مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

نگرانی‌‌‌های ازدواج کدامند؟ (انواع و راه غلبه)

4 چالش اصلی ازدواج برای زوجین

نگرانی های قبل ازدواج زمینه ساز استرس و نگرانی زوجین می شود تا جایی که می تواند بر کیفیت رابطه آنها تاثیر بگذارد. در جلسات مشاوره قبل ازدواج صحبت های زیادی درباره چالش های قبل ازدواج مطرح می شود تا دختر و پسر آسان تر این مرحله را طی کنند. در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به بررسی دقیق نگرانی های ازدواج از دید علمی می پردازیم تا بتوانید یک ازدواج موفق را تجربه کنید.

نگرانی های قبل ازدواج کدامند؟

سه مرحله استرس زا در ازدواج وجود دارد که این سه مرحله، استرس و نگرانی‌‌‌های ازدواج را به عروس و داماد تحمیل می کند. این سه مرحله در کشور ایران، بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است. به همین دلیل زوجین به معنای واقعی استرس قبل از ازدواج را تجربه می کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان

شناخت چالش های قبل ازدواج چه کمکی می کند؟

اگر بدانیم قبل ازدواج با چه چالش هایی روبرو هستیم، بهتر می توانیم آنها را مدیریت کرده و در جهت صحیح قرار بگیریم.

آگاهی از مشکلاتی که قبل از ازدواج با آن روبرو هستید کمک می کند بهتر قدم بردارید و از مسیری که در آن قرار دارید لذت بیشتری ببرید.

1- خواستگاری و گرفتن تصمیم ازدواج یکی از نگرانی‌‌‌های ازدواج است

می دانیم مراسم خواستگاری چیست و چه چالش هایی روبروی هر دو طرف است.

این مرحله استرس های متعددی دارد که بیشتر مربوط است به پذیرفته شدن از طرف نفر مقابل و خانواده وی، مراسم خواستگاری، آغاز آشنایی، شناخت ملاک های این ازدواج، تصمیم گیری، امکان اشتباه، صداقت طرفین، شرط و شروط ها، تناسب و هماهنگی ها، فرهنگ طرفین و خانواده هایشان.

همچنین قرار گرفتن دختر و پسر مقابل هم برای گفت وگو و تشریح ملاک هایشان. گاهی استرس ناشی از این موارد، به حدی سنگین است که یکی از طرفین ممکن است از کل قضیه طفره برود. سوالات جلسه ازدواج جهت دهی خوبی از شیوه فکری دو خانواده تعیین می کند. با این حال یکی از نگرانی های قبل ازدواج شیوه برگزاری خواستگاری و رفتار خانواده ها در این مراسم است.

پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه در مراسم ازدواج جذاب باشیم را در ویکی روان مطالعه کنید.

2- از نگرانی‌‌‌های ازدواج جشن ازدواج و مراسم مرتبط با آن است

افراد زیادی سوال می کنند بعد از خواستگاری چه کنیم و چطور پیش برویم؟

در صورتی که مراسم خواستگاری به خیر بگذرد و پسر و دختر آمادگی شان را برای تشکیل یک زندگی مشترک اعلام نمایند، نوبت به مراسم بله بُران و موارد مرتبط با عقد و ازدواج، از قبیل مهریه و مخارج عقد و عروسی می رسد که اگر نامعقول مطرح شوند، چه بسا موجب منتفی شدن مسأله گردند. استرس این قسمت از کار نیز بسیار زیاد و آزاردهنده می باشد.

حال چنانچه دختر و پسر و خانواده هایشان به توافق دست یافته و عقد صورت گیرد، آن هم با این قرار که طرفین فوری وارد زندگی مشترک نشوند نیز، استرس های خاص خود را دارد.

به عنوان مثال، نحوه ارتباط عروس و داماد، که ظاهراً نه صورتی از تجرد دارند و نه صورتی از تأهل با توجه به فرهنگ خانواده ها. انتظارات به وجود آمده بین طرفین، همین طور تهیه مسکن، تهیه جهیزیه، تفاوت های سلیقه ای و فرهنگی طرفین و موارد ناشی از آنها.

برگزاری مراسم جشن عروسی از نگرانی‌‌‌های ازدواج است و استرس های زیادی را برای عروس و داماد و خانواده های آنان به همراه دارد که ممکن است در برخی مواقع، منجر به سوءتفاهم و قضاوت های غیرمنطقی شده و طرف مقابل را به قصور و کوتاهی در اعمال و برخورد و… متهم کردن، بینجامد.

چنانچه تمایل و اشتیاقی به زندگی داریم باید بپذیریم که زندگی، خاصه زندگی مشترک که مورد بحث ماست، یعنی قبول یک سری بایدها و نبایدها. بایدها و نبایدهایی که فقط با مقداری امید، علاقه، خوش بینی و گذشت و اراده ای راسخ، تبدیل به مواردی مطبوع و قابل تحمل شده، تا جایی که ورود هرگونه استرس منفی و مثبت کوچک و بزرگی را به زندگی ما ممنوع می سازند!

هر نوع ازدواج چالش های خاصی دارد، با این حال اگر این مراحل را به شکل مسالمت آمیز طی کنید، کمتر دچار استرس بعد ازدواج می شوید.

3- تهیه یک سقف مشترک

در مقاله چطور ازدواج کنیم توضیح دادیم یکی از نگرانی های ازدواج تامین سقفی مشترک برای زن و مرد است تا زندگی مشترک را شروع کنند.

از مهمترین و اساسی ترین نگرانی‌‌‌های ازدواج و مرحله استرس آور، همین مرحله است که معمولاً نسبت به آن توجه چندانی صورت نمی گیرد، چرا که بسیاری بر این باورند که آشنایی های زمان نامزدی و دوران عقد، برای شناخت دو طرف کافی بوده است.

در حالی که موضوع کاملاً خلاف این فکر است، چرا که تا قبل از شروع زندگی زیر یک سقف مشترک، معاشرت ها، حول محور مسائلی تقریباً عادی نظیر، گردش و تفریح و گفت وگوهای نه چندان جدی صورت می گرفته، در حالی که با رفتن زیر یک سقف مشترک، تفاوت ها و شباهت ها، به واقعی ترین شکل ممکن نشان داده می شوند.

در یک ازدواج سالم نوع ارتباط زن و شوهر، پس از ازدواج، با خانواده هایشان نیز حائز اهمیت است. این که مرز و حریم مشخصی وجود داشته باشد که نه صمیمیت قبل از ازدواج دختر و پسر با خانواده هایشان را به خطر اندازد و نه آن که خانواده ها را تشویق به تعیین تکلیف و دخالت در زندگی آنها کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله رابطه خوشبختی و ازدواج را در ویکی روان مطالعه کنید تا متوجه شوید همین چالش های قبل ازدواج چقدر بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد.

4- مقابله با استرس ها و نگرانی‌‌‌های ازدواج

وقتی صحبت از مواجه با استرس به میان می آید، یعنی به کار بستن یک سری تمهیدات، فعالیت ها و اقداماتی که فرد به واسطه آنها، استرس هایش را ضربه فنی کرده و از میان برشان دارد. یا این که این استرس را تا سرحد ممکن کاهش داده یا با آن، راه سازگاری پیش گرفته و به قول معروف، کنار آید. مقابله با استرس ها، انواع متفاوتی دارد.

انواع مقابله به زبانی ساده

قبلا در ویکی روان درباره انواع استرس توضیح دادیم. با این حال مواجه با استرس دو نوع است:

  1. مقابله های عملی
  2. مقابله های ذهنی

هریک از این مقابله ها شامل موارد سالم و ناسالم است.

مقابله های سالم عملی با نگرانی‌‌‌های ازدواج

نگرانی‌‌‌های ازدواج

تصمیم جدی برای عمل به یک کار مفید، انجام فعالیتی خاص، راهنمایی گرفتن، مشورت کردن، برنامه ریزی در زندگی، جمع آوری اطلاعات در زمینه های مورد نیاز، مطالعه کردن، استفاده از روش حل مسئله، فکر کردن، سنجیدن، ارزیابی و نقد موقعیت، درجه بندی مشکلات، زمان بندی فعالیت ها و درخواست کمک از دیگران.

مقابله های ناسالم

سرقت، فرار از منزل، توسل به زور و تهدید و استفاده از آنها، خشونت و پرخاش، بزهکاری، استفاده از نیرنگ و حیله برای رسیدن به هدف، بی بندوباری.

هیجان مدار سالم

دعا و نیایش، تخلیه احساسات (گریه کردن و بیان خشم)، گفت وگوی درونی مانند دلداری و آوردن استدلال و منطق برای خود، توجه به افکار خوب و خوشایند (مثبت اندیشی)، توکل بر خداوند و اعتقاد به حکمت او (آنچه او می داند و ما نمی دانیم)، صبر و طاقت، درد دل کردن با دوستان و آشنایان راه هایی برای درمان و مقابله با نگرانی‌‌‌های ازدواج است.

هیجان مدار ناسالم

اعتیاد و پناه بردن به آن، بدگویی، خشونت و پرخاشگری، تخریب اموال دیگران، شکستن و پرتاب اشیاء، انجام رفتارهای ناگهانی و بعد پشیمانی، درماندگی و نومیدی، دست کشیدن از تلاش و کوشش، خواب و رویا را انتخاب کردن، پناه بردن به خرافات و فال و فالگیری.

در انتها بد نیست بدانیم هنگامی که صحبت از مقابله با استرس و نگرانی‌‌‌های ازدواج به میان می آید همیشه این خود ما هستیم که می توانیم به بهترین نحو ممکن و با استفاده از موارد مفیدی که در بخش مربوط به مقابله های سالم (عملی و ذهنی) عنوان شد، در جهت دور کردن یا از بین بردن استرس ها در زندگی مشترکمان، تلاش کنیم.

البته همان طور که عنوان شد، کمک، راهنمایی و استفاده از وجود دیگران، در توفیق یافتن ما علیه استرس، نگرانی‌‌‌های ازدواج بسیار مؤثر خواهد بود. به خاطر بسپاریم همیشه برای مواجهه یا از بین بردن مشکلات و ناراحتی ها، قدم اول تعلق به خود ما دارد، چرا که ما برای زندگی خود و فرد مقابلمان است که عزم را جزم کرده و قدم اول تا قدم آخر را برمی داریم.

قدم هایی که در هر فاصله شان، ممکن است به دهها مشکل دیگر بربخوریم، مشکلاتی که زمینه ساز انواع و اقسام فشارهای روحی – روانی اند، فشارهایی که برای رسیدن به اصل زندگی و شیرینی های موجود در آن و نیز تکامل و آب دیده شدن افراد، همیشه اجتناب ناپذیر بوده و خواهند بود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای کاهش نگرانی های قبل ازدواج

اگر شما هم قبل ازدواج نگرانی های زیادی دارید و نمی دانید چطور باید آنها را مدیریت کنید، پیشنهاد می کنیم علاوه به همفکری با خانواده های خود حتما موضوع را با مشاور ازدواج در میان بزارید. حضور در جلسات مشاوره پیش از ازدواج کمک می کند به بهترین شکل نگرانی های قبل ازدواج را شناخته و آنها را مدیریت کنید به صورتی که از آنها آسیب نبینید.

شما دوست و همراه گرامی می توانید از سراسر ایران و جهان در ویکی روان مشاوره روانشناسی آنلاین و تلفنی خریداری کرده و با بهترین مشاوران روانشناس غیرحضوری جلسه روان درمانی و مشاوره برگزار کنید تا نگرانی های قبل ازدواج را به حداقل برسانید.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا