مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

همه چیز درباره ازدواج با فرزند طلاق (مزایای و معایب)

ازدواج با فرزند طلاق می تواند چالش های زیادی داشته باشد به همین دلیل باید با آگاهی قدم بردارید. یکی از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره آنلاین پیش از ازدواج در ویکی روان به ازدواچ با بچه های طلاق مربوط می شود چون بسیاری مراجعین با وجود ایجاد دلبستگی، از عواقب ازدواج با فرزندان طلاق می ترسند و ترجیح می دهند با کمک مشاور روانشناس در این مورد تصمیم گیری کنند. به هر حال در ادامه این مطلب ویکی روان، به بررسی دقیق مزایا و معایب ازدواج با فرزند طلاق از دید روانشناسی می پردازیم.

همه چیز درباره ازدواج با فرزند طلاق

با بخش مقاله های روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

شاید برای شما هم سوال باشد که آیا با فرزندان طلاق ازدواج کنیم یا نه؟

در مقاله روانشناسی فرزندان طلاق هم گفتیم که بیشتر افراد فکر می کنند چون والدین این بچه ها از هم جدا شده اند پس به احتمال زیاد آنها نیز در زندگی مشترک خود دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

شاید شناخت دغدغه و مشکلات بچه های طلاق این ذهنیت منفی را تقویت کند اما با این حال نمی توان همه را به یک شکل مورد قضاوت قرار داد. در ادامه بیشتر به بررسی شرایط ازدواج با فرزند طلاق می پردازیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان

مهم ترین معایب ازدواج کردن با فرزند طلاق

به طور کلی ازدواج کردن برای هر فرد می تواند مزایا و معایبی داشته باشد، اینکه قصد بررسی عواقب ازدواج با فرزندان طلاق را داریم به معنای این نیست که آنها سراسر مشکل و اختلال هستند، بلکه شرایط (بعضا به صورت ناخواسته) طوری برای آنها پیش رفته که تجربیات ناخوشایندی داشته اند و شما پیش از ازدواج با آنها باید از این موضوعات مطلب باشید.

به همین خاطر در ادامه به بررسی بعضی از معایب ازدواج کردن با بچه های طلاق می تواند دید بازتری به شما بدهد. 🙂

۱- فرزندان طلاق به راحتی اعتماد نمی کنند

عواقب ازدواج با فرزندان طلاق

یکی از مشکلات طلاق و جدایی همین است که فرزندانی که بار می آورد که دیگر نمی توانند به آسانی اعتماد کنند.

اگر کسی را دوست دارید که والدینش از هم جدا شده اند خیلی سخت است اعتماد او را جلب کنید، البته این یکی از ویژگی های بچه های طلاق است که همین اول باید در نظر داشته باشید.

خصوصا اگر او پس از طلاق اعتمادش را به یکی از والدینش و یا هر دویشان از دست داده باشد. فرزندان طلاق ممکن است بتوانند به کسی اعتماد کنند، اما اغلب به خود یادآوری می کنند که همه چیز می تواند به سرعت و به طور غیر منتظره ای تغییر کند

در نتیجه برای کاهش خطرات و جلوگیری از آسیب به احساساتشان تصمیم می گیرند به دیگران اعتماد نکنند یا خیلی سخت اعتماد کنند. این یکی از بدترین آسیب های روحی روانی طلاق و جدایی بر بچه ها است که برای همیشه در آنها باقی می ماند.

۲- آنها همیشه آسیب پذیر هستند

طلاق موضوعی است که در آینده شخص تاثیر بسزایی دارد و در برخی از بزرگسالانی که پدر و مادرشان جدا شده اند، این درد همیشه تازه است.

وقتی عشق بین پدر و مادر را در فیلم ها می بینند، یا وقتی والدینی را همراه با بچه هایشان در خیابان می بینند، احساسات تلخ و شیرین زیادی در آنها برانگیخته می شود. این تناقض باعث بروز آسیب های درونی در فرزندان طلاق شده است، به طوری که اگر فکر برای درمان نکنند برای همیشه با آنها می ماند.

البته یادتان باشد، بچه هایی که والدین آنها هنوز با هم زندگی می کنند اما تنش های زیادی را در خانواده تجربه کرده اند هم در معرض آسیب های روانی بسیاری هستند و این تنها به بچه های طلاق خلاصه نمی شود!

۳- آنها لازم است بدانند که می‌ شود رویشان حساب کرد

والدین بهترین تکیه گاه در دوران کودکی ما به حساب می آیند.

واقعیت ناراحت کننده در مورد فرزندان طلاق این است که آنها از این نوع حمایت بی بهره اند و حتی در کنار والدینشان تحت فشار زیادی قرار دارند

به همین دلیل مسئولیت سنگینی بر شانه های خود احساس می کنند، ولی این موضوع به آن معنا نیست که نمی خواهند به کسی اعتماد کنند بلکه فقط به کسی احتیاج دارند که با آغوش باز آنها را پذیرفته و آرام کند.

در ازدواج با فرزند طلاق باید این نکته در ذهنتان باشد که آنها دوست دارند ببینند شما روی آنها حساب ویژه باز می کنید و بخشی مهم از زندگی شما هستند.

۴- معمولا احساسات خود را به خوبی بیان نمی کنند

آنها برای اینکه همیشه ماجراها، احساسات، تجربیات خود را بازگو کنند، والدین شان را در کنار خود نداشته‌ اند. در نتیجه احساسات خود را سرکوب کرده و یا حتی نمی توانند آنها را بروز دهند.

شاید یکی از معایب ازدواج با فرزند طلاق همین باشد که بعد از اعتماد به شما، باز هم مشکلاتی در بیان احساسات خود دارند و به مرور با کمک مشاور و تلاش های خودتان می توانید این مشکلا را حل کنید.

۵- آنها دو برابر بیشتر به تغییرات فکر می کنند

در بررسی تعریف علمی طلاق گفتیم که جدایی والدین تغییری آسیب زا برای تمام کودکان است و حباب امن و راحت بچگی ناگهان می ترکد.

تغییرات از دید کودکان معمولا نشان دهنده عامل منفی مختل کننده زندگی شان است. با اینکه آنها می دانند که تغییرات می تواند مثبت هم باشند، اما به علت تاثیر همان عوامل منفی، مردد می شوند.

۶- آنها به سختی می توانند یک رابطه سالم را تصور کنند

این مورد در جلسات مشاوره قبل ازدواج آنلاین یا حضوری به دفعات دیده شده است.

یک رابطه شاد ترکیبی پیچیده از:

  • ارتباط خوب
  • احترام
  • قدردانی
  • پذیرش
  • اعتماد
  • و دوستی

است.

با طلاق والدین، این قالب از بین می رود یا حتی شاید قبل از طلاق هم وجود نداشته باشد.

معمولا فرزندان طلاق نمی توانند رابطه شاد را به خوبی تصور کنند و از شرایط تشکیل آن هم بی خبرند. بنابراین هرگز رفتار آنها  را به عنوان اکراه در رابطه در نظر نگیرید، آنها گاهی واقعاً نمی دانند چه کار کنند!

۷- آنها در درون خود اعتقاد دارند رابطه شان با شما، احتمالا شکست خواهد خورد

لازم است بدانید یکی از عمیق ترین ترس های شریک شما نابودی رابطه تان است.

اگر والدین او نتوانسته اند موفق باشند، شاید او نیز نتواند و این باوری است که در ذهن آنها نقش بسته است

اگرچه فرزندان طلاق به سختی تلاش می کنند، اما در هنگام مقابله با مشکلات، حالت بدبینی در آنها به وضوح مشاهده می شود و جدایی را یکی از گزینه های پیش روی خود می بینند.

با وجود تمام این ترس ها و کشمکش ها، آنها هنوز هم می خواهند که رابطه شان با شما همیشه برقرار باشد، یعنی حتی در مواجهه با این ترس شدید (از بین رفتن رابطه)، آنها واقعا دوست دارند زندگیشان با شما ادامه داشته باشد.

تناقضی که در رفتار او می بینید به صورت اضطراب، نگرانی و نیازمندی به شما بروز می کند. در این شرایط مهربان و دلسوز باشید و درک کنید که او واقعا دوست دارد رابطه شاد و سالمی با شما داشته باشد.

مزایای ازدواج با فرزندان طلاق چیست؟

تا اینجا بیشتر در مورد عواقب احتمالی و معایب ازدواج با فرزندان طلاق صحبت کردیم، اما همیشه اینطور نیست و وصلت با این افراد هم مزایایی دارد که باید از آن ها مطلع باشید.

۸- آنها حامیان خوبی هستند

بسیاری از فرزندان طلاق اغلب احساس می کنند که باید از پدر یا مادری که حضانت او را به عهده گرفته است حمایت عاطفی کنند.

اگر قصد ازدواج با فرزند طلاق را دارید، ممکن است رفتارتان “تحت کنترل” قرار بگیرد و این موضوع کمی برایتان عجیب باشد. در این شرایط بدانید این نشانه ای است که او آگاهانه یا غیرآگاهانه به شما وابسته شده است.

۹- آنها مشتاق کنترل اوضاع هستند

معایب ازدواج با فرزند طلاق

اگر شما هرگز در کودکی جدایی والدین را تجربه نکرده اید، سخت است درک کنید چرا شخصی که دوستش دارید، نیاز به کنترل تمام جنبه های زندگی دارد؛ زیرا که تجربه های بسیار ناخوشایندی در کودکی آنها اتفاق افتاده و از کنترل آنها خارج بوده است، واقعا دوست دارند کنترل اوضاع را به دست گرفته و هرگز اجازه تکرار چنین اتفاقاتی را ندهند.

این موضوع در بیشتر آنها دیده می شود و به خاطر ترس از جدایی مجدد سعی می کنند تمام قطعات پازل زندگی را با دقت کنار هم بچینند. البته این نه از مزایا و نه از معایب ازدواج کردن با بچه های طلاق است، بلکه یکی از خصوصیات اخلاقی آنهاست که به وفور دیده می شود.

۱۰- آنها قدر رابطه را می دانند

حرف از تجربیات تلخ این افراد زدیم، گفتیم جدایی پدر و مادر اوضاع را برای آنها نابسامان کرده است.

اما با وجود تمام بدبینی ها، فرزندان طلاق قدر رابطه خوب و و عشقشان را می دانند. آنها آرامش و آسایشی که از این رابطه دریافت می کنند را با تمام وجود احساس کرده و برای حفظش تلاش می کنند. این یکی از برجسته ترین فواید ازدواج با بچه های طلاق است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان

نتیجه گیری در مورد عواقب ازدواج با فرزندان طلاق

دوست داشتن فرزند طلاق همیشه آسان نیست. اما اگر بتوانید، عشق شما قوی ترین رابطه ممکن خواهد بود.

آنها آسیب هایی دیده اند اما دنیا به آخر نرسیده. بچه های طلاق درگیر اتفاقی شده اند که خودشان تصمیم گیرنده آن نبوده اند، والدین تصمیم به جدایی گرفته اند و آنها تنها نظاره گر این روند بوده اند!

در هر صورت ازدواج کردن با یک فرزند طلاق و داشتن یک ازدواج شاد، نکات بسیاری دارد که باید از آن اطلاع داشته باشید، اما بهترین راه این است که از مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج استفاده کرده و به مشاور خود اطمینان کنید تا بر اساس ویژگی های شخصیتی و روانی شما و فرد مورد نظر تصمیم گیری کند

یک مشاور روانشناس خوب و باتجربه در جلسات مشاوره ازدواج با فرزند طلاق، تمام جوانب را بررسی می کند و بر اساس شرایط موجود، پیشنهادات خود را ارائه خواهد داد، حتما قبل از اینکه عمیقا وابسته او شوید از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

شما دوست عزیز و گرامی می توانید از سراسر دنیا در سایت مشاوره روانشناسی آنلاین ویکی روان، به صورت صوتی و تصویری با مشاور دلخواه خود جلسه مشاوره برگزار کرده و در مورد شرایط ازدواج با فرزندان طلاق با آنها مشورت کنید:

مشاوره آنلاین پیش از ازدواج در ویکی روان

منبع: تیم تحریریه ویکی روان و سایت lifehack

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا