دسته بندی موضوعات جنسی

تعریف فانتزی جنسی چیست؟ (انواع+مزایا)

فانتزی جنسی (sex fantasy) یکی از چیزهایی است که امروزه اسم آن را زیاد می شنویم، اما توضیحات غیرشفاف و غیر علمی باعث شده بیشتر مردم ندانند اصلا تعریف فانتزی جنسی چیست و چند نوع دارد؟ البته در جلسات مشاوره جنسی آنلاین و حضوری توضیحات زیادی درباره فانتزی سکسی داده می شود، به همین دلیل در ادامه این مطلب سایت ویکی روان به بررسی کامل تعریف فانتزی زناشویی می پردازیم.

منظور از فانتزی جنسی چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

فانتزی جنسی که به آن فانتزی وابسته به عشق شهوانی نیز می گویند، یک فانتزی یا الگوی عمدی افکار با هدف ایجاد یا تقویت احساسات جنسی است.

این تصویرسازی ذهنی است که فرد خود را وابسته به آن می داند. یک فانتزی می تواند یک داستان طولانی یا یک فلش ذهنی سریع از تصاویر جنسی باشد.

معمولا به اشتباه فانتزی های جنسی با معنی فتیش (Fetish) اشتباه گرفته می شوند. در صورتی این دو کاملا با هم تفاوت دارند و در ویکی روان درباه آنها صحبت کرده ایم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان

چرا فانتزی سکسی طرفداران زیادی دارد؟

ایده های متفاوتی وجود دارد اما هدف استفاده از فانتزی جنسی می تواند از انگیزه های جنسی، مانند برانگیختگی جنسی و رسیدن به ارگاسم، تا وقت گذراندن یا کمک به خوابیدن فرد متغیر باشد

به عنوان یک پدیده تقریبا جهانی، فانتزی جنسی یک موضوع مهم مطالعه است. یک فانتزی ممکن است یک تجربه مثبت یا منفی یا حتی هر دو باشد. این می تواند تجربیات گذشته را منعکس کند و روی برخوردهای جنسی آینده تأثیر بگذارد.

ممکن است یک فرد تمایلی به اجرای یک فانتزی جنسی در زندگی واقعی نداشته باشد و از آنجایی که این روند کاملا تخیلی است، این فانتزی‌ ها به خیالات قابل قبول یا عملی محدود نمی شوند، که می تواند اطلاعاتی در مورد فرآیندهای روانی پشت رفتار جنسی ارائه دهد.

فانتزی های جنسی نقش مهمی در جرایم جنسی دارند. به طور مشابه، فقدان فانتزی، یا احساس گناه، ممکن است منجر به اختلال عملکرد جنسی شود.

انواع فانتزی های جنسی 

بسیاری از مطالعات در مورد انواع فانتزی جنسی این پدیده را با خیال پردازی های آگاهانه در زمانی که فرد بیدار است، تعریف می‌ کنند. قبلا در ویکی روان درباره انواع فانتزی های جنسی صحبت کردیم، این فانتزی‌ ها اغلب با استفاده از یکی از 3 تکنیک اندازه‌ گیری می‌ شوند:

  1. ارائه لیستی از فانتزی ها به پاسخ دهندگان ناشناس و درخواست از آنها برای نشان دادن اینکه کدام یک را تجربه کرده اند، چند بار و در چه زمینه ای. این روش بر فراخوانی گذشته‌ نگر متکی است که ممکن است دقت آن را محدود کند. چک لیست ممکن است جامع نباشد و در نتیجه ممکن است نسبت به برخی خیالات مغرضانه باشد.
  2. درخواست از پاسخ دهندگان ناشناس برای نوشتن تخیلات جنسی خود به شکل روایت. این روش همچنین بر یادآوری گذشته نگر متکی است. برخی از مطالعات تعداد فانتزی‌ های وارد شده را محدود می‌ کنند و پاسخ‌ دهندگان ممکن است تمام فانتزی‌ های خود را به هر حال یادداشت نکنند. ممکن است فانتزی‌ های نادر را فراموش کنند، مایل نباشند خیلی‌ ها را بنویسند، یا بیشتر در معرض موضوعات اجتماعی قرار بگیرند و سوگیری نسبت به چک لیست داشته باشند. این مورد با انواع اعتیاد جنسی هم در ارتباط است!
  3. از پاسخ دهندگان بخواهید خیالاتی را که در یک دوره زمانی معین تجربه می کنند از طریق چک لیست ها یا یادداشت های روزانه ثبت کنند. این روش مستلزم یک دوره زمانی طولانی برای ارائه است و ممکن است غیر عملی باشد.

محققان ممکن است از فوتوپلتیسموگرافی واژینال، فشار سنج آلت تناسلی، یا ابزارهای دیگر برای اندازه گیری نشانه های برانگیختگی فیزیکی، مانند دامنه نبض تناسلی، حجم خون ناحیه تناسلی و ضربان قلب استفاده کنند. این نتایج را می توان با برانگیختگی گزارش شده سوژه برای کمک به سنجش دقت مطابقت داد.

اهداف فانتزی جنسی چیست؟

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

محتوا و هدف یک فانتزی جنسی بین افراد بسیار متفاوت بوده و تابع تمایلات شخصی است.

این خیال‌ پردازی‌ ها از معمولی تا عجیب و غریب را شامل می‌ شود و ممکن است یک فرد تمایلی صفر تا کامل به انجام یک عمل خیالی داشته باشد

مردم اغلب از فانتزی برای کمک به برنامه ریزی ملاقات های جنسی آینده استفاده می کنند. خیال پردازی در همه افراد و در هر زمانی از روز اتفاق می افتد، اگرچه گفته شده که خیال پردازی در بین خیال پردازان شایع تر است.

فانتزی های سکسی اغلب برای فرار از محدودیت های جنسی واقعی و تصور سناریوهای خطرناک یا غیرقانونی، مانند تجاوز یا آدم ربایی استفاده می شوند. در مقاله راه های ترک کردن خودارضایی در ویکی روان هم توضیحات خوبی در این مورد داده شده است.

خیال پردازی‌ها به مردم اجازه می دهند خود را در نقش هایی تصور کنند که معمولا ندارند، مانند قدرت، بی گناهی و گناه

فانتزی ها تأثیر زیادی بر رفتار جنسی دارند (از این رو عبارت “مغز بزرگترین اندام جنسی است”)، و می تواند تنها علت ارگاسم باشد. در حالی که چندین مضمون مشترک در فانتزی ها وجود دارد، هر شی یا عملی را می توان وابسته به عشق شهوانی کرد.

در مقاله تعریف خودارضایی و استمنا گفته شد که فانتزی جنسی در طول خودارضایی مکرر اتفاق می افتد، اگرچه این امر برای مردان بیشتر از زنان صادق است. در طول تماس جنسی، برخی از افراد از تخیلات خود برای “خاموش کردن” جنبه های نامطلوب یک عمل استفاده می کنند.

به عنوان مثال، زنی که از عمل جنسی دهانی لذت می برد ممکن است در مورد لذت فیزیکی یا احساسی خود خیال پردازی کند. برعکس، ممکن است یک فرد از فانتزی برای تمرکز و حفظ برانگیختگی استفاده کند، مانند مردی که حواس پرتی را نادیده می گیرد.

مردان تمایل دارند در طول رابطه جنسی فقط از بخش‌ هایی از خود آگاه باشند و آنها بیشتر بر تحریک فیزیکی یک ناحیه تمرکز می‌ کنند و به همین دلیل، خود را یک “کل” نمی‌ دانند.

بسیاری از زوج ها فانتزی های خود را در قالب ماساژ های جنسی برای احساس صمیمیت بیشتر و به دست آوردن صمیمیت و اعتماد بیشتر، یا صرفا برای برانگیختن بیشتر یا تأثیرگذاری بر پاسخ های فیزیکی قوی تر به اشتراک می گذارند

برخی از زوج ها فانتزی ها را به عنوان نوعی ارتباط به اشتراک می گذارند. این به عنوان توضیحی برای افزایش BDSM در طول دهه 1980 ارائه شده است و به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری ایدز (HIV)، مردم به BDSM به عنوان یک خروجی امن برای فانتزی جنسی روی آوردند. زوج ها همچنین ممکن است از طریق نقش آفرینی جنسی، فانتزی های خود را به بیان کنند.

مزایای فانتزی زناشویی چیست؟

فانتزی ها همچنین ممکن است به عنوان بخشی از سکس درمانی در جلسات مشاوره سکسولوژی استفاده شوند.

همچنین فانتزی ها می توانند اعمال جنسی ناکافی هیجان انگیز را برای ارتقای سطوح بالاتر برانگیختگی و رهایی جنسی تقویت کنند

یک مطالعه در سال 1986 که زنان متاهل را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که فانتزی زناشویی به آنها کمک می کند تا به برانگیختگی و ارگاسم زنان دست یابند. به عنوان بخشی از درمان، زنان آنورگاسم معمولا تشویق به استفاده از فانتزی و خودارضایی می شوند.

دیدگاه های اجتماعی درباره فانتزی جنسی

دیدگاه های اجتماعی در مورد فانتزی جنسی (و به طور کلی ارتباط جنسی و سکس) در سراسر جهان متفاوت است. حریم خصوصی فانتزی یک فرد به شدت تحت تأثیر شرایط اجتماعی است.

به دلیل تابو بودن فانتزی های جنسی در بسیاری از نقاط جهان، بحث آزاد یا حتی تصدیق ممنوع است و به اجبار فانتزی‌ ها خصوصی می‌ مانند. در برخی شرایط سست‌ تر، فرد ممکن است فانتزی‌ های خود را با دوستان نزدیک، افراد مهم یا گروهی از افرادی که با آنها راحت است در میان بگذارد.

پذیرش اخلاقی و مطالعه رسمی فانتزی جنسی در فرهنگ غربی نسبتا جدید است. قبل از پذیرش، فانتزی جنسی به عنوان افکار شیطانی یا گناه تصور شده و معمولا به عنوان افکار هولناکی که توسط “عوامل شیطان” در ذهن مردم کاشته می شد، تلقی می شد!

حتی زمانی که روانشناسان مایل به پذیرش و مطالعه فانتزی ها بودند، درک کمی از خود نشان دادند و تا آنجا پیش رفتند که فانتزی جنسی در زنان را نشانه هیستری تشخیص دادند. قبل از اوایل قرن بیستم، بسیاری از کارشناسان فانتزی جنسی (به ویژه در زنان) را غیر طبیعی می دانستند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

حالا که با تعریف فانتزی جنسی آشنا شدیم بهتر می توانیم اثرات آن بر زندگی شخصی خود را احساس کنیم.

اگر به هر دلیل از زندگی جنسی خود رضایت ندارید، می توانید در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان با بهترین مشاورین کشور به صورت صوتی، تصویری و تایپی جلسه مشاوره آنلاین جنسی برگزار کنید:

لیست مشاورین سکسولوژیست

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    میل جنسی من کم هست و مسائل جنسی داره کم‌کم پیش من بی معنا و مفهوم میشه. برای همین نگران مسایل زناشویی هستم.
    من آزمایش اسپرم دارم و چون امکان حضور همسر برای گرفتن نمونه منی نیست باید به روش خودارضایی این کار را انجام بدم . ولی مشکل اینجا هست که خودارضایی زیاد منو تحریک نمی کنه و اسپرم کمی می تونم بدم .
    چه چیز هایی باعث می شود که مسائل جنسی برای من بی معنا و مفهوم نشه و میل جنسی من زیاد بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا