تربیت فرزندروانشناسی کودک و نوزاد

تربیت فرزند و راه های جلوگیری از تجاوز جنسی به کودکان

در این نوشتار به رابطه تربیت فرزند و راه های جلوگیری از تجاوز جنسی به کودکان میپردازیم. باشد که با انتشار این مطالب جلوی این فاجعه انسانی تجاوز را تا حد ممکن بگیریم.

با ویکی روان همراه باشید.

برای جلوگیری از تجاوز جنسی به کودکان راهکارهای زیر را به دقت انجام دهید

۱- بهترین سن شروع آموزش به کودکان وقتی است که بچه ها را از پوشک میگیرید.

هرگز جلوی جمع شلوارشان را پایین نکشید. بهشان یاد دهید که زیر پوشک حریم خصوصی بچه هاست. هرگز بچه ها را مجبور نکنید کسی را ببوسند.

“مادر برو یه بوس به عمو بده”یا“برو بغل دایی جان”و حرفهایی از این دست.

۲- بگذارید یاد بگیرند که برای بوسیدن و در آغوش کشیده شدن اجازه بچه ها شرط است.

۳- هرگز بچه ها را در سن پایین با هیچ مردی حتی محارم تنها نگذارید.

بیشتر تجاوزها از طرف داییها و عمو ها بوده و مسلما به عقل هیچ پدر و مادری هم نرسیده که ممکن است خطر در کمین بچه باشد.

فکر نکنید پسر بچه ها در خطر نیستند اتفاقا آمار تجاوز و آزار جنسی پسر بچه ها رو به افزایش است.

۴- مهارت “نه” گفتن را به بچه ها بیاموزید. این بهترین روش برای جلوگیری از تجاوز جنسی به کودکان است.

۵- سعی کنید راننده سرویس بچه ها مرد نباشد. مخصوصا مراقب آخرین نفری که با راننده تنهاست باشید.

۶- هرگز وقتی بیرون از منزل هستید سفارش چیزی را ندهید که بچه ها مجبور شوند تحویل بگیرند. برای جلوگیری از تجاوز جنسی به کودکان میبایست تا سنین مشخصی از تنها بودن کودکان و یا قرار دادن آنها در شرایط خاص جلوگیری کنید.

۷- اسم اعضای تناسلی را به بچه ها درست آموزش دهید. استفاده از اسامی متفرقه را کنار بگذارید. به بچه ها یاد دهید صحبت در این موارد خارج ار عرف است و هرکسی خواست در این موارد با ایشان صحبت کند سریع شما را درجریان بگذارند. بگویید این حرف ها فقط در چارچوب خانه مطرح می شوند.

۸- بیشتر متجاوزین کودک را می ترسانند. به بچه ها بگویید هر کاری که کرده باشند دوستشان دارید.

هرگز حتی برای تنبیه های معمولی هم این جمله رو به کار نبرید” این کارو کردی دیگه دوست ندارم“. بچه ها باید بدانند تحت هر شرایطی خانواده پذیرای ایشان است.

۹- اگر پرستار کودک دارید غیر مستقیم به او بفهمانید که خانه توسط دوربین کنترل می شود. به منظور جلوگیری از تجاوز جنسی به کودکان میبایست آنها بدانند در حال کنترل شدن هستند و نمیتوانند با فرزندان ما به دلخواه خود رفتار کنند.

۱۰- هرگز در سنین ۲ تا ۵ سال شوخی جنسی با همسرتان نکنید به این امید که بچه ها نمی فهمند. به بچه ها در مورد مسابل جنسی دروغ نگویید. اگر در مورد نحوه باردار شدن سوال کردند بهتر است با جفتگیری حیوانات شروع کنید. باید در نحوه آموزش مسائل جنسی به کودکان با دقت عمل کنید.

۱۱- حریم خصوصی را به بچه ها آموزش دهید. مثلا از بچه ها اجازه بگیرید و بعد ببوسیدشان یا غلغلکشان دهید. بگذارید گاهی نه بگویند.

۱۲- فضایی فراهم کنید که حرف هایشان را برای شما بگویند. اگر فیلم های نامناسب را در جایی دیدند یا از جائی شنیدند، و از شما توضیح خواستند بگویید که این مخصوص زن و شوهرهاست و بهشان تذکر دهید هیچ کس اجازه ندارد کس دیگری را این گونه ببوسد.

۱۳- کودک خجالتی خود را درست تربیت کنید. آنها میبایست بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

“مرجع تمام نکات گفته شده جدیدترین مطالب علمی دنیا بوده که توسط روانشناسان دانشگاه شهید بهشتی بومی سازی و به منظور جلوگیری از تجاوز جنسی به کودکان تهیه شده است.”

محقق: بنت الهدی میرهاشمی (روانشناس بالینی)

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا