اعتماد به نفس

10 روش تقویت اعتماد به نفس در بزرگسالان

راههای افزایش اعتماد به نفس بزرگسالان از دید روانشناسی

تقویت اعتماد به نفس در بزرگسالان کمی به سنین دیگر متفاوت است، چون شخصیت افراد در این سنین تثبیت شده و تغییرات برای آنها سخت است. اما همانطور که در جلسات مشاوره افزایش اعتماد به نفس در ویکی روان گفته می شود، افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان راه هایی دارد که اگر به آن پایبند باشند حتما نتیجه خواهند گرفت. در ادامه این مطلب به روش هایی می پردازیم که بدون شک تقویت اعتماد به نفس افراد مسن و بزرگسال را ممکن خواهد کرد، اما یادتان باشد شرط اول استمرار در انجام تمرین ها است.

راه تقویت اعتماد به نفس در بزرگسالان چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

بسیاری از بزرگسالان درگیر مشکلات اعتماد به نفس و عزت نفس هستند. اما همانطور که قبلا در ویکی روان در مقاله تعریف اعتماد به نفس در روانشناسی اشاره کردیم، اعتماد به نفس مشخصه ای نیست افراد آن را کسب کنند، بلکه مهارتی است که باید در دراز مدت روی توسعه آن کار کنید. با این حال بالا بردن اعتماد به نفس بزرگسالان تکنیک های عملی بسیاری دارد.

استرس زندگی باعث می شود احساس بدی نسبت به خودتان داشته باشید. اما اتفاقات بد بازتابی از خود یا ارزش شما نیستند. روی بالا بردن اعتماد به نفس تان کار کنید تا زندگی شادتر و سالم تری داشته باشید. اگر مطمئن نیستید از کجا باید شروع کنید، با ما همراه باشید تا 4 اصل مهم برای ایجاد اعتماد به نفس را یاد بگیرید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان با چند تکنیک کاربردی

در ادامه مواردی را بیان می کنیم که کمک می کنند افراد بزرگسال بتوانند میزان اعتماد بنفس خود را افزایش دهند. البته شرکت در جلسات مشاوره اعتماد به نفس آنلاین و تلفنی کمک می کند تا به صورت اختصاصی و در کنار یک روانشناس خود را بهبود ببخشید.

1- از جملات تاکیدی روزانه استفاده کنید

اگر نسبت به خودتان اعتماد به نفس ندارید، می توانید طوری با خودتان صحبت کنید که انگار اعتماد به نفس دارید. به جای اظهارات منفی، جملات تاکیدی مثبت روزانه را تکرار کنید. هر روز که از خواب بیدار می شوید، به آینه نگاه کرده و جملات تاکیدی را برای خودتان تکرار کنید.

به خودتان بگویید که فردی قوی، شایسته عشق و قادر به دستیابی به تمام اهداف خود هستید. جملات تاکیدی خود را به صورت نوتیفیکیشن های خاص سفارشی سازی کنید. احساسات ناخوشایند را به یک جمله تاکیدی مثبت تبدیل کنید. شاید عجیب باشد، اما این تکنیک در بلند مدت فوق العاده عمل می کند و یکی از بهترین روشهای تقویت اعتماد به نفس در بزرگسالان است.

2- با خودتان مهربان باشید

آن صدای آرامی که درونتان است بسیار قدرتمند است و روانشناسی تاکید زیادی بر بالا بردن اعتماد به نفس بزرگسالان با استفاده از آن دارد. سعی کنید با خودتان مهربان باشید و اگر دچار لغزش شدید هر گونه افکار منفی را به چالش بکشید. نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره اعتماد به نفس نشان می دهد متوقف کردن افکار منفی یکی از بهترین راههای افزایش اعتماد به نفس بزرگسالان است. بهتر است با خودتان به همان شیوه ای صحبت کنید که با همسرتان صحبت می کنید. این کار در ابتدا می تواند واقعا سخت باشد، اما تمرین کردنش عالی است.

مطالب مشابه تقویت اعتماد به نفس بزگسالان در سایت مشاوره روانشناسی تلفنی ویکی روان:

3- حد و مرزها را مشخص کنید

افرادی که علائم کمبود اعتماد به نفس دارند اغلب حد و مرز قوی با دیگران ترسیم نمی کنند. اگر متوجه شدید به درخواست هایی که دوست دارید به آن ها نه بگویید، بله می گویید، باید روی مرزهای خود کار کنید.

ایجاد مرزها شما را در زندگی شادتر می کند، این کار شخصیتتان را قوی خواهد کرد و نتیجه نهایی تقویت اعتماد به نفس در بزرگسالان و افراد مسن تر است. هر چه بیشتر احساس کنید که قادر به نه گفتن هستید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت، این چیزی است که با مفهوم اعتماد به نفس کاذب کاملا متفاوت است. به خودتان اعتماد کنید تا درخواست ها را رد کنید و به روز خود ادامه دهید. طرف مقابل شما ممکن است واکنش منفی داشته باشد. شاید در ابتدا ناراحت کننده به نظر برسد اما به ایجاد مرزها عادت خواهید کرد و به نفعتان خواهد بود.

4- افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان : روی خودتان تمرکز کنید

یکی از نشانه های بالا بودن اعتماد به نفس این است که نفر اول زندگی تان خودتان باشید. افرادی که دنبال تقویت اعتماد به نفس در بزرگسالان هستند باید خودشناسی قوی داشته باشند.

با مقایسه خود با دیگران احساساتتان جریحه دار خواهد شد. سعی کنید روی اهداف و دستاوردهای خودتان تمرکز کنید، نه اینکه مدام با اهداف دیگران بسنجید. هیچ کس به چنین فشاری نیاز ندارد! وقتی تمام نگاهتان روی خودتان باشد باعث بالا رفتن اعتماد بنفس در جمع نیز می شود.

5- مشارکت در انجام فعالیت هایی که در آنها خوب هستید

تعریف اعتماد به نفس به زبان ساده
تعریف اعتماد به نفس به زبان ساده

انجام فعالیت هایی که در آن مهارت دارید به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند. به این ترتیب تایید می کنیم که استعداد و مهارت داریم. به سرگرمی ها و علایق خود توجه کنید. مهم است خودتان را به چالش بکشید. هیچ اشکالی ندارد که درگیر سرگرمی هایی شوید که می دانید در آن برتر هستید. در شادی دستاوردهای خود غرق شوید.

6- برای تقویت اعتماد به نفس بزگسالان یادتان باشد هیچ کس کامل نیست

همیشه سعی کنید بهترین نسخه از خودتان باشید، اما مهم است که بپذیرید رسیدن به کمال یک هدف غیر واقعی است. متاسفانه یکی از مشکلات ما کمالگرایی است. متخصصین روانشناس تاکید زیادی دارند که اگر دنبال راههای افزایش اعتماد به نفس بزرگسالان هستید کمالگرایی را کنار بزارید تا زندگی برایتان راحت تر شود. قبلا در ویکی روان توضیحات کاملی درباره درمان کمالگرایی دادیم که میتوانید استفاده کنید.

7- به افراد دیگر کمک کنید

اگر مطمئن نیستید چگونه به دیگران کمک کنید، به انجام داوطلبانه کارهایی که در آن تخصص دارید بپردازید. انجام کار داوطلبانه راهی عالی برای بازگشت به جامعه است و در عوض اعتماد به نفس شما هم افزایش خواهد یافت.

در مسیر تقویت اعتماد به نفس در بزرگسالان هیچ چیز تایید کننده تر از قدردانی برای کمک دیگران نیست. انجام کارهای داوطلبانه، شادی واقعی را در شما به وجود می آورد. هر بار که داوطلب می شوید، احساس رضایت خواهید داشت. هر چه در جامعه خود خوب عمل کنید، بیشتر از خودتان و توانایی هایتان قدردانی خواهد شد. حتی ممکن است در حین داوطلب شدن دوستانی پیدا کنید که از انجام کارهای مشابه شما لذت می برند.

8- روی آنچه می توانید تغییر دهید تمرکز کنید

فکر کردن به تمام چیزهایی که از کنترل شما خارج هستند، سودی نخواهد داشت. در عوض، سعی کنید انرژی خود را بر شناسایی امور تحت کنترلتان متمرکز کنید و ببینید چه کاری می توانید در مورد آن ها انجام دهید. این یک بینش بسیار قوی در این مسیر است و متاسفانه از نشانه های پایین بودن اعتماد به نفس در مردها می باشد.

9- کاری را انجام دهید که شما را خوشحال می کند

اگر زمان خود را صرف انجام کارهایی کنید که از آن لذت می برید، حالا که دنبال تقویت اعتماد به نفس در بزرگسالان هستید به احتمال زیاد طرز فکر مثبتی دارید، پس شروع کنید. در حد مقدور هر روز کمی برای انجامشان برنامه ریزی کنید. فرقی نمی کند که این زمان صرف مطالعه، آشپزی یا کمی نشستن روی مبل شود، اگر شما را خوشحال می کند، آن را انجام دهید.

شما می توانید با ایجاد اعتماد به نفس، کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید. درگیر شدن در فعالیت هایی که به شما احساس خوبی می دهد، راه خوبی برای شروع است. داشتن اعتماد به نفس استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

10- یک کار جدید شروع کنید

منظور این نیست که شغل جدیدی انتخاب کنید. بلکه باید یک کار جدید و سرگرم کننده برای خود پیدا کنید. مثلا

  • زبان جدید یاد بگیرید
  • باشگاه ورزشی بروید
  • دوستان جدید پیدا کنید
  • یک اخلاق جدید در خود نهادینه کنید

این ها روش های بسیار مفید برای تقویت اعتماد به نفس در بزرگسالان و افراد مسن است، چون آنها را از روزمرگی خارج کرده و حال و هوای بهتری می دهد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان چیست؟

همانطور که دیدین افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان تکنیک دارد. این تکنیک ها در نهایت نتایج درخشانی به همراه خواهند داشت، اما باید در انجام آنها استمرار به خرج دهید.

اگر به هر دلیل نیاز به صحبت با برای بهبود تقویت اعتماد به نفس در بزرگسالان داشتید، می توانید در سایت ویکی روان از خدمات مشاوره عدم اعتماد به نفس از سراسر ایران و جهان استفاده ببرید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا