روانشناسی کودک و نوزاد

۱۵ راه آموزش نظم به کودک (تربیت کودک منظم)

آموزش نظم به کودک یکی از مهم ترین اقداماتی است که والدین و مربیان باید در قبال آنها انجام دهند. آموزش نظم به کودک نوپا می تواند زیر بنای زندگی فردی منظم و با هدفی را برای او ایجاد کند، به همین دلیل در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین کودک در ویکی روان، مشاورین تاکید زیادی بر آموزش نظم به کودکان در خانه می کنند تا کم کم بچه ها با مقوله ای به نام منظم بودن آشنا شوند. در این مطلب سایت ویکی روان هم به بررسی جامع تربیت کودک منظم از دید روانشناسی می پردازیم.

بررسی روش های آموزش نظم به کودک

با موضوعات روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

مهم نیست که از کدام روش تربیتی برای فرزند خود استفاده می‌ کنید، هدف نهایی والدین باید آموزش انضباط شخصی به فرزندان باشد.

کنترل نفس به بچه ها کمک می کند خشنودی را به تاخیر بیندازند، در مقابل وسوسه های ناسالم مقاومت کرده و سختی‌ های رسیدن به اهداف بلند مدت را تحمل کنند

از خاموش کردن بازی ویدیویی و انجام دادن مشق شب تا مقاومت در برابر یک کوکی اضافی که مادر اجازه خوردن آن را نمی دهد، کنترل نفس کلید کمک به بچه ها برای تبدیل شدن به یک بزرگسال مسئولیت‌ پذیر است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

چرا آموزش نظم به کودکان اهمیت دارد؟

تحقیر در دوران کودکی

آموزش دادن نظم به بچه ها یعنی تعلیم روش هایی که آنها را به افراد بهتری تبدیل می کند.

منظم بودن در تمام مراحل زندگی به کار ما می آید، چه در زندگی فردی و شخصی، چه در زندگی اجتماعی و حتی روابط عاطفی که خواهیم داشت. نظم ما را در مسیر صحیح بهتر شدن قرار می دهد و باعث افزایش میزان تمرکز در بچه ها خواهد شد، به همین خاطر آموزش نظم به کودک نوپا و کم سن و سال زیر بنای شخصیتی آنها را ایجاد کرده و یکی از مهارت های زندگی اساسی برای بچه ها است!

در ادامه به تکنیک هایی اشاره می کنیم که والدین و مربیان می توانند از آنها برای پرورش کودک منظم استفاده کنند:

۱- ارائه ساختار کلی اولین قدم برای آموزش نظم به کودک است

برای هر روز برنامه داشته باشید تا کودک شما به این روال عادت کند.

وقتی آنها بدانند قرار است چه کاری انجام دهند، خارج از برنامه عمل نخواهند کرد

یک برنامه صبحگاهی خوب به بچه ها کمک می کند تا بفهمند چه زمانی باید صبحانه بخورند، موهایشان را شانه بزنند، مسواک بزنند و لباس بپوشند. یک روتین خوب بعد از مدرسه به بچه ها می آموزد که چگونه وقت خود را بین کارهای خانه، مشق شب و فعالیت های سرگرم کننده تقسیم کنند.

یک برنامه منظم قبل از خواب به بچه ها کمک می کند تا سریعتر آماده شوند و به خواب بروند. پس ایجاد ساختار و برنامه مشخص بهترین روش آموزش نظم به کودکان و بچه ها است.

۲- دلیل وضع قوانین خود را توضیح دهید

وقتی صحبت از کمک به بچه ها برای یادگیری نحوه انتخاب سالم می‌ شود، بهترین روش این است که به بچه ها کمک کنید دلایل این قوانین را بفهمند. به جای این که بگویید، “اکنون تکالیف خود را انجام بده زیرا من می‌ گویم” دلیل اصلی این قانون را توضیح دهید.

بگویید، “بهتر است که ابتدا تکالیف خود را انجام بدهی تا بعدا وقت آزاد داشته باشی، این پاداش انجام کارت خواهد بود.” به این صورت کودک شما کمک دلایل اساسی قوانین شما را درک می‌ کند.

فرزند شما به جای اینکه بگوید، “مادرم گفت من باید این کار را انجام دهم”، این قوانین را درک می کند که برای یک هدف خاص وضع شده‌ اند.

۳- اجازه دهید عواقب کارش را ببیند

گاهی اوقات، عواقب کارها می تواند بزرگترین درس های زندگی را به ما بیاموزد. کودکی که دائما فراموش می کند هنگام بیرون آمدن از خانه کاپشن خود را بپوشد، اگر والدین همیشه کاپشنش را به مدرسه تحویل دهند، یاد نمی گیرد که این کار را انجام دهد.

مواجهه با عواقب طبیعی رفتارشان (مانند احساس سرما در هنگام بازگشت از مدرسه) به آنها کمک می کند تا دفعه بعدی کاپشن خود را بپوشند

در مواقع دیگر، بچه ها عواقب منطقی را هم باید تجربه کنند. کودکی که با کامپیوتر مادرش خیلی خشن بازی می کند، ممکن است با از دست دادن امتیاز بازی با کامپیوتر، آرامتر با آن بازی کنند. کودکی که صبح به سختی از خواب بیدار می شود، همان شب باید زودتر بخوابد.

این مورد درباره اختلال نافرمانی مقابله ای در بچه ها بسیار کاربرد دارد، چون بچه های لجباز دوست دارند کارها را از راه خودشان انجام دهند، پس بعضی وقت ها بد نیست آنها را به حال خود رها کنیم.

۴- رفتار او را به تدریج اصلاح کنید

یکی از طلایی ترین تکنیک ها و راهکارهای اموزش نظم به کودکان این است که باید صبور باشید و برنامه بلند مدت داشته باشید!

کنترل نفس فرایندی است که سالها طول می کشد تا به نتیجه برسد و به کار گرفته شود. از استراتژی های کنترل نفس متناسب با سن برای شکل گیری رفتار استفاده کنید

به جای اینکه انتظار داشته باشید کودک ۶ ساله ناگهان بتواند کل برنامه صبحانه خود را بدون هیچگونه یادآوری انجام دهد، از یک نمودار تصویری روی دیوار استفاده کنید که شانه زدن مو، مسواک زدن و لباس پوشیدن را نشان می دهد.

حتی می توانید از کودک و فرزند خود در حال انجام این فعالیت ها عکس بگیرید و نمودار را بسازید. در صورت لزوم، یادآوری هایی را در اختیار کودک خود قرار دهید تا بتواند نمودار را مشاهده کرده و هر کار را به تنهایی انجام دهد.

در نهایت، آنها به یادآوری های کمتری نیاز خواهند داشت و به هیچ وجه به نمودار احتیاجی ندارند.

۵- برای تربیت کودک منظم و با انضباط باید رفتار خوب او را ستایش کنید

آموزش نظم به کودک
آموزش نظم به کودک

هر زمانی که در کارهای کودکتان نظم و انضباط مشاهده کردید از او تعریف و تمجید کنید. این یعنی برای تربیت کودک منظم باید به رفتار خوبی که می خواهید بیشتر ببینید، اشاره کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید: “خوب است وقتی عصبانی شدی برادرت را نزنی”، بگویید “برای حل یک مشکل بهتر است با او صحبت کنی.”

بعضی اوقات رفتار خوب مورد توجه قرار نمی گیرد. ستایش از بچه ها برای انتخاب خوبشان، احتمال تکرار آن رفتار افزایش می یابد.

۶- مهارت های حل مسئله را آموزش دهید

آموزش نظم به بچه ها یعنی باید قواعدی را به آنها تعلیم دهیم که خودشان بتوانند شرایط را مدیریت کنند.

پس مهارت های حل مسئله را به او بیاموزید و برای اصلاح مشکلات خاص کنترل نفس با هم کار کنید. گاهی اوقات، پرسیدن نظر بچه ها می تواند به راه حل های خلاقانه منجر شود

ممکن است یک راه حل نسبتا ساده برای یک مشکل رفتاری وجود داشته باشد. مثلا آماده کردن لباس مدرسه از شب قبل، منجر به رسیدن به موقع به کلاس می‌ شود.

۷- مدل کنترل نفس را در آموزش نظم به کودکان پیاده کنید

کودکان با نگاه کردن به بزرگ‌ ترها بهتر یاد می‌ گیرند. یعنی اگر فرزند شما ببیند شما به جای ظرف شستن تلویزیون تماشا می کنید، این عادت شما را یاد می گیرد.

الگوی نظم و انضباط را در اولویت قرار دهید، این اصلی مهم در آموزش نظم به کودکان در خانه است که والدین به کل فراموشش می کنند، اول باید از خودتان شروع کنید!

به زمانی توجه کنید که ممکن است نظم و انضباط را رعایت نکنید، شاید هنگام عصبانیت بیش از حد پول خرج کنید یا حوصله نداشته باشید. روی این زمینه ها کار کنید و به فرزند خود نشان دهید که به دنبال انجام کارهای بهتر هستید.

۸- پاداش رفتار خوب باید داده شود

همانطور که بارها در ویکی روان درباره روش های قانون گذاری در خانه برای کودکان و بچه ها گفتیم، سیستم پاداش دهی بچه ها را نسبت به رعایت قوانین و نظم با انگیزه نگه می دارد. البته نباید در این کار زیاده روی کرد تا توقعات بی مورد ایجاد شود، اما باید آنها را تشویق کنید.

یک سیستم پاداش می تواند مشکلات رفتاری خاص را حل کند. ممکن است برای کودک پیش دبستانی که به تنهایی در جای خود نمی خوابد، دادن برچسب امتیاز انگیزه‌ ای برایش باشد

کودک بزرگتر که برای انجام به موقع تکالیف و انجام کارهای خانه مشکل دارد، ممکن است دادن پاداش برای یک رفتار خاص کمک کننده باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله تاثیر تشویق کردن بر بچه ها را در ویکی روان مطالعه کنید.

۹- نشان دهید و بگویید

با گفتار و کردار آرام به کودکان درست و غلط را بیاموزید. الگوی رفتارهایی باشید که دوست دارید در فرزندان خود مشاهده کنید. آنها شما را می بینند و الگو می گیرند!

۱۰- محدودیت هایی را تعیین کنید

قوانینی که تعیین می کنید

قوانینی روشن و سازگار داشته باشید که فرزندانتان می توانند از آنها پیروی کنند. حتما این قوانین را با اصطلاحات متناسب با سن که قابل درک است، توضیح دهید.

۱۱- به صحبت آنها گوش دهید

۱۵ راه آموزش نظم به کودک (تربیت کودک منظم)
آموزش نظم به کودک نوپا

گوش دادن مهم است. قبل از کمک به حل مشکل، به کودک خود اجازه دهید داستان را به پایان برساند. مراقب مواردی باشید که رفتارهای غلط الگویی دارند، مانند اینکه کودک شما احساس حسادت می کند. با کودک خود در این مورد صحبت کنید تا با عواقب آن آشنا شود.

۱۲- به آنها توجه کنید و این توجه را نشان دهید

قوی ترین ابزار برای ایجاد نظم و تقویت رفتارهای خوب و دلسرد کردن بچه ها در سنین مختلف، توجه است. به یاد داشته باشید، همه کودکان توجه پدر و مادر خود را می خواهند.

۱۳- برای دردسر آماده باشید 😀

از قبل برای موقعیت هایی که کودک شما ممکن است با مشکل روبرو شود برنامه ریزی کنید. آنها را برای فعالیت های آینده و چگونگی رفتارشان آماده کنید.

۱۴- با بچه ها راه بیایید و زیاد سخت نگیرید

گاهی اوقات کودکان حوصله انجام کاری را ندارد. در این صورت کار دیگری به او بسپارید. زیاد در آموزش دادن نظم و انضباط به بچه ها سخت گیری نکنید که از این کار زده نشوند.

۱۵- آموزش انضباط به کودکان با کمک مشاور

خیلی اوقات اتفاقاتی در زندگی فرزندتان پیش می آید یا سوالی به خودتان رجوع می کند که نیاز به مشورت و صحبت با یک متخصص دارد.

مشاورین کودک و نوجوان با تجربه، به خوبی می توانند راه های آموزش دادن نظم و انضباط به بچه ها را به والدین و مربیان آموزش دهند تا دیگر درگیر آزمون و خطاها نشوند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

شما دوست عزیز می توانید در بخش مشاوره تصویری و آنلاین سایت ویکی روان، با مشاور کودک مورد نظرتان از سراسر دنیا جلسه مشاوره روانشناسی برگزار کرده و در مورد راهکارهای آموزش نظم به کودکان صحبت کنید:

لیست مشاورین کودک در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا