روانشناسی کودک و نوزاد

۲۳ راه افزایش خلاقیت کودکان (تربیت کودک خلاق)

افزایش خلاقیت کودکان یکی از کارهایی است که والدین باید برای آن وقت بگذارند چون در آینده آنها تاثیر زیادی دارد. در جلسات مشاوره روانشناسی کودکان در سایت ویکی روان هم مشاورین راه های زیادی برای بالا بردن خلاقیت کودکان در خانه و تربیت کودک خلاق آموزش می دهند که بدون شک تاثیرگذار است. در ادامه این مطلب با هم راهکارهای افزایش خلاقیت کودک را از دید روانشناسی مورد بررسی قرار می دهیم.

بهترین راه افزایش خلاقیت کودکان چیست؟

با بخش مطالب روانشناسی عمومی در ویکی روان همراه باشید.

چالش‌ های روزانه برای رشد استدلال و درک از جهان همراه با محیطی دلگرم‌ کننده به کودک اجازه می‌ دهد تا نسبت به دیدگاه و نظرات خود اطمینان بیشتری داشته باشد. را ه‌هایی برای رشد خلاقیت کودک وجود دارد که امکان گنجاندن در زندگی روزمره را دارند.

همانطور که قبلا در مقاله راه های بالا بردن میزان خلاقیت در ویکی روان گفتیم، در کل روند بالا خلاقیت یک روند بلند مدت است اما در کوتاه مدت هم نتایج خوبی قابل مشاهده است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

چگونه خلاقیت کودک را افزایش دهیم؟

بالا بردن خلاقیت کودکان در خانه
بالا بردن خلاقیت کودکان در خانه

ممکن است تصور کنید که خلاقیت شامل نقاشی، نمایش عروسکی یا ساخت یک داستان خنده دار و غیره می شود! اما فرصت های بی شماری برای پرسیدن سوالات جذاب و مدل سازی تفکر خلاق در لحظات روزمره، همراه با فرزندتان وجود دارد.

در واقع، تربیت کودک خلاق ممکن است از آنچه فکر می کنید آسان تر باشد. در اینجا چند ایده ساده برای افزایش خلاقیت در کودکان ذکر شده است که می توانید در خانه انجام دهید.

قبل از همه، هنگامی که کودک شما برای حل یک مشکل یا انجام تکالیف سخت کمک می‌ خواهد، بلافاصله به او پاسخ ندهید. در عوض، از او بپرسید که چه فکری دارد و همه ایده ها، خصوصا ایده های غیر منتظره و خارج از چارچوب را تحسین کنید.

این اصلی مهم و یکی از راهکارهای افزایش خلاقیت کودکان است که هر والد و مربی باید آن را اجرا کند.

  1. با کودک خود بازی کنید اما روی روش بازی او تمرکز کنید. اگر در حال تعقیب اژدها هستید یا در یک جعبه مقوایی به سمت ماه پرواز می کنید، در مقابل وسوسه دخالت یا هدایت نمایش خود مقاومت کنید و به خود اجازه دهید در دنیای خلاق آنها غرق شوید. این نوع تعامل، پیامی را ارسال می کند که شما از فضای خلاقانه آنها حمایت کرده و آنها را در اولویت قرار می دهید.
  2. برای بالا بردن خلاقیت کودکان در خانه سعی کنید خودتان با استفاده از آموزش های آنلاین به تعمیرات وسایل منزل (رنگ آمیزی اتاق، تعمیر نشتی شیر آب) بپردازید. این یک روش عالی برای مدل سازی مهارت های خلاقانه حل مسئله است و اگر پروژه مطابق انتظار پیش نرود، مجبورید با یک فرد متخصص تماس بگیرید. به این ترتیب وقتی نتیجه ای نگرفتید، درخواست کمک اشکالی ندارد.
  3. بگذارید بچه هایتان کثیف شوند. فرزندتان را هنگام باران به بیرون بفرستید و او را تشویق کنید که در گل و لای سر بکشد، در گودال ها پا بزند یا به روشی بازی کند که باعث شود احساس آزادی و خوشبختی کند.
  4. برای افزایش خلاقیت کودکان تبلت یا تلفن هوشمند خود را به کودک قرض دهید و به او نحوه گرفتن، ویرایش و ذخیره عکس را آموزش دهید. سپس، عکاس تازه کار خود را تشویق کنید تا با دوربین کار کند. این شیوه تقویت خلاقیت در کودکان، برای بچه هایی که کار با گوشی همراه را دوست دارند فوق العاده جواب می دهد. (البته بر اساس قوانین برای کودکان در منزل پیش بروید تا خللی در تربیت آنها ایجاد نشود!)
  5. از کودک خود بخواهید تصور کند با داشتن یک نیروی جادویی چه کاری انجام می دهد: “اگر می توانستی برای یک روز نامرئی باشی، چه کاری انجام می دادی؟”
  6. کوکی های مورد علاقه کودک خود را با هم بپزید، اما دستور را تغییر دهید: یک یا دو ماده معمول مانند چیپس و شکلات سفید را به جای شکلات یا ماده دیگر را با کشمش جایگزین کنید. کسی چه می داند؟ حتی ممکن است دستور جدید را به دستور اصلی ترجیح دهید!
  7. از فرزندتان بخواهید یک مشکل خانوادگی را حل کند – به عنوان مثال: “اتاق نشیمن دائما نامرتب است. باید چه کاری انجام دهیم؟” به این ترتیب آنها احساس اهمیت کنند، فضایی برای حل خلاقانه مشکلات خود ایجاد می شود و در کارهای خانواده سهیم می شوند.
  8. بازی مورد علاقه فرزند خود را با هم انجام دهید، اما او را تشویق کنید که قوانین جدیدی ارائه دهد. به این صورت دوباره مثل یک بازی کاملاً جدید احساس خواهد شد!
  9. یک سوال خوب برای اینکه کودک شما به طور خلاقانه درباره دیگران فکر کند، وجود دارد: “اگر بتوانی به هر کودک در جهان یک هدیه بدهی، چه هدیه‌ ای می دهی؟”
  10. یک روش ساده برای فعالیت‌ های روتین البته به طور متفاوت وجود دارد: در صبح زمانی که فرزندتان صبحانه می‌خورد و برای مدرسه آماده می‌ شود و یا شب‌ ها که با هم غذا می‌ خورید، موسیقی پخش کنید. اگر آهنگ خاصی را دوست دارد از او سوال کرده و آهنگ مورد علاقه‌ اش را پخش کنید.
  11. از یک مسیر دیگر به مدرسه یا فروشگاه بروید. از گم شدن نترسید! دفعه بعدی که با کودک خود برای خرید مواد غذایی رفتید، به دنبال یک میوه، سبزیجات یا چیز دیگری باشید که قبلا هرگز نخورده‌ اید. در Pinterest و سایت های مختلف به دنبال دستورهای جالب غذا باشید و آن را برای شام با هم بپزید. این یکی از بازیهای افزایش خلاقیت کودکان است که برای ایجاد سرگرمی هم بسیار مفید است
  12. به پیاده روی بروید و کودک خود را به جمع آوری سنگ، شاخه، گل و سایر موارد در طبیعت تشویق کنید. وقتی به خانه برگشتید، در مورد وسایلی که با هم جمع کرده اید داستانی بسازید.
  13. فعالیت های فوق برنامه عالی هستند، اما سعی کنید در برنامه فرزندتان جایی برای فعالیت های غیر ساختاری بگذارید. گذاشتن وقت در طول روز برای بازی خلاقانه ضروری است.
  14. برای بالا بردن میزان خلاقیت کودک خود، چند عروسک حیوانات و کیت بازی را جمع کنید و اتاق نشیمن تان را به یک کلینیک دامپزشکی تبدیل کنید.
  15. از فرزندتان چنین سوالاتی بپرسید: ” اگر بتوانی چیزی را اختراع کنی که زندگی مردم را راحت تر کند، چه چیزی را اختراع می کنی؟ چه شکلی خواهد بود و چه کاری انجام خواهد داد؟”
  16. از کودک خود بخواهید با وسایل و لباس هایی که قبلا استفاده نکرده، لباسی را برای آن روز انتخاب کند و از لباس “جدید” که پوشیده است عکس بگیرید.
  17. تشویقش کنید با اسباب بازی های فکری بازی کند، مانند اسباب بازی هایی که بسته به روحیه و تخیل کودک شما می توانند به روش های مختلفی استفاده شوند: به عنوان مثال بلوک ها، مهره های مغناطیسی، شن و ماسه، خانه عروسک ها، ماشین های باز شونده، حیوانات پرشده و خمیر بازی.
  18. همیشه تلاش کودک خود را ستایش کنید نه نتیجه را. “من به شما افتخار می کنم که خیلی سخت برای آن آزمون مطالعه کردی. من می دانم که زمان زیادی برای این کار گذاشتید.” ایجاد انگیزه در کودکان برای استفاده از ذهن خود برای یادگیری و حل مشکلات، تأثیر ماندگاری به جا می گذارد، بسیار ماندگارتر از هر نمره ای که او در یک آزمون کسب می‌کند.
  19. اگر فرزند شما بعد از ناکام ماندن در کاری احساس بدی دارد، بلافاصله به او نگویید که مهم نیست. در عوض، سوال کنید: “چرا فکر می کنی در آزمون نمره بهتری نگرفته‌ ای؟” به این صورت به او فرصتی می دهید تا درباره این تجربه، خلاقانه فکر کند تا بتواند در کار بعدی بهتر عمل نماید. این یعنی اگر قصد افزایش خلاقیت کودکان را دارید باید صبر داشته باشید و احساسات خود نسبت به فرزندتان را مدیریت کنید
  20. به کودک خود آموزش دهید که چگونه با تلفن همراه فیلم ضبط کند، این یکی از بازیهای افزایش خلاقیت کودکان است که باید با نظارت بالا انجام شود. از او بخواهید با شما مصاحبه کند (مانند یک برنامه خبری) یا از موسیقی مورد علاقه اش در‌ فیلمی، فیلمبرداری کند.
  21. دفعه بعدی که کالای بزرگی را برای خانه سفارش دادید، جعبه مقوایی آن را خالی کرده و در محوطه باز خانه خود قرار دهید. اجازه دهید کودکتان از آن به عنوان دژ، سکوی پرتاب موشک یا قلعه استفاده کند. در واقع برای داشتن کودک خلاق اول خودتان باید خلاقیت را آموزش ببینید
  22. یک داستان خانوادگی مورد علاقه او را بازگو کنید به عنوان مثال، اینکه چطور در روزی که فرزندتان به دنیا آمده به بیمارستان نرسیدید یا جالب ترین اتفاقی که در تعطیلات تابستان افتاده است. سپس، از فرزندتان بخواهید داستان را از دیدگاه شخص دیگری بازگو کند، شاید از نظر روانشناس یا خواهر و برادر شما. توانایی تفکر درباره داستانی از منظرهای دیگر، مهارت مهم تفکر خلاق است.
  23. یکی از روش های فوق العاده جالب برای بالا بردن خلاقیت کودکان در خانه این است که آنها را در پخت و پز غذا شریک کنید و بخواهید نظر بدهند تا غذای خوشمزه تری در کنار هم میل کنید

مشاوره آنلاین و تصویری کودک در ویکی روان

فواید خلاقیت برای کودکان چیست؟

درمان عدم تمرکز کودکان

مهم ترین فواید خلاقیت برای کودکان خود را زمانی که بچه ها وارد اجتماع می شوند خود را نشان می دهد.

بچه ها خلاق توانایی حل مسئله بسیار بالاتری دارند، آنها می توانند شرایط را به خوبی مدیریت کرده و تصمیمات مناسب تری بگیرند.

همانطور که بارها در جلسات مشاوره آنلاین کودک و نوجوان گفته ایم، بچه هایی که از میزان خلاقیت بالاتری سود می برند آینده روشن تری در انتظار آنهاست، پس ارزش دارد والدین برای افزایش خلاقیت کودکان خود وقت و انرژی کافی بگذارند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان در مورد افزایش خلاقیت کودک چیست؟

حالا که از فواید خلاقیت برای کودکان آگاه شدیم، پیشنهاد می کنیم برای این کار اقدام عملی انجام دهید.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا در جلسه های مشاوره غیرحضوری و تصویری سایت ویکی روان برای افزایش خلاقیت کودک شرکت کرده و در کنار فردی متخصص، از روش های علمی و کاربردی برای بهبود خلاقیت بچه ها استفاده کنید:

لیست مشاورین کودک در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا