روانشناسی

۱۲ چند دلیل برای استفاده از مشاوره روانشناسی

چند دلیل برای استفاده از مشاوره روانشناسی وجود دارد که اگر مردم از آنها اطلاع داشته باشند بیشتر از خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین و حضوری استفاده می کنند. البته دلایل نیاز به مشاوره برای هر فرد متفاوت است اما نکات مشترک بین آنها زیاد است که آن را از حالت اختصاصی خارج می کند. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی اهمیت مشاوره از دیدگاه روانشناسی و چرایی مراجعه به روانشناس از دید علمی می پردازیم.

بررسی چند دلیل برای استفاده از مشاوره روانشناسی

با بخش مقاله های روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

سوالات زیادی در ویکی روان دریافت می کنیم که:

چرا باید از مشاوره روانشناسی استفاده کنم؟

یا دلایل نیاز به مشاوره روانشناسی چیست؟

 

بهترین روانشناس های ایران به افراد مبتلا به مشکلات جسمی، عاطفی و روانی کمک می کنند تا حس خوب را بهبود بخشند، احساسات پریشان را کاهش دهند و بحران ها را حل کنند. آنها همچنین به ارزیابی، تشخیص و درمان علائم روانی شدیدتر می‌ پردازند.

اما به نظر شما، ضرورت مشاوره روانشناسی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

۱- اثرات درمان در طولانی مدت باقی می ماند

مشاوره-روانشناسی-آنلاین-چیست؟

یکی از مزایای بزرگ گفتار درمانی، اثرات طولانی مدت آن است. به این دلیل که شما نه تنها در حال کار بر روی مسائل هستید، بلکه در حال توسعه ابزارهایی برای کمک به مقابله با مشکلات آینده هستید. پس اهمیت مشاوره گرفتن این است که درمان روان‌ پویایی در طول سال ها ماندگار است.

دستاوردهای مثبت همچنان ادامه می یابد و در طول زمان رشد می کند، گویی که برخی از کارها پس از توقف درمان بیشتر تثبیت می شوند. کل فرآیند گفتگو با درمانگر درونی می شود به طوری که خود درمانی از جایی شروع می شود که درمان واقعی متوقف شده است.

۲- درمان علائم فیزیکی دیگر ضرورت مشاوره روانشناسی است

این یکی از باورهای غلط درباره مشاوره روانشناسی است که روان و تن به هم ارتباط ندارند!

آسیب روانی، یا حتی بی‌ اشتهایی عمومی، می‌ تواند مشکلات جسمانی ایجاد کند و افسردگی و اضطراب اثرات فیزیکی قابل توجه و گاهی ناتوان‌ کننده دارند. شروع درمان، با فرض موفقیت آمیز بودن آن، می تواند به برطرف شدن این مشکلات کمک کند.

طبق برخی مطالعات انجام شده، زمانی که فردی درگیر درمان است، بسیاری از بیماری های جسمی بهبود می یابد. قبلا در ویکی روان درباره تاثیر افسردگی بر بدن صحبت کردیم، به همین خاطر یک اهمیت مشاوره روانشناسی این است که افراد از شر مشکلات جسمانی حاصل از اختلالات روانی آزاد می شوند.

۳- عواطف سرکوب شده بعدا به شما بازخواهند گشت

اهمیت مشاوره در بحران در مواجه به احساسات افراد خود را بیشتر نشان می دهد.

مهمترین عیب احساسات و آسیب های ابراز نشده ممکن است بعدا روی هم انباشته و منفجر شوند. بسیاری از افراد از صحبت کردن در مورد احساسات خود در مورد یک سری مسائل اجتناب می کنند. اما سرکوب یا فرونشاندن احساسات باعث از بین رفتن احساسات نمی شود. آنها معطل می‌ مانند و ناگهان منفجر می‌ شوند

اهمیت مشاوره و روان درمانی به درمان همین مشکلات درونی و رفع آنها بازمی گردد.

حتی اگر بعدا دچار اختلال نشوید، پردازش نکردن کامل وقایع و احساسات اغلب الگوهای فکری منفی ایجاد می‌ کند که می‌ تواند به همه زمینه‌ های زندگی شما از جمله روابط با همسر، والدین، فرزندان، همکاران و حتی خودتان آسیب برساند.

۴- ضرورت مشاوره روانشناسی این است که روش‌ های منفعل – تهاجمی محو خواهد شد

هنگامی که شما بر روی درمان خشم قدیمی (یا اخیر) کار می کنید، در واقع به گونه ای پردازش می شود که دیگر مجبور نیست به صورت منفعلانه – تهاجمی به بیرون نفوذ کند. احساسات خشمگین اغلب به شیوه‌ ای پرخاشگرانه منفعلانه بیان می‌ شوند تا مستقیم‌ تر و کمتر تهاجمی‌ تر باشند.

۵- به شما یک دیدگاه کاملا جدید در مورد سایر افراد نیز می دهد

یک اهمیت مشاوره در روانشناسی این است که نه تنها به شما کمک می کند خودتان را بهتر بشناسید، بلکه به شما کمک می کند تا دیگران را نیز درک کنید. وقتی افکار منفی را بدون پردازش در خود نگه می‌ داریم، به گونه‌ ای ریشه می‌ گیرند که جهان را از این دریچه می‌ بینیم و فرضیات زیادی داریم که ممکن است درست باشند یا نباشند.

۶- به شما کمک می کند تا با اتفاقات غافلگیر کننده آینده مقابله کنید

از آنجایی که مشکلات بزرگ و کوچک هر از گاهی پیش می‌آیند، دانستن نحوه برخورد سالم با آنها یک مهارت ضروری است. تضاد بخشی از زندگی روزمره است.

آگاهی از احساسات خود در مورد تعارض مفید است. به عنوان مثال، اگر آماده رفتن هستید و از دست رئیستان عصبانی هستید زیرا که برایتان کار اضافه می‌ کند، مطمئنا احساس رنجش و درگیری خواهید کرد. با درک آنچه در خارج (خواسته های رئیستان) و در داخل (خشم فزاینده، عصبانیت و ترس از دست دادن شغلتان در صورت نه گفتن است) رخ داده، در موقعیت بهتری برای حل تعارض هستید.

۷- صحبت کردن در مورد چیزها به آنها شکل می دهد

یکی از چند دلیل برای استفاده از مشاوره روانشناسی این است که با واقعیت و مشکلاتی که دارید و احتمالا انکار کرده یا آنها را جدی نمی گیرید روبرو می شوید!

آیا تا به حال توجه کرده اید که چگونه چرخش یک مشکل در ذهن اغلب شما را به جایی نمی رساند؟ زمانی که این یک حباب بدون شکل در ذهنتان است، احساس حقارت می‌ کنید‌ اما صحبت کردن به آن شکل می‌ دهد. این به شما کمک می کند مغز خود را مشغول آن کنید.

پس دیگر اهمیت مشاوره در زندگی این است که افکار و ایده های ناخواسته به مرور از ذهن شما خارج می شوند.

۸- همانطور که می‌ دانید شما تنها نیستید

یک اهمیت مشاوره در بحران این است که احساس تنهایی نکنید! مردم عموما اهمیت مشاوره گرفتن را دست کم می گیرند چون فکر می کنند مراجعه به مشاور روانشناس یک اشتباه بزرگ برای وجه اجتماعی آنها است.

مراجعه به روانشناس به خودی خود می تواند تسکین بزرگی باشد، زیرا می دانید در برابر چیزی که شما را ناراحت می کند اقدامی انجام می‌ دهید. همچنین دانستن این موضوع که یک پشتیبانی داخلی دارید که می توانید هفته ای یک بار پیش او بروید، آرامش بخش است.

اگر تمایل دارید، پیوستن به یک گروه حمایتی برای افرادی که با مشکلاتی مشابه شما دست و پنجه نرم می کنند – مثلا طلاق –بسیار مفید است. برای مثال، اگر فردی به تازگی طلاق گرفته و احساس غمگینی و تنهایی می کند، پیوستن به یک گروه حمایتی ممکن است به کاهش برخی از احساسات دردناک کمک کند.

دلایل نیاز به مشاوره روانشناسی در موضوعاتی مثل مشاوره طلاق یا موضوعات فردی بیشتر خود را نشان می دهد.

۹- اهمیت مشاوره و روان درمانی: مغز شما را دوباره سیم کشی می کند

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

یکی از جالب ترین نکات در مورد درمان این است که می تواند تغییراتی را در سطح مغز ایجاد کند. دارو مغز افسرده را تغییر می‌دهد، اما شواهد بسیار معتبری وجود دارد که گفتار درمانی نیز همین کار را انجام می دهد.

با تصویربرداری مغز، ثابت شده که روان درمانی فعالیت در قشر پیش پیشانی داخلی، قشر کمربندی قدامی، هیپوکامپ و آمیگدال را تغییر می دهد. این مناطق در افکار خود ارجاعی (افکار نگرانی با محوریت “من“)، کنترل اجرایی، احساسات و ترس درگیر هستند.

۱۰- دیگر نیازی به خود درمانی نخواهید داشت

یک دلیل برای استفاده از مشاوره روانشناسی این است که روی خودتان آزمون و خطا نکنید!

قبلا در ویکی روان درباره تعریف خود درمانی صحبت کردیم و گفتیم چه تاثیرات مخربی می تواند بر فرد داشته باشد. خود درمانی برای «مقابله» با مسائل روانی بسیار رایج است. اما هیچ کاری برای آنچه در حال وقوع است انجام نمی دهد فقط آن را پنهان می کند.

همچنین یک چرخه اعتیاد ایجاد می کند که ممکن است مشکل واقعی را تشدید کند. ریشه یابی مسائل گذشته خود در درمان و با گذشت زمان، نیاز به خوددرمانی را از بین می برد. وقتی با نکات منفی گذشته زندگی نمی کنید، نیاز به اجتناب از آنها از بین می رود.

۱۱- مشاوره روان درمانی شما را قادر می سازد تا راه بهتری را به نسل بعدی آموزش دهید

مهمترین نکته درباره اهمیت مشاوره در بحران در مورد برخورد با مسائل این است که، به شما کمک می کند روش بهتری را به فرزندتان بیاموزید. در خانواده‌ هایی که در مورد مسائل صحبت نمی‌ شود، ما چند دهه بعد هنوز با پیامدهای آن سروکار داریم.

والدین می توانند با به کار بردن واژگان احساسات خود به فرزندانشان کمک کنند تا در همان ابتدا واژگان ابراز احساسات را بیاموزند.

۱۲- بالا رفتن سطح سلامت جامعه دیگر اهمیت مشاوره در روانشناسی است

افرادی که در جلسات مشاوره روان درمانی شرکت می کنند نسبت به دیگران اطلاعات بهتر و جامع تری نسبت به سلامت روان و نکات کوچک و بزرگ آن دارند. همچنین ایجاد سلامت روانی در جامعه یکی از دلایل نیاز به مشاوره بین افراد است.

اگر بتوانید برای حفط سلامت روان خود برنامه ریزی کنید، بدون شک می توانید خانواده و جامعه بهتری داشته باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

حالا شما دوست گرامی با شناخت دلایل نیاز به مشاوره می توانید از سراسر ایران و جهان، در جلسات مشاوره روانشناسی غیرحضوری در ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره آنلاین برگزار نمائید.

مشاوره اینترنتی و غیرحضوری در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا