طلاق

✔️مهمترین عامل طلاق در ایران چیست؟(۱۷ علت اصلی)

مهمترین عامل طلاق در ایران چیست؟ این سوالی است که موضوع بحث بسیاری از روانشناس ها، جامع شناسان و حتی رفتارشناسان می باشد. در واقع شناخت شایع ترین علت طلاق در ایران می تواند راهی برای پیشگیری و مقابله با جدایی زوجین باشد. پیش تر در ویکی روان درباره چرایی افزایش طلاق در ایران صحبت کردیم اما در این مطلب ویکی روان قصد داریم تمام موضوعات را یک به یک بررسی کنیم تا متوجه شوید مهم ترین دلایل طلاق در ایران که در جلسه های مشاوره روانشناسی طلاق مورد بحث قرار می گیرد کدامند؟؟؟

مهمترین عامل طلاق در ایران چیست؟ 🧐

اشتباهاتی که به طلاق ختم می شوند

با بخش وبلاگ سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

در سالهای اخیر، ایران در همه استانها با روند فزاینده و نگران‌ کننده طلاق روبرو بوده است!

این مطالعه با استفاده از نظریه مبنایی انجام شده است. داده‌ ها از ترکیب بحث گروهی و مصاحبه با متخصصان جمع ‌آوری شدند. بحث ‌های گروهی در چند جلسه انجام شد که هر جلسه به طور متوسط ۹۰ دقیقه و شامل پنج تا هفت شرکت کننده بود.

شرکت کنندگان شامل قضات، روحانیون، وکلا، روانشناسان، مشاوران خانواده، جامعه شناسان و روانپزشکان بودند. کد گذاری داده ‌ها، یا یافتن مفاهیمی در داده ‌ها، در یک توالی سه مرحله‌ ای انجام شد که شامل

  1. کدگذاری باز
  2. کدگذاری محوری
  3. و کدگذاری انتخابی

بود.

قبلا در ویکی روان در مقاله تعریف روانشناسی طلاق و جدایی گفتیم که طلاق به دلیل موارد فرهنگی اجتماعی، خانوادگی و عوامل فردی صورت می ‌گیرد. چندین زیر مجموعه شامل تعهدات مذهبی، تغییر نگرش به زندگی، بهزیستی و فردگرایی، دخالت در خانواده ‌ها، نارضایتی های جنسی، خیانت در زندگی زناشویی، انواع اعتیاد و افزایش توانایی زنان بود.

انتقال ایران از جامعه سنتی به مدرن منجر به تغییرات فرهنگی قابل توجهی شده و یکی از پیامدهای منفی این بیداری افزایش نرخ طلاق در این کشور است.

اما در ادامه به طور مشخص به مهمترین عامل طلاق در ایران می پردازیم و هر کدام را مورد بحث قرار می دهیم.

۱- تعهدات مذهبی

از نظر عده ای دین به عنوان مهمترین علت طلاق مورد بحث قرار گرفت.

عدم اعتقادات مذهبی، ناشی از پذیرش سریع فرهنگ غربی، دلیل اصلی افزایش آمار طلاق در کشور ایران است

بنیان فرهنگ ایرانی پایبندی به اعتقادات دینی است و کم رنگ شدن این باورها می ‌تواند بر کشوری که فرهنگش به آنها بستگی دارد فاجعه بار باشد.

وقتی بنیان ازدواج ضعیف می ‌شود، عواملی مانند اعتیاد، تحریک‌ پذیری و بی‌ وفایی این فرهنگ را به خطر می ‌اندازد. من فکر می کنم طلاق را می ‌توان عوارض بیماری در جامعه به نام “محو باورهای مذهبی” دانست.

۲- تغییر نگرش نسبت به زندگی مشترک

کاملا مشخص است که جامعه سنتی ایران به یک ذهنیت مدرن تبدیل شده است.

پدیده زندگی با هم توسط افراد مجرد یا مطلقه نوعی ازدواج به نام  ازدواج سفید محسوب می‌ شود و این عمل با عقاید فرهنگی و مذهبی ایران مغایرت دارد.

اگرچه جامعه ایران فرزندان این سبک زندگی را به رسمیت نمی ‌شناسد، اما این شیوه ‌ای است که به طور فزاینده‌ ای شیوع یافته است و نشان‌ دهنده بی ‌توجهی آشکار به ارزشهای سنتی است که روزگاری حاکم بودند.

تکامل ارزش ها و نگرش ها عامل احتمالی این تحول فرهنگی است و این قبیل اقدامات بی ‌سابقه جشن های طلاق را به همراه داشته است.

در حالی که طلاق به طور سنتی تا کمتر از یک دهه پیش باعث شرمساری شهروندان ایرانی بود، این مراسم اکنون امری عادی محسوب شده و طلاق به عنوان یک تابو محسوب نمی ‌شود. بسیاری از ایرانیان می ‌ترسند که کشور و فرهنگ آن شاهد افزایش شدید نرخ طلاق به عنوان ویژگی ایران پست مدرن باشد.

 ۳- رفاه طلبی و فردگرایی از مهم ترین دلایل طلاق در ایران است

مهمترین عامل طلاق در ایران

در فرهنگ ‌های فردگرایانه، شهروند بدون در نظر گرفتن منافع همسر یا خانواده خود به دنبال منافع خود است!

این موضوعی است که در مشاوره های خانواده آنلاین و حضوری بسیار دیده می شود و در حال افزایش است، یعنی منافع من به منافع خانواده ارجعیت دارد و این با تعریف خانواده از نظر روانشناسی منافات دارد.

در شدیدترین موارد، ازدواج مانعی برای چنین خودشکوفایی تلقی می شود. لذتی که از وفاداری به یک شخص حاصل می شود اهمیت کمتری دارد و در عوض نیاز به حفظ خود و صعود اجتماعی جایگزین می شود. به عنوان مثال ممکن است یک خانم هر سال مدل تلفن همراه، جواهرات و ماشین خود را به روز کند تا همگام با دوستانش باشد.

اگر شوهرش برای او اتومبیل نخرد و نیازهای مادی وی به طور کامل برآورده نشود، منجر به اختلافات خانوادگی می شود. بخشش و صبر اهمیت خود را در فرهنگی از دست می‌ دهند که افراد فقط می خواهند “پیشرفت کنند”!

این افراد به دلایل بسیار زیادی نیاز به حضور در مشاوره روانشناسی دارند تا موارد زیادی توسط روانشناس به آنها آموزش داده شود!

۴- مشکلات اقتصادی دیگر علت طلاق در ایران است

فشارهای اقتصادی از جمله مواردی است که بیشتر افراد حاضر در جلسه مشاوره قبل طلاق به آنها اشاره کرده اند.

فقر و بارهای مسئولیت مالی می تواند عشق و ازدواج را تحت فشار قرار دهد و به ویژه اینکه زنان از تحمل شرایط اقتصادی سخت ابراز انزجار می‌ کنند

اگر نیازهای مالی یک زن در خانه برآورده نشود، از طریق روش های مختلف به دنبال تأمین آن می ‌باشد که از آنها می توان به

  • اشتغال زنان به صورت تمام وقت
  • اشتغال پاره وقت
  • روسپیگری و فحشا (در مواردی که با مشکلات روانی همراه باشد )

اشاره کرد.

۵- شبکه های مجازی یکی از دلایل طلاق در ایران است 👨🏼‍💻

بارها در ویکی روان درباره خطرات اعتیاد به شبکه های اجتماعی اخطار دادیم، این نوع اعتیاد می تواند افراد در سنین مختلف را هدف قرار داده و زندگی آنها را نابود کند.

بسیاری عنوان کردند که معرفی و استفاده بیش از حد شبکه‌ های اجتماعی به یک اپیدمی (همه گیری) تبدیل شده است و تلفن‌ های همراه، دسترسی به اینترنت و شبکه های مجازی از جمله عواملی هستند که منجر به بی اعتمادی و از بین رفتن احساسات می شوند

همسری که از ابرز محبت در خانه راضی نبوده، می‌ تواند عضو شبکه اجتماعی شود که در آن احساس خوشامدگویی و عاطفه را احساس کند. زن و مرد احساس می کنند از وفاداری همسر خود مطمئن نیستند و منجر به افزایش انواع خیانت می ‌شود که رایج ترین آن خیانت احساسی عاطفی می باشد.

شبکه های مجازی بی اعتمادی بین زن و شوهر را برانگیخته و منجر به فرسودگی ذهنی و روحی زوجین شده است.

البته هیچ کس منکر مزایای بی شما شبکه های اجتماعی در آموزش، کارآفرینی و افزایش درآمد خانوار نیست، بلکه موضوع اصلی این بحث ویکی روان به استفاده بیش از حد و نادرست از فضای مجازی اشاره دارد.

۶- فیلم ‌های ماهواره ‌ای دیگر دلیل طلاق در ایران می باشد

بسیاری از مصاحبه‌ شونده‌ ها عنوان کردند که تولید فیلم ‌های ماهواره ای بنیان خانوادگی را تضعیف می کند.

وقتی فردی در زندگی واقعی خود روابط و رفتارهای به تصویر کشیده شده در فیلم ‌ها را ندارد، سعی می کند از این رفتارها تقلید کند

بسیاری از فیلم‌ های ماهواره ‌ای نتیجه مثبتی از تخلفات زناشویی را به تصویر می کشند که در صورت عدم بهبود زندگی خانوادگی، بی ‌وفایی می تواند منجر به ثبات شود! چنین تصویر نادرستی از واقعیت ‌های خیانت خانوادگی به تفسیر وظایف همسر آسیب می ‌رساند.

در نهایت دوبله فیلم نشان می ‌دهد که درگیر شدن با بی‌ وفایی و خیانت رفتاری قابل قبول و حتی امری عادی است.

شاید برایتان عجیب باشد اما ایم شواهد را در جلسات مشاوره زوج درمانی و جلسات درمان شکست عشقی بسیار دیده ایم.

۷- تربیت خانوادگی از مهمترین عامل طلاق در ایران است (بدون شک)

علت طلاق در ایران
علت طلاق در ایران

هر خانواده‌ ای به فرزندان خود یاد نمی دهد که به دیگران احترام بگذارند و به آنها توجه کنند:

جوانان امروزی در یک محیط کودک محور پرورش یافته ‌اند که در آن والدین به فرزندان خود تسلیم می شوند و آنها را نازپرورده می ‌کنند.

این کودکان به بزرگسالانی تبدیل شده ‌اند که ساز و کارهای مقابله ای را نیاموخته ‌اند و توانایی تأخیر در رضایت را ندارند. این جوانان به دلیل حفظ نوع سبک زندگی و ذهنیت تربیتی خود، عملکرد صحیح را در ازدواج دشوار می ‌دانند.

افرادی که نسبت به همسر و خانواده خود احساس مسئولیت نمی کنند، به احتمال زیاد مسئولیت های خود در خانه را به نفع سبک زندگی آزاد و اجتماعی کنار می ‌گذارند. به همین دلیل سبک تربیت فرزند اشتباه یکی از مهم ترین دلایل طلاق در ایران است.

۸- دخالت ‌های خانوادگی هم یکی از عوامل طلاق در کشور ایران است 😡

بیشتر افراد شرکتت کننده در جلسه های مشاوره قبل طلاق دخالت خانواده‌ ها را مهمترین عامل تأثیرگذار در زندگی زوجین عنوان کردند!

در گذشته، خانواده ها با هم زندگی می کردند و به نوعی نتیجه آن دخالت کمتر والدین بود. امروزه، اگرچه خانواده ها دور از یکدیگر زندگی می کنند و والدین فرزندان خود را کمتر می بینند، اما دخالت والدین افزایش یافته است

مادران نگران این هستند که فرزندانشان چه چیزی خورده اند، کجا رفته اند و چه کرده اند؟؟؟

در گذشته، اگر زنی شوهرش را ترک می کرد تا به خانه پدرش برگردد، هیچ‌ کس او را حمایت نمی کرد. دخالت والدین همه گیرتر شده است زیرا فرزندان از استقلال اقتصادی یکسانی برخوردار نیستند و در نتیجه تصمیمات آنها اغلب توسط خانواده هایشان تعیین می شود.

البته مشکلات با خانواده همسر هم یکی از دلایل طلاق در ایران است که بسیار دیده می شود، در واقع اگر راه های مدیریت رابطه با خانواده همسرتان را ندانید زندگی مشترک شما در معرض خطر بسیار بزرگی قرار دارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله روش های حل اختلاف با خانواده همسر را در سایت ویکی روان مطالعه کنید.

۹- عدم رضایت از رابطه جنسی دیگر علت طلاق در ایران است

شایع ترین علت طلاق در ایران

رابطه جنسی سالم و منظم می تواند زن و شوهر را نزدیک هم نگه دارد، به همین خاطر مشاور ازدواج تاکید زیادی روی آن دارد!

بسیاری تایید کردند که انگیزه اصلی ازدواج رابطه جنسی است که با همسرشان دارند. خانمی در یک مرکز مشاوره آنلاین عنوان کرده بود که هرگز در هنگام عشق ورزیدن با شوهرش به ارگاسم (orgasm یا ارضای میل جنسی) نرسیده، اما او اغلب با شریک جنسی خود به نقطه اوج رسیده است!

نمایش خشونت جنسی به تصویر کشیده شده در فیلم های پورنوگرافی در افزایش طلاق در ایران نقش داشته است

یک مراجعه ‌کننده اظهار داشت که شوهرش مرتبا فیلم های پورنوگرافی تماشا می کند و سپس از همسرش می خواهد رفتارهای جنسی مشابه رفتار خانم های پورنو داشته باشد. اگر او اطاعت نمی کرد، او را کتک می زد.

علی رغم داشتن اطلاعات فراوان به موجب تماشای فیلم ‌های پورنوگرافی، دلیل دیگر کاهش رضایت زناشویی این است که تماشای فیلم های پورنوگرافی انتظارات غیرواقعی از زندگی اتاق خواب را به زوجین منتقل می کند و می تواند موجب بروز اعتیاد به رابطه جنسی شود.

در واقع تمایلات جنسی نسل جوان به دلیل تحول فرهنگی تغییر کرده ‌است و سلیقه آن‌ها با فرهنگ و سنت ایرانیان سازگار نیست.

۱۰- خونسردی عاطفی

بسیاری برآورده ساختن نیازهای عاطفی را یکی از مهمترین عوامل موثر در ازدواج پایدار و موفق می دانند. بنابراین، ازدواج بدون رابطه عاطفی بعید است که شامل قدردانی متقابل باشد و در نهایت از هم می ‌پاشد:

خانمی می‌ گفت:

من بارها و بارها از خانه خارج شدم تا در خیابان با کسی ملاقات کنم که بگوید مرا بسیار دوست دارد و از زیبایی من تعریف کند. من می دانستم که این دروغ های سطحی و محض است، اما در زندگی خود چنین واژه هایی را از همسرم نشنیده بودم و آماده شنیدن برخی از این کلمات حتی در اتومبیل یک مرد غریبه بودم

خونسردی عاطفی و آشنا نبودن با نیازها خانم ها در رابطه عاطفی (البته در مورد آقایان هم صدق می کند) از مهمترین عامل طلاق در ایران است.

۱۱- خیانت زناشویی دیگر عامل طلاق در ایران است 😐

جای تعجب نیست که وجود روابط جنسی خارج از ازدواج منجر به طلاق می شود.

اینکه دلیل خیانت زن و مرد به هم چیست موضوعی طولانی است که در بخش مقالات خیانت ویکی روان مفصل به آن پرداخته ایم اما این را یادتان باشد بیشتر ازدواج هایی که در آن خیانت جنسی رخ می دهد به طلاق ختم می شوند.

در واقع خیانت زناشویی بدون شک از مهمترین عامل طلاق در ایران است که در هر مرحله ای از زندگی مشترک می تواند اتفاق بیفتد اما اگر با کمک یک روانشناس خوب بتوانند روش های بخشیدن خیانت را آموزش ببینند،امیدی به نجات زندگی مشترک آنها وجود دارد.

۱۲- روابط نامشروع دیگر تابو محسوب نمی شوند

مهم ترین دلایل طلاق در ایران

اتفاقاتی در جامعه افتاده است که از آن بی خبر مانده ایم، باورهایی در ذهن بسیاری نقش بسته است که لرزه بر اندام می اندازد.

وقتی یک زن یا مرد صریحا می گوید، “همانطور که همسرم روابط خارج از خانه داشت و مرا در خانه راضی نمی کرد، من هم به دنبال روابط خارج از ازدواجمان بودم.” یعنی متاسفانه دیگر تابویی به نام حرمت و عفت بین آنها وجود ندارد!

۱۳- اعتیاد هم از شایع ترین علت طلاق در ایران است

سو مصرف مواد مخدر منجر به بیکاری مردان و مشکلات اقتصادی در میان خانواده ها می شود، نیازی به گفتن نیست که تهدید جسمی و روانی هم برای اعضای خانواده است.

به ویژه اعتیاد به کریستال (شیشه) منجر به خشونت شدید در خانه می شود، تا حدی که زنان ترجیح می دهند شوهرشان به معتاد به تریاک باشد. همچنین اعتیاد در زنان افزایش یافته و سهم عمده ای در جدایی و طلاق در ایران داشته است.

۱۴- بیماری های روانی دیگر عامل طلاق در ایران می باشد

چندین نفر اظهار داشتند که بی ثباتی روانی عاملی است که در بسیاری از طلاق ‌ها نقش دارد.

بیماری هایی مانند افسردگی و اختلال اضطراب بسیار تاثیر داشته ‌‌اند. چنین اختلالاتی گاه پنهان است. آنها بدون درمان باقی می ‌مانند و منجر به اختلافات زناشویی و طلاق می شوند.

یک مرد افسرده یا مبتلا به اختلال دو قطبی که از بیماری روحی خود آگاهی ندارد و تحت درمان نیست ممکن است از همسر، فرزندان یا شغل خود بیزار شود و منجر به بیکاری، اختلافات زناشویی و در نهایت طلاق شود.

در هر صورت وجود بیماری های روانی در یکی از زوجین می تاند منجر به جدایی آنها طبق طلاق توافقی یا دادگاهی شود.

۱۵- عدم دانش درباره مهارت زندگی

روانشناسان بسیاری اظهار داشتند افرادی که مهارت های لازم در زندگی را قبول نکرده و رشد نداده ‌اند یا به بلوغ فکری نرسیده اند، در ازدواج خود با مشکلات بیشتری روبرو می شوند:

مردان نابالغ ممکن است مستعد فریاد زدن یا شکستن اشیا باشند تا بتوانند عکس العمل مطلوبی را ایجاد کنند یا نیازهای خود را برآورده سازند و خانم های زیادی با رفتارهای عجیب در محیط خانه زندگی مشترک را به بی راهه می کشانند.

در حقیقت عدم آشنایی با مهارت های زندگی مشترک را می توان در دسته مهمترین عامل طلاق در ایران دانست، این افراد می بایست با شرکت در جلسات مشاوره ازدواج و زوج درمانی نسبت به بالا بردن سطح دانش خود اقدام کنند.

پیشنهاد می کنیم حتما این دو مطلب را در ویکی روان مطالعه کنید:

۱۶- افزایش توانمندی زنان یک علت طلاق در ایران است! 👩‍🎓

امروزه، زنان از استقلال مالی بیشتری نسبت به همتایان سنتی خود برخوردار هستند.

استقلال مالی، همراه با آگاهی از حقوق قانونی آنها، اعتماد به نفس را افزایش داده و آنها را واداشته است به دنبال جبران بی عدالتی های اجتماعی و فردی باشند

وقتی زنی درآمد دارد و حقوق خود را درک می کند، ذاتاً کمتر از شوهرش اطاعت می کند که با نقش های سنتی ازدواج و انتظارات در ایران مغایرت دارد.

به همین دلیل یکی از شایع ترین علت های طلاق در ایران را می توان رشد شخصی اجتماعی خانم ها در کنار نگاه سنتی آقایان و نوع زندگی ایرانیان دانست.

۱۷- ازدواج در سنین پایین 👶

بازگشت-به-زندگی-بعد-طلاق

بیشتر ازدواج ها و به تبع آن، طلاق ها در سنین پایین که شخصیت فرد هنوز به طور کامل شکل نگرفته است، اتفاق می افتد.

هنگامی که یک زن و شوهر با هم رشد می کنند، هرکدام شروع به شناخت انتظارات فردی و خواسته های خود از زندگی می کنند

به ویژه با توجه به افزایش وابستگی آنها به والدین در سال های اخیر، بسیاری از جوانان از نظر ثبات اقتصادی و بلوغ اجتماعی، صلاحیت ازدواج یا بچه ‌دار شدن را ندارند، به همین خاطر ازدواج در سنین پایین در جامعه امروز ما یکی از مهم ترین دلایل طلاق در ایران است که کمتر به آن توجه می شود.

با این حال بهترین سن ازدواج برای هر فرد و خانواده متفاوت است و باید توسط متخصص ازدواج مورد بررسی قرار بگیرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان به شما 😊

در این مطلب به مهمترین عامل طلاق در ایران پرداختیم و بررسی کردیم چه عوامل ساده و یا پیچیده ای می توانند به جدایی زن و مرد منجر شوند.

اگر فکر می کنیم زندگی مشترک شما به هر دلیل در خطر متلاشی شدن قرار دارد پیشنهاد می کنیم از یک متخصص روانشناس خبره در این زمینه کمک بگیرید.

فرقی ندارد کجای دنیا ساکن هستید، می توانید در بخش مشاوره روانشناسی تصویری سایت ویکی روان با مشاور مورد نظرتان از سراسر دنیا به شکل صوتی و تصویری بدون نیاز به نصب هیچ نرم افزاری در تماس باشید و جلسه مشاوره طلاق برگزار نمائید.

مشاوره طلاق تصویری در ویکی روان

 

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا