رویکردهای درمانی در روانشناسی

گروه درمانی چیست؟ (مزایایی و کاربرد)

کاربرد گروه درمانی چیست؟

گروه درمانی (گروه درمانی به انگلیسی = Group therapy) یکی از روش های مرسوم برای رهایی از اختلالات روانی و به دست آوردن سلامت روان است. شیوه برگزاری گروه درمانی آن را به یکی از خدمات خاص مشاوره روان درمانی تبدیل کرده است که کاربردهای زیادی دارد. در این مطلب ویکی روان توضیح می دهیم گروه درمانی چیست و چرا در رفع اختلالات بسیار موثر است؟

تعریف گروه درمانی چیست؟

با بخش مقاله های مرتبط با روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

گروه درمانی شکلی از روان درمانی است که شامل یک یا چند درمانگر است که همزمان با چند نفر کار می کنند. این نوع درمان به طور گسترده در مکان های مختلفی از جمله مطب ها، بیمارستان ها، کلینیک های سلامت روان آنلاین و حضوری و مراکز اجتماعی در دسترس است.

گروه درمانی گاهی اوقات به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد، اما معمولا در یک برنامه درمانی جامع ادغام شده که شامل درمان انفرادی نیز می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 225,000 هزار تومان

چه انتظاری باید داشته باشم؟

گروه درمانی شامل یک یا چند روانشناس است که گروهی حدود ۵ تا ۱۵ بیمار را کنترل می کنند. به طور معمول، گروه ها هر هفته یک یا دو ساعت با هم ملاقات می کنند. برخی از افراد علاوه بر گروه ها به صورت انفرادی نیز به درمان می پردازند و برخی دیگر هم فقط به صورت گروهی درمان می شوند.

جلسات گروه درمانی می توانند به صورت آنلاین یا حتی تلفنی برگزار شوند که در ویکی روان با عنوان وبینارهای روانشناسی مورد استفاده قرار می گیرند.

بسیاری از گروه ها برای هدف قرار دادن یک مشکل خاص مانند بیماری افسردگی، چاقی، اختلال وحشت، اضطراب اجتماعی، درد مزمن یا سو مصرف مواد به این درمان روی می‌آورند.

گروه های دیگر به طور کلی بر بهبود مهارت های اجتماعی تمرکز کرده و به افراد کمک می کنند تا با طیف وسیعی از مشکلات مانند کنترل خشم، خجالت، تنهایی و عزت نفس پایین مقابله کنند. گروه ها اغلب به کسانی کمک می کنند که فقدان همسر، کودک و کسی که با خودکشی کشته شده را تجربه کرده اند.

انواع گروه درمان چیست؟

گروه درمانی را می توان با توجه به شرایط سلامت روانی که برای درمان در نظر گرفته شده و همچنین روش بالینی مورد استفاده در طول درمان، به انواع مختلفی طبقه بندی کرد. رایج ترین انواع گروه درمانی عبارتند از:

1- گروه های رفتاری شناختی

از انواع گروه درمانی است که بر شناسایی و تغییر الگوهای تفکر نادرست یا تحریف شده، پاسخ های عاطفی و رفتارها متمرکز هستند. پیشنهاد می کنیم مقاله رفتار درمانی شناختی چیست (CBT) را در ویکی روان مطالعه کنید تا بیشتر با این نوع گروه درمانی آشنا شوید.

2- گروه های بین فردی

این نوع گروه درمانی بر روابط بین فردی و تعاملات اجتماعی از جمله میزان حمایت شما از دیگران و تاثیر این روابط بر سلامت روان تمرکز دارد.

3- گروه های آموزش روانشناختی

که بر آموزش به مراجعه کنندگان در مورد اختلالات و روش های مقابله آن ها تمرکز دارد؛ اغلب براساس اصول رفتار درمانی شناختی (CBT) است.

4- گروه های توسعه مهارت

کاربرد گروه درمانی

که بر بهبود مهارت های اجتماعی در افراد مبتلا به اختلالات روانی یا ناتوانی های رشدی تمرکز دارد.

5- گروه های حمایتی

که طیف گسترده ای از منافع را برای افراد با شرایط مختلف سلامت روان و همچنین عزیزانشان فراهم می کنند.

چند نفر در گروه درمانی شرکت می کنند؟

گروه ها می توانند به کوچکی سه یا چهار نفره باشند، اما جلسات گروه درمانی اغلب حدود هشت تا ۱۲ نفر را درگیر می کنند (اگرچه ممکن است شرکت کنندگان بیشتری داشته باشند).

این گروه معمولا هفته ای یک یا دو بار یا بیشتر به مدت یک یا دو ساعت یکدیگر را ملاقات می کنند.

جلسات گروه درمانی ممکن است باز یا بسته باشند. از شرکت کنندگان جدید برای پیوستن به جلسات باز در هر زمانی استقبال می شود. تنها یک گروه اصلی از اعضا برای شرکت در جلسات بسته دعوت می شوند. در ویکی روان توضیح دادیم شرایط مراجعین بر تعداد جلسات مشاوره روانشناسی تاثیر مستقیم دارد.

مزایای گروه درمانی چیست؟

پیوستن به گروهی که آنها را نمی شناسید ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما گروه درمانی مزایایی دارد که درمان انفرادی ممکن است نداشته باشد. در واقع روان شناسان می گویند که اعضای گروه تقریبا همیشه از اینکه تجربه گروهی چقدر می تواند ارزشمند باشد، شگفت زده می شوند.

گروه ها می توانند به عنوان یک شبکه پشتیبانی و یک گروه ارزیابی عمل کنند. اعضای گروه اغلب به شما کمک می کنند ایده های خاصی برای بهبود شرایط دشوار یا چالش های زندگی داشته باشید و در طول مسیر شما را مسئول بدانند.

صحبت کردن منظم و گوش دادن به دیگران نیز به شما کمک می کند تا مشکلات خود را مطرح کنید. صحبت کردن منظم و گوش دادن به صحبت دیگران نیز به شما کمک می کند تا مشکلات خود را مطرح کنید.

بسیاری از افراد مشکلات سلامت روان را تجربه می کنند، اما تعداد کمی از آن ها با افرادی که به خوبی نمی شناسند، آشکارا در مورد آن ها صحبت می کنند.

اغلب اوقات، ممکن است احساس کنید تنها کسی هستید که تلاش می کنید اما این طور نیست. شنیدن حرف های دیگران و درک اینکه شما تنها نیستید، می تواند آرامش بخش باشد.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای روان درمانی:

تکنیک های درمانی گروهی

در بخش مشاوره روانشناسی تلفنی ویکی روان زیاد سوال می شود که یک جلسه گروه درمانی معمولی چگونه است؟ در بسیاری از موارد، اعضای گروه در اتاقی یکدیگر را ملاقات می کنند که در آن صندلی ها در یک دایره بزرگ چیده شده اند تا اعضا بتوانند همه افراد گروه را ببینند.

یادتان باشد در گروه درمانی آنلاین جلسات می توانند در اتاق آنلاین یا تماس تلفنی (صوتی) برگزار شوند.

یک جلسه ممکن است با معرفی اعضای گروه و به اشتراک گذاشتن دلیل گروه درمانی آن ها آغاز شود. همچنین اعضا می توانند تجربیات و پیشرفت های خود را از آخرین جلسه به اشتراک بگذارند. نحوه دقیق برگزاری جلسه و هر فعالیت گروه درمانی، تا حد زیادی به اهداف گروه و رویکرد درمانی درمانگر بستگی دارد. بعضی از رقص درمانی استفاده می کنند، بعضی از متخصصین شناخت مبتنی بر ذهن آگاهی بهره می برند. در کل وضعیت مراجعین تعیین می کند که روند درمانی استفاده شود.

برخی درمانگران ممکن است یک سبک گفتگوی آزادتر را تشویق کنند، که در آن هر یک از اعضا به تناسب خود در آن شرکت می کنند. سایر درمانگران برنامه خاصی برای هر جلسه دارند که ممکن است شامل تمرین مهارت های جدید شرکت کنندگان با دیگر اعضای گروه باشد.

روند برگزاری گروه درمانی چیست؟

فعالیت های رایج گروه درمانی معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

  • فعالیت های گرم کردن روابط که به اعضای گروه کمک می کند یکدیگر را بشناسند.
  • فعالیت های قدردانی، مانند ترسیم جنبه های مختلف زندگی که قدردان آن هستند.
  • فعالیت های مشترک، جایی که اعضای گروه از یکدیگر سوال می پرسند.
  • فعالیت های نوشتاری بیانی برای کشف تجربیات و احساسات مرتبط با آن رویدادها.
  • فعالیت های تجسم هدف برای کمک به تعیین اهداف افراد و برنامه ریزی برای تحقق آن ها.

کاربرد گروه درمانی چیست؟ (از گروه درمانی برای درمان چع اختلالاتی استفاده می شود؟)

مزایای گروه درمانی ویکی روان

گروه درمانی برای درمان انواع مختلفی از بیماری ها استفاده می شود، از جمله:

علاوه بر شرایط سلامت روان، گروه درمانی مبتنی بر رفتار درمانی شناختی به افراد کمک می کند تا با موارد زیر کنار بیایند:

مزایای گروه درمانی چیست؟

گروه درمانی چندین مزیت اصلی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  1. حمایت
  2. ایمنی
  3. و تشویق

گروه درمانی به افراد اجازه می دهد تا حمایت و تشویق دیگر اعضای گروه را دریافت کنند. افرادی که در این گروه شرکت می کنند می توانند ببینند که دیگران نیز در حال انجام همین کار هستند که می تواند به آن ها کمک کند تا احساس تنهایی کمتری داشته باشند. این تنظیمات به افراد اجازه می دهد تا رفتارها و اقدامات خود را در چارچوب امنیت و ایمنی گروه انجام دهند.

1- مدل سازی نقش یا همان الگو سازی بزرگ ترین مزیت گروه درمانی است

اعضای گروه می توانند به عنوان الگویی برای دیگر اعضای گروه عمل کنند. با مشاهده فردی که با موفقیت با یک مشکل کنار آمده است، دیگر اعضای گروه می توانند ببینند که امیدی برای بهبودی وجود دارد. با پیشرفت هر فرد، آن ها به نوبه خود می توانند به عنوان یک الگو عمل کرده و از دیگران حمایت کنند. این می تواند به پرورش احساس موفقیت کمک کند.

2- آشنایی با مهارت های اجتماعی دیگر مزیت گروه درمانی است

درمانگر با کار کردن با یک گروه می تواند در ابتدا ببیند که هر فرد چگونه به دیگران پاسخ می دهد و در موقعیت های اجتماعی چگونه رفتار می کند. درمانگر با استفاده از این اطلاعات می تواند بازخورد ارزشمندی به هر مراجعه کننده ارائه دهد.

3- مقرون به صرفه بودن

گروه درمانی اغلب بسیار مقرون به صرفه است. درمانگر می تواند به جای تمرکز بر روی تنها یک مشتری در یک زمان، زمان خود را به گروه بسیار بزرگتری از افراد اختصاص دهد، که هزینه شرکت کنندگان را کاهش می دهد. پیشنهاد می کنیم مقاله مشاوره روانشناسی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

میزان اثربخشی گروه درمانی چقدر است؟

گروه درمانی می تواند برای رهایی از انواع افسردگی موثر باشد. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، محققان آنچه را که هنگام دریافت رفتار درمانی شناختی گروهی (CBT) توسط افراد مبتلا به افسردگی رخ داد، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن ها دریافتند که ۴۴ درصد از بیماران بهبود قابل توجهی را گزارش کرده اند. با این حال، میزان ترک درمان بالا بود، زیرا تقریبا از هر پنج بیمار یک نفر درمان را ترک کرد.

مقاله ای منتشر شده در مانیتور روانشناسی انجمن روانشناسی آمریکا (American Psychological Association’s Monitor) نشان می دهد که درمان گروهی با استانداردهای اثربخشی تعیین شده توسط انجمن روانشناسی بالینی نیز مطابقت دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 112,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

جمع بندی و پیشنهاد ویکی روان در مورد استفاده از گروه درمانی

همانطور که مشاهده کردید مزایای گروه درمانی بسیار زیاد است و می توانید از آن برای رفع چالش های فردی، خانوادگی و اجتماعی خود استفاده کنید.

ویکی روان امکان برگزاری جلسات گروه درمانی غیرحضوری را فراهم کرده است، می توانید از سراسر ایران و جهان به صورت غیرحضوری در جلسات گروه درمانی ویکی روان شرکت کنید. کافیست با استفاده از دکمه زیر مشاوراتان را انتخاب کنید:

لیست مشاوران ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا