تربیت فرزند

11 راه تربیت کودک لجباز دختر در روانشناسی

تربیت کردن دختر بچه های لجباز چطور ممکن است؟

تربیت کودک لجباز دختر شاید کمی سخت باشد، اما اگر والدین با اصول تربیت فرزند آشنایی داشته باشند خیلی شیرین است. والدین زیادی در بخش مشاوره روانشناسی ویکی روان سوال می پرسند با دختر لجبازم چگونه رفتار کنم و چطور رفتار نکنم؟ قواعد خاصی برای تربیت دختر بچه لجباز وجود دارد که در مشاوره تربیت فرزند آنلاین و تلفنی آموزش داده می شود. با این حال در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی خارج از کشور ویکی روان به بررسی تمام ریزه کاری های تربیت کردن دختر بچه های لجباز می پردازیم.

پیش از بررسی روش های تربیتی دختر لجباز باید یادتان باشد کودکان نیازمند توجه والدین و عزیزان خود هستند. هر رفتار آنها نشانگر نیازی در آنهاست. پس با فرزند لجباز دختر خود لجبازی نکنید و از آموزه های زیر نهایت استفاده را ببرید.

راه تربیت کودک لجباز دختر چیست؟

با مطالب روانشناسی روز در سایت ویکی روان همراه باشید.

هر پدر و مادری تایید می کند که لجبازی و بچه ها همیشه همراه هم هستند. کودکان به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی لجبازی می کنند، اما لجبازی در هر سنی اتفاق می افتد. گاهی بخشی از شخصیت آنهاست که شما به عنوان پدر و مادر باید به فرزند خود بیاموزید تا این احساس را مدیریت کند؛ در موارد دیگر تنها راهی برای آزمودن مرزها و ابراز آزادی است و گاهی هم کودک در تلاش برای بیان چیزی است.

آموزش ابراز وجود و مقابله با استرس به شیوه های سالم به کودکان لجباز، کلید انضباط موثر است و خود راهی برای آموزش نظم به کودکان می باشد. در روند تربیت کودک لجباز دختر با حفظ آرامش، گوش دادن و درک کردن و ارائه الگوی خوب از رفتار قابل قبول، او را تنبیه کنید. اما پیش از آن مقاله انواع تنبیه کودکان را در سایت ویکی روان مطالعه کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان

آشنایی با اصول تربیت دختر بچه لجباز در روانشناسی

یک نمونه از اصول تربیت بچه لجباز دختر این است که اگر اجاق داغ باشد باید خودشان ببینند. بنابراین اگر نگران آسیب های جدی هستید، بهتر است به جای تلاش برای کنترل آن ها، اجازه دهید از طریق تجربه یاد بگیرند. شما باید انتظار داشته باشید که فرزند با اراده شما به طور مکرر محدودیت های شما را امتحان کند و با این روش او یاد می گیرد. با آگاهی از این موضوع، راحت تر می توانید آرامش خود را حفظ کرده و از فرسودگی و قطع روابط جلوگیری کنید. در ادامه بیشتر نمونه هایی از راه های تربیت کردن دختر بچه های لجباز بیان می کنیم.

اما پیش از شروع حتما مقاله نشانه های لجبازی در کودکان از ویکی روان را مطالعه کنید تا دید بهتری در مورد اصول تربیت بچه لجباز دختر به دست بیاورید.

1- محیط را تغییر دهید

اصل اول در تربیت کردن دختر بچه های لجباز انعطاف والدین است. بچه ها مهمان های جدید خانه شما هستند، برای داشتن یک ارتباط زیبا با آنها انعطلاف داشته باشید. این از اصول تربیت کودک لجباز دختر است.

اگر کودک شما هر روز لجوجانه به همان وسیله شکستنی دست می زند یا داخل کابینت ها آشپزخانه می رود، به جای تنبیه کودک، خانه را طوری مرتب کنید که برای او ایمن باشد. به هر حال، اینجا هم خانه اوست و وقتی بتواند آن را کشف کند، بهتر یاد می گیرد. در واقع از اصول تربیت کودک لجباز دختر تغییر محیط برای حل مشکلات فعلی می باشد.

2- کودک با اراده قوی شما بیش از هر چیزی تسلط می خواهد

بگذارید او مسئولیت بسیاری از فعالیت های خودش را به عهده بگیرد. به او فشار نیاورید تا دندان هایش را مسواک بزند؛ از او بپرسید «قبل از خوابیدن باید چه کار دیگری انجام دهید؟» بهتر است لیستی تهیه کنید: «هر روز صبح غذا می خوریم، دندان ها را مسواک می زنیم، توالت می رویم و کوله پشتی را جمع می کنیم. دیدم کوله پشتی ات را جمع کرده ای و فوق العاده است!» حالا قبل از رفتن به خواب باید چه کنیم؟

کودکانی که احساس استقلال و مسئولیت پذیری بیشتری دارند، نیاز کمتری به مخالفت خواهند داشت. ناگفته نماند که آن ها در ابتدا مسئولیت را بر عهده می گیرند. این همان چیزی است که با عنوان اختلال نافرمانی مقابله در کودکان از آن یاد می شود.

3- توجه کودک خود را تغییر دهید

اگر کودک شما رفتاری دارد که خارج از محدوده است، نام او را بگویید و سپس توجه او را به اسباب بازی یا حواس پرتی که از آن لذت می برد، معطوف کنید. مجموعه ای از استراتژی ها را آماده کنید تا در یک لحظه توجه کودکتان را به خود جلب کنید.

باید کمی در تربیت کودک لجباز دختر خلاقیت به خرج دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

4- به فرزند با اراده و قوی خود حق انتخاب بدهید

اگر دستور بدهید، قطعا آماده جنگ خواهد شد. اگر پبشنهاد یک انتخاب دهید، او احساس می کند که ارباب سرنوشت خود شده است. البته، فقط انتخاب‌ هایی پیشنهاد کنید که بتوانید با آن‌ها زندگی کنید و اجازه ندهید با از دست دادن قدرتتان عصبانی شوید. اگر رفتن به فروشگاه غیر قابل مذاکره بوده و او می خواهد به بازی ادامه دهد، انتخاب مناسب این است:

«الان می خواهی بروی یا ده دقیقه دیگر؟ باشه ده دقیقه دیگر و بدون سر و صدا!… و از آنجایی که تمام کردن بازی در ده دقیقه سخت است، چه کاری می توانیم انجام دهیم تا در ده دقیقه این کار برایت آسانتر شود؟»
یکی از رایج ترین رفتارهای بدی که نوزادان و کودکان نوپا تکرار می کنند، ضربه زدن، گاز گرفتن یا لگد زدن است. شاید شما هم در تربیت کودک لجباز دختر مشاهده کرده باشید که چه کارهای عجیبی می کنند.

آن ها این کار را انجام می دهند تا ببینند چه نوع واکنشی نشان خواهند داد، تا به شما یا دیگران آسیبی نرسانند. مهم است که به کودک خود بیاموزید چگونه با دیگران به شیوه ای ایمن تعامل کند.

5- برای تربیت کودک لجباز دختر با استفاده از روتین ها و قوانین از جنگ قدرت اجتناب کنید

به این ترتیب، شما آدم بدی نیستید که آن ها را راهنمایی می کنید. این قانونی است که در تربیت کودک پرخاشگر هم از آن استفاده می شود.

«قانون این است که ما بعد از هر وعده غذایی و میان وعده از پفک استفاده کنیم»، یا «برنامه این است که چراغ ها تا ساعت ۸ شب روشن باشند.» «اگر عجله دارید، برای خواندن دو کتاب وقت داریم.» یا «در خانه مان، تکالیف را قبل از تماشای تلوزیون به پایان می رسانیم.»

6- در روند تربیت دختر بچه لجباز به نظم به عنوان آموزش فکر کنید

در مقاله رفتار با آدم لجباز در سایت ویکی روان گفتیم که نظم و انضباط به جای داشتن پیامدهای منفی (تنبیه ها)، راهی برای تبدیل رفتار نادرست به لحظات آموزشی است. هنگامی که کودک شما از همکاری امتناع کرده یا همان رفتار بد را تکرار می کند، هدف نهایی شما باید این باشد که به کودک خود یاد دهید همکاری کند و رفتار بد را تکرار نکند.

7- اصلا در تربیت کودک لجباز دختر، او را وادار به مخالفت نکنید

منظور از تربیت فرزند چیست

اجبار همیشه تمام انسان ها در هر سنی را وادار به «عقب نشینی» می کند، این یک نکته برای والدین در تربیت کودک لجباز دختر است. اگر یک موقعیت سخت و سریع را در نظر بگیرید، فقط برای اثبات یک نکته به راحتی می توانید فرزندتان را وادار به مبارزه کنید. شما متوجه خواهید شد که این یک جنگ قدرت است و شما برای برنده شدن سرمایه گذاری کرده اید. فقط صبر کنید، نفسی تازه کنید و به خودتان یادآوری کنید که برنده شدن در یک نبرد با فرزندتان همیشه شما را وادار به از دست دادن چیزی می کند که از همه مهم تر است: رابطه.

یکی از اصول رفتار با بچه های سخت در روانشناسی مدارا و بعد آموزش است. به همین خاطر در تربیت کودک دختر لجباز نباید رفتار مشابه انجام دهید تا اوضاع بدتر نشود.

8- پیگیری عواقب دیگر راه تربیت دختر بچه لجباز است

اگر می گویید که یک رفتار خاص منجر به یک نتیجه خاص می شود، باید آن را دنبال کنید. تهدیدهای بیهوده نکنید، زیرا فرزندتان یاد خواهد گرفت که شما در بهترین حالت ناسازگار و در بدترین حالت دروغ گو هستید.
اگر به فرزندتان می گویید که قبل از رفتن به خانه دوستش باید اتاقش را مرتب کند، اگر نظافت لازم را انجام نداده، تسلیم نشوید. ثبات کلید اصلی در تربیت کردن دختر بچه های لجباز است!

9- مهم ترین اصل در تربیت کودک لجباز دختر : به او گوش دهید

روانشناسی تکنیک های جالبی برای تربیت کردن دختر بچه های لجباز دارد، آنها نیازمند توجه شما هستند! به طور منطقی شما به عنوان بزرگ سال ممکن است فرض کنید که بهتر می دانید. اما فرزند با اراده قوی شما تا حدودی به دلیل صداقتش اراده قوی دارد. او دیدگاهی دارد که باعث می شود جایگاهش را محکم کرده و سعی می کند از چیزی که برایش مهم به نظر می رسد، محافظت کند. تنها با گوش دادن آرام به او و تامل در حرف هایش می توانید بفهمید که چه چیزی باعث مخالفت او با شما می شود. مثلا وقتی کودک شما در برابر حمام رفتن مقاومت می کند، با تصدیق و کنجکاوی غیر قضاوتی شروع کنید:

«می شنوم که نمی خواهی حمام کنی. می توانی بیشتر در مورد دلیل آن به من بگویی؟»

10- نوزادان و کودکان نوپا را درک کنید

از مهم ترین اصول تربیت فرزند این است که بدانید 3 سال اول زندگی به عنوان «دوره بحرانی» در رشد کودک شناخته می شود، زیرا مغز نوزاد دائما در حال رشد و یادگیری است و اطلاعاتی را ذخیره می کند که او تا پایان عمر از آنها استفاده خواهد کرد. رفتارهای کودک که ممکن است لجبازی یا حتی شیطنت به نظر برسند، در واقع فرایندهای طبیعی یادگیری درباره علت و معلول هستند. در مسیر تربیت کودک لجباز دختر به یاد داشته باشید که کودکان با اراده قوی، یادگیرندگان تجربی هستند. پس این نکته در تربیت دختر بچه لجباز را فراموش نکنید، این اخلاق از بچگی در او شکل گرفته و الان نمود پیدا کرده است.

درک همین موضوع باعث می شود بهتر آنها را درک کنید و تصمیمات صحیح برای تربیت کردن دختر بچه های لجباز خود بگیرید.

11- از مشاور روانشناس کمک بگیرید

اتفاقات عجیبی در برخورد با دختر لجباز رخ می دهد که شاید دلیلی برای آن ندارید و نمی دانید چطور رفتار کنید! نمی توان نقش مادر در تربیت فرزند دختر را نادیده گرفت، با این حال بهترین کار کمک گرفتن از مشاور روانشناس کودک و نوجوان در ویکی روان یا مراکز مشابه روان درمانی است.

بهترین راهکار این است که از روانشناس بپرسید با دختر لجبازم چگونه رفتار کنم تا به صورت اختصاصی فرزند شما را بررسی کرده و راهکار ارائه دهد. دختر بچه های لجباز روحیه آسیب پذیری دارند و نباید روی شخصیت آنها آزمون و خطا کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای تربیت کردن دختر بچه های لجباز چیست

دخترها روحیه حساسی دارند، البته پسرها هم حساسیت های خاص خود را دارند اما باید در تربیت کودک لجباز دختر ملاحظاتی داشته باشید که در آینده آنها تاثیر منفی نداشته باشد. به همین خاطر خوب این 9 مورد تربیت دختر بچه لجباز در ویکی روان را مطالعه کنید تا موفق شوید.

اگر شما هم در مورد تربیت کردن دختر بچه های لجباز سوال دارید و با چالش های جدیدی روبرو شدید، حتما با یک مشاور روانشناس کودک و نوجوان موضوع را مطرح کنید تا به صورت اصولی برای تربیت فرزند کمک بگیرید. شما دوست عزیز می توانید در سایت ویکی روان از سراسر ایران و جهان در جلسات مشاوره غیرحضوری روانشناسی شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان در مورد تربیت کودک لجباز دختر جلسه برگزار نمائید:

مشاوره آنلاین کودک در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا