اعتماد به نفس

12 مورد از انواع اعتماد به نفس که باید بدانید

چند نوع اعتماد به نفس داریم؟

انواع اعتماد به نفس شاید زیاد به نظر نرسد، اما اینطور نیست! هر کدام از انواع مختلف اعتماد به نفس ویژگی های خاصی دارند که می توانید از آنها برای بهبود شرایط فعلی خود استفاده کنید. البته در جلسات مشاوره روانشناسی اعتماد به نفس هم توضیحات کاملی توسط متخصص روانشناس درباره انواع اعتماد به نفس ها داده می شود. با این حال در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق اینه انواع اعتماد به نفس چیست می پردازیم.

انواع اعتماد به نفس چیست؟

با مطالب روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

شاید برای شما هم سوال باشد که چند نوع اعتماد به نفس داریم و هر کدام برای چه افرادی کاربرد دارد؟

پیش تر در مقاله اعتماد به نفس چیست توضیح دادیم که خودکارآمدی اعتماد به نفس، به موقعیت بستگی دارد. به عنوان مثال، فردی ممکن است در موقعیت های اجتماعی اعتماد به نفس داشته و نشانه های اعتماد به نفس بالا در او دیده شود، اما در انجام وظایف فنی اعتماد به نفس نداشته باشد.

به همین خاطر مشخص می شود که انواع زیادی اعتماد به نفس وجود دارد که هر کدام در بخشی خاص از زندگی به کمک ما می آیند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

چرا باید با انواع مختلف اعتماد به نفس آشنا باشیم؟

یکی از مواردی که باعث می شود گاهی دچار مشکل شویم این است که خودمان را به خوبی نمی شناسیم. این عدم آشنایی با خصوصیات فردی و تمایلات واقعی باعث می شود گاهی آنطور که می خواهیم نتیجه نگیریم!

برای مثال کسی نمی داند معنی اعتماد به نفس کاذب چیست و چطور باید از نوع واقعی آن تشخیص داده شود؟ در صورتی که این موضوع بنیان واقعی هر انسان است. اگر به هر دلیل علائم اعتماد به نفس پایین در شما دیده می شود، حتما باید با انواع گوناگون اعتماد به نفس آشنا شوید تا خود را بهبود دهید.

1- آنقدر وانمود کن تا به واقعیت تبدیل کنی

این استراتژی است که شامل شبیه سازی اعتماد به نفس در زمانی است که اعتماد به نفس ندارید. به عنوان مثال، یک کارمند جدید که وانمود می کند به توانایی های خود اطمینان دارد زمانی که احساس می کند از حیطه وظایفش خارج است.

با شبیه سازی اعتماد به نفس، یک فرد ممکن است بتواند تجربه لازم برای ایجاد اعتماد به نفس واقعی را به دست آورد. این یکی از راه های بالا بردن میزان اعتماد به نفس است که خیلی ها استفاده می کنند.

2- برتری غیر واقعی

این امر همچنین می تواند به عنوان تمایل به مشاهده خود در حالت خوش بینانه و دیگران در حالت بدبینانه توصیف شود. یعنی تصور کنید در موقعیت دلخواه قرار دارید و احساس خوب در خود ایجاد کنید.

این نوع اعتماد به نفس زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که میخواهید به موفقیتی برسید اما هنوز با آن فاصله دارید. در واقع با این کار انگیزه پایدار در زندگی خود ایجاد می کنید. شاید این از عجیب ترین انواع اعتماد به نفس باشد اما کاربردی است!

3- حقارت واهی

تمایل درصد بالایی از افراد برای اینکه خود را در برخی حوزه ها پایین تر از حد متوسط ببینند، می تواند در مورد اعتماد به سازمان ها، تیم ها و استراتژی نیز صدق کند! به عنوان مثال، کارمندان ممکن است احساس کنند که سازمان آن ها غیرمنطقی تر و ناقص است در حالی که در واقع سازمان هیچ مشکل خاصی ندارد.

4- توهم کنترل از انواع اعتماد به نفس است

اطمینان از اینکه می توانید چیزهایی را کنترل کنید که در واقع خارج از کنترل شما هستند می تواند احساس خوبی در شما ایجاد کند. برای مثال، یک قمارباز که معتقد است بر نتایجی که تصادفی هستند تاثیر می گذارند، نوعی اعتماد به نفس دارد که دیگران ندارند!

در مقاله افزایش اعتماد به نفس مقابل شوهر درباره این موضوع توضیحات کاملی در سایت ویکی روان داده شد، می توانید استفاده کنید.

5- بدبینی

تمایل به دست کم گرفتن احتمال نتایج مثبت است. این منجر به اطمینان کم در فعالیت های ریسک پذیر و اعتماد به نفس بالا در استراتژی های محافظه کارانه می شود که از نظر افراد اجتناب از ریسک است. شاید تعجب کنید چرا این مورد از انواع اعتماد به نفس قرار داده شده است، اما در هر صورت می توانید آن را امتحان کنید.

6- شکست‌‌ گرایی

شکست گرایی بدبینی است که در عملکرد شما اختلال ایجاد می کند به طوری که در شکست هایی که پیش بینی می کنید نقش دارید. به عنوان مثال، کارمندی که به یک استراتژی اعتماد ندارد، نمی تواند از آن حمایت کند و مطمئن هست که شکست خواهد خورد.

7- خوش بینی

خوش بینی که یکی از اصول روانشناسی مثبت گرا (Positive psychology) است تمایل به دست کم گرفتن سختی و ریسک است. این امر منجر به اعتماد به نفس بیش از حد در توانایی های شما و توانایی های دیگران می شود. همچنین منجر به دست کم گرفتن مشکلات بالقوه می شود. در برخی موارد، خوش بینی منجر به تجربه شکست می شود که ارزش قابل توجهی دارد.

برای افزایش خوش بینی می توانید از جمله های افزایش اعتماد به نفس استفاده کنید.

8- اعتماد به نفس بیش از حد

تعریف اعتماد به نفس به زبان ساده

این نوع از انواع اعتماد به نفس تمایل به دست بالا گرفتن توانایی ها و استراتژی شماست. این می تواند هم با خوش بینی و هم بدبینی همراه باشد. به عنوان مثال، یک بدبین می تواند بیش از حد مطمئن باشد که رویکرد محافظه کارانه بهترین است و ریسک پذیران همگی محکوم به شکست هستند.

9- تکبر نوعی اعتماد به نفس است!

تکبر اعتماد بیش از حدی است که برای اطرافیانتان جذابیتی ندارد. قبلا در ویکی روان توضیح دادیم که دلیل عدم موفقیت و جذاب نبودن همین تکبر است. به عنوان مثال، اعتماد به نفس بیش از حد ممکن است ویژگی جذابی باشد، اما اعتماد بیش از حد به دلیل احساس برتری نادرست ممکن است غیرجذاب تلقی شود.

10- غرور

بله، غرور هم از انواع اعتماد به نفس است اما نوع منفی آن. در واقع غرور، تکبر مستمری است که در فرهنگ یک گروه یا شخصیت یک فرد تثبیت می شود.

به عنوان مثال، یک فرهنگ سازمانی ممکن است باعث غرور بیش از حد در وضعیت سازمان شود به طوری که مشتریان به عنوان افراد باهوش در نظر گرفته شوند و رقبا به اندازه کافی جدی گرفته نشوند. غرورمنجر به مشکلات جدی مانند استراتژی های بسیار ناقص می شود.

11- اثر معکوس

یک سوگیری است که شامل افزایش اعتماد به نفس شما در مورد چیزی است که با شواهد مخالف ارائه می شود. به عنوان مثال، مدیری که پس از یک سری شکست ها به توانایی های خود اطمینان بیشتری پیدا می کند. این یکی از عجیب ترین انواع اعتماد به نفس است که گاهی به آن نیاز خواهید داشت!

12- اثر دانینگ-کروگر

به عنوان مثال، یک هنرمند بی تجربه که معتقد است فروش هنر آسان است چون هنوز آن را امتحان نکرده و از بازار هنر بی اطلاع است. این امر همچنین می تواند راه دیگری را طی کند که به موجب آن فردی که دانش زیادی دارد، به دلیل تفکر بیش از حد، اعتماد به نفس خود را از دست می دهد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر به هر دلیل با مشکل کمبود اعتماد به نفس روبرو هستید، پیشنهاد می کنیم حتما با مشاور برای افزایش اعتماد به نفس جلسه مشاوره برگزار کنید تا بهترین نتیجه را به دست بیاورید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره روانشناسی تلفنی و آنلاین ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان درباره انواع اعتماد به نفس و افزایش آن جلسه مشاوره برگزار نمائید:

مشاوره تلفنی اعتماد به نفس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا