عشق

تعریف نیاز عاطفی چیست؟ (9 نیاز عاطفی ما)

می توانید نیاز عاطفی را تعریف کنید؟

نیاز عاطفی چیست و چرا باید جدی گرفته شود؟ گاهی به بدیهیات زندگی اهمیتی نمی دهیم، چون تاثیر نبود آنها را همان لحظه در زندگی احساس نمی کنیم! خیلی از ما نمی دانیم تعریف نیاز عاطفی در روانشناسی چیست و چطور باید به آن پاسخ داده شود. به همین خاطر به جنبه عاطفی و احساسی زندگی خیلی اهمیت نمی دهیم! در صورتی که نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره شکست عشقی نشان می دهد یکی از مهم ترین دلایل عدم موفقیت احساسی انسان ها، عدم شناخت آنها از تعریف نیاز عاطفی در زن و مرد است. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق معنی نیاز عاطفی در روانشناسی می پردازیم.

تعریف نیاز عاطفی چیست؟

با مطالب روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

نیازهای عاطفی، احساسات یا شرایطی هستند که برای احساس شادی، رضایت یا آرامش به آن نیاز داریم. بدون آن ها ممکن است احساس ناامیدی، ناراحتی یا نارضایتی کنیم.

برخی از نیازهای عاطفی ممکن است شامل

  • احساس قدردانی
  • احساس موفقیت
  • احساس امنیت
  • یا احساس بخشی از یک جامعه

باشد. ما به عنوان انسان به اندازه غذا و آب، به دنبال تغذیه عاطفی هستیم. این حق شماست که از نظر عاطفی تغذیه شوید. اما چیزی که در آبراهام مازلو می گوید فراتر از این موارد است.

هر کسی مجموعه نیازهای عاطفی منحصر به فرد خود را دارد که ممکن است حاصل تربیت، استعداد ژنتیکی، هویت و سایر عوامل فردی شما باشد. اما برای اساسی‌ ترین نیازهای عاطفی، بسیاری از مردم طبق سلسله مراتب نیازهای مزلو، نظریه ای در روانشناسی که توسط آبراهام مزلو در سال 1943 ارائه شد، عمل می کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان

انواع نیازهای عاطفی کدامند؟

سلسله مراتب مزلو که به صورت یک ساختار هرمی نمایش داده می شود، نشان دهنده پیشرفت نیازهای انسان از نیازهای اساسی مانند غذا و آب در پایین هرم تا خودسازی در راس آن است. روانشناسان پژوهشی مزلو ۹ نیاز عاطفی خاص را شناسایی کرده اند که برای همه افراد در سراسر فرهنگ ها مشترک است.

در ادامه قصد داریم به بررسی انواع نیازهای عاطفی بر اساس هرم مازلو بپردازیم. به همین خاطر برای افرادی که نمی دانند منظور از هرم نیازهای مازلو چیست باید در ادامه دقت بیشتری داشته باشند.

۹ نیاز عاطفی اساسی بر اساس

در ادامه به بررسی نیازهای عاطفی برای تمام انسان ها پرداخته می شود.

۱- امنیت

شاید فکر کنید امنیت داشتن نیاز عاطفی نیست، اما این طور نمی باشد!

همگی به یک مکان امن نیاز داریم، محیطی که ما را قادر می سازد تا زندگی خود را بدون تجربه ترس بی‌مورد پیش ببریم.

اگر این نیاز احساسی برآورده نشد،

لیستی از چیزهایی که در محیط شما باعث ایجاد احساس ناامنی یا عدم امنیت می‌شود تهیه کنید و سپس اقداماتی را که می توانید برای تغییر آن انجام دهید مشخص کنید

مثلا اگر خانه خود را به آلارم دزدگیر و قفل های جدید مجهز کنید، احساس امنیت بیشتری خواهید کرد. یا شاید شما دائما نگران اخراج شدن از شغل فعلی خود باشید؛ در واقع ممکن است با ترک یا تغییر شغل به جای ماندن در وضعیتی که احساس ناامنی می کنید، آرامش بیشتری پیدا خواهید کرد.

2- اراده

برای اینکه احساس رضایت کنیم، باید این قدرت را داشته باشیم به صورت مستقل وجود داشته و زندگی خودمان را هدایت کنیم.

اگر این نیاز عاطفی برآورده نمی شود: با رئیس یا عشق یا خانواده خود در مورد جایی که باید کنترل بیشتر یا مرزهای واضح تری داشته باشید، صریح صحبت کنید. وقت آن است که عاشقانه در این مورد قاطعیت داشته باشید. اتفاقا این یکی از راه های مدیریت کردن رابطه عاطفی است که قبلا در ویکی روان درباره آن صحبت شده است.

پیشنهاد می کنیم مقاله معنی قدرت اراده چیست را در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان بخوانید.

3- توجه دریافت کردن یکی از نیازهای عاطفی شدید است

دریافت توجه از افرادی که به آنها اهمیت می دهیم و در عوض به آنها توجه می کنیم، ارزشمند است. توجه کردن به خود نیز به همان اندازه ارزشمند می‌ باشد. یکی از مشکلات ارتباط عاطفی و ازدواج این است که افراد توجه لازم را از عشقشان دریافت نمی کنند.

اگر این نیاز عاطفی برآورده نشد: اولویت بندی کنید تا زمان با کیفیتی را با پارتنر و دوستان خود داشته باشید. برای این کار در تقویم زمانی را کنار بگذارید. اگر ما دوستان یا پارتنری داریم به این معنی نیست که نیازهای آنها را برآورده می کنیم یا اینکه آنها نیازهای ما را برآورده می کنند. این کار نیاز به تلاش دارد.

4- ارتباط عاطفی نیاز اصلی ما است

برای اینکه از نظر عاطفی ارضا شویم، باید احساس کنیم با افراد دیگر ارتباط داریم. ما باید دوستی، عشق و صمیمیت را تجربه کنیم. در مقاله انواع روابط عاشقانه در ویکی روان توضیحات کاملی در این مورد دادیم.

اگر این نیاز عاطفی برآورده نشد: گذراندن وقت با دوستان یا حتی پیدا کردن دوستان جدید را در اولویت قرار دهید.

5- ارتباط با جامعه

مشاوره روابط عاطفی و عشقی

ما موجودات اجتماعی هستیم و مغز ما یک عضو اجتماعی است. ما باید با مجموعه بزرگتر از خودمان احساس ارتباط داشته باشیم. به همین خاطر تعریف روابط اجتماعی کاملا روشن و واضح است، چون یک نیاز اصلی ما می باشد.

اگر این نیاز عاطفی برآورده نشد: صرف وقت با دیگران را اولویت بندی کنید. شاید به این معنی باشد که به صورت منظم دوستان خود را به صرف قهوه دعوت کنید. یا می توانید کسی را در زمینه کاری خود آموزش دهید یا برای دیگران کار داوطلبانه انجام دهید؟

6- حریم خصوصی

سلامت روانی و عاطفی مستلزم آن است که ما زمان و فضای کافی برای تأمل و درس گرفتن از تجربیات خود داشته باشیم.

اگر این نیاز عاطفی برآورده نمی‌ شود: نیم ساعت در روز را فقط به خودتان اختصاص دهید. حمام طولانی داشته یا برای هضم اتفاقات روز پیاده روی کرده و از نظر ذهنی برای اتفاقات پیش آمده آماده باشید. افراد حساس‌ تر اغلب به زمان بیشتری برای هضم کامل تحریک (تحریک بیش از حد) دنیای مدرن نیاز دارند.

7- احساس نسبت به خود

راه رسیدن به خوشبختی در زندگی این است که احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید.

داشتن یک گروه کافی نیست. باید در پویایی گروهی که بخشی از آن هستیم، ارزش خود را درک کنیم.

اگر این نیاز احساسی برآورده نشد: آیا می توانید جایگاه ویژه ای در سازمانی که به آن تعلق دارید به دست آورید؟ آیا می توانید فردی با اطلاعات خاص باشید یا در حوزه ای از حرفه خود تخصص داشته باشید؟ شاید بتوانید کاپیتان یک تیم تحقیقاتی یا ورزشی باشید.

8- حس موفقیت

برای اینکه بتوانیم اعتماد به نفس خود را حفظ کنیم، باید این حس را داشته باشیم که در حال انجام کارهای ارزشمندی هستیم.

اگر این نیاز عاطفی برآورده نشد: فهرستی از تمام موفقیت ها، صلاحیت ها، زبان ها، تبلیغات، ترک سیگار، کاهش وزن یا حتی تمام دوره های سختی که گذرانده اید تهیه کنید. باید مهارت ها و نقاط قوتی داشته باشید که شما را از این دوره ها عبور دهد. به طور مرتب به خودتان یادآوری کنید که چه چیزهای بیشتری می توانید یاد بگیرید؟ چه اهداف جدیدی می توانید تعیین کنید؟

پیشنهاد می کنیم مقاله راه های دستیابی به موفقیت را در ویکی روان مطالعه نمائید. یک نیاز عاطفی ما این است که بدانیم در مسیر موفقیت قدم بر می داریم.

۹- معنا داشته باشیم

همان طور که احساس می کنیم در حال انجام کارهای ارزشمندی هستیم، همه ما باید این حس را داشته باشیم که بخشی از مجموعه ای بزرگتر از خودمان هستیم، مجموعه ای منسجم از باورها درباره زندگی و متعلقات آن داریم.

اگر این نیاز عاطفی برآورده نشود: شما می توانید در ایجاد یک خانواده، حمایت از یک آرمان، پیدا کردن یک سیستم اعتقادی یا یک ایدئولوژی سیاسی که با شما هماهنگ باشد، معنا پیدا کنید. زمانی می‌گفتند زندگی بی معنی است و به شما این فرصت بزرگ را می دهد تا هر معنایی که می خواهید به آن بدهید.

نیازهای عاطفی من چیست؟

وقت آن رسیده است که یک نیاز عاطفی را در زندگی خود بررسی کنید.

به نیازهای بالا نگاه کنید. در مقیاس 1 تا 7، چقدر احساس می کنید درگیر کدامیک هستید؟ اگر امتیاز 3 یا کمتر از آن به هر یک دادید، این نیاز به اندازه کافی برآورده نمی شود. ممکن است منجر به احساساتی شود، از خلق و خوی بد گرفته تا استرس، اضطراب، یا احساس اینکه چیزی جایش خالی است.

این طبیعی است: مغزتان به شما می گوید چیزی اشتباه است. این فقط نشانه ای از آن است که بخشی از نیازهای عاطفی شما برآورده نشده‌اند

به یاد داشته باشید، همه ما منابع ذاتی برای برآورده کردن نیازهای خود داریم. به عنوان مثال، ما توانایی ایجاد رابطه با دیگران، همدلی، ارتباط با مردم را داریم؛ قوه تخیل لازم برای برنامه ریزی را داریم؛ و یک ذهن منطقی داریم. ما فقط باید یک اقدام هوشمندانه انجام دهیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، نیاز عاطفی در روانشناسی یکی از اصولی است که باید در زندگی تمام ما به آن توجه ویژه ای شود.

اگر احساس می کنید از حال و احوال خوشی برخوردار نیستید و به هر دلیل نیاز عاطفی شدید رفع نمی شود و برای آنها راهکاری در نظر ندارید، می توانید در سایت ویکی روان با بهترین مشاورین روانشناس کشور به صورت تصویری، صوتی و نوشتاری جلسه مشاوره برگزار نمائید.

لیست روانشناسان ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا