روانشناسی کودک و نوزادتربیت فرزند

دلیل عدم توانایی دوستیابی کودکان چیست؟(راه درمان)

عدم توانایی دوستیابی کودکان می تواند ریشه در باورهای ذهنی آنها یا آموزه های خانواده و اطرافیان داشته باشد. به طور کل مشکل دوست یابی کودکان یکی از مضووعات همیشگی جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین کودک و نوجوان در ویکی روان است که نشان از نگرانی های بسیار پدر و مادر دارد.

دلیل عدم توانایی دوستیابی کودکان چیست؟

کودک-مبتلا-به-اختلال-سلوک

با سایت ویکی روان همراه باشید.

عدم توانایی دوستیابی کودکان می تواند دلایل بسیاری داشته باشد، از سبک تربیتی خانواده گرفته تا محیطی که در آن قرار دارد همگی بر نوع رفتار بچه ها با دیگران می تواند تاثیر داشته باشد.

دوستیابی در کودکان مانند آن چیزی که در بزرگسالان اتفاق می افتد نیست و عوامل زیادی دست به دست هم می دهند تا یک کودک تمایل به برقراری ارتباط با هم نوع خود کند.

آیا در مدرسه یا کلاس دانش آموزی دارید که برای برقراری ارتباط با همسالان خود تلاش می‌ کند؟ آیا فرزند خود شما مرتبا مورد ظلم از طرف همکلاسی ‌ها یا “دوستان” قرار می ‌گیرد؟

کودکانی که فاقد حمایت اجتماعی هستند، به ویژه در برابر زورگویی آسیب ‌پذیر هستند

پس به عنوان یک روانشناس کودک و به عنوان والدین، چگونه به کودکانمان مهارت ‌هایی که لازمه دوستی ‌های مثبت و حفظ روابط با همسالان هستند را آموزش دهیم؟ در این مقاله ویکی روان ۵ راهکار برای بزرگسالان ارائه شده که باید با شروع سال تحصیلی به کودکان آموزش دهند.

۱- اول و مهمترین: این یک نقص شخصیتی نیست!

برای بسیاری از کودکان سنین مدرسه، توانایی یافتن دوستان جدید همانند نفس کشیدن طبیعی است.

با این حال ارتباط با همسالان برای برخی هم هر روز یک منبع استرس زا است که موجب بروی نگرانی و استرس در بچه ها می شود.

بسیاری از بزرگسالان تصور می ‌کنند در بچه‌ هایی که از نظر اجتماعی درگیرند، باید مشکلی وجود داشته باشد. این ذهنیت می‌ تواند یک طرز فکر آسیب ‌رسان باشد که فراتر از مهارت ‌های مقابله‌ ای فشار اضافی بر فرد وارد می ‌کند

به جای اینکه به مشکلات دوست ‌یابی به عنوان یک نقص شخصیتی فکر کنید، توانایی ایجاد و حفظ دوستی ‌ها را در برابر هر مهارتی که یک فرد جوان به آن نیاز دارد در نظر بگیرید.

دقیقا مانند فردی که از ریاضی عقب مانده است، آموزش خصوصی تمرینات اضافی را در نظر می‌ گیرید، متعهد به صرف زمان اضافی برای ارائه خدمات اضافی به کودک برای مهارت ‌های ایجاد دوستی مانند شروع مکالمه، تعامل قبل و بعد، پیدا کردن علایق مشترک و حتی پایان دادن به دوستی‌های ناسالم شوید.

۲- برای ردمان عدم توانایی دوستیابی کودکان باید با نقاط قوت شروع کنید

مشاوره-کودک-برای-افزایش-عزت-نفس

لیستی از نقاط قوت کودکی با مشکل دوست ‌یابی تهیه کنید.

به عنوان مثال، آیا او علاقه خاصی به موضوع خاصی دارد، حیوانات یا علم یا فناوری؟ آیا او از یک فعالیت خاص مثل فوتبال یا شنا یا هنر لذت می ‌برد؟

روی اشتباهات در روابط اجتماعی کودکان نباید بیش از حد تمرکز کنید، در عوض بر روی چیزهایی تمرکز کنید که در حال حاضر خوب انجام می‌ دهد و طرحی برای چگونگی رسیدگی به چالش ‌های اجتماعی اش با ایجاد نقاط قوت ذاتی او ایجاد کنید.

در این مسیر می توانید از مشاور روانشناس %

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.
دکمه بازگشت به بالا