اعتیادتربیت فرزند

اگر فرزند معتاد نمی خواهید این مطلب را بخوانید

اگر فرزند معتاد نمی خواهید…

فرزند معتاد از نظر والدین بسیار آزاردهنده است و حتی فکرش والدین را نگران می‌کند. کشور ما به دلیل شرایط ویژه اجتماعی از جمله جوان بودن جمعیت ، بالا بودن نرخ بیکاری و موقعیت جغرافیایی که در کنار دو کشور اصلی تامین کننده موادمخدر دنیا (افغانستان و پاکستان ) قرار دارد یا تهدید بلای خانمانسوز قاچاق و اعتیاد ، دست به گریبان است.

با ویکی روان همراه باشید.

علل گرایش و شروع به مصرف مواد مخدر در جوانان، احساس بزرگ شدن زودگذر، رفع خستگی و دریافت انرژی کاذب، لذت زود گذر، فرار از تنهایی و بالا بردن حس اعتماد به نفس، تسکین درد های جسمانی و کاهش فشار های عصبی است. عللی که تنها نتیجه آن فرزند معتاد برای جامعه و خانواده میباشد.

یکرنگی با گروه همسال ، رو برو شدن با ناامیدی و شکست، پیشینه اعتیاد پدر ومادر و نزدیکان، جدایی های والدین، تربیت فرزندان به شیوه ای نادرست، تبلیغات غلط، معاشرت با دوستان منحرف و آگاهی نداشتن از مسائل اجتماعی از جمله مضرات مواد مخدر، رفتارهای غیر عادی یا پرخاشگری های بی دلیل، تغییر رنگ چهره، چشم و لب، گوشه گیری و خمودی، افت تحصیلی ، تغییر الگوی ارتباطی تغییر خلق و خوی و کاهش وزن، تغییر الگوی تغذیه و خواب را از دیگر عوامل افتادن در دام مواد افیونی است.

جوانان به دلیل ویژگی هایی چون استقلال طلبی، کنجکاوی، هیجان خواهی، پیروی از همسالان و غیره، همواره در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و هدف اصلی توزیع کنندگان موادمخدر هستند. بر همین اساس می توان گفت جوانان جزو آسیب پذیرترین گروه های سنی به حساب می آیند. خانواده ها در زمینه پیشگیری از فرزند معتاد کلیدی ترین نقش را دارند .

بهتر است بدانید اگر می‌خواهید فرزند معتاد نداشته باشید باید موارد زیر را رعایت کنید:

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

برای نداشتن فرزند معتاد باید شنونده خوبی باشید

پدران و مادران بایستی از صمیم قلب با فرزندان خود صحبت کنند و با دقت به حرف های آنان گوش دهند. آنها باید به گونه‌ای رفتار کنند که فرزندتان بتواند در مورد احساساتشان یا طرح مسائل و مشکلاتشان با آنها براحتی گفتگو کنند تا با احساس آرامش و امنیت روانی از انواع آسیب های اجتماعی در امان باشند.

در دسترس باشید

فرزندتان باید بداند و احساس کند که در مورد هر مساله‌ای که نیاز به اطلاعات و تبادل نظر داشت، می‌تواند روی شما حساب کند. نه این‌که اینقدر دیر به او وقت بدهید که او گزینه‌ای جایگزین را انتخاب کند.

جوانان به دلیل ویژگی هایی چون استقلال طلبی، کنجکاوی، هیجان خواهی، پیروی از همسالان و …. همواره در معرض خطر اعتیاد هستند و هدف اصلی پخش کنندگان موادمخدر هستند.

اگر فرزند معتاد نمی خواهید

برای مقابله با پدیده فرزند معتاد الگو باشید

توجه داشته باشید نحوه مصرف یا عدم مصرف و نگرش شما در مورد سیگار، مواد مخدر یا الکل تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر فرزندتان دارد و این رفتار و نگرش نباید با کلامتان تناقض داشته باشد.

 اطلاعات و دید خود را گسترش دهید تا فرزند معتاد نداشته باشید

مطالعه کنید. تلویزیون ببینید و از اخبار و اطلاعات روز عقب نمانید تا فرزندتان بتواند درباره واقعیت‌های روز با شما به تبادل‌نظر بپردازد.

مفید باشید

برای جلوگیری از پدیده فرزند معتاد، والدین خوب باید بتوانند راه‌های مناسب و سالمی‌ را برای مواجهه با استرس و مشکلات به فرزندان یاد بدهند. راه‌هایی مانند پرداختن به فعالیت ورزشی مورد علاقه یا شیوه‌های آرام‌سازی فکر و مدیریت خشم تا احساس کنند که هنگام مشکل می‌توانند روی کمک شما حساب کنند نه این‌که با اضطراب خود شرایط را وخیم‌تر کنید.

 صادق و رو راست باشید

بگذارید فرزندتان بداند لازم نیست برای جلب توجه و موافقت دیگران کاری اشتباه کند. اگر کاری خوب نیست پس نباید آن را انجام داد چه دیگران خوششان بیاید و چه بدشان بیاید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان

بزرگترین طرفدار و حامی ‌فرزندتان باشید تا فرزند معتاد نداشته باشیم

فرزندان در هر سنی که باشند، نیازمند عشق بی‌قید و شرط و حمایت شما هستند، تا بتوانند بر مسائل خود غلبه کنند. پس به آنها نشان دهید بزرگترین حامی‌ و طرفدارشان هستید و آنها هر چه باشند، تمام عشق و توجه شما را برای موفقیت خواهند داشت. این موضوع، انرژی و انگیزه آنها را مضاعف می‌کند.

رعایت تمامی موارد فوق خانواده و جامعه را از گزند فرزند معتاد به دور نگه میدارد. تنها رعایت مواردی ساده برای جلوگیری از پشیمانی کافی میباشد.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا