رویکردهای درمانی در روانشناسی

نمایش درمانی چیست؟ (بررسی مزایا و کاربرد)

آشنایی با نمایش درمانی یا سایکودراما در روانشناسی

نمایش درمانی یا سایکودراما (نمایش درمانی به انگلیسی = Psychodrama) یکی از رویکردهای درمانی پرکاربرد است که در جلسه های مشاوره روانشناسی تلفنی و آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب سایت ویکی روان قصد داریم بگوییم نمایش درمانی چیست و چطور از آن برای رهایی از چالش های روانی کمک بگیرید؟

نمایش درمانی چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

نمایش درمانی مانند رویکرد موسیقی درمانی یک شکل ساختار یافته از درمان است که در آن فرد معمولا در مقابل گروهی از دیگر شرکت کنندگان، یک مشکل یا درگیری شخصی را نمایش می دهد. سایر شرکت کنندگان معمولا در این نمایش شرکت می کنند و هر اجرا بر نگرانی های یک فرد تمرکز دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

تاریخچه نمایش درمانی

جیکوب آل. مورنو، روان پزشک و روان درمانگر وینی، در دهه ۱۹۲۰ نمایش درمانی را توسعه داد. از آن زمان تاکنون، بسیاری از متخصصان رویکردهای جدیدی را برای روان درمانی ابداع کرده اند، اما به کارگیری رویکرد حل و فصل مسائل یک فرد در یک محیط گروهی همچنان ادامه دارد.

نمایش درمانی ممکن است بخشی از یک برنامه درمانی بزرگ تر یا روش درمانی اولیه یا انحصاری باشد. اهداف آن عبارتند از:

  • تقویت همدلی
  • به فرد کمک کنید تا خود را همانند دیگران ببیند
  • حمایت از فرد برای کار روی احساسات چالش برانگیز
  • کمک به فرد برای حل مسائل روانی ناشی از تروما و تعارضات ارتباطی

مورنو نمایش درمانی را نه تنها به عنوان یک تکنیک درمانی، بلکه به عنوان یک فلسفه فراگیر می دید که افراد می توانند خارج از محیط های روانشناسی بالینی آن را بپذیرند.

سایکودراما چه تفاوتی با نمایش درمانی دارد؟

نمایش درمانی شبیه به سایکودراما (نقش گزاری روانی) است. سایکودراما نوعی نمایش درمانی است، اما این دو یک سان نیستند. نمایش درمانی هر مداخله ای است که افراد را تشویق می کند تا داستان هایی را برای درمان یا رشد شخصی اجرا کنند. نکته مهم این است که نمایش درمانی نباید تحت نظر یک روان درمانگر یا دیگر متخصصان اتفاق بیفتد.

تکنیک های نمایش درمانی چیست؟

کاربرد نمایش درمانی چیست؟

جلسات معمولا هفته ای یک بار در گروهی متشکل از حدود ۸ تا ۱۲ نفر برگزار می شود، اما تعداد جلسات مشاوره روانشناسی مشخص نیست. یک جلسه معمولا حدود دو ساعت طول می کشد. هر جلسه معمولا بر روی یک فرد در گروه متمرکز است. سپس سایر اعضای گروه نقش های حمایتی را در طول جلسه ایفا خواهند کرد. یک جلسه 3 جز اساسی دارد:

  • فاز گرم شدن
  • فاز عمل
  • فاز اشتراک گذاری

1- مرحله گرم شدن

مرحله گرم شدن دوره ای است که در آن اعضای گروه خود را معرفی می کنند، روی ایجاد اعتماد کار کرده و حس انسجام گروهی را ایجاد می کنند.

2- مرحله عمل

مرحله عمل شامل خلق و نمایش صحنه ای از زندگی فرد است. مانند گروه درمانی درمانگر به عنوان یک کارگردان عمل می کند تا فرد، که به عنوان قهرمان داستان شناخته می شود، و سایر افراد گروه را در صحنه با استفاده از تکنیک های مختلف هدایت کند، از جمله:

شک و تردید

یکی از اعضای گروه احساسات و رفتارهای قهرمان داستان را بازی می کند. بازیگر چیزی را می گوید که معتقدند قهرمان داستان به آن فکر می کند یا چیزی را نادیده می‌گیرد. این فعالیت پیوندی بین واقعیت درونی قهرمان داستان و واقعیت دنیای بیرونی ایجاد می کند.

انعکاس

فرد در حین اجرای صحنه ها، رویدادها و مکالمات دیگران را تماشا می کند. این تکنیک می تواند برای کمک به افراد برای دستیابی به دیدگاه مفید باشد یا زمانی که فردی برای درک بهتر احساسات خود نیاز به فاصله عاطفی دارد.

ایفای نقش

این تکنیک شامل این است که فرد چیزی را به تصویر می کشد، اغلب یک شخص یا شی خاص، که دلیل استرس یا درگیری در زندگی اوست.

تغییر نقش

این تکنیک شامل نقش شخصیت دیگری در زندگی خود می شود در حالی که بازیگر دیگری نقش قهرمان را بازی می کند که به معنی بهبود همدلی و درک دیدگاه شخص دیگر کمک کند.

تک گویی

در این تکنیک، قهرمان داستان افکار و احساسات درونی خود را برای مخاطب شرح می دهد. هدف از این کار کمک به فرد برای کسب بینش بیشتر در مورد احساسات و افکار درونی خود و کمک به تخلیه‌ روانی است.

3- مرحله اشتراک گذاری

سپس مرحله به اشتراک گذاری شامل کمک درمانگر به فرآیند فردی و درک احساسات و افکاری است که به سطح رسیده اند. امید است که این امر منجر به بصیرت و تحول شود. این مرحله همچنین شامل ارائه دیدگاه های دیگران در گروه است که ممکن است به قهرمان داستان کمک کند درک بهتری از تجربیات خود به دست آورد.

مزایا و اثربخشی نمایش درمانی

نمایش درمانی چیست؟ (بررسی مزایا و کاربرد)

تعدادی از مطالعات نشان می دهند که روانپزشکی می تواند به افراد در حل مسائل پیچیده روانی و بین فردی کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ بر روی ۱۴ کارآزمایی کنترل شده تصادفی و یک کارآزمایی کنترل شده نیمه تصادفی که شامل ۶۴۲ نفر بود، نشان داد که این مداخله باعث تسکین علائم مختلف سلامت روان می شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ تاثیر روان در کمک به افراد برای مدیریت غم و اندوه را ارزیابی کرد. محققان دریافتند که این فرآیند می تواند به فرد در مقابله با غم و اندوه و از دست دادن از طریق کار گروهی کمک کند.

همچنین می تواند از طریق به چالش کشیدن احساسات به فرد کمک کند و به او اجازه دهد تا از طریق گروه با یکی از عزیزان از دست رفته صحبت کند. نویسندگان این مطالعه بر نقش این رویکرد در مدیریت برخی از پیامدهای غم مانند اعتیاد تاکید می کنند.

یک منبع مطالعاتی دیگر در سال ۲۰۲۰، روان درمانی را برای بهبود سلامت عمومی در میان دانشجویان ارزیابی کرد. محققان ۳۰ دانشجوی دوره کارشناسی را دنبال کردند که نیمی از آن ها تحت درمان روان پریشی به عنوان بیماری روانی قرار گرفتند. کسانی که در روان پریشی شرکت کرده بودند، ۱۲ ماه بعد بهبود قابل توجهی در نمرات بهزیستی پیش از مداخله و نمرات بهزیستی خود داشتند.

براساس مطالعه ای در سال ۲۰۲۱، ممکن است بتوان از راه دور در درمان روان پریشی شرکت کرد. این مطالعه شامل نوعی روان پریشی از راه دور در ایتالیا در دوران همه گیری کووید -۱۹ بود. محققان دریافتند که روان پریشی به کاهش احساس انزوا و بهبود سلامت کلی کمک می کند.

این مطالعات تعدادی از مزایای روان درمانی را برجسته می کند، از جمله:

  • بهبود هوش هیجانی و آگاهی
  • تقویت همدلی
  • کمک به فرد برای کار روی تروما
  • ارائه مسیری برای هدایت درگیری ها
  • فراهم کردن راهی ایمن برای احساسات دردناک
  • مدیریت غم و اندوه
  • فراهم کردن زمینه ای برای کار روی مسائل مربوط به روابط، به ویژه هنگامی که فرد نمی تواند این کار را در چارچوب یک رابطه انجام دهد.

نمایش درمانی چه کاربردی دارد؟

نمایش درمانی برای برخی از شرایط مختلف مفید است. این روش ممکن است برای افرادی که شرایطی دارند که بر تصویر ذهنی، احساسات و حالات روحی تاثیر می گذارند، مفید باشد. برخی از شرایط یا مسائلی که ممکن است به آن ها کمک کند عبارتند از:

نمایش درمانی همچنین در درمان بیماری هایی مانند اسکیزوفرنی و اختلال مصرف مواد مورد استفاده قرار می گیرد.

در استفاده از نمایش درمانی به این موارد دقت کنید

بعید است که نمایش روانی باعث آسیب جسمی شود، مگر اینکه فرد در طول این فرآیند سقوط کند یا آسیب دیگری متحمل شود. گفته می شود، ممکن است آسیب های عاطفی را تجربه کنید، مانند:

  • قرار گرفتن در معرض محرک های آسیب زا یا اضطراب
  • زنده کردن وقایع دردناک
  • قرار گرفتن در معرض خشونت و سایر محرک های دردناک یا ناراحت کننده
  • ایجاد روان پریشی یا مشکلات جدی سلامت روان

درمانگر که مداخله می کند، باید روند را به نفع قهرمان داستان هدایت کند. با این حال، سایر شرکت کنندگان ممکن است از این فرآیند سود نبرند و حتی ممکن است در معرض رویدادهای آسیب زا قرار بگیرند یا محرک هایی را تجربه کنند.

چگونه نمایش درمانی را شروع کنیم؟

اگر علاقمند هستید نمایش درمانی را امتحان کنید، بهتر است بدانید در اولین جلسه چه انتظاری باید داشته باشید. در طول جلسه، از درمانگر خود انتظار داشته باشید تمرینات گرم کردنی را شروع کند که برای کمک به ایجاد اعتماد و انسجام در گروه طراحی شده است.

با توجه به اینکه شما قهرمان داستان هستید یا یکی از شرکت‌ کنندگان، ممکن است صحنه‌هایی از زندگی خود یا زندگی دیگران در گروهتان را اجرا کنید. ممکن است از شما خواسته شود که نظرات خود را در مورد این تجربه پس از اتمام اجرای مجدد به اشتراک بگذارید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

جمع بندی ویکی روان از رویکرد نمایش درمانی

رویکردهای زیادی مانند گشتالت درمانی یا رقص درمانی می توانند برای درمان اختلالات فوق مانند نمایش درمانی موثر باشند. با این حال باید بدانید چرا از نمایش درمانی یا هر شیوه دیگر استفاده می کنید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان در ویکی روان جلسات مشاوره روانشناسی چتی، آنلاین و تلفنی برگزار کنید. کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست مشاورین روانشناس ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا