موفقیت

13 راه رسیدن به هدف (دستیابی به اهداف)

دستیابی به اهداف برتر نیازمند چیست؟

رسیدن به هدف راه و رسم خاص خود را دارد و راه های رسیدن به اهداف بسیار زیاد و متنوع می باشند. اینکه اهداف زندگی چیست به خودتان بستگی دارد، اما باید برای دستیابی به اهداف شیوه ای خاص از زندگی و فکر کردن را پیاده سازی کنید. در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین و حضوری هم مشاورین به بررسی موانع رسیدن به هدف و راهکارهای آنها می پردازند تا مسیر برای افراد راحت تر طی شود. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق راه های رسیدن به اهداف و آرزوها از دید روانشناسی می پردازیم.

روش های رسیدن به هدف چیست؟

با مطالب روانشناسی ویکی روان همراه شوید.

رسیدن به هدف های زندگی از آمال و آرزوهایی است که هر انسانی به آن علاقمند بوده و بخاطر آن از هیچگونه تلاش کردن فروگزار نخواهد بود.

داشتن انگیزه اولین عنصر تشکیل‌ دهنده رفتار در ما آدم‌ هاست، وقتی می‌ پرسیم فلان شخص چرا فلان کار را انجام داد دنبال انگیزه او از رفتارش هستیم. در مقاله تعریف انگیزه چیست هم گفتیم که انگیزه وادارمان می‌ کند کاری را که واقعا دوست داریم انجام دهیم یا به هدفی که واقعا داریم برسیم. اما این مهم است که بفهمیم چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم و به هدف برسیم.

در این نوشته می‌ خواهیم درباره 3 گام مهم تمرکز، افزایش اعتماد به نفس و ثابت قدم بودن که در ایجاد انگیزه موثر هستند، با شما صحبت کنیم که در نهایت رسیدن به اهداف را ممکن می کنند. همراه ما باشید تا ببینیم چگونه باید در خودمان انگیزه ایجاد کنیم.

زندگی فقط رسیدن به اهداف نیست

راه رسیدن به اهداف گاهی بسیار روشن است، اما این همه زندگی نیست!

گاهی همه زندگی ما اهدافمان می شوند. چیزهایی که در سر داریم باید به واقعیت بپیوندند تا طعم شیرین زندگی را بچشیم، اما این واقعیت زندگی نیست. اما چرا؟

مهم دلیل اینکه زندگی فقط رسیدن به اهداف نیست این می باشد که گاهی اهداف اشتباهی در سر داریم! یعنی طالب پیشرفت و ترقی هستیم اما اهداف اشتباهی را انتخاب کرده ایم. کسب موفقیت در زندگی تبدیل شدن به انسانی بهتر در تمام ابعاد است. اینکه اهدافی در سر داریم بسیار خوب است، اما نمی تواند تمام خواسته های ما در زندگی باشد.

گاهی هدف های بسیار بزرگ و دست نیافتی داریم، گاهی هدف های کوچک! واقعا تعیین هدف در زندگی دشوار است، اما باید راهی برای انجام صحیح آن وجود داشته باشد. پس یادتان باشد خودتان را به جریان هدایتگر جهان بسپارید و روی اهداف خود تعصب همیشگی نداشته باشید.

برای رسیدن به هدف باید جنگید اما نباید خود را فدا کنید تا هر جور شده با خواسته خود برسید. خوب برگردیم سر موضوع اصلی این مطلب ویکی روان، راه رسیدن به هدف چیست؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

دستیابی به اهداف برتر نیازمند چیست؟

در ادامه به بررسی مهم ترین روش هایی می پردازیم که در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی برای دستیابی به اهداف در زندگی توضیح داده شده اند.

1- موقعی که ترسیده‌ اید، فکر نکنید

در راه رسیدن به هدف به این مورد کاملا توجه کنید! همه ما می‌ دانیم که انواع افکار منفی بد هستند؛ اما اغلب اوقات حواس‌ مان نیست که داریم به آنها پروبال می‌ دهیم!

همیشه فکرمان مشغول چیزهایی است که نمی‌ خواهیم، این جمله برای‌ تان آشنا نیست؟! بله اتفاقا این بدترین چیزی است که همیشه هم اتفاق می‌ افتد

دقیقا روی چیزی متمرکزیم که نمی‌ خواهیم. البته این مساله کاملا طبیعی است! اما ذهن ما از کجا باید بداند که ما به چیزی فکر می‌ کنیم که نمی‌ خواهیمش؟

پس باز هم به کار خودش ادامه می‌ دهد و همان‌ ها را به سمت خود می‌ کشد؛ حتی اگر نخواهیم‌ شان! از طرفی کدام‌ تان کسی را می‌ شناسید که برای چیزی که نمی‌ خواهد تلاش کند؟ وقتی چیزی را نمی‌ خواهید آیا برای رسیدن به آن تصمیم می‌ گیرید؟! در نهایت تمام اینها دست به دست هم می‌ دهد تا شما هیچ کاری نکنید.

پس هر نوع ترس در روانشناسی به چند دلیل مضر است. اول اینکه شما را بی‌ انگیزه می‌ کند، هدف منفی چیزی نیست که شما برایش تلاش و کوشش کنید.

نکته بعدی این است که افکار منفی که از ترس می‌ آیند، خسته‌ کننده و طاقت‌ فرسا هستند. «ترس» انرژی شما را کم می‌ کند و در حالت نگرانی مداوم نگه‌ تان می‌ دارد و وقتی خسته و نگران باشید، بی‌ انگیزه می‌ شوید!

برای رسیدن به اهداف واقعی در زندگی باید کنترل ذهنتان را در دست بگیرید تا بتوانید بر ترس های غیر واقعی خود غلبه کنید.

2- هدف خود را مشخص کنید

شاید این جمله کی عجیب باشد، اما برای رسیدن به هدف در زندگی باید اهدافی داشته باشید!

برنامه ریزی برای کسب موفقیت یکی از اصول فراموش‌ نشدنی برای رسیدن به هدف است. خوب فرض می‌ کنیم که شما افکار مثبتی دارید، اما همان‌طور که گفتیم چون ذهن‌ مان تشخیص نمی‌ دهد ما مثبت فکر می‌ کنیم یا منفی و فقط کلمات و احساسات مربوط به آنها را دریافت می‌ کند، باید بدانیم چگونه و درباره به چه موضوعاتی فکر کنیم.

نکته مهم این است که برای هر هدفی باید چند نمونه برنامه کارامد داشته باشید

می‌ دانم این یکی از سخت‌ ترین کارهای دنیاست، اما برای رسیدن به هدف‌ تان باید بین تمام موارد هماهنگی ایجاد کنید و انجام‌ شان دهید.

اگر واقعا این هدف مد نظر شماست، باید اول ببینید دقیقا چه می‌ خواهید و چه برنامه‌ ای برای تحققش دارید، اگر واقعا بخواهید راهش را هم پیدا می‌ کنید. مگر اینکه نخواهید هدفی داشته باشید که از آن انگیزه‌ ای به وجود بیاید.

3- ابتدا یک هدف داشته باشید

به قول قدیمی‌ ها پله‌ ها را یکی‌ یکی بالا بروید. اگر یک لیست بلند بالا از اهداف‌ داشته باشید، تنها اتفاقی که می‌ افتد این است: استرس می‌ گیرید، بی‌ خیال همه‌ شان می‌ شوید، دچار رفتار اجتنابی می‌ شوید و رسیدن به هدف را به بعد موکول می‌ کنید. قبلا در ویکی روان درباره روش های کم کردن استرس توضیح دادیم و یکی از آنها داشتن اهداف مشخص اما محدود است.

اما اگر قدم به قدم و یکی یکی به اهداف‌ تان فکر کنید شدنی‌ تر خواهند بود.

می‌ توانید روی یکی تمرکز کنید، به آن برسید و سراغ بعدی بروید. اگر نتوانید روی یک هدف خاص تمرکز کنید، نمی‌ توانید روی خودتان متمرکز شوید پس انگیزه‌ ای در کار نخواهد بود

اهداف‌ تان را به اهداف کوچک‌ تر و کوتاه‌ مدت تقسیم کنید تا امکان رسیدن به آنها بیشتر شود. سعی کنید یک برنامه بریزید و کم‌ کم به هدف‌ تان نزدیک شوید.

4- راه حل رسیدن به اهداف سرگرمی بیشتر است

ممکن است شما خیلی وقت‌ ها کارهایی انجام داده باشید و از انجام آنها ناراضی باشید.

اشکالی ندارد، گذشته دیگر گذشته است. لزومی ندارد مدام خودتان را شماتت کنید. دست از سر خودتان بردارید. اگر موفق شوید این کار را بکنید، می‌ توانید تجربیات بدتان را هم مثل افکار منفی رها کنید.

سعی کنید برای خودتان سرگرمی‌ های تازه به‌وجود بیاورید و به همه چیز با دید منطقی نگاه کنید، آن‌ وقت چیزهای بد هم مثل بقیه چیزها می‌ گذرند و آن‌ قدرها آزارتان نمی‌ دهند. مثلا اهداف کوتاه مدت جانبی می توانند سرگرم کننده باشند.

همین اقدامات به ظاهر ساده برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف را ممکن می کنند.

5- برای آشنایی با راه های رسیدن به هدف درباره انگیزه‌ تان مطالعه کنید

یکی از راه‌ های مطالعه درباره انگیزه‌ تان، شنیدن داستان‌ های موفقیت دیگران است که مغز شما را وادار به تفکر می‌ کند. رسیدن به موفقیت با الگوبرداری از افراد موفق ابتدایی ترین راه رسیدن به اهداف است. چون این باور را در ذهن شما ایجاد می کند که شما هم می توانید.

البته ممکن است فکر کنید، مثلا خواندن داستان کسی که موفق شده است ۳۰ کیلو وزن کم کند، شما را مایوس می‌کند و حس کنید آدم بی‌ عرضه‌ ای هستید که نتوانسته‌ اید حتی ۵ کیلو وزن کم کنید! هیچ وقت خودتان را سرزنش نکنید.

اما اگر حتی فرض کنیم این حرف‌ تان درست باشد، باید احساسات منفی را از خودتان دور کنید و عزم‌ تان را جزم کنید. می‌ توانید حتی از همین افراد کمک بگیرید. اتفاقا همین‌ طور داستان‌ ها می‌ تواند برای پیشرفت ترغیب‌ تان کند و از بی‌ تفاوتی نجات‌ تان دهند.

6- یک هدف داشته باشید‎ و به خودتان جایزه بدهید

بیایید صادق باشیم. اینکه سریع‌ تر به نتیجه برسیم واقعا کافی نیست. سال‌ ها طول می‌ کشد تا از یک کسب‌ و کار پول خوب به‌دست آورید.

ماه‌ ها طول می‌ کشد تا به وزن دلخواه‌ تان برسید و ممکن است خیلی طول بکشد تا واقعا به احساس خوشحالی در زندگی‌ مان برسیم

اما چیزی که درباره‌ اش حرف می‌ زنیم، احساس رضایت و خشنودی فوری است. پس می‌ توانیم این راهکار را استفاده کنیم: خودمان به خودمان پاداش بدهیم.

به یاد داشته باشید در راه رسیدن به هدف حتما نباید فقط وقتی به هدف بزرگی می‌ رسید به خودتان پاداش بدهید (حواس‌ تان باشد جایزه مبهوت‌ تان نکند، در هر صورت باید تا آخرش بروید) نقاط هدف تعیین کنید و به هرکدام که رسیدید به خودتان جایزه بدهید.

۲ کیلو وزن کم کردید؟ عالی است! به خودتان یک جایزه بدهید، این به شما انگیزه می‌ دهد چند کیلوی دیگر هم کم کنید. در امتحان بهترین رتبه را به‌دست آوردید؟ خیلی خوب است! خودتان را به یک شام عالی دعوت کنید. نیمه اول کتاب‌ تان را تمام کرده‌ اید؟ شگفت‌ انگیز است! جایزه‌ اش این است که بیرون بروید و خرید کنید.

رسیدن به هدف با این راهکار ها

راه رسیدن به هدف چیست : اعتماد به نفس‌ تان را بالا ببرید

بدون اعتماد به نفس به هیچ نخواهید رسید، این یک قانون نانوشته در جهان هستی است. اگر نشانه های کمبود اعتماد به نفس در شما دیده می شود، حتما موضوع را با یک مشاور روانشناس خوب درمیان بزارید.

7- برای رسیدن به اهداف زندگی نیمه‌ پر لیوان را ببینید

مهم‌ ترین چیزی که باید در این بخش به آن توجه کنید این است: بدانید چه چیزی ندارید و می‌ خواهید به‌ دستش بیاورید.

واقع‌ بین باشد و نواقص یا نداشته‌ هایتان را بپذیرید. آن‌ وقت است که می‌ دانید چه می‌ خواهید و می‌ توانید به‌ آنها فکر کنید. قبول دارم که این می‌ تواند آغاز یک موج منفی باشد، خب بالاخره یاد نداشته‌ هایتان می‌ افتید!

ممکن است در مسیر رسیدن به اهداف شروع کنید به دلسوزی کردن برای خودتان، بی‌ علاقه شوید، انگیزه‌ تان را از دست بدهید و دیگر سمت چیزی نروید. چاره‌ای نیست، البته راه‌ حل دارد.۱۰ مورد از داشته‌ هایتان و آنچه که دارید و برای‌ شان سپاسگزارید، لیست کنید.

این کار را هر روز انجام دهید (تازه، هر چقدر بیشتر فکر کنید می‌ فهمید چیزهای بیشتری دارید) روی آنچه که دارید تمرکز کنید، هر چیزی که ساخته‌ اید و خودتان به‌دست آورده‌ اید. همه اینها به افزایش اعتماد به نفس شما کمک ‌می‌ کند.

اگر نگرشتان مثبت باشد با خودتان می‌ گویید «من می‌ تونم انجامش بدم». اگر به دستاوردهای گذشته‌ تان نگاه کنید می‌ بینید که واقعا می‌ توانید. بنابراین انگیزه پیدا می‌ کنید و رسیدن به هدف‌ تان آسان‌ تر می‌ شود.

8- به خودتان ایمان داشته باشید

اگر از تمام چیزی که می‌ خواهید تا شما را به هدف‌ تان برساند سر در بیاورید، می‌ توانید به اندازه یک متخصص به خودتان مطمئن باشید.

«دانش» ذهن شما را آرام می‌ کند و نگرانی را از شما دور می‌ کند. اگر بدانید مسیرتان چیست و چگونه باید آن را طی کنید، افکار منفی دور می‌ شوند، اعتماد به نفس‌ تان بالا می‌ رود و نگرشی تازه پیدا خواهید کرد.

مهم ترین راه حل رسیدن به اهداف این است که خودتان را لایق رسیدن به خواسته ها بدانید. باید قبول داشته باشید که موفقیت در دستان شماست و می توانید آن را لمس کنید.

9- برای اهداف زندگیتان از کم شروع کنید

اگر لیستی از اهداف یا کارها دارید به نفعتان است که از کوچک‌ ترین‌ شان شروع کنید وقتی آن را به نتیجه برسانید، انگیزه لازم برای کار بعدی خود به خود ایجاد شده است. دستاورد واقعی مثل این می‌ ماند که نصف راه را رفته باشید.

مسیر رسیدن به هدف را آهسته و به آرامی طی کنید. خودتان خواهید دید که چگونه موفق می شوید.

10- تجسم خلاق داشته باشید

قبلا در ویکی روان درباره اینکه تجسم خلاق چیست توضیح دادیم. می توانید از آن به عنوان ابزاری بمنظور رسیدن به اهداف و آرزوها بهره ببرید.

هر روز چند دقیقه بنشینید و تجسم کنید که هدف‌ تان را به‌دست آورده‌ اید. تمام مراحل را تجسم کنید؛ اهداف‌ تان، نحوه انجام دادن‌ شان، دستیابی به آنها و هر چیز خوب دیگری که به آنها مربوط است

حسی که دارید شبیه چیست؟ بعد از چند دقیقه بلند شوید. چه حسی دارید؟ از تمام حواس‌ تان کمک بگیرید.

  • چه مزه‌ ای و چه بویی حس می‌ کنید؟
  • چه صدایی می‌ شنوید؟
  • چه چیزهایی می‌ بینید؟
  • چه چیز زندگی را بعد از رسیدن به هدف‌ تان دوست دارید؟
  • کدام صفت‌ ها برای توصیف این زندگی مناسب هستند؟
  • کار کردن روی کدام موارد و جزئیات، هدف‌ تان را شفاف‌ تر و دست‌ یافتنی‌ تر می‌ کند؟
  • کجا هستید؟
  • در چه مرحله‌ ای؟
  • چه می‌ کنید؟
  • چطور به نظر می‌ رسید؟

تمام اینها را تصور کنید و در ذهن تان مرور کنید. حالا چه حسی دارید؟ انگیزه یعنی همین! زندگی کوتاه است، خودتان را برای دستیابی به اهداف نکشید اما برای آن تلاش کنید.

امروز را آن‌ طور که هست درک کنید و کارهایی را که می‌ خواهید، انجام دهید. بجنبید و تنبلی نکنید! فردا هم کارهای دیگری برای انجام دادن وجود دارد.

11- تاثیر نوشتن در رسیدن به اهداف

مشاوره روانشناسی جنسی در ویکی روان

آنچیزی که در ذهن دارید و آن چیزی که واعا تشنه آن هستید را بنویسید. نوشتن باعث افزایش تمرکز حواستان روی خواسته ها می شود و شما را از ناخواسته ها دور می کند.

خیلی دقیق و واضح بنویسید چه چیزهایی می خواهید. راه رسیدن به آنها را فراموش کنید، فقط روی اهداقتان متمرکز باشید. می توانید یک متن زیبا برای رسیدن به اهداف و آرزوها بنویسید تا هم انگیزه دهنده باشد هم کمک کند تمرکزتان روی خواسته ها باشد.

12- دعای رسیدن به اهداف!

شاید عجیب باشد اما افراد زیادی دنبال دعای رسیدن به اهداف هستند تا یک شبه راه صد ساله را بروند! دوست عزیز، به جای اینکه دنبال دعای رسیدن به اهداف و خواسته ها باشید، تمام تمرکز خود را روی:

  • بالا بردن دانش و آگاهی
  • تمرکز روی نکات مثبت زندگی
  • و افزایش بهره وری

کنید.

راه های میان بر همانطور که احتمالا می دانید راه به جایی نخواهند برد و فقط وقت و انرژی مشا را تخریب می کنند.

13- جملات انگیزشی رسیدن به هدف

استفاده از جملات انگیزشی رسیدن به اهداف باعث می شود که

  • انگیزتان حفظ شود
  • تمرکزتان روی خواسته باقی بماند

استفاده از این جملات کمک زیادی می کنند تا در رسیدن به هدف در زندگی احساس ناامیدی و خستگی نکنید و با قدرت بیشتری پیش بروید. بد نیست نگاهی به بخش جملات بزرگان در ویکی روان بیندازید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، راه رسیدن به اهداف اصلا کم نیست. این مطلب به روز خواهد شد و موارد دیگری هم به آن اضافه خواهیم کرد. اما برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف نقش بسیار مهمی دارد و شما را در مسیر نگه می دارد.

مهم این است که بدانید برای رسیدن به خواسته ها و اهداف زندگی می توانید قدم های کوچک اما بسیار مناسب و کاربردی بردارید. اگر احساس می کنید در این مسیر تنها هستید یا نیاز به کمک فردی متخصص دارید می توانید از مشاور روانشناس کمک بگیرید

یک مشاور روانشناس خبره به خوبی شرایط ما را بررسی کرده و راه های رسیدن به اهداف را به خوبی معرفی می کند. روانشناس کمک می کند نقاط ضعف و قوت خود را بیابیم تا رسیدن به هدف آسان تر شود.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه صوتی، تصویری و نوشتاری برگزار نمائید:

مشاوره روانشناسی خارج از کشور و داخل ایران

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا