روابط

13 ویژگی رابطه سالم از نظر روانشناسی که باید بدانید

یک رابطه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

رابطه سالم به چه معناست؟ خیلی از افراد رابطه خود را سالم پنداشته، اما واقعا ویژگی های ارتباط سالم در زندگی چیست؟ در ویکی روان با بیان ویژگی های یک رابطه سالم سعی در کمک به رابطه بین زوج ها داشته ایم، تا در صورت لزوم مشاوره تلفنی روابط را برای بهبود رابطه خود به سمت سلامتی و درستی داشته باشند. در ادامه توضیح می دهیم رابطه سالم چه ویژگی هایی دارد و چطور باید به آن دست پیدا کرد؟

رابطه سالم چیست؟

دیگر صفحات از وبلاگ روانشناسی ویکی روان را بخوانید.

یک رابطه سالم رابطه ای است که هم به رفاه کلی مردم می افزاید و هم به ارتباطات، احترام و مرزها دامن می زند.

برای اینکه یک رابطه سالم باشد، به چیزی بیش از منافع مشترک و احساسات قوی برای یکدیگر نیاز دارید.

برای تجربه ارتباط سالم نیاز به دو نفر است که واقعا یکدیگر را درک کنند و به هم اهمیت دهند، در حالی که به خودشان نیز اهمیت دهند و نشانه های رابطه ناسالم و مسموم را از خود دور کنند. این همان چیزی است که در جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان درباره آن توضیح می دهیم تا زوجین با شناخت ویژگی رابطه سالم بتوانند تصمیمات بهتری برای خود اتخاذ کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

ویژگی های رابطه سالم را بشناسید

برای داشتن یک رابطه سالم ابتدا باید با ویژگی‌های این شکل از رابطه آشنا باشیم. سعی کنید این ویژگی‌ها را در رابطه خود بررسی کنید. روابط سالم ویژگی های خاصی دارند که نوجوانان باید انتظار آن ها را داشته باشند. این ویژگی ها عبارتند از:

  1. احترام متقابل در رابطه سالم: احترام به این معنی است که هر فرد برای طرف مقابل ارزش قائل است و مرزهای طرف مقابل را درک می کند.
  2. پارتنرها باید در رابطه سالم به یکدیگر اعتماد داشته باشند و شک و تردید نداشته باشند.
  3. صداقت: صداقت باعث ایجاد اعتماد و تقویت یک رابطه سالم می شود.
  4. جبران: در یک رابطه دوستانه، هر کسی همیشه راه خود را نمی‌رود. هر یک از طرفین باید دیدگاه های متفاوتی داشته باشند و مایل به ارائه و قبول آن باشند.
  5. فردیت در رابطه سالم: هیچ یک از پارتنرها نباید با کسی که هست به خطر بیفتد و هویتش نباید بر اساس هویت پارتنرش باشد. هر فرد باید به دیدن دوستان خود رفته و کارهایی مورد علاقه‌اش را انجام دهد. هر فرد باید حامی شریک زندگی‌اش باشد که می خواهد سرگرمی های جدید داشته یا دوستان جدیدی پیدا کند.
  6. ارتباط خوب از ویژگی های رابطه سالم: هر یک از پارتنرها زندگی باید صادقانه و صریح صحبت کند تا از سو تفاهم جلوگیری شود. اگر یک فرد نیاز دارد که احساسات خود را ابتدا دسته بندی کند، طرف مقابل باید به این خواسته ها احترام بگذارد و صبر کند تا آماده صحبت شود.
  7. کنترل خشم در رابطه سالم: همه ما عصبانی می شویم، اما نحوه بیان آن می تواند بر روابط ما با دیگران تاثیر بگذارد. خشم را می توان به روش های سالمی مانند نفس عمیق کشیدن، شمردن تا ده، یا صحبت کردن با دیگری کنترل کرد.
  8. مبارزه عادلانه: همه به یک مقطعی که می‌رسند شروع به بحث می کنند، اما کسانی که منصف هستند، به موضوع پایبند هستند و از توهین دوری کرده و به احتمال زیاد راه حل ممکن را ارائه می دهند. اگر بحث خیلی داغ شد، پارتنرها باید کمی از یکدیگر فاصله بگیرند.
  9. حل مساله برای داشتتن یک رابطه سالم: طرفین مذاکره می توانند یاد بگیرند که مشکلات را حل کنند و راه حل های جدید را با تجزیه یک مشکل به بخش های کوچک یا با صحبت کردن در مورد وضعیت شناسایی کنند.
  10. درک: هر شریک زندگی باید برای درک احساس دیگری وقت بگذارد.
  11. اعتماد به نفس: وقتی پارتنرها به خودشان اعتماد دارند، روابطشان با دیگران نیز بهتر می شود. با داشتن اعتماد به نفس آنها به اندازه کافی آرام و راحت هستند و بدون تحمیل نظرات خود به دیگران اجازه می‌دهند نظرات خود را بیان کنند.
  12. الگو بودن در رابطه سالم: با تجسم معنای احترام، پارتنرها می توانند الهام بخش یکدیگر، دوستان و خانواده برای رفتار محترمانه باشند.
  13. رابطه جنسی سالم. پارتنرها درگیر یک رابطه جنسی هستند که هر دو با آن راحتند و هیچ یک از طرفین احساس فشار یا اجبار به مشارکت در فعالیت جنسی که خارج از محدوده آسایش او یا بدون رضایت اوست، نمی کنند.

در ادامه با کمک مشاوران ویکی روان به تفصیل موارد بالا پرداخته ایم:

مشاوره روابط عاطفی و عشقی

1- در رابطه سالم به یکدیگر احترام می گذارید

اگر بدانیم تعریف رابطه عاطفی چیست درک این مورد برای داشتن ارتباط سالم سخت نیست! احترام یکی از مهم‌ترین ویژگی های یک رابطه خوب و در نتیجه عشق سالم است. وقتی تعقیب و گریز بیش از حد باشد، برخی افراد توجه به احساسات و نیازهای شریک زندگی خود را فراموش می‌ کنند.

در روابط پایدار و سالم، پارتنرها برای یکدیگر ارزش قائل می شوند و مراقب گفتار، کردار و رفتارهای خود هستند.

اگر می خواهید هر روز با آن فرد باشید، کاری کنید که آن او هم این احساس را داشته باشد. به همین ترتیب، طرف مقابل نیز باید مراقب این موارد در رابطه سالم باشد.قبل در ویکی روان گفتیم، احترام گذاشتن در یک رابطه سالم در تمام ابعاد آن معنی پیدا نمی کند. برای مثال کارت کردن رابطه هم نیاز به احترام به طرف مقابل دارد.

2- شما نسبت به یکدیگر آسیب پذیر هستید

ارتباط خوب یکی از ویژگی های ضروری یک رابطه سالم است. اگر نمی خواهید آنچه را که در حال رخ دادن است یا آنچه را که از شریک زندگی خود نیاز دارید، با دیگران به اشتراک بگذارید، نمی توانید آنچه را که نیاز دارید، به دست آورید.

با این حال، مردم (به خاطر شرم یا عادتی که در طول یک عمر از بین بردن احساسات ما ایجاد شده) نمی خواهند به دیگران اجازه دهند در مورد آنچه به ما می گذرد، صحبت کنند.

3- در روابط درست شما به یکدیگر اعتماد کامل دارید

روابط سالم نیاز به اعتماد دارند. شما باید مایل باشید نه تنها با احساسات خود بلکه با نقاط ضعف خود به شریک زندگی خود اعتماد کنید. شما باید اعتماد را در سطح عاطفی، فیزیکی و معنوی یاد بگیرید. اعتماد عمل کرده و شما را به جلو هدایت می کند. حتی زمانی که اعتماد شکسته می شود، اگر مایل به کار بر روی آن هستید، می توانید راهی برای ترمیم اعتماد و ایجاد عشق به زندگی پیدا کنید.

4- هر دوی شما صداقت خود را حفظ می کنید

در یک رابطه سالم، شما باید حاضر باشید آنچه را که در جریان بوده، بدون توجه به اینکه چقدر زشت است، به اشتراک بگذارید. اگر می خواهید رابطه تان دوام داشته باشد، نمی توانید پشت دروغ و فریب پنهان شوید. اگر نمی توانید شریک زندگی تان را باور کنید، یا اگر شریک زندگی تان چیزهایی را از شما پنهان می کند، مهم ترین نیاز عاطفی یعنی احساس امنیت برای شما سخت خواهد بود.

ایجاد صداقت واقعی از ویژگی های رابطه سالم و از راه های بالا بردن کیفیت رابطه زناشویی بین زن و مرد است. در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین ویکی روان توضیحات بسیاری در اینباره داده می شود.

5- همدلی دوسویه از ویژگی های روابط سالم

یکی دیگر از ویژگی های کلیدی یک رابطه سالم مهارت همدلی است. همدلی به معنای تلاش برای درک احساسات طرف مقابل است. به معنای تلاش برای رفع نگرانی ها و مشکلات شریک زندگی تان نیست، بلکه به معنای توانایی حضور در آنها است.

اگر بتوانید توجه بیشتری به اتفاقاتی که برای شریک زندگی‌تان می افتد داشته باشید و تلاش کنید همه چیز را از دید او ببینید، به مرور زمان به او نزدیک تر خواهید شد نه دورتر!

6- هر دوی شما مهربانی را در اولویت قرار دهید

تمام کارهایی که برای شریک زندگی‌تان انجام می دهید را برای بهترین دوست تان انجام دهید. سعی کنید نیازهای او را پیش بینی کنید. به این فکر کنید که او به چه چیزی نیاز دارد و سعی کنید در کنارش باشید. رفتارهایی را که روی اعصاب آن ها می رود، کنار بگذارید و راه هایی برای تعالی شریک زندگی خود پیدا کنید. تفکر، توجه و مهربانی دستورالعمل روابط سالم است.

به این فکر کنیم هدف از رابطه سالم چیست؟ وقتی بتوانید جواب این سوال را پیدا کنید، مهربانی و درک شریک عاطفی مهم ترین هدف شما می شود.

7- در رابطه سالم به مرزهای یکدیگر احترام می گذارید

فراموش نکنید که شما دو فرد مجزا با نیازهایی مجزا هستید که ممکن است برخی از آن ها را بازگو نکنید. شما در مورد همه چیز موافق نیستید، و گاهی اوقات ممکن است چیزهای مشابه را نخواهید. احترام به این تفاوت ها و عدم تحمیل مرزهای یکدیگر از جمله مرزهای عاطفی، مرزهای فیزیکی و هر نوع مرزبندی دیگر از ویژگی های ضروری یک رابطه سالم و در نتیجه حفظ احترام در خانواده است.

8- در یک رابطه سالم هر دوی شما کاملا متعهد هستید

شما باید به شریک زندگی خود متعهد باشید، بله! اما بیش از تعهد به شریک زندگی، باید به رابطه متعهد باشید. اگر به جای اینکه فقط به فکر خودتان باشید، به فکر سلامتی و عشق پایدار باشید، احتمالا اقدامات سازنده تری انجام می دهید و رفتار متفاوتی خواهید داشت. یک رابطه سالم یعنی همین.

9- شما هر دو در رابطه متفکر هستید

تفکر یکی از ویژگی های یک رابطه سالم است که اغلب نادیده گرفته می شود زیرا بیان آن می تواند دشوار باشد. اساسا تفکر به معنای در ذهن داشتن شریک زندگی و تلاش برای انجام کارهایی است که زندگی او را بهتر می کند. ترجیحات، عقاید و تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسی را بشناسید تا بتوانید با او برقصید، نه اینکه با او بجنگید. امروز چه کارهایی می توانید برای کمک به او یا بهبود زندگی‌ اش انجام دهید؟

10- می توانید یکدیگر را ببخشید

هر پارتنر ویژگی ها و رفتارهایی دارد که شما را تحت فشار قرار می دهد. برای اینکه رابطه تان دوام پیدا کند، باید پارتنرتان را بدون قید و شرط بپذیرید. به همین ترتیب، گاهی اوقات در طول یک رابطه احساس درد خواهید کرد زیرا همه ما انسان هایی هستیم که اشتباه می کنیم. کلید بخشش در روابط، رها کردن کینه و شروع دوباره است. بله، این آسانتر از بخشش است، اما بخشش برای سلامت طولانی مدت رابطه بسیار مهم است.

11- در رابطه خوب با هم مهربان باشید

مهربانی در افکار، گفتار، کردار و حالت کلی هستی شما به وجود می آید و درک و پذیرش کامل شریک زندگی و رفتار ظریف با اوست. نه داد می زنند، نه اسم می گذارند و نه برخورد کلامی و احساسی با هم دارند. شریک زندگی شما به شیوه ای محترمانه، مهربانانه و دلسوزانه رفتار می کند و ارتباط صمیمانه شما را تشخیص می دهد و از انسانیت ذاتی قدردانی می کند. این یکی از راه های مدیریت روابط عاطفی نیز می باشد.

12- برای ایجاد رابطه سالم، محبت زیادی وجود دارد

پس از مدتی در روابط، اغلب فراموش می کنیم که عشق و محبت خود را نسبت به پارتنرمان نشان دهیم. اما استفاده از خواص عشق و محبت یکی از ویژگی های کلیدی یک رابطه سالم است. این چیزی است که روابط را عالی می کند.

محبت در رابطه سالم می تواند به سادگی لمس کردن، بغل کردن، یا بوسیدن شریک زندگی بدون هیچ دلیلی باشد. این یک آغوش گرم، یک لمس سبک، یک کلمه دوست داشتنی، یا هر راه کوچک دیگری است که می توانید به شریک زندگی تان نشان دهید که او را دوست دارید. یادتان باشد نشان دادن عشق به طرف مقابل از ویژگی های یک رابطه سالم است که باید در آن استاد شوید.

برای افزایش مهارت های خود در جهت ایجاد یک ارتباط سالم عاشقانه پیشنهاد می کنیم مقاله متن برای ابراز عشق را مطالعه کنید.

13- شما همواره از یکدیگر قدردانی می کنید

قدردانی یکی دیگر از ویژگی های کلیدی یک رابطه سالم است. همه ما گاهی اوقات پارتنرهای خود را بدیهی می دانیم. اگر بتوانید به طور منظم به خودتان یادآوری کنید که چقدر خوش شانس هستید و شریک زندگی‌تان چقدر ارزشمند است و این موارد را به او بگویید، شادی و طول عمر رابطه تان و تعهد در عشق را افزایش خواهید داد.

پارتنرهایی که در کنار هم می مانند، از یکدیگر قدردانی کرده و از یکدیگر تعریف می کنند. کاری را که شریک زندگی‌تان انجام می دهد، دریابید و به او بگویید که قدردانش هستید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای ایجاد یک رابطه سالم چیست؟

بهترین راه برای داشتن یک رابطه سالم کمک از یک روانشناس در روابط است. در فرایند مشاوره به بررسی مشکلاتی که مخل رابطه سالم هستند؛ پردخته می شود. مرکز مشاوره ویکی روان به صورت تلفنی و آنلاین به مراجعین عزیز برای ایجاد یک رابطه خوب و سالم در جهت پایداری روابط خدمات ارائه می‌دهد. هم چنین اگر شما در رابطه خود هدف ازدواج را نیز در سر داشته باشید می توانید با کمک مشاوره پیش از ازدواج از تصمیم خود مطمئن بشوید.

بهترین روانشناسان روابط عاطفی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا