مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

از کجا بفهمیم پسر قصد و شرایط ازدواج را دارد؟

برخی از دختران معمولا تصور می‌کنند که برای یافتن همسر مناسب باید در یک رابطه احساسی با پسران دخیل شوند. غافل از این‌که در اکثر مواقع این ارتباط دقیقا در جهت عکس این خواسته پیش می‌رود. چرا؟ چون در اکثر مواقع پسرانی که شرایط ازدواج را ندارند، طالب ارتباط درازمدت، پنهانی و احساسی و عاطفی با دختران هستند؛ لذا این خلاء را توسط بازی گرفتن یک یا چند دختر با قول ازدواج در آینده‌ای نامعلوم، پر می‌کنند.

با ویکی روان همراه شوید.

از همین جا ریشه بسیاری از شکست‌های عاطفی و عشقی مشخص می‌شود. چون از همین آغاز هدف درونی دختر و پسر از این رابطه متفاوت است.

دختری دبیرستان را تمام کرده، یا دانشجو است، یا شاغلاهست و تمام امکانات ازدواج برایش مهیاست. او در درونش به پسری متعهد، با احساس و وظیفه‌‍شناس فکر می‌کند که عاشقانه در کنارش زندگی کند و چون می‌خواهد مارک سنتی بودن به او نخورد، چون نمی‌خواهد امل شناخته شود، در محل کار، تحصیل، محل سکونت یا… با همجواری که با پسری پیدا می‌کند کم کم علائمی ‌از خود بروز می‌دهد و خود را در چنین رابطه احساسی وارد می‌کند.

در اینگونه شرایط اگر این دختر درست فکر کرده باشد باید آن پسر نیز همین هدف را داشته باشد، لذا بدون نیاز به پنهان‌کاری و وعده و وعید باید با هم و خانواده‌های‌شان در عرض چند روز آشنا شوند و بعد طی مدت آشنایی که کاملا مشخص است (مثل ۱۰ روز، ۱ ماه، یا ۶ ماه)، همدیگر را بررسی کنند.

اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد، چون پسر اصلا به چیزی که فکر نمی‌کند ازدواج است و شرایط ازدواج را ندارد، اما این مطلب را به دختر نمی‌گوید؛ چون اگر بگوید من قصدم لذت و ارتباط عاطفی و جنسی و… است، رابطه شکل نمی‌گیرد.

شرایط ازدواج

لذا عبارات زیر را می‌گوید که همه نشان‌دهنده عدم تعهد، عدم مسئولیت پذیری، نداشتن شرایط ازدواج و… است:

۱ – به جای فاز منطقی شناخت برای ازدواج، سراغ فاز احساسی می‌رود.

۲ – با عبارت علاقه، عشق و احساس شروع می‌کند، اما هیچ وقت از آن خارج نمی‌شود تا به مسائل ازدواج برسد.

۳ – از آشنایی با خانواده و والدین دختر طفره می‌رود و به زمان فردای نامعلوم حواله می‌کند.

۴ – خواهان طول کشیدن آشنایی، بدون مشخص کردن زمان پایان آشنایی و شروع ازدواج می‌باشد.

۵ – مخفی‌کاری، مکان‌های خاص و خلوت و ساکن را جهت لذت‌های عاطفی یا احتمالا جنسی خواهان است.

۶ – معمولا این پسرها بیشتر از اینکه در عمل تعهدی به ازدواج یا مسائل زندگی داشته باشند، در کلام و حرف زدن در مسائل احساسی پیشقدم هستند.

۷ – اگر دختران جهت آزمایش به این افراد امکان رابطه صمیمی ‌در یک مکان خلوت بدهند، اینگونه پسرها استقبال کرده و این را نشانه عشق می‌دانند. در واقع این پسرها برای ازدواج و حریم خانواده حرمتی قائل نیستند. اینها کسانی هستند که برای لذت‌جویی مرزی را بنام «عقد» قائل نیستند. این پسران در عمل می‌گویند که بدون تعهد همسری شما را لمس کرده و هم آغوش می‌شوند و این احتمال به شدت وجود دارد که در آینده هم، با افراد دیگری بدون عقد و ازدواج هم‌آغوشی کنند و این یکی از نکات ظریفی است که ممکن است دختران به آن توجه کافی نداشته باشند.

۶ – معمولا این گونه پسرها همیشه در چنته خود خروارها دلیل برای به تاخیر انداختن ازدواج دارند. مثلا:

– درسم تمام شود

– سربازی بروم

– شغل پیدا کنم

– پس انداز داشته باشم

– شرایط خانواده را آماده کنم

– مخالفت خانواده و فامیل را کم کنم

– مسکن حل شود

– کسی در خانواده جلو من است، صبر کن او ازدواج کند

– امتحان یا کنکورم را بدهم

-و هزاران دلیل دیگر که همگی در یک امر مشترکند:

من با تو ازدواج می‌کنم و فقط تو را دوست دارم، اما زمانش در آینده و نامشخص است تا زمانی که شرایط ازدواج را فراهم کنم.

این یعنی تا اطلاع ثانونی و نامشخص تو را وابسته می‌کنم. تو را درگیر احساسات می‌کنم و در آینده هم هیچ تضمینی برای ازدواج با تو وجود ندارد.

اما اگر دختری می‌خواهد متوجه شود که چه پسری به ازدواج فکر می‌کند، باید این را بداند پسری که زمان درس به درس، زمان کار به کار، زمان سربازی به سربازی فکر می‌کند یعنی مسئولیت‌ها کارهایش را دارد پس زمان ازدواج هم به سراغ ازدواج می‌آید. آن هم نه با سر دوانیدن دختر و امروز و فردا کردن و گاهی ماه‌ها و گاهی اوقات سال‌ها فرد را به دنبال خود کشیدن.

اگر بحث شناخت است باید از همان اول زمان شروع و خاتمه آن مشخص باشد. چه معنا دارد زمان شروع رابطه مشخص شود ولی زمان خاتمه و نتیجه‌گیری نامشخص باشد.

پس دختران باید بدانند پسری قصد ازدواج با آنها را دارد که ابتدا شرایط ازدواج او را فراهم کرده است، متعهدانه و بدون مخفی‌کاری در ارتباط ظاهر می‌شود (طبق عرف و رسومات فرهنگی کشور مثل خواستگاری رسمی)، به جای تمرکز روی احساسات رابطه، به مسائل ازدواج و شناخت معیارها همت می‌گمارد و از آشکار شدن رابطه و در جریان قرار گرفتن خانواده‌ها بیمی ‌ندارد.

پروانه صفایی مقدم

متخصص روانشناسی بالینی، عضو تیم مشاوره آنلاین ویکی روان، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی و سخنران برتر سمینارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا