روانشناسی

آیا به مشاوره یا یک روانشناس نیاز داریم؟(مزایا)

ضرورت مراجعه به روانشناس برای عده ای هنوز مشخص نیست چون بسیاری از مردم نمی دانند مشاوره روانشناسی چیست و چه فوایدی دارد؟ در سایت ویکی روان سوالات زیادی پرسیده می شود که آیا به مشاوره یا یک روانشناس نیاز داریم یا نه؟ یا چه زمانی به یک روانشناس نیاز داریم؟ خب، در این مطلب ویکی روان قصد بررسی دقیق ضرورت استفاده از مشاوره روان شناسی آنلاین یا حضوری را داریم.

آیا به مشاوره یا یک روانشناس نیاز داریم؟

رشته-روانشناسی-عمومی-مشاوره

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مشاوره روانی به عنوان روان درمانی و گفتگو درمانی معروف است؛ مشاوره یا درمان ساده صرف نظر از نامی که با آن شناخته شده‌، به نفع افرادی است که با مشکلات عاطفی، چالش های زندگی و نگرانی‌ های روانی دست و پنجه نرم می کنند.

درمان در مشاوره روانشناسی به بهبود علائم بسیاری از بیماری ‌های روانی کمک می‌ کند. در درمان، افراد یاد می ‌گیرند که با نشانه ‌هایی که ممکن است به درمان پاسخ ندهند، مقابله کنند.

در پاسخ به سوال چرا به مشاوره روانشناسی نیاز داریم باید گفت:

تحقیقات ثابت کرده‌ اند که روان‌ درمانی نسبت به مصرف دارو، اثر بلند مدتی دارد

دارو می ‌تواند برخی از علائم بیماری‌ های روانی را کاهش دهد، اما روان‌ درمانی یا همان مشاوره با روانشناس آنلاین یا اینترنتی به افراد مهارت می دهد تا علائم را به تنهایی رفع کنند. این مهارت ها پس از پایان درمان باقی می مانند و همچنین علائم ممکن است بهبود یابند و به این تریب افراد به درمان بیشتری احتیاج نداشته باشند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان

آیا من به مشاوره روانشناسی احتیاج دارم؟

صحبت درباره ضرورت مراجعه به روانشناس و استفاده از روان‌ درمانی، ممکن است باعث سرافکندکی شما باشد. ممکن است برایتان دشوار باشد ببینید که یکی از عزیزانتان با چالش های روانی درگیر است.

اما مهم است که افراد خودشان به دنبال کمک باشند تا خود یا شخص دیگری را در معرض خطر قرار ندهند

تشویق شخصی که به برایتان ارزشمند است برای بررسی گزینه های درمانی احتمالی، حتی پیشنهاد بازبینی درمانگران، به طور کلی روش بهتری برای نشان دادن حمایت و علاقه شما به او است. افرادی که احساس می کنند مجبور به درمان هستند ممکن است احساس مقاومت کنند و انجام کارهایی که برای ایجاد تغییر لازم است برایشان دشوارتر باشد.

ضرورت مراجعه به روانشناس چیست؟

مشاوره ازدواج چیست؟

روان‌ درمانی می تواند به افراد کمک کند تا مسائلی را که منجر به افکار خودکشی می‌ شود را از بین ببرند، اما معمولاً درمان بهترین گزینه برای افراد درگیر بحران نیست.

اگر دچار بحران شده ‌‌اید و می‌خواهید از افکار خودکشی یا افکار افسرده کننده رهایی یابید، می ‌توانید بلافاصله با مراجعه به متخصص روانشناس یا از طریق تلفن، پیام کوتاه یا مشاوره آنلاین کمک بگیرید.

ممکن است شما ترغیب شوید که با نزدیکترین مشاور روانشناس آنلاین یا کلینیک روانشناسی تماس بگیرید. اگر شما دچار بحران نیستید، یک درمانگر می تواند در ادامه کار حمایتتان کند.

وقتی هر گونه اختلال روانی یا نگرانی عاطفی بر زندگی و عملکرد روزمره تأثیر بگذارد، روان‌ درمانی توصیه می شود. درمان با کمک مشاور روانشناس به شما کمک می ‌کند درک کنید چه احساسی دارید، چرا این احساس به وجود آمده و چطور با آن کنار بیایید.

همچنین درمان مکانی امن را برای گفتگو درباره چالش های زندگی مانند جدایی، اندوه، مشکلات با والدین یا مشکلات خانوادگی فراهم می کند. به عنوان مثال، مشاوره زوجین می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا روی مشکلات رابطه ‌تان کار کنید و روش های جدید ارتباط با یکدیگر را بیاموزید.

آیا باید به مشاور روانشناس مراجعه کنم؟

ممکن است قبل از اینکه تصمیم بگیرید که به درمان بپردازید، کمی تامل کنید. ممکن است لازم باشد صبر کنید و ببینید آیا با گذشت زمان، تغییر سبک زندگی یا حمایت دوستان و خانواده از هرچه که با آن درگیر هستید، بهبود می ‌یابد یا خیر.

در پاسخ به سوال چه زمانی به یک روانشناس نیاز داریم انجمن روانشناسی آمریکا پیشنهاد می کند در مواردی که مشکلی باعث پریشانی و تداخل در بخشی از زندگی شود، باید به درمان توجه کرد، به ویژه در موارد زیر:

  • تفکر یا کنار آمدن با این مسئله حداقل یک ساعت از روز شما را می گیرد
  • این مسئله باعث خجالت شده و یا باعث می شود از دیگران دور شوید
  • این مسئله باعث شده کیفیت زندگی شما کاهش یابد
  • این مسئله بر روی تحصیل، کار یا روابط تأثیر منفی گذاشته است

اگر هر کدام از این احساسات یا عواطف را تجربه کرده ‌اید، درمان به شما کمک می ‌کند تا تاثیر منفی این احساسات را کاهش دهید.

کی باید به مشاور روانشناس مراجعه کنم؟

مشاوره روانشناسی برای درمان اضطراب

اگر احساس می کنید این علائمی که در زیر ذکر شده‌ اند شما را کنترل می کنند یا ممکن است باعث آسیب رساندن به خود یا دیگران شوند، بسیار مهم است که به دنبال درمان باشید.

۱- اگر سردرگمی یا کلافگی دارید

ممکن است احساس کنید کارهای زیادی برای انجام دادن یا مسائل زیادی برای حل و فصل دارید. ممکن است احساس کنید نمی توانید استراحت کنید یا حتی نفس بکشید.

معمولا استرس و خستگی بیش از حد منجر به بیماری ‌های جدی جسمی می‌ شود. به همین خاطر مشاوره درمان استرس و نگرانی بهترین روش برای قرار گرفتن در مسیر صحیح زندگی است.

۲- اگر همیشه احساس خستگی دارید

معمولا مشکلات روانی باعث ایجاد علئم فیزیکی می‌ شوند که می ‌تواند نشان ‌دهنده افسردگی نیز باشد.

خستگی همیشگی باعث می‌ شود شما بیش از حد معمول بخوابید یا صبح هنگام به سختی از خواب بیدار شوید و در نهایت انگیزه خود برای قدم های بزرگ تر در زندگی را از دست بدهید.

به همین خاطر اگر بیشتر اوقات احساس خستگی زیادی دارید و تا به حال بتوانسته اید آن را درمان کنید بهتر است از با روانشناس صحبت کنید.

۳- اگر خشم نامربوط و عصبانیت

همه گاهی احساس عصبانیت می کنند. همیشه عصبانیت آسیب‌ رسان نیست.

اگر در مقایسه با وضعیتتان این احساسات خیلی شدید هستند یا شما را تحریک به انجام کارهای خشونت‌ آمیز می‌ کنند، مطمئنا درمان برای مقابله با این احساسات، به شما کمک زیادی خواهد کرد.

در این موارد معمولا مشاوره روانشناسی مثبت گرا بسیار کاربردی خواهد بود.

۴- ترس از فضای باز و جمعیت (آگورافوبیا)

درمان افسردگی فصلی با مشاوره روانشناسی

افراد مبتلا به اختلال آگورافوبیا از قرار گرفتن در مکان هایی که ممکن است دچار حملات پانیک شده یا گرفتار شوند ترس دارند. حتی برخی از افراد نمی ‌توانند خانه‌ های خود را ترک کنند.

۵- اضطراب یا افکار ناخوانده

گاهی نگرانی برای مشکلات طبیعی است، اما وقتی نگرانی بخش مهمی از روز شما را به خود اختصاص می ‌دهد و یا باعث بروز علائم فیزیکی می ‌شود، درمان می ‌تواند به شما کمک کند تا با آن مقابله کنید.

مشاوره روانشناسی از راه دور یا حتی حضوری می توانند فکر شما را در مسیر صحیح قرار دهند.

۶- اگر بی علاقگی و بی انگیزگی هستید

از دست دادن علاقه به فعالیت‌ های معمول، دنیای اطراف شما و یا زندگی به طور کلی می‌ تواند نشان‌ دهنده مشکلات روانی مانند افسردگی یا اضطراب باشد.

۷- اگر معمولا ناامیدی

از دست دادن امید و یا انگیزه و یا احساس اینکه آینده‌ ای ندارید، می ‌تواند نشانه افسردگی یا بیماری روانی دیگر باشد. گاهی احساس ناامیدی، بخصوص بعد از یک دوره دشواری، غیر معمول نیست.

اما وقتی ادامه پیدا کند، ممکن است منجر به فکر خودکشی شود.

۸- کناره‌ گیری اجتماعی

مشاوره خانواده چیست

بسیاری از افراد وقتی قادر به گذراندن چند دقیقه در تنهایی هستند، احساس بهتری پیدا می کنند.

افراد درونگرا ممکن است حتی بیش از دیگران به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.

اما اگر احساس ناراحتی در اطراف دیگران و یا ترس از بودن با دیگران دارید، درمان می‌تواند به شما کمک کند این احساسات را درک کرده و با آن مقابله کنید.

چرا حالا که درمان را شروع کرده‌ام، موثر نیست؟

در جلسات مشاوره با روانشناس همیشه درمان خیلی سریع علائم را بهبود نمی بخشد. حتی در یک موقعیت درمانی ایده آل، بهبود علائم ممکن است زمان ببرد.

مراجعه برای درمان و دیدن هیچ تغییری ممکن است باعث ناامیدی شود و هدر دادن زمان و پول به نظر برسد و به همین دلیل بسیاری از افراد به درمان خود ادامه نمی‌ دهند.

عوامل دیگری نیز بر میزان موثر بودن درمان تأثیر می گذارند. هیچ رویکرد واحد و درستی وجود ندارد که درمان برای همه مفید باشد

البته هر درمانگری برای همه مفید نخواهد بود. داشتن یک تجربه منفی با یک درمانگر خاص یا نوع خاصی از درمان می تواند آزمایش مجدد درمان را دشوار کند، حتی اگر حمایت هم شوید.

این به شما کمک می‌ کند تا به دنبال درمانگری باشید تا آنچه تجربه می کنید را درمان کند. می توانید با درمانگران درباره علائم خود صحبت کنید. یک مشاور رفتاری به شما اطلاع می ‌دهد که آیا قادر به درمان نگرانی شما هست یا خیر.

اگر نتواند، ممکن است شما را به یک متخصص دیگر ارجاع دهد.

چرا باید به درمان بپردازم؟

مشاوره-روانشناسی-آنلاین

بالاتر در مورد ضرورت مراجعه به روانشناس مفصل صحبت کردیم.

اگر قصد درمان دارید، ممکن است در مورد اشکالات احتمالی فکر کنید. مثلا هزینه جلسه مشاوره ممکن است برای شما نگران کننده باشد.

یا نحوه شرکت و انجام مشاوره آنلاین روانشناسی را ندانید. (البته در ویکی روان مفصل در این مورد صحبت کردیم)

همچنین ممکن است آگاه باشید که درمان اغلب دشوار است. یادآوری ضربه یا حوادث دردناک گذشته می تواند ترسناک باشد به این ترتیب در اینباره با دیگران خیلی کم صحبت می کنید.

حتی اگر با ضربه روحی سر و کار نداشته باشید، کار روی چالش ‌ها آسان نیست و درمان یک راه‌ حل سریع نیست. همچنین درمان به صداقت بین خودتان و درمانگری که با آن کار می ‌کنید، نیاز دارد.

اما اگر می‌ خواهید این کار را انجام دهید، درمان می ‌تواند برایتان مفید واقع شود. این یک فضای امن و بدون قضاوت است که در آن می توانید هر چیزی را با یک متخصص آموزش دیده (مشاور روان شناس) که برای کمک در آنجا است به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد می کنیم مطلب فواید و مزایای مشاوره روانشناسی آنلاین را حتما در ویکی روان مطالعه نمائید تا دید بهتری نسبت به مشاوره غیرحضوری پیدا نمائید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان

مزایای استفاده از مشاوره روانشناسی چیست؟

روانکاوی-اینترنتی

در اینجا چند مزیت شرکت در جلسات مشاوره روان شناسی ذکر شده است:

۱- درباره خود بیشتر خواهید آموخت

روانشناسان به داستان شما گوش می‌ دهند و به شما در ایجاد ارتباط کمک می ‌کنند.

اگر احساس سردرگمی کنید ممکن است راهنما یا توصیه ‌هایی ارائه دهند، اما به شما نمی گویند که چه کار باید بکنید. درمان به شما قدرت می‌دهد که به تنهایی اقدام کنید.

۲- درمان به شما کمک می‌کند به اهداف خود برسید

اگر مطمئن نیستید که اهداف تان چه هستند، درمان می ‌تواند به شما کمک کند آن ‌ها را روشن کنید و اقدامات واقع گرایانه ای برای رسیدن به آن‌ ها تعیین کنید.

۳- درمان به شما کمک می‌کند روابط بهتری داشته باشید

فرق-روانشناس-و-روانکاو

شما چه مجرد باشید و چه در یک رابطه، درمان به شما کمک می ‌کند مشکلات مربوط به دیگران، مانند ناامنی در روابط و یا مشکلات اعتماد به شریک تان را حل کنید.

۴- از سلامتی جسمانی و روانی برخوردار خواهید شد

تحقیقات ارتباط بین ذهن و سلامتی جسمی را اثبات کرده‌ اند. مشکلات روانی می ‌توانند سلامت جسمی را تحت ‌تاثیر قرار دهند.

از سوی دیگر، افراد با سلامت عاطفی خوب ممکن است توانایی بیشتری برای مقابله با بیماری‌ های فیزیکی داشته باشند.

۵- درمان منجر به بهبود در تمام زمینه های زندگی می شود

اگر احساس می کنید چیزی که در ذهن دارید شما را از زندگی باز می دارد، روانشناسی و مشاوره می تواند به شما در حل این مشکل کمک کند.

وقتی مطمئن نیستید چه چیزی مانع ایجاد تغییر می شود، درمان می تواند به شما در یافتن پاسخ کمک کند.

در این مطلب سایت ویکی روان به این سوال پاسخ دادیم که آیا به مشاوره یا یک روانشناس نیاز داریم یا نه و چه زمانی باید به مشاور روانشناس مراجعه کنیم؟

ما در ویکی روان تیمی از بهترین مشاورین روانشناس را گرد هم آوردیم تا بتوانید از سراسر دنیا، جلسه مشاوره غیرحضوری برگزار نمائید. تنها کافیست به لینک زیر مراجعه نمائید:

https://www.wikiravan.com/consultation/

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا