مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

آیا دادن حق طلاق به زن درست است؟

موضوع دادن حق طلاق زن، یکی از جنجالی ترین بحث های پیش از ازدواج و البته قبل از آن می باشد، خیلی ها می پرسند آیا دادن حق طلاق به زن درست است یا نه؟ به همین خاطر در جلسات مشاوره آنلاین قبل ازدواج هم صحبت های زیادی در مورد اینکه اصلا حق طلاق زن چگونه است یا نظرات در مورد حق طلاق زن چیست می شود. مردهای زیادی تحت هیچ شرایطی زیر بار این شرط نمی روند، اما بسیاری از متخصصین حق طلاق برای زن را امری عادی در جامعه امروز می دانند. دکتر پروانه صفایی مقدم، مشاور روانشناس آنلاین در سایت ویکی روان در این مطلب به بررسی موضوع حق طلاق زن از نظر روانشناسی پرداختند.

منظور از حق طلاق زن چیست؟

با وبلاگ سایت ویکی روان همراه باشید.

قبل از هر چیز از شما می خواهیم بدون پیش زمینه ذهنی این مقاله را مطالعه کنید. اگر تصمیم خود را گرفته اید به آن عمل کنید، اما اینکه دادن حق طلاق به زن درست است یا نه یک موضوع کارشناسی با نظر روانشناسی و جامعه شناسی است نه یک تصمیم احساسی و لحظه ای!

به همین خاطر مشاور روانشناس به خوبی می تواند شرایط شما را در حین جلسه مشاوره ازدواج تشخیص داده و راهکار اختصاصی ارائه دهد.

شاید شما هم زیاد در مورد داشتن حق طلاق برای خانم ها شنیده باشید. خانم های زیادی با توجه به نقششان در خانواده امروزی و جامعه خواستار داشتن حق طلاق پیش از ازدواج با آقایان هستند. دقیقا همان چیزی که آقایان دارند!

اما مردهای زیادی این موضوع را اشتباه و به قوانین پیش فرض این موضوع بسنده می کنند. کلا منظور از حق طلاق زن این است که زمان ازدواج یا بعد از آن مرد به صورت قانونی اجازه جدا شدن بدون نیاز به اجازه مرد را به همسر خود می دهد. البته حق طلاق برای زن هم انواع گوناگونی دارد، اما کلی ترین و دقیق ترین آن همین است که زن می تواند بدون اذن مرد از او جدا شده و ازدواج را تمام کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

مشكلات دادن حق طلاق به زن چيست؟

طلاق واژه ای که امروزه در هر جای این جهان باشید آن را خواهید شنید.

واژه ای که از قدیم بوده و احتمالا تا زمانی که بشر به حیات خود ادامه می دهد وجود خواهد داشت. چون انواع طلاق بسیار زیاد هستند و در شرایط متفاوت از آنها استفاده خواهد شد.

اما همانطور که بارها در ویکی وران گفته شد، نوع و شیوه هایی برای آن وجود دارد. در موضوع طلاق موارد زیادی مطرح می شود که از آن جمله می توان به حق طلاق اشاره کرد. پرسش چه کسی حق طلاق دارد از جمله موضوعات و پرسش هایی است که به دفعات پرسیده می شود و مباحث زیادی پیرامون آن شکل گرفته است.

حق طلاق برای زن و مرد متفاوت است، بدین معنا که حق طلاق بر عهده مرد است. پس ممکن است سوال شود چرا زن حق طلاق ندارد یا مشکلات دادن حق طلاق به زن چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید به معنای ازدواج رجوع کنیم.

بررسی چند نکته درباره معایب دادن حق طلاق به زن

اما معایب دادن حق طلاق به زن چیست و چرا بعضی آقایان با وجود علاقه شدید به همسرشان از آن امتناع می کنند؟ مهم ترین نکته این است که باید شرایط زوجین زمان تصمیم گیری های مهم زندگی در نظر گرفته شود. روحیات، اخلاق، وضعیت زندگی و مهم تر از نقش آنها در پیشبرد زندگی مشترک.

برای مثال شرایط ازدواج در خانواده ای که یک نفر بیشتر بار مسئولیت را به عهده دارد با خانواده ای زن و مرد پا به پای هم مشارکت دارند بسیار متفاوت است.

پس در مقوله حق طلاق با زن باید به نوع تفاهم زندگی افراد هم اشاره کرد و نقش آنها را در نظر گرفت. در مقاله زنان مستقل چه ویژگی هایی دارند در ویکی روان اشاره کردیم که در بیشتر موارد خانم هایی که می توانند بدون نیاز به همسرشان یک زندگی فردی را به خوبی بگردانند درخواست دادن حق طلاق به زن دارند.

پس نمی توان به طور کلی معایب دادن حق طلاق به زنان برای همه را یکسان درنظر گرفت. بلکه فرد به فرد متفاوت است.

بررسی حق طلاق خانم ها از دل تعریف ازدواج

ازدواج به معنی پیوندی میان زن و مرد شکل می گیرد و طلاق به صورت عام و کلی گسستن این پیمان است. اما ممکن است سوال شود که:

  • آیا زن و مرد در مورد طلاق حقوق یکسانی دارند؟
  • آیا هر کدام می توانند این حق را داشته باشند که یک طرفه آن را باطل کنند؟
  • شرایط داشتن حق طلاق چیست و مراتب و مراحل آن به چه صورت است؟

این موارد و مواردی دیگر از جمله پرسش هایی می باشند که ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید. به همین منظور دانستنشان برای هر فردی در هر سنی و با هر جنسیتی می تواند مفید باشد.

وکالت در طلاق یا حق طلاق زن

یادتان باشد شرایط دادن حق طلاق به زن بسیار مهم است چون وکالت در طلاق یا حق طلاق به 2 صورت انجام می شود.

  1. اول اینکه در ضمن عقد در سند نکاحیه عنوان شود که چه کسی با چه شرایطی حق طلاق دارد
  2. حالت دوم حالتی است که مرد (زوج) به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و وکالت در طلاق را به همسرش یا شخص دیگر بدهد.

در صورتیکه شوهر خارج از ایران باشد، دادن وکالت بوسیله تنظیم وکالتنامه طلاق در سفارت و یا کنسولگری ایران انجام می شود.

مسلما اولین چیزی که در حق طلاق به عنوان پرسش یا نقطه ابهام مطرح می شود اختیارات و حدود آن است.

وکالت برای طلاق یا همان حق طلاق در صورتی که از طرف مرد در زمان عقد نکاح (سند ازدواج) آورده شود غیر قابل عزل از جانب مرد می باشد و اگر اعطای وکالت در طلاق در دفترخانه داده شده باشد می تواند بلاعزل و یا قابل عزل و یا مدت دار باشد که همه این موارد بستگی به مرد دارد که چه نوع وکالت در طلاقی بخواهد اعطا کند.

منظور از داشتن حق طلاق چيست؟

بداشتن حق طلاق از نظر حقوقى به اين معناست كه آقا در يكى از دفاتر ثبت رسمى، با اختیار خودش به همسرش وكالت در طلاق می دهد.

به عبارت ديگر آقا به خانم اين اجازه را می دهد كه به جاى او در كليه مراحل ادارى و قضايى از جمله دادگاه و دفترخانه حضور داشته باشد و نيازى به امضاء و اجازه و حتى حضور آقا در مراحل نباشد. این دقیق ترین تعریف از دادن حق طلاق به زن در ایران است.

به همین خاطر در جلسات مشاوره روانشناسی برای خارج از کشور در ویکی روان معمولا موضوع حق طلاق برای زن مطرح نیست، چون قوانین هر کشور متفاوت است و اینکه آیا دادن حق طلاق به زن کار درستی است در کشورهای دیگر به صورت قانون از قبل تدوین شده است.

آیا حق طلاق فقط زمان ازدواج داده می شود؟

حق طلاق كه در عبارات حقوقى وكالت در طلاق ناميده می شود، مى تواند يكى از شروط جارى شدن زمان عقد باشد. اما اگر در زمان عقد از همسرتان حق طلاق نگرفته ايد، مى توانيد همراه با همسرتان به نزديكترين دفتر اسناد رسمى مراجعه نماييد و به صورت رسمى از همسرتان وكالت در طلاق بگيريد.

پس دادن حق طلاق به زن تنها به زمان ازدواج (جاری شدن خطبه عقد) محدود نمی شود و هر زمان مرد می تواند به همسر خود وکالت طلاق بدهد.

روش هاى دريافت حق طلاق

حق طلاق زن یعنی چه

2 روش براى اخذ حق طلاق وجود دارد:

  1. در همان زمان عقد
  2. پس از آن

همانطور که گفته شد، در دفترخانه ثبت ازدواج، حق طلاق از طريق مرد به زن اعطاء می شود. زوج طى یک وكالتنامه در هنگام عقد نكاح توسط عاقد حق را به زوجه مي دهد و بايد در متن سند ازدواج درج شود. البته بايد گفت اين وكالت،كامل و قانونى نيست و زوجه هر موقع بخواهد مي تواند آنرا پس بگيرد.

مراجعه زوجين به دفاتر اسناد رسمى، در صورتى كه زوجين خارج از ايران باشد، بايد به سفارتخانه و در صورت نبود سفارتخانه در كشور محل اقامت به كنسولگرى مراجعه كنند.

اعطاى وكالتنامه در زمانى پس از ازدواج، با ارائه مدارك هويتى زوجين و اصل سند ازدواج كه در اين مرحله وكالت تنظيم خواهد شد.

اما نتيجه و جمع بندى؛ آيا اعطاء حق طلاق به زن خوبست؟

طلاق و داشتن حق طلاق يكى از روش هاى مرسوم است، كه اين روزها به كار برده می شود. پس دادن حق طلاق به زن نباید تمام ذهن و فکر شما را درگیر کند، می توانید به سرعت درباره آن به قطعیت برسید.

در اين شيوه مرد به زن وكالت حق طلاق را مى دهد، تا در صورت نياز بدون حضور مرد، امور طلاق توسط يك وكيل انجام شود! حق طلاق زن باید در دفتر اسناد رسمى ثبت شود در غير اينصورت فاقد ارزش قانونى هست.

حق طلاق زن و گرفتن مهریه

در اين روش اجبارى به بخشيدن مهريه نيست و زن مى تواند تمام حقوق مالى خود را دريافت كند. با توجه به موقعيت زن در جامعه ما كه محدوديت هاى بسيارى را دارد جهت طلاق و غير از آن، بودن يا نبودن زن در زندگى زناشويى را مرد انتخاب می كند.

لذا بايد حق مسلم يك زن دانست كه خود براى خود تعيين حق كند. این يک تصور و باور قديمى كه زن لباس سفید می آید با کفن سفید می رود را خط بطلان كشيده و از هر جايى كه احساس می كند راه را اشتباه رفته برگردد.

البته این موضوع نباید سوء تعبير براى افراد تنوع طلب نباشد

مسله ديگر كه بسيار حائز اهميت هست در عقد نامه قيد نشده كه اگر زندگى فاقد عشق و محبت هست و اگر درک متقابل نيست می توان جدا شد و يک پايان تلخ بهتر از يک تلخى بى پايان است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان به شما چیست؟

همانطور که می بینید، موضوع دادن حق طلاق به زنان بسیار پیچیده است و باید از جنبه های متفاوت آن را مورد بررسی قرار داد.

اگر به هر دلیل در این مورد دچار شک و تردید هستید یا نمی دانید هنوز بهترین تصمیم چیست، می توانید در بخش مشاوره آنلاین ازدواج در سایت ویکی روان با بهترین مشاورین کشور از جمله دکتر پروانه صفایی مقدم جلسه مشاوره غیرحضوری برگزار کرده و یکبار برای همیشه موضوع داشتن حق طلاق زن را حل کنید.

مشاور روانشناس با توجه و علم و تجربه خود می تواند بهترین نظر را بر اساس شرایط شما ارائه دهد. یادتان باشد حق طلاق برای زن باید زوج به زوج کارشناسی شود تا بهترین تصمیم را بگیرید.

مشاوره ازدواج آنلاین

پروانه صفایی مقدم

متخصص روانشناسی بالینی، عضو تیم مشاوره آنلاین ویکی روان، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی و سخنران برتر سمینارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا