در مورد افکار (وسواس) و اعمال تکراری (اجباری) است که غیرقابل کنترل هستند. احساس گناه می تواند به عنوان یک پیشینی یا فعال کننده وسواس عمل کند.

اگر در مورد یک فکر یا عملی احساس گناه کنید، ممکن است مدت طولانی در ذهن شما بماند. این احساس گناه ممکن است در مورد عملی که انجام داده اید یا فکری که به ذهن شما خطور کرده باعث وسواس شود

سپس، برای جبران آن، شروع به جبران خسارت می کنید تا احساس گناه خود را کاهش دهید. با این حال، تمرکز مداوم بر روی احساس گناه و اجبار برای درست کردن آن ممکن است هرگز پایان نیابد.

مثال های واقعی از وسواس در احساس گناه

گزینه دیگر گرایش به وسواس فکری عملی است. به عنوان مثال، اگر در داشتن خانه تمیز وسواس دارید و هر شب ظرف ها را می شویید، اگر فراموش کنید ظرف ها را بشویید ممکن است دچار احساس گناه شوید. این نوع احساس گناه به این دلیل بوجود می آید که شما تابو را شکسته اید.

یا افرادی که خودارضایی می کنند اگر در حین روند ترک کردن خودارضایی، موفق نشوند به عادات ترک خود پایبند باشند و استمنا را انجام دهند دچار احساس گناه شدید می شوند، این عادت به مرور باعث ایجاد وسواس فکری احساس گناه در آنها می شود و با وجود آگاهی از احساس بعد، باز هم مجبور به تکرار استمنا می باشند!

اگر افراد نتوانند به این احساس گناه خود غلبه کنند، به مرور نشانه های بیماری وسواس در آنها پدیدار شده و درگیر مشکلات روانی دیگر می شوند که روند درمان را سخت تر خواهد کرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

وسواس می تواند به آسیب های جدی تبدیل شود، متاسفانه راحت ترین راه درمان کردن بیماری های وسواسی، اقدام در مراحل ابتدایی ابتلا به آنها است.

اگر می بینید که با هر کاری احساس گناه و پشیمانی دارید باید سریع تر برای درمان وسواس احساس گناه اقدام کنید چون می تواند زمینه ساز بیماری های دیگر شود.

شما دوست عزیز می توانید در بخش مشاوره آنلاین درمان وسواس سایت ویکی روان، از خدمات غیرحضوری بمنظور غلبه بر احساس گناه و وسواس فکری، از سراسر دنیا استفاده نمائید. کافیست برای مشاهده لیست مشاورین روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاور برای درمان بیماری وسواس در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا